Gjest Mea Culpa Skrevet 29. april 2009 #1 Skrevet 29. april 2009 Jeg lurer paa om jeg kan vaere laktoseintolerant, men jeg har stort sett alltid problemer med magen saa det er litt vanskelig aa finne ut akkurat hva jeg reagerer paa. Saa da lurer jeg paa hvordan dere som har laktoseintoleranse opplever det?
Gjest LanaLane Skrevet 29. april 2009 #2 Skrevet 29. april 2009 Jeg har blitt bedre med årene, men for et par år siden var jeg som deg, konstant problemer med dagen. De dagene jeg IKKE hadde diare kom ekstremt sjeldent for å si det slik. Mye oppblåst, akutt vondt i magen(veldig morsomt om man var ute på tur etc), og MÅ PÅ DO MED EN GANG! Forferdelig, tenker tilbake med gru. Har vokst av meg det meste, men reagerer fremdeles på fløte og iskrem, spiser det kun om jeg vet jeg har toalett i nærheten sånn i tilfelle. Prøv å kutt ut fløte og is, sjekk om du blir bedre da. Om det er like ille, kutter du ut all melk og se om du blir bedre. Spiser du mye sukkerfrie pastiller? Det gjør det nemlig verre. Iskrem og lakerol etterpå= Hallo dassen i 40 minutter!
Gjest Mea Culpa Skrevet 29. april 2009 #3 Skrevet 29. april 2009 Jeg har blitt bedre med årene, men for et par år siden var jeg som deg, konstant problemer med dagen. De dagene jeg IKKE hadde diare kom ekstremt sjeldent for å si det slik. Mye oppblåst, akutt vondt i magen(veldig morsomt om man var ute på tur etc), og MÅ PÅ DO MED EN GANG! Forferdelig, tenker tilbake med gru. Har vokst av meg det meste, men reagerer fremdeles på fløte og iskrem, spiser det kun om jeg vet jeg har toalett i nærheten sånn i tilfelle. Prøv å kutt ut fløte og is, sjekk om du blir bedre da. Om det er like ille, kutter du ut all melk og se om du blir bedre. Spiser du mye sukkerfrie pastiller? Det gjør det nemlig verre. Iskrem og lakerol etterpå= Hallo dassen i 40 minutter! Det er mulig det er andre ting jeg reagerer paa ogsaa, men jeg tror melk er en av tingene. Jeg ble i hvertfall fryktelig oppblaast for noen uker siden da jeg spiste glutenfri pizza med ost. Sukkerfrie pastiller spiser jeg sjelden. Jeg blir vel helst oppblaast og faar litt diare tendenser. Jeg holder meg unna melk saa godt jeg kan, men jeg blir liksom ikke helt bra saa det er nok andre ting og ja. Hvor mye skal det til foer man reagerer forresten? Eller varierer det kanskje ...
Gjest LanaLane Skrevet 29. april 2009 #4 Skrevet 29. april 2009 Varierer veldig. Enkelte dager kan jeg sikkert spise 3 liter fløteis og være helt fin. Andre dager kan jeg spise en liten rundpinne og ha vondt i magen resten av dagen. Husk at det ikke går over med en gang da. Jeg kutta ut rødt kjøtt og ditten og datten fordi jeg ikke ble bedre. Men til syvende og sist var det bare melk jeg reagerte på, kroppen trengte bare litt tid. Ha litt nyco fruktsalt i huset (eller i veska), så er du litt bedre på vei. Roer ned magen og er ekstremt bra å ha om du er ute, på besøk eller annet der det kanskje ikke passer seg å.... ha diare. Jeg tror du også kan få tabletter på apoteket, men disse hjalp ikke meg noe spesielt.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #5 Skrevet 29. april 2009 Hos meg går det veldig opp og ned, skjønner ikke hvorfor. I en periode tåler jeg ingenting, ikke litt melk i mat engang. Da får jeg kjempevondt i magen, helt akutt også får jeg diarè og må på do med en gang, ofte flere ganger. I tillegg blir jeg oppblåst og kvalm. Det er ganske så jævlig. Andre perioder kan jeg til og med spise is (drikker kun laktosefri melk) og bare bli litt oppblåst og "luftig". På meg hjelper laktase tabletter, svindyre.
Gjest MåneSkygge Skrevet 29. april 2009 #6 Skrevet 29. april 2009 Jeg trodde ikke mageproblemene mine kunne komme av at jeg var laktoseintolerant fordi jeg ofte reagerte på tomatsaus. Det var jordmoren min som tipset meg om at mage også reagerte på tomat og da jeg prøvde og kutte ut melk og tomat så jeg fort at det var det som var problemet. Men som de andre her sier så går det opp og ned. Noen ganger tåler jeg ikke en gang laktose redusert melk, andre ganger kal jeg drikke vanlig melk og spise is uten å reagere.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #7 Skrevet 29. april 2009 Jeg reagerer ikke så veldig sterkt, men når jeg drikker vanlig melk (noe jeg ikke gjør mer ) får jeg utslett i kinnene (etter noen timer, evt dager, særlig med andre melkeprodukter tar det litt tid) og klør. Jeg blir også løs i magen, men ikke så ille at jeg må løpe på do. Det er visst noen laktoseintolerante som produserer noe laktase (enzym), kanskje jeg er en sånn en. I vinter hadde jeg en stressperiode med mye halsbrann og magekatarr - og leste at det var lurt å drikke melk, så det prøvde jeg Det hjalp ikke akkurat på en nervøs mage, og jeg var rimelig rødprikkete i ansiktet etter hvert Hva og hvor mye man tåler varierer visst også veldig, noen tåler ikke melkeprodukter i det hele tatt, andre tåler de som inneholder lite laktose, andre tåler det i perioder eller intoleransen er forbigående. Det virker som en av teoriene med intoleranser er at det hoper seg opp i tarmen (og kroppen?) med det man ikke kan bryte ned på skikkelig måte, sånn at man kanskje tåler greit å ta et glass melk én dag, men ikke mange dager på rad... Det stemmer egentlig godt med hvordan jeg opplever de få matvarene jeg ikke tåler noe særlig. Dessuten; laktose er jo et "deilig" sukker for uønsket tarmflora, dersom man ikke får brutt det ned og nyttiggjort seg det selv. Man påviser ellers enkelt laktoseintoleranse ved å måle blodsukker etter laktosebelastning. Dersom blodsukkeret ikke stiger er man laktoseintolerant.
Gjest Mea Culpa Skrevet 29. april 2009 #8 Skrevet 29. april 2009 (endret) Takk for svar alle sammen. Jeg holder meg helt unna melkeprodukter for tiden. Saa godt jeg kan i det minste. Men naa begynner aa lure paa om jeg reagerer paa frukt ogsa. Holdt meg unna frukt hele dagen, jeg spiser vanligvis ganske mye, og magen har vaert veldig bra. Helt til jeg tok meg et glass appelsinjuice ... At det skal vaere saa fordoemt vanskelig aa finne ut hva man reagerer paa! Endret 29. april 2009 av Mea Culpa
Gjest Mea Culpa Skrevet 29. april 2009 #9 Skrevet 29. april 2009 Man påviser ellers enkelt laktoseintoleranse ved å måle blodsukker etter laktosebelastning. Dersom blodsukkeret ikke stiger er man laktoseintolerant. Det visste jeg ikke. Faar proeve aa faa tatt en saann test. Legene jeg gaar til er temmelig uintresserte, og jeg har ikke saa store forventninger til aa faa noe hjelp der i gaarden.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #10 Skrevet 29. april 2009 Har du vært spesifikk på hva du tror kan være i veien? Tror ofte leger tenker at det bare er stress og psykiske ting som er årsak til mageproblemer, men de bør jo absolutt kunne ta noen blodprøver og sånt. Har du tatt allergitester? Hvor lenge etter at du har spist noe merker du symptomer? Etter at jeg skjønte hvor tykktarmen ligger i magen og hvor lang tid det tar gjennom tynntarmen fikk jeg i hvert fall litt mer forståelse av hvor problemet er i hvert fall, og litt hva, for eksempel at noen matvarer gir mye luft. Et "kjerringråd" kan være å spise melkesyrebakterier i tablettform noen dager, det hjelper for å gjenopprette hensiktsmessig tarmflora(ubalanse kan gi mye luft i tarmen og dermed smerter) og såvidt jeg skjønner bidrar de også til å bryte ned sånne teite rester av ting vi ikke fordøyer skikkelig. Jeg vet ikke om det er sannsynlig at man har problemer med å bryte ned fruktsukker, jeg, eller om det bare er fiber som gir problemer. Er dessverre ikke alltid man finner årsaken til problemene heller, men det er selvsagt verdt noen forsøk.
Gjest Mea Culpa Skrevet 29. april 2009 #11 Skrevet 29. april 2009 Har du vært spesifikk på hva du tror kan være i veien? Tror ofte leger tenker at det bare er stress og psykiske ting som er årsak til mageproblemer, men de bør jo absolutt kunne ta noen blodprøver og sånt. Har du tatt allergitester? Hvor lenge etter at du har spist noe merker du symptomer? Etter at jeg skjønte hvor tykktarmen ligger i magen og hvor lang tid det tar gjennom tynntarmen fikk jeg i hvert fall litt mer forståelse av hvor problemet er i hvert fall, og litt hva, for eksempel at noen matvarer gir mye luft. Et "kjerringråd" kan være å spise melkesyrebakterier i tablettform noen dager, det hjelper for å gjenopprette hensiktsmessig tarmflora(ubalanse kan gi mye luft i tarmen og dermed smerter) og såvidt jeg skjønner bidrar de også til å bryte ned sånne teite rester av ting vi ikke fordøyer skikkelig. Jeg vet ikke om det er sannsynlig at man har problemer med å bryte ned fruktsukker, jeg, eller om det bare er fiber som gir problemer. Er dessverre ikke alltid man finner årsaken til problemene heller, men det er selvsagt verdt noen forsøk. Jeg har jo sagt hva jeg tror, men det kan virke som om legene her har alt for mye aa gjoere for de jager deg naermest ut doera! Mener aa ha lest at enkelte reagerer paa fruktsukkeret. Candida kanskje? Hvor lang tid det tar? Nei si det ... Det er jo litt vanskelig aa svare paa naar man ikke vet helt hva man reagerer paa, men magen hadde vaert noksaa grei hele dagen inntil ca 30 min. etter jeg drakk den appelsinjuice tror jeg. Spiste jo ogsaa brokkoli og raa loek til middag, og det kan vel og gi luft i magen. Ikke lett dette! Jeg fikk tatt diverse blodproever i fjor, men fikk beskjed om at jeg ikke er alergisk mot noe. Melkesyretabletter kan jeg jo proeve, er villig til aa proeve det meste jeg! Hva heter det paa engelsk mon tro ... Takk for tipset forresten.
Gjest LanaLane Skrevet 30. april 2009 #12 Skrevet 30. april 2009 Jeg kan også reagere på appelsinjuice. Når du er laktoseintolerant har du sart mage, og appelsinjuice er veldig sterkt for en stakkars en, så jeg regner med at det rett og slett har med det å gjøre. Iallefall ikke drikk det på tom mage, det er drepen!
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #13 Skrevet 30. april 2009 Jeg har også et inntrykk av at magen kan være overfølsom for fruktsukker noen ganger, men strengt tatt skulle jo dette bli brutt ned før det kom til tykktarmen (rett meg gjerne). Kanskje man bryter det ned dårligere enn normalt (mangler enzymer?)? I såfall kan godt candida i tykktarmen være med på å gi luft. Det er normalt med candida i tarmen, men som nevnt ved ubalanse kan det blir for mye av dem. Jeg TROR melkesyrebakterier har hjulpet magen min. Disse bakteriene jobber i bedre symbiose med tarmcellene enn candida og slikt gjør ved ubalanse. Ellers er kanskje årsakene avhengig av om du har vondt i området ved magesekken eller lenger ned. I magesekkområdet er vel ofte halsbrann (stress, fysisk brokk, kaffe, visse matvarer - også melk og gluten for noen) noe en merker, jeg har også hatt skikkelig "sviende" magesekk ved magekatarr (stress, noen - særlig sterke - matvarer, ubalanse i syreproduksjonen - men antagelig også slimproduksjonen?). Håper du finner ut av det, kjipt at legene ikke tar seg tid til å undersøke. Hvis du skal eliminere visse matvarer, husk at det kan ta tid før symptomene gir seg. Jeg har vært for utålmodig noen ganger når jeg har prøvd dette. Det kan ta noen dager både før man er kvitt symptomer, og før de kommer tilbake ved reintroduksjon.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #14 Skrevet 30. april 2009 Melkesyrebakterier heter forresten lactic acid bacteria Og i den forbindelse fikk jeg lyst til å nevne at det finnes jo noen teorier om pH-kosthold for tiden, hvor det påståes at alle nyttige bakterier er aerobe og liker basisk miljø. Men disse bakteriene bedriver anaerob gjæring i tarmen, og i underlivet vet vi jo at de trives med, og bidrar til surt miljø, mens f eks sopp liker at det er mer basisk Så mye for pH-teoriene.
Gjest MåneSkygge Skrevet 30. april 2009 #15 Skrevet 30. april 2009 Man påviser ellers enkelt laktoseintoleranse ved å måle blodsukker etter laktosebelastning. Dersom blodsukkeret ikke stiger er man laktoseintolerant. Det viste jeg ikke. Legen min sa det ikke gikk an å finne det ut på nå annen måte enn og kutte ut alt i to uker og se om man blir bedre. Skal høre om kan ta en sånn test neste gang jeg er der bare sånn for å se. Takk for svar alle sammen. Jeg holder meg helt unna melkeprodukter for tiden. Saa godt jeg kan i det minste. Men naa begynner aa lure paa om jeg reagerer paa frukt ogsa. Holdt meg unna frukt hele dagen, jeg spiser vanligvis ganske mye, og magen har vaert veldig bra. Helt til jeg tok meg et glass appelsinjuice ... At det skal vaere saa fordoemt vanskelig aa finne ut hva man reagerer paa! Jeg reagerer også på appelsinjuice. Får vond og løs mage av det.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #16 Skrevet 30. april 2009 Når dere snakker om fruktsukker, er det sikkert fruktose malabsorpsjon dere snakker om. Det kan gi ekstreme mageproblemer +++, men har absolutt ingenting med candida å gjøre. Det kan sjekkes ved hjelp av fruktosebelastning og påfølgende pusteprøver ved et hvilket som helst sykehus, men jeg har ikke inntrykk av at norske leger er så veldig interessert... Jeg har i hvertfall fått et helt totalt nytt liv etter at jeg fikk påvist fruktosemalabsorpsjon og begynte på diett. Det er dietten fra helvete (den er så streng og spesifikk at det er ikke til å tro), men det er så verdt det. :-)
Gjest Mea Culpa Skrevet 30. april 2009 #17 Skrevet 30. april 2009 (endret) Når dere snakker om fruktsukker, er det sikkert fruktose malabsorpsjon dere snakker om. Det kan gi ekstreme mageproblemer +++, men har absolutt ingenting med candida å gjøre. Det kan sjekkes ved hjelp av fruktosebelastning og påfølgende pusteprøver ved et hvilket som helst sykehus, men jeg har ikke inntrykk av at norske leger er så veldig interessert... Jeg har i hvertfall fått et helt totalt nytt liv etter at jeg fikk påvist fruktosemalabsorpsjon og begynte på diett. Det er dietten fra helvete (den er så streng og spesifikk at det er ikke til å tro), men det er så verdt det. :-) Aha! Takk for informasjon. Kjipt at det skal vaere saa vanskelig aa faa hjelp. Det hadde vaert saa mye enklere om man visste akkurat hva man reagerte paa. Kanskje jeg skal ta turen til legen nok en gang, og slaa neven i bordet og forlange aa bli testet etter alle kunstens regler? Endret 30. april 2009 av Mea Culpa
Gjest Mea Culpa Skrevet 1. mai 2009 #18 Skrevet 1. mai 2009 (endret) Har saann bortimot kuttet ut frukt ogsaa naa, og magen er faktisk mye bedre. Endret 1. mai 2009 av Mea Culpa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå