Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #1 Skrevet 29. april 2009 Jeg har fått innkalling til bedriftslegen, hvor det står bl.a at BMI hos alle ansatte skal måles (samt kolesterol, blodtrykk etc.) Hva er poenget med dette, skjønner ikke at det kan være noe vits, skal de da regne ut gjennomsnitts-BMI for hele bedriften? Etter som jeg vet så er BMI en veldig dårlig egnet metode på enkeltindivid-nivå... Eller er det jeg som er helt bak mål her? (må legge til at det ikke er noen jobb hvor det stilles krav til fysisk form etc., kontorjobb...)
angeleyes Skrevet 29. april 2009 #2 Skrevet 29. april 2009 Det høres veldig rart ut hvis de har tenkt å bruke resultatet av BMI til noe slags statistikk. Jeg hadde ikke følt meg vel med det. Kanskje det bare er en av helsefaktorene de er ute etter? Altså at alle med en medisinsk farlig høy eller lav BMI skal fanges opp eller noe slikt?
Monarabb Skrevet 29. april 2009 #3 Skrevet 29. april 2009 Tuller du? Hørtes litt rart ut. Jeg hadde spurt min leder om hva poenget med denne undersøkelsen var, han kan nok gi deg bedre svar enn oss her inne på KG
Supraspinatus Skrevet 29. april 2009 #4 Skrevet 29. april 2009 Kommer vel an på hva du jobber med da. Krever jobben din god helse? Helseopplysninger er dessuten fortrolige, så bedriftslegen kan ikke uten videre utlevere dem til arbeidsgiver uten ditt samtykke. Der jeg jobber tar vi en helsetest og får av en offentlig myndighet (som legen vi går til rapporterer til) et sertifikat som bekrefter at vi har god nok helse til å gjøre det vi gjør.
Gjest TS Skrevet 29. april 2009 #5 Skrevet 29. april 2009 Det er altså snakk om en kontorjobb, ikke dykker i nordsjøen el.l ... Måle høyde og vekt og regne ut BMI, det her får meg til å tenke med gru på barneskolen hvor vi alle ble stillt opp på rekke og målt og veid, og "hengt" ut hvis vi veide mer enn snittet... Det må da gå an å se an helserisikoer på øyemål, man ser vel med det blotte øyet hvordan det ligger an med overvekt etc?
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #6 Skrevet 29. april 2009 Jeg hadde nektet å oppgi vekt og høyde bare fordi de vil vite BMI til ansatte når det ikke er en jobb som krever ekstremt god helse. For noe tull!
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #7 Skrevet 29. april 2009 Jeg har fått innkalling til bedriftslegen, hvor det står bl.a at BMI hos alle ansatte skal måles (samt kolesterol, blodtrykk etc.) Hva er poenget med dette, skjønner ikke at det kan være noe vits, skal de da regne ut gjennomsnitts-BMI for hele bedriften? Etter som jeg vet så er BMI en veldig dårlig egnet metode på enkeltindivid-nivå... Eller er det jeg som er helt bak mål her? (må legge til at det ikke er noen jobb hvor det stilles krav til fysisk form etc., kontorjobb...) Eh, ja, selvsagt er dette viktig! Selv om du jobber på kontor - eller: spesielt fordi du jobber på kontor- er det viktig å få kartlagt de ansattes helse gjennom slike pekepinnsmål. Dette er bedriftshelse og enhver arbeidsplass har interesser i at du er i god fysisk form, ikek er overvektig, at du spiser sunt og holder deg i form. Trodde dette var innlysende jeg, men tydeligvis er det ikke alle som ser nytten av god helse hos alle - i arbeid.
Nique Skrevet 29. april 2009 #8 Skrevet 29. april 2009 Bedriften har ikke noe med hva din BMI er, så lenge det ikke er et helsekrav i jobben din. Taushetsplikt hos leger er en fin ting. Siden du jobber på kontor, kan jeg ikke helt se hvorfor bedriften skulle ha behov for din BMI, den kan forbli mellom deg og din lege.
angeleyes Skrevet 29. april 2009 #9 Skrevet 29. april 2009 Det er altså snakk om en kontorjobb, ikke dykker i nordsjøen el.l ... Måle høyde og vekt og regne ut BMI, det her får meg til å tenke med gru på barneskolen hvor vi alle ble stillt opp på rekke og målt og veid, og "hengt" ut hvis vi veide mer enn snittet... Det må da gå an å se an helserisikoer på øyemål, man ser vel med det blotte øyet hvordan det ligger an med overvekt etc? Jeg fikk også litt assosiasjoner til barneskolen da vi var hos helsesøster og lege. Har veldig dårlig erfraring fra det for å si det mildt. Heldigvis har leger taushetsplikt så h*n kan ikke fortelle vekt, BMI osv. til din arbeidsgiver så lenge du ikke samtykker til det.
Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 29. april 2009 #10 Skrevet 29. april 2009 Vi går også til bedriftslege en gang i året, for en full helsesjekk. Inkluderer urinprøve, blodprøve og en halvtimes samtale om alle eventuelle plager du har hatt siste året. Han er alltid opptatt av hvor mye jeg trener og hvor sunt jeg spiser, men har aldri målt vekt/høyde/BMI. Jeg synes dette er et flott tilbud fra min arbeidsplass sin side. Legen har vanlig taushetsplikt, og det er på alle måter som en vanlig legetime.
Gjest TS Skrevet 29. april 2009 #11 Skrevet 29. april 2009 Eh, ja, selvsagt er dette viktig! Selv om du jobber på kontor - eller: spesielt fordi du jobber på kontor- er det viktig å få kartlagt de ansattes helse gjennom slike pekepinnsmål. Dette er bedriftshelse og enhver arbeidsplass har interesser i at du er i god fysisk form, ikek er overvektig, at du spiser sunt og holder deg i form. Trodde dette var innlysende jeg, men tydeligvis er det ikke alle som ser nytten av god helse hos alle - i arbeid. Selvfølgelig er det bra at vi passer på å holde oss i god form og spiser sunt etc., det er greit nok, og syns det er helt greit å stille generelle spørsmål om det. Det jeg er skeptisk til er å måle nøyaktig høyde og vekt, måle nøyaktig BMI, og utfra det trekke konklusjoner... BMI sier jo ingenting om hvor mye som er muskler og fett, hvor mye personen trener, hvordan kroppen er bygd etc. se forresten denne her: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.4138371
Fluffie Skrevet 29. april 2009 #12 Skrevet 29. april 2009 Jeg ville bedt om en begrunnelse for hvorfor de skulle maale BMIen til de ansatte. Og jeg ville ikke latt dem maale min BMI om jeg ikke var fornoyd med grunnen. Altsaa, om det var snakk om noen forskere som skulle sjekke BMI sammensetningen paa norske arbeidsplasser, saa ville jeg ikke nektet. Om det var for at arbeidsgiver skulle blande seg opp i de ansattes vekt og oppmuntre folk til aa gaa ned i vekt, saa jeg ville jeg nektet (jeg tar fint vare paa min egen helse, og har ingen interesse av aa blande arbeidsgiver inn i det). Dette scenariet er ikke ukjent i bl.a. enkelte stater i USA, der overvektige ansatte blant annet kan bli nektet forsikring (evt. faa en meget daarlig forsikring) om de ikke gaar ned i vekt.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #13 Skrevet 29. april 2009 Skjønner ikke helt problemet. Hvor har du fått det fra at bedriften skal få tilgang på dette? Tviler på at det skal brukes i statistikk. Resultatet blir nok mellom deg og legen. Bedriftshelsetjenesten er vel der for å følge opp de ansatte og kunne gi råd. Høy kolesterol, høyt blodtrykk og høy BMI kan f.eks. være et varsko om fare for hjerte- og karsykdommer. At BMI ikke passer for alle kropper tror jeg nok legen er klar over.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå