Fat Sally Lee Skrevet 13. juli 2009 #21 Skrevet 13. juli 2009 Takk for det. Det ligger i gamlebyen, rett ved den astronomiske klokken. Går man opp hovedgaten kommer man til sjokolademuséet, nesten det første du ser når du begynner å gå oppover (på høyre side). Absolutt verdt en titt, man lærer litt om sjokoladens historie, men aller best: man får smake på nylaget sjokolade, deilig varm og fersk. Mvh Yvonne Takk for tipset! Mmmmm... blir nok en tur dit, ja
Jentepusen Skrevet 19. juli 2009 #22 Skrevet 19. juli 2009 Meg og venninna mi var i praha i februar, flott bY! vi trasket mye de 3 dagene vi var der, og bestilte drosje på nett før vi dro til praha... www.prahaflyplass.com absolutt å anbefale. jeg overasket venninna mi med "champagne asti, lokal variant" som man kunne bestille ved internett bestilling, og man kan velge å betale med kontant :D Kjempehyggelig sjåfør Vi bodde på radisson sas hotel pga vennerabatt - luksus hotel spør du meg, er ikke vant med så flotte greier. Champis til frokost og greier he he... På torvet ved uret solgte dem wein glu og varm eple drikk. smakte kun på vinen og den var supergod!! Og kostet ingenting! Hadde det ikke vært for at venninna mi måtte på do, hadde vi aldri funnet den lille baren ved torvet, kansje plass til 10 mann - men superkoslig for oss. Billig drikke der og,,,,, og "bar"maten var god Thai massasje er å anbefale, den som er rett ved broen på venstre side når man går mot broen. Kostet ca 150 kr for 45 min hvis jeg ikke husker feil - absolutt verd det! Hun kunne ting min fysio terapaut ikke kan! Ble frisk i 24 timer :D Gå på sidegatene å finn shopping, litt anderledes klær en i norge - men det elsker jeg. Sko fant vi også 3 billige butikker rett ved siden av hverandre - dem solge sko til laaaangt under halve prisen av samme sko midt i byen. Noe å tenke på.... Heldigvis de støvlettene jeg endte opp med å kjøpe til 500kr hadde dem ikke der, men de andre jeg hadde vurdert å kjøpe hadde dem til en hundrelapp.... Jeg endte opp med 3 par sko :D Jeg kjøpte en reise guide på bok butikken her, mest for å ha et lite greit kart. Her var det også oversikt over t banen - denne var gull verd! Og tok man feil vei, for det gjorde vi - var det bare å hoppe av å snu :D Vi skal definitivt tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #23 Skrevet 20. juli 2009 Heldigvis de støvlettene jeg endte opp med å kjøpe til 500kr hadde dem ikke der, men de andre jeg hadde vurdert å kjøpe hadde dem til en hundrelapp.... Jeg endte opp med 3 par sko :D Jeg endte opp med 8 par sko første gangen, og 10 par sko andre turen... Det er jo så gøy å handle der!:D Gleder meg masse til neste gang^^
Gjest Miso Skrevet 20. juli 2009 #24 Skrevet 20. juli 2009 (endret) Oppdaget denne tråden nå nettopp, da må jeg bare legge inn ett innlegg!! for jeg elsker nemlig den byen har vært der tre ganger og min kjære har vært der 9 ganger (riktignok ikke med meg alle gangene, men med høgskolen da han gikk der) byen er bare så romantisk og flott, mye fantastisk arkitektur og historie! Var også der min kjære fridde til meg for snart 4 år siden, på en benk på torget foran den vakre Tyn kirken :rødme: *drømme* vi planlegger en langweekend dit om ikke så altfor lenge, og jeg gleder meg :strix: Endret 20. juli 2009 av Miso
Gjest Gjest_karen_* Skrevet 2. august 2009 #25 Skrevet 2. august 2009 Typen og jeg kunne tenkt oss en tur til Praha i høst - nærmere bestemt midten av Oktober. Lurer i den sammenheng på et par ting: - Hvordan er været på denne tiden? - Er det mye lommetyver? (Må man klamre fast til veska si?) - Ellers mye kriminalitet/fattigdom? - Bra spisesteder? - Serverdigheter som gjerne ikke er like turistpakket? Evt. museer - Sentrale og bra hotell Er også veldig interessert i shopping, men regner med at jeg klarer å finne butikkene på egenhånd. Lurer der i mot om det finnes noen "spesialbutikker" for menn? Tenker da gjerne på butikker som selger villmarksutstyr, våpen e.l... ? Andre morsomme/nødvendige tips er også velkomne
Anglofil Skrevet 2. august 2009 #26 Skrevet 2. august 2009 Typen og jeg kunne tenkt oss en tur til Praha i høst - nærmere bestemt midten av Oktober. Lurer i den sammenheng på et par ting: - Hvordan er været på denne tiden? - Er det mye lommetyver? (Må man klamre fast til veska si?) - Ellers mye kriminalitet/fattigdom? - Bra spisesteder? - Serverdigheter som gjerne ikke er like turistpakket? Evt. museer - Sentrale og bra hotell Er også veldig interessert i shopping, men regner med at jeg klarer å finne butikkene på egenhånd. Lurer der i mot om det finnes noen "spesialbutikker" for menn? Tenker da gjerne på butikker som selger villmarksutstyr, våpen e.l... ? Andre morsomme/nødvendige tips er også velkomne Jeg har ikke vært i Praha om høsten, men tenker meg at det kan være sånn ca som hjemme, dvs. ta forbehold om regn, vind osv. Da jeg var der i påsken for noen år tilbake regnet det hele tiden, så paraply er et must vil jeg tro. Kan ikke si at jeg merket så mye til lommetyver akkurat, bruk hodet er mitt råd, gjør slik du ville gjort hjemme. Personlig klamret jeg meg ikke fast til veska, men jeg var litt ekstra vaktsom i store folkemengder, som f. eks ved den astronomiske klokka, hvor det kan samles en god del folk. Av det jeg så, var det lite fattigdom og kriminialitet, mitt inntrykk er at de har en relativt grei levestandard, Tsjekkia er vel sånn sett et av de tidligere østblokklandene som har kommet best ut av det sånn sett, med økonomisk vekst, økt velstand osv. Det er ufattelig mange gode spisesteder, men trekk gjerne vekk fra selve plassen i gamlebyen (ved den astronomiske klokken), og heller ut i sidegatene. Der finner du mye billig og bra! Jeg foreslår at du leser reisebrevet mitt som du finner i min blogg (har linket til innlegget lenger opp i tråden), evt. gå inn på bloggen min som linket i signaturen (Sweet Pink Kitty). Her vil du kanskje finne noen tips til serverdigheter, men jeg kan jo nevne f. eks kommunistmuséet, torturmuséet og sjokolademuséet som noen spennende alternativ til serverdigheter (foruten de obligatoriske, slik som Karlsbroen, katedralen osv). Elvecruise anbefales også, da får du se byen i all sin prakt. Angående hotell vil jeg anbefale hotellet vi bodde på sist vi var der, nemlig Hotel Rott, som ligger i hjertet av gamlebyen. Du får det nesten ikke mer sentralt, kort vei til de aller fleste serverdigheter, i tillegg til kort vei til shopping osv. Veldig god service, og ikke minst god pris. Mvh Yvonne
Mermaid Blues Skrevet 3. august 2009 Forfatter #27 Skrevet 3. august 2009 Typen og jeg kunne tenkt oss en tur til Praha i høst - nærmere bestemt midten av Oktober. Lurer i den sammenheng på et par ting: - Hvordan er været på denne tiden? - Er det mye lommetyver? (Må man klamre fast til veska si?) - Ellers mye kriminalitet/fattigdom? - Bra spisesteder? - Serverdigheter som gjerne ikke er like turistpakket? Evt. museer - Sentrale og bra hotell Er også veldig interessert i shopping, men regner med at jeg klarer å finne butikkene på egenhånd. Lurer der i mot om det finnes noen "spesialbutikker" for menn? Tenker da gjerne på butikker som selger villmarksutstyr, våpen e.l... ? Andre morsomme/nødvendige tips er også velkomne I oktober bør dere kanskje forberede dere på noe kjølig vær, snitttemperaturen ligger på mellom 5-15 grader (natt/dag) og merk at det blåser kaldt rundt broene. Det kryr av lommetyver i turiststrøkene og på metroen, som i andre storbyer, men bruk veske med glidelås og vær våken, så går nok det helt fint. Voldskriminalitet er det generelt lite av, det går mest i tyveri. Severdigheter tiltrekker seg normalt mye turister uansett hvor man er, men vi ble ikke veldig trampa ned i Prahaborgen St.Vitus-katedralen ligger inne i borgen, og den er virkelig verdt å få med seg - jeg synes den var langt mer storslått enn den mer kjente Týn-kirken (selv om den også var nydelig). En billett til Prahaborgen er forøvrig gyldig i to dager, så dere trenger ikke løpe gjennom alt på en gang. Hotell: tripadvisor.com. Jeg kan gjerne anbefale det vi bodde på, men det er ikke videre sentralt - ligger ute i Chodov sørøst for sentrum. De selger endel våpen og middelalderstæsj i Prahaborgen, men mye av det tror jeg du skal få problemer med å ta inn i Norge dersom du blir stoppet i tollen. Det var også en rimelig stor forhandler av våpen og villmarksutstyr (kniver, macheter, etc) på Centrum Chodov (på den røde metrolinjen). Og Helly Hansen-butikken på samme senter hadde godt utvalg i skikkelig bra friluftstøy til ikke så avskrekkende priser. Og for ordens skyld: Tsjekkerne er fryktelig opptatt av at landet ikke skal omtales som verken østblokk eller øst-europeisk nå etter Sovjetunionens fall. Det skal betegnes som del av mellom-Europa, slik som feks Tyskland og Østerrike Bare sånn apropos kjøttkake.
Gjest Lille-pus Skrevet 19. august 2009 #28 Skrevet 19. august 2009 Typen og jeg kunne tenkt oss en tur til Praha i høst - nærmere bestemt midten av Oktober. Lurer i den sammenheng på et par ting: - Hvordan er været på denne tiden? - Er det mye lommetyver? (Må man klamre fast til veska si?) - Ellers mye kriminalitet/fattigdom? - Bra spisesteder? - Serverdigheter som gjerne ikke er like turistpakket? Evt. museer - Sentrale og bra hotell Været er som Mermaid Blues og Yvonne sier; høstvær og det kan være en del vind. Når det gjelder lommetyver så finnes de, men bruker du hodet så pleier det gå greit Enkelte tiggere kan du komme til å se, spesielt på Karlsbroen. Spesielt mange er det dog ikke. Faktisk færre enn i de fleste større Norske byene. Spisesteder: Mange ! Et par tips kan være Cantina , Gitanes og John and George - som ligger rett ved John Lennon muren Tillater meg å anbefale mitt sist bebodde hotell i Praha, nemlig Rezidence Lundborg. Lekre, romslige rom, veldig hyggelig betjening og akkurat passe lite/stort
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå