Gå til innhold

Den store Praha-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av den store London-tråden, starter jeg en Praha-tråd for å få litt inside-info om hva som skjer i Praha og omegn før jeg reiser dit selv :)

Virker som mange her har vært der, så har dere tips om ting som går utenfor turistløypa (eller ting i turistløypa som er spesielt viktig å få med seg) blir jeg kjempeglad :jepp:

(Og siden Norwegian i går lanserte flybilletter til Praha fra Oslo, Trondheim og Bergen til 300,- er det kanskje flere som planlegger tur? ;) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har bestilt tur, altså mine foreldre, min kjære og jeg. Bestilte flybilletter hos Norwegian i mars, og reiser nedover i midten av juni. Gleder meg masse, har vært der en gang før, så det blir stas. Min kjære har aldri vært der, så jeg tror det blir ekstra spennende for ham, ikke har han tatt fly før heller. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg og ei venninne reiser nedover i august. Ingen av oss har vært der før, så vi gleder oss vanvittig!! Jeg bestilte også flybilletter med Norwegian. Hotellet vi skal være på fikk vi anbefalt, og ligger 7-10min fra sentrum med t-bane, har vi blitt fortalt. Og for 4 netter på 4*hotell betaler vi 1100kr pr. pers.

Så da passer det veldig bra med denne tråden, for vi trenger tips til hva vi MÅ få med oss, hva vi BØR få med oss og hva vi KAN få med oss! Så kom med tips :)

Her er en link til en gratis Praha-guide jeg fant på Reiseplaneten.no. Anbefaler denne nettsiden!

http://www.reiseplaneten.no/Venstremenyer/...iseguide_Praha/

Skrevet

Åååh! Heldiggriser! Praha er helt fantastisk! Har vært der to ganger før, vil tilbake hver eneste dag!

Først av alt: Praha er plassen for skikkelig shopping! Bruk metroen masse, det er kjempeenkelt å finne frem, og når dere kommer til utkantene av byen ligger det som regel digre kjøpesentre rett ved stasjonen med masse flotte butikker!

De mindre, morsomme butikkene ligger rundt i smågater rundt gamlebyen, er bare å traske til dere finner.

Sist vi var der var vi innom sexleketøy-museumet, som ligger på vei fra nye hovedgaten, til gamlebyen. Veldig artig:P

Dere må gå over Karlsbroen og opp til borgen/kirken, hvor dere kan gå opp i det ene tårnet og få utsikt over hele byen! Et utrolig syn! Og gratis inngang:)

Bare det å gå rundt i gatene og se på bygningene er noe for seg selv! Men shoppingen er jo helt utrolig også. Sukk:)

Skrevet

Av hoteller så anbefaler jeg forresten SuiteHome, ligger 10 min å gå fra nye hovedgaten, og det er mange gøye og billige butikker langs veien dit:)

Skrevet

Jøss, det var gode nyheter - jeg har fått inntrykk av at Praha ikke er den store plassen for shopping, men da tror jeg absolutt vi skal prioritere en shoppingdag også :)

Vi lurer også på å prøve øl-spa, det virker så sært at det må bare bli fliring, ser jeg for meg :fnise: Noen som har gjort det?

Skrevet

Var i Praha sist helg og det var kjempe kjekt.

Lå på Hotel Josef og vil anbefale det på det sterkeste, ligger i et rolig strøk, men det tar bare 5 min å gå til torget og klokka.

Mange flotte bygninger og Karlsbroen er et must.

Videre er det ganske mye billigere med sko, selv om jeg ikke fant min str i de skoene jeg ville ha, så var det mye utvalg.

Discotek Lucerna har noen kjempe kjekke 80 og 90 talls kvelder, med bare "god" musikk. Ellers er den nye Hard Rock kafeen og Coyote Bar ved siden av verdt et besøk.

Dette er en by jeg garantert skal tilbake til :jepp:

Skrevet

Var i Praha i mars, og har bare hyggelige minner.

Maten var god og det var mange shoppingmuligheter. Kjæresten min og meg brukte vel rundt 12-13000 kroner i shopping, så mulighetene er der.

Vi hadde med oss dataer, og det var internett på hotellet. Vi brukte den for å finne ut hvordan vi skulle komme oss til steder og hvor vi burde gå. Absolutt å anbefale.

Videre vil jeg anbefale Praha Zoo. Enkelt å komme seg dit også. Regner med det ikke blir så altfor lenge til kjærestetur nr 2 til Praha :-)

Eneste vi angret på var at det ble en del for mye tid på Shopping. Skulle funnet oss en spa og bare slappet av. Men alt var billig der nede, spesielt maten.

Vi harryhandlet masse den siste dagen. Fyllte opp handleposer med snop og brus for 100 - 200 kroner. Latterlig bilig.

God tur !

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Helen_*
Skrevet

Har vært endel rundt i Europa- elsker Paris, men må bare si at det er blitt altfor dyrt der- Praha var en åpenbaring! Byen har alt- hyggelige mennesker, flotte cafeer, god mat, sinnsykt billig og på Norwegians rutekart! Var der i februar og drar nå tilbake i mai....!

Skrevet

Vi har tenkt oss til dyreparken, ser at de driver med et aktivt avlsprogram for å bevare przewalski-hesten, som jeg synes virker som et flott tiltak :) (og de er jo så fiiiiine :rødme: )

Viktig å kjøpe med litt lokalt godteri også, jeg er som en unge i godtebutikken i nye land (rent bokstavelig) må liksom prøve alt :spise:

Blir nok en tur innom Hard Rock også :)

Takk for masse gode innspill, gleder meg kjempemasse :jepp:

Flere som har tips? :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Men hva med SPA? Er det lurt å bestille før man reiser, eller er kapasiteten så god at man kan bestille mens man er der?

... og hvor går man? Hva er bra?

Vi er tre veninner som skal reise rundt st.hans. Gleder oss masse :)

Skrevet (endret)

Jeg var en uke med min bedre halvdel. Det er en fantastisk by. En del av det er nok fordi det var den første turen vi tok sammen. Jeg sitter igjen med bare gode minner (bortsett fra at jeg ble fråstjålet lommeboken min med litt penger, visa og diverse). Tiden gikk dessuten alt for fort. Det er alltid noe å se eller gjøre.

Jeg spiste den aller beste ostekaken noensinne i Nove Mesto, Wenceslas Square.

Ellers kan jeg anbefale Prazska Trznice, det største markedet i Praha. Det var en jungel av klær og dill dall. Her kan man prute. Jeg har aldri vært en racer på det, men det ble jeg jaggu. Det ligger i Holesovice. Vi tok trikk dit. Det var veldig enkelt å finne frem.

Som andre har nevnt, jeg synes også at det er gøy å snope litt når man er på tur, så det gjorde jeg også. Jeg kjøpte en hel del til en billig penge.

Vi skulle egentlig få med oss klassisk musikk også, spesielt Pachelbel's Canon in D Major, men det gjorde vi dessverre ikke. Det skal jeg absolutt neste gang.

Endret av Maaneskinn
Skrevet (endret)

Eg og kjærasten var ei veke i Praha for 2 år sidan. Kjempefin by!

Eg vil anbefale:

- Å ta ein tur i ein av parkane, til dømes Stromovka eller Petrinhøgda. Her var det fint og stille! Vysehrad er også fint.

- Black Light Theatre.

- Konsert med klassisk eller musikal-musikk. Dei deler ut program i gatene på dagtid.

- Musikk- og lysshow ved Kriziks fontene.

Kjøp ein reiseguide med godt kart, både stort bykart og t-banekart!

Edit: Lenker.

Endret av cogito
Skrevet

Henger meg på for tips og råd :) Reiser en tur i juli :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kom nylig hjem fra Praha, og det er absolutt den fineste byen jeg har vært i. Flott arkitektur, masse så og si bilfrie områder, brosteinsbelagte gater og torv med masse små koselige kafeer og spisesteder. Og det var kjempebillig å leve der. Vi betalte noen hundrelapper ekstra for å få hotell rett ved torvet i Gamlebyen, noe jeg vil anbefale på det sterkeste! Herfra var det gangavstand til alt som var verdt å se i Praha, og vi sparte masse tid på å slippe offentlig kommunikasjon. Det eneste negative jeg kan komme på var at de drev med en del arbeid på Karlsbroen akkurat når vi var der, så det ødela fotomulighetene noe...

Jeg skal garantert tilbake, gjerne på vinterstid. Jeg kan tenke meg at Praha er et fantastisk syn med snø på bakken...

• 1 måned senere...
Skrevet

Nå har vi kommet hjem fra vår Praha-tur, og det var rett og slett fantastisk :)

Vi dro på dagstur til Hradec Králové for å få med oss siste dag av Rock for People-festivalen. Råbra stemning og sykt mye folk, tok ca 1t og 40 min med tog fra Praha.

Det ble masse trasking i gamlebyen, vi besøkte Týn-kirken, rådhusplassen (fikk med oss dukkespillet på det astronomiske uret, artig) og Paladium-senteret som hadde mange bra internasjonale restauranter. Karlsbroen gikk vi over et par ganger, men det var dessverre endel restaurasjonsarbeid der, så vi fikk ikke sett hele broen. Prahaborgen var absolutt verdt besøket, vi så det gamle fangetårnet, den gyldne gaten (fikk prøve å skyte med armbrøst), presidentkontoret og selvsagt St.Vitus-katedralen som var fantastisk flott!

Det var en liten Dalí-utstilling ved Týn-kirken som også var vel verdt besøket :)

Vi besøkte også dyreparken, som var veldig ålreit, høydepunktene var lemurene som gikk fritt inne i en innhengning sammen med de besøkende, de veldig oppmerksomhetssyke surikatene og przewalski-hestene :) Inngang kosta en femtilapp og parken var enorm, med stolheis mellom den øvre og den nedre delen.

Hotellet vi bodde på (Euro Hotel Praha) lå i Chodov, en snau mil sør for sentrum, men det tok knapt ti minutter med t-bane til gamlebyen, så ikke veldig usentralt akkurat ;) Rett over gaten for hotellet lå Centrum Chodov, som er et av de største kjøpesentra i Praha. Masse bra klesbutikker (var salg overalt, så alt var latterlig billig) og et par veldig ålreite spisesteder.

Vi dro også til Jødekvarteret, hvor det var mye flott å se, samt litt rundt i Nybyen. Dro til Dansehuset også, veldig snedig kontruksjon.

Vi synes byen var fantastisk, og kommer helt klart til å reise tilbake en gang :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Tror absolutt mitt selskap og jeg skal innom her en tur.

Utstillingen er åpen frem til og med 31. oktober.

Vi reiser i neste uke :)

Skrevet

Jeg har skrevet reisebrev fra Praha-turen her forresten for de som måtte være interessert. :)

Skrevet

Takk for et flott reisebrev, Yvonne! Jeg reiser til Praha for første gang nå på fredag, og har en laaang liste over ting vi må få med oss :) Hvor lå sjokolademuseet? Så veldig fristende ut!

Skrevet (endret)
Takk for et flott reisebrev, Yvonne! Jeg reiser til Praha for første gang nå på fredag, og har en laaang liste over ting vi må få med oss :) Hvor lå sjokolademuseet? Så veldig fristende ut!

Takk for det. :) Det ligger i gamlebyen, rett ved den astronomiske klokken. Går man opp hovedgaten kommer man til sjokolademuséet, nesten det første du ser når du begynner å gå oppover (på høyre side). Absolutt verdt en titt, man lærer litt om sjokoladens historie, men aller best: man får smake på nylaget sjokolade, deilig varm og fersk. ;)

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...