Gå til innhold

Den vanlige "senest 12" diskusjonen

Fremhevede innlegg

Gjest Gutt 18
Skrevet

Hei!

Nå er det russetid, og jeg vil som alle andre være med å feste, reise rundt i russebilen, og ikke minst ha det morro.

Er med på en russebil sammen med 7 andre gutter som går i klassen min. Igår skulle vi ut på kvelden for å drikke, ta knuter og møte andre busser/bilder. Derfor ringte jeg mamma som den snille gutten jeg er, og sa at jeg antakelig kom sent hjem, men ikke senere enn klokken to.

Da kommer hele leksa med at det er tankeløst av meg å sette russetiden foran skolen, og at jeg ikke får komme senere hjem enn tolv.

Jeg bruker aldri argumentet "jeg er 18 år og gjør som jeg vil", for det er ikke riktig. Jeg bor hjemme hos henne, og respekterer alt hun sier og mener og er aldri en "vanskelig" sønn. Kommer heller aldri senere hjem enn avtalt.

Jeg har heller ikke noe problem med å komme meg på skolen dagen etter, noe hun tror. Iløpetav de tre siste årene på videregående skole har jeg totalt 8 dagers fravær, og et noen timer innimellom. De dagene jeg har vært på "fylla" kommet hjem rundt 3-4 tiden har jeg møtt opp i tide på skolen. Jeg skjønner at jeg ikke yter mitt beste følgende dag, men akkurat i russetiden er jeg villig til å ofre dette.

Når jeg skriver dette tenker jeg også på at det ikke har vært noe problem ellers når jeg har vært ute. Virker som at det er noe med ordet "russetid" som gjør at hun/foreldre vrenger øya og stiller seg på baklabben.

Hva tenker dere? Syntes dere det er feil av meg å bli lei, og hva syntes dere evt. at jeg kan gjøre for å overbevise henne om at det er trygt å la meg være ute på kveldene og drikke?

Litt dårlig formulert, men håper dere skjønner.

Mvh. Mats

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hmmm kan vell si det samme til henne som du sier her? Om du sier det på denne måten vil hun nok muligens være mer på godfoten. Er ofte at man må sitte seg ned med foreldre og forklare dem på en ydmyk måte. Ofte da de gidder å høre etter ;) Er selv 21 å må ofte gjøre det med foreldrene mine ennå, selv om jeg selv er forelder selv nå :sjenert:

Lykke til å kos deg i russetiden :raudruss: Drikk med måte ;)

Endret av *Nessa*
Skrevet

Vi mødre er ikke så lette å ha med å gjøre når det gjelder fyll, sene kvelder og skole dagen etter. ;)

Tror du rett og slett må sette deg ned og snakke med henne, fortell henne litt om hvor du er, hvem du er sammen med og hvor mye (lite) du drikker, så hjelper det kanskje?

Jeg tror på kommunikasjon, selv om jeg må innrømme at det blir litt lite søvn på meg når 19-åringen min er ute og "russer" for harde livet.

Vi har ingen "innetid" lenger, jeg vil bare ha beskjed når h*n er i hus, da sover jeg nemlig bedre resten av natten.

God russefeiring!

Skrevet

Mine foreldre var ganske så strenge med meg gjennom hele oppveksten, men i russetiden overrasket de veldig positivt. Da hørte jeg ikke en eneste ting om innetid eller noe som helst. Det eneste vi hadde avtale om var at jeg sendte sms om hvor jeg var, om jeg ble sen og om jeg kom hjem (en av jentene i bilen bodde i egen leilighet på den tiden, så noen ganger overnattet vi der). På den måten trengte de ikke være redd for meg. De fleste dagene kom jeg jo hjem, og de så jo da at jeg kom meg opp på skolen neste morgen. Jeg er veldig glad for at de viste meg slik frihet i denne perioden.

Snakk med din mor. Forhåpentligvis er hun ikke helt urimelig. Hvertfall i min russetid så skjedde det ikke så fryktelig mye på skolen uansett, så om vi var litt trøtt i trynet var ikke det så farlig. Det viktigste grunnlaget i forhold til eksamen osv. var allerede lagt uansett. Du kan jo evt. prøve å lage en avtale med henne om å at du får styre på som du vil (eller kommer hjem senest 2 eller noe) mot at du stiller til 1.time på skolen. Så får dere heller avtale en straff hvis det ikke blir overholdt.

Skrevet

Jeg har selv en russ i huset. Han bor i sammen med meg. Fylte 18 år sent i fjor. Jeg godtar alt, men han må gi beskjed dersom han ikke kommer hjem. At han drikker er hans valg.

Jeg har tilbudt meg å hente på en russefest samt å kjøre russebilen en natt.

Jeg synes det stilles for strenge krav til deg akkurat i denne tiden. Jeg stiller strenge krav til poden og har alltid fulgt med. Han vet at selv om han er 18 år og kan gjøre som han vil så må jeg ha beskjed dersom han ikke kommer hjem osv. Ikke noen problemer med det. Samtidig så vil jeg at han skal få med seg russetiden.

Skrevet

Hei,

Jeg har ikke russ i huset, men husker russetiden godt selv. Nå bodde jeg ikke hjemme så jeg hadde ingen avtaler med egne foreldre.

Ville bare si at jeg synes du høres veldig ansvarsbevisst ut og hvordan du respekterer moren din er beundringsverdig. Hva med å vise henne hva du har skrevet her og at dere sammen kan sette dere ned å finne ut hvordan dere vil ha det i russetiden, at begge må gi og ta litt i denne perioden. Du får ikke russetiden tilbake, både på godt og vondt. Spørr også hvordan hun selv opplevde russetiden eller kanskje hun ikke hadde noen og ikke vet hvordan det føles

Lykke til med feiringen. Det er alltid vår når du ser en russ!

Skrevet (endret)
Vi mødre er ikke så lette å ha med å gjøre når det gjelder fyll, sene kvelder og skole dagen etter. ;)

Tror du rett og slett må sette deg ned og snakke med henne, fortell henne litt om hvor du er, hvem du er sammen med og hvor mye (lite) du drikker, så hjelper det kanskje?

Jeg tror på kommunikasjon, selv om jeg må innrømme at det blir litt lite søvn på meg når 19-åringen min er ute og "russer" for harde livet.

Vi har ingen "innetid" lenger, jeg vil bare ha beskjed når h*n er i hus, da sover jeg nemlig bedre resten av natten.

God russefeiring!

Jeg er enig med Brunhilde.

Min russ gjør som han vil - men må selv være ansvarlig nok til å sørge for at han følger opp på skolen også.

Konge om natten - konge om dagen er en grei regel.

Uansett - han har å ta hensyn til at vi er flere som bor i samme hus - og jeg vil ha beskjed når han er i hus - og beskjed om han blir sen om han ikke har sagt fra før han gikk.

Endret av LilleBille

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...