Gå til innhold

Mandelpoteter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg har liggendes 2 kg med mandelpoteter som jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke til? Egner det seg til potetmos f. eks.? Vi spiser egentlig ikke så mye poteter, ytterst sjelden! Mottar gjerne tips og oppskrift :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det egner seg veldig som potetmos. Det har du vel oppskrift til.

Et godt tips som tibehør til fisk eller stekt/grillet kjøtt:

Kok poteter godt. Mos dem imens de er varme, og tilsett et stykke fetaost i terninger, persille, hakket purre og smak til med salt og pepper.

Til fisk anbefales en kaldrørt saus bestående av rømme eller creme fraiche, litt pepper, press en halv siton oppi dette og rør godt.

Til kjøtt, bruker du enten rømme naturell, bernaise saus, eller choron saus. Choronsaus lager du enkelt ved å tilsette en halv boks tomatpure oppi en pose bernaise:)

Ellers egner mandelpoteter seg til å saltbakes eller kokes. Men vær forsiktig om du skal koke dem å ha dem som de er, for de går lett i stykker.

Skrevet
Ja, det egner seg veldig som potetmos. Det har du vel oppskrift til.

Et godt tips som tibehør til fisk eller stekt/grillet kjøtt:

Kok poteter godt. Mos dem imens de er varme, og tilsett et stykke fetaost i terninger, persille, hakket purre og smak til med salt og pepper.

Til fisk anbefales en kaldrørt saus bestående av rømme eller creme fraiche, litt pepper, press en halv siton oppi dette og rør godt.

Til kjøtt, bruker du enten rømme naturell, bernaise saus, eller choron saus. Choronsaus lager du enkelt ved å tilsette en halv boks tomatpure oppi en pose bernaise:)

Ellers egner mandelpoteter seg til å saltbakes eller kokes. Men vær forsiktig om du skal koke dem å ha dem som de er, for de går lett i stykker.

Takk for tips! Må si jeg ble mektig imponert når jeg så at det var en mann som skrev dette, hehe ;)

Skrevet

Takk, ikke alle oss gutta er håpløse kokker. Om det skulle være flere oppskrifter du lurer på, er det bare å spørre:)

Skrevet

Hehe :) Når vi først er i gang så kan jeg vel spørre om mandelpoteter egner seg til fløtegratinerte poteter? Og hva er egentlig best å gjøre? Koke potetene i skiver først i fløte og melk også legge de i form eller bare legge de rett i form, har hørt så mye forskjellig :)

Skrevet

Mandelpotetene kan du i grunnen bare skive opp og legge rett i smurt form. Dekk potetene med fløte. Krydre med salt og pepper. evt. Hvitløk om dere liker det:) la de stå på ca 225 grader i 45 minutter. Rør om etter ca halve tiden. La de stå ti minutter med ost, eller til den er gylden etter ordinær steketid:)

Skrevet

Tusen takk! Dette skal jeg prøve ut i morgen :)

Gjest gjest-lambi
Skrevet

Jeg er ikke glad i poteter, men hvis jeg skal ha poteter, blir det ofte mandelpoteter.

Min favoritt er kalde, kokte mandelpoteter som tilbehør til spekemat.

Ellers bruker jeg potetmos, fløtegratinering og krydrete skiver stekt i stekeovn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...