Gå til innhold

Kognitiv terapi eller psykolog?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en del diffuse psykiske plager, og lurer på om jeg skal gå til psykolog eller prøve kognitiv terapi.

Jeg er i perioder litt deprimert. Ikke noen dårlige tanker eller noe, men bare nedstemt og tiltaksløs. Jeg har liten toleranse ovenfor bråk og mas. Jeg tenker konstant, og det er slitsomt. Det har på en måte blitt en uvane jeg ikke klarer å slutte med. Jeg tenker på samtaler jeg har med andre mennesker, dagdrømmer og "prater med meg selv" inni meg. Dette er rart, slitsomt og gjør at jeg blir fjern og distré. Jeg har fått dårlig selvtillit og plutselig blitt sjenert, jeg som tidligere var utadvendt og selvsikker.

Har hatt det ganske tøft opp igjennom. Hadde det tøft hjemme, og når jeg endelig flyttet ut og fikk det bra, så ble jeg kronisk syk.

Hvilken behandlingsform bør jeg prøve først?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan slå to fluer i en smekk og gå til en psykolog som praktiserer kognitiv terapi. Fordelen med en psykolog er også at han/hun har flere teorier å støtte seg på og derfor kan (ideelt sett, i hvert fall) se an den enkelte pasientens behov. Gå gjerne til en som er oppdatert innen kognitiv terapi, da det er endel interessante emner de jobber med. Jeg er ganske sikker på at det skal gå an å finne en løsning på mye av det du sliter med :)

Skrevet
Du kan slå to fluer i en smekk og gå til en psykolog som praktiserer kognitiv terapi. Fordelen med en psykolog er også at han/hun har flere teorier å støtte seg på og derfor kan (ideelt sett, i hvert fall) se an den enkelte pasientens behov. Gå gjerne til en som er oppdatert innen kognitiv terapi, da det er endel interessante emner de jobber med. Jeg er ganske sikker på at det skal gå an å finne en løsning på mye av det du sliter med :)

Kjøp boka tenk deg glad med david D. burns

Skrevet

Det er bare psykologer som skal drive skikkelig kognitiv terapi. Det er kanskje også noen videreutdannede sosionomer eller psykiatriske sykepleiere i kommunene som også driver med dette. For å få skikkelig behandling bør man oppsøke psykolog, og en kognitiv tilnerming er nok en innfalsvinkel til de vanskene du beskriver.

Lykke til.

• 3 uker senere...
Skrevet

Vurderer også kognitiv terapi. Noen som har prøvd dette?

Dette er det jeg har lest om det i en artikkel fra klikk.no: Kognitiv terapi setter søkelyset på tankene dine. Gjennom å oppdage, utfordre og endre tankemønstre kan du påvirke følelsene dine og dermed også situasjoner du finner vanskelige. Kognitiv terapi er sunn fornuft satt i system.

Det jeg sliter med er forholdet mellom meg og foreldrene mine. Jeg vil forandre måten jeg tenker på og hvordan tankene mine påvirker kroppen min. Jeg er så lei av å gråte og føle meg kvalm og generelt syk.

Gjest Gjest
Skrevet

yoga med meditasjon og psykolog. det fleste offentlige psychologer har ventetid opptil ett år, så finn en og sett deg på listen.

meld deg på yogakurs hvor du lærer og praktiserer meditasjon. det kan du begynne med en gang.

gir hodet ditt pause fra tankene og gjør deg avslappet igjen!

lykke til

Skrevet

Prøver hardt å ikke tenke, da kommer tårene rimelig fort. Men ja, kanskje meditasjon er greia. Er det virkelig et år ventetid? Det er jo griselenge!

Gjest Gjest
Skrevet

begynte selv med meditasjon etter den tøffeste tiden i mitt liv. gikk til psykolog samtidig. psykologen nådde ikke frem, men det gjorde yogaen. når jeg lå der stille sammen med andre på gulvet trillet tårene. jeg syntes det var flaut, men det var ingen som brydde seg. det var som en befrielse for meg og skjedde bar første gangen.

boktips: "spis, elsk, lev"

klem

Gjest Gjest
Skrevet

Noe av det første du antagelig lærer hos psykologen er forøvrig at når du prøver hardt å ikke tenke på noe, er fortsatt de "nektede" tankene der rett i bakgrunnen og påvirker også det du tenker på i stedet. Så hvis du vil prøve deg fram litt selv også kan jeg anbefale meditasjon (les litt om det først, mindfulness er nok den metoden som er mest i tråd med kognitiv praksis og egner seg godt som en start?), da tillater du tankene å komme, men du greier i større grad å se på dem på avstand. Dette har også god effekt på kroppen, spenninger slipper etter hvert taket. Sikkert lurt å kombinere med yoga eller annen trening, men bare meditasjon funker også bra. NB - du kan regne med noen sterke reaksjoner under meditasjonen også, i begynnelsen begynte jeg gjerne å gråte under og etterpå, og etter en tids praktisering er det fortsatt sånn at ikke all meditasjon akkurat fører til salighet og ro (er jo mange lag med tanker og blokkeringer som skal bearbeides), men du kommer videre i prosessen på en veldig effektiv måte.

Vil absolutt anbefale deg å oppsøke psykolog også! Snakk med legen din, det er ikke sikkert du må vente så lenge som et år.

Gjest Gjest_lillian_*
Skrevet

Du spør om du bør gå til psykolog eller kognitiv terapi. Da vil jeg si at de aller fleste psykologer kan en del om kognitiv terapi. Hvertfall yngre psykologer, siden de kanskje er mer oppdatert på nyere forskning. Forskning viser nemlig at kognitiv terapi gir gode resultater på en rekke psykiske plager. Så jeg ville oppsøkt en psykolog.

Å gå til såkalte kognitive terapeuter med en mer alternativ utdannelse syns jeg høres tvilsomt ut, fordi de har en lite kvalitetssikret og smal utdannelse. Noen psykiatriske sykepleiere i kommunenes psykiatritjeneste driver med kognitiv terapi - noen kan være flinke, mens andre driver ikke med det eller har for lite inngående kunnskap. Men du kan alltids forhøre deg i kommunen din om de har sykepleiere som er gode på kognitiv terapi, men ellers ville jeg satt meg på venteliste hos psykolog ganske kjapt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...