Gå til innhold

Kysse barnet på munnen

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har en sønn på to år som kysser oss på munnen... også mine venner, selv kameratene mine. så lenge han ikke protesterer og "motageren" syns det er greit, ser jeg ikke problemet. men det er jo en sån ting som vi kommer til å slutte med når han blir eldre! men til det, så er det bare søtt og koselig.uanset så er det et kyss, og ikke klining det er snakk om... hvem vil vel ikke ha et stort,snørrete kyss av et nydelig lite barn? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det med andres unger, men kunne nok gjort det med egne barn, hvis de likte det. Mitt inntrykk fra venner som har barn er at mange små barn synes det er morsomt og koselig å nusse.

Og selvsagt elsker man barna sine. Å si at det er forbeholdt partner får det til å høres ut som man kjærligheten til partner står over den til barna, og det blir feil for min del.

Skrevet

min fireåring får et nuss på munnen noen ganger, synes det bare er koselig.

toåringen vår derimot har ikke helt lært å nusse, så han nusser noen ganger med åpen munn, hender han stikker ut tunga, også er det ofte med litt snørr :gjeiper:

Men han vil nutte mamma som han sier, og da må han da få lov til det...

Elsker barna mine veldig høyt, og det sier jeg også til de. De får også se mamma og pappa nusse, kysse og kline rett som det er, og ser at vi er glad i hverandre.

Hvorfor skal vi være så redde for å vise frem kjærligheten vår....?

Skrevet
hvem vil vel ikke ha et stort,snørrete kyss av et nydelig lite barn? ;)

Mange. Håper dere som synes dette er greit, også forklarer barnet at ikke alle ønsker å gjøre dette med dem. Jeg ville dyttet en unge bort (vennlig, men bestemt) om de prøvde seg på dette. Men en toåring når heldigvis ikke opp da ;)

Skrevet (endret)
Elsker barna mine veldig høyt, og det sier jeg også til de. De får også se mamma og pappa nusse, kysse og kline rett som det er, og ser at vi er glad i hverandre.

Hvorfor skal vi være så redde for å vise frem kjærligheten vår....?

Slik jeg ser det så har det ikke noe med å være redd for å vise frem kjærligheten sin. Jeg og min bedre halvdel har mange måter å vise barna kjærlighet på, uten at vi nødvendigvis kysser dem på munnen eller bruker order "elsker". Det er nå bare smak og behag da (og sikkert hva man er vant med). For meg føles det feil. Og da reagerer jeg også på det. Men det er jo ikke snakk om at jeg lager grimaser og roper "ÆSJ" høylydt hvis jeg ser noen gjøre det heller :P

Endret av Phaedra
Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

Ja, jeg kysser (dvs. nusser). Hver dag!!!

Kan aldri i verden sammenligne et nuss på mine barns lepper med noe intimt "som er forbeholdt mannen". I alle dager......

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at et lite barn nusser foreldrene sine på munnen, men ikke andre.

Å oppmuntre et barn til å nusse tanter, besteforeldre og andre synes jeg ikke noe om.

Jeg er tante selv, og veldig glad i alle tantebarna mine. Men jeg ville sagt nei om noen av de ville nusse meg på munnen.

Tror jeg ville sagt at jeg liker så veldig godt nuss på kinnet, eller en klem, men ikke på munnen.

Ms.jenny: nydelige barn er ikke så nydelige når de vil kline snørr på meg, samtidig som trår over min personlige grense. Jeg kysser forloveden min, kan greit nusse egne barn, men der stopper det også.

Det er så mange måter å vise kjærlighet på at jeg ikke trenger å nusse noen for at de skal vite at jeg er glad i dem.

Gjest Gjest_Pasta_*
Skrevet

Det er moro med kyssing. Her stikker vi tungene borti hverandre og leker. Blir mye latter og fliring ut av det. Ikke noe verre det enn om det skulle vært ørene. Synes dere mange er hysteriske må jeg si. Jeg har til ogmed slikket vekk snørr fra min datters munn da jeg ikke hadde papir. Det er tross alt egne barn det er snakk om så det kunne like gjerne vært mitt eget slim. Jeg mener dette ikke er unaturlig da de fleste dyr i dureriket slikker og rengjør barna sine. Hvorfor menneskene må være så pripne synes jeg er helt uforståelig.

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_pikekyss_*
Skrevet

Hei

Jeg tok opp akkurat denne "problemstillingen" i et annet forum....Jeg mente det var feil - Duverden for motbør og kritikk jeg fikk for å ha den meninga... Ser folk har vært litt snillere med deg....

Jeg synes som en av de tidligere at det er uhygienisk å kysse barn på munnen og at det sprer sykdommer som barn (og voksne) kunne vært spart for....

Selv er jeg ikke vant med å kysse barn på munnen. Kyssing er for meg forbeholdt kjæresten min og har med intimitet å gjøre... Jeg har kanskje en greie med smittsomme sykdommer og synes ikke det er greit at kjæresten min skal kysse noen andre på munnen...

Dattern til kjæresten min er nå 10 år og hun kysser både faren og moren på munnen - for meg blir dette temmelig ekkelt og jeg prøver å forklare samboeren min at om jeg deler bakterier og virus med han, er jeg ikke interessert i å dele dem med ekskona og ungen hans og alle de andre de kysser...

Der fins jo en del mer og mindre alvorlige ting en kan smittes av. Når min mann kysser datteren og datteren kysser moren - Så føles det jo som om han fortsatt kysser ekskona.... Dersom mannen min kysser datteren på munnen så føles det som et brudd på min intimsfære - for dette er en person jeg skal være intim med... og jeg går jo ikke rundt å kysser andre... Hvorfor skulle kjæresten min gjøre det? Det er fint at han er en kjærlig far - men det går jo an å sitte på fanget, holde rundt, gi en klem, kyss på kinnet... Kyss på munnen kan man la være...

Denne jenta kan jo aldri få sitt første kyss - det har hun jo allerede fått av mamma og pappa....

Prøver å forestille meg hvordan det skulle være å kysse min egen far og mor på munnen - og for meg så blir det bare helt feil.

Følgende er sakset fra nettdoktor.no:

Hepatitt B er veldig smittsomt, og en sjelden gang sees smitte mellom medlemmer av samme husstand uten at det har vært seksuell kontakt eller direkte kontakt med blodet til den smittede. I disse tilfellene skjer smitten muligvis via f.eks. tannbørster eller ved kyss

Skrevet
Hei

Jeg tok opp akkurat denne "problemstillingen" i et annet forum....Jeg mente det var feil - Duverden for motbør og kritikk jeg fikk for å ha den meninga... Ser folk har vært litt snillere med deg....

Jeg synes som en av de tidligere at det er uhygienisk å kysse barn på munnen og at det sprer sykdommer som barn (og voksne) kunne vært spart for....

Selv er jeg ikke vant med å kysse barn på munnen. Kyssing er for meg forbeholdt kjæresten min og har med intimitet å gjøre... Jeg har kanskje en greie med smittsomme sykdommer og synes ikke det er greit at kjæresten min skal kysse noen andre på munnen...

Dattern til kjæresten min er nå 10 år og hun kysser både faren og moren på munnen - for meg blir dette temmelig ekkelt og jeg prøver å forklare samboeren min at om jeg deler bakterier og virus med han, er jeg ikke interessert i å dele dem med ekskona og ungen hans og alle de andre de kysser...

Der fins jo en del mer og mindre alvorlige ting en kan smittes av. Når min mann kysser datteren og datteren kysser moren - Så føles det jo som om han fortsatt kysser ekskona.... Dersom mannen min kysser datteren på munnen så føles det som et brudd på min intimsfære - for dette er en person jeg skal være intim med... og jeg går jo ikke rundt å kysser andre... Hvorfor skulle kjæresten min gjøre det? Det er fint at han er en kjærlig far - men det går jo an å sitte på fanget, holde rundt, gi en klem, kyss på kinnet... Kyss på munnen kan man la være...

Denne jenta kan jo aldri få sitt første kyss - det har hun jo allerede fått av mamma og pappa....

Prøver å forestille meg hvordan det skulle være å kysse min egen far og mor på munnen - og for meg så blir det bare helt feil.

Følgende er sakset fra nettdoktor.no:

Hepatitt B er veldig smittsomt, og en sjelden gang sees smitte mellom medlemmer av samme husstand uten at det har vært seksuell kontakt eller direkte kontakt med blodet til den smittede. I disse tilfellene skjer smitten muligvis via f.eks. tannbørster eller ved kyss

Som jeg har skrevet tidligere i tråden så er jeg også av den mening at kyssing på munnen er forbeholdt kjærester og har med intimitet å gjøre. Men jeg er veldig klar over at dette er min mening og at andre ikke har samme mening som meg. Hvis mannen min hadde vært vant med å kysse barna sine på munnen og synes dette er en grei måte å vise at man er glad i hverandre på så ville jeg aldri prøvd å forandre på dette (selv om jeg ikke ville likt det). Det er mulig jeg ville sagt ifra om tankene mine én gang for å forklare, men å aktivt gå inn for å få slutt på noe som både foreldrene og barna mener er helt naturlig føler jeg er like feil som om de aktivt skulle prøve å få deg til å kysse barna på munnen. Noen har andre grenser enn andre, og det må man bare innse.

Jeg vil også råde deg til å ikke få noe som er fint mellom dem til å bli redusert til bakterier og noe som er ekkelt. Få han heller til å pusse tennene før dere kysser hvis du ikke ønsker å dele eventuelle bakterier og virus. Du har full rett til å føle at det er ekkelt pga. bakteriene, men jeg synes ikke du skal ødelegge handlingen for mannen din og datteren.

Og når det gjelder "Når min mann kysser datteren og datteren kysser moren - Så føles det jo som om han fortsatt kysser ekskona" så høres dette mer ut som sjalusi enn frykt for bakterier (og faktisk også ut som om du er sjalu på stebarn fordi mannen din kysser henne og dette bare skulle vært forbeholdt deg), og dette tror jeg er noe du bare må jobbe med selv. Jeg forstår faktisk ikke denne tankemåten i det hele tatt og kan ikke sette meg inn i den. Det du skriver får meg til å tro at du blander flere følelser inn i hverandre her - prinsipper om hva som er forbeholdt hvem (altså hva du har lært er "riktig og galt"), sjalusi fordi kyssing burde vært forbeholdt deg og mannen din, og det at du faktisk synes det er ekkelt med bakterier og at mannen din kysser andre.

Og til sist: selv om jeg er enig i deg i at kyssing på munnen er forbeholdt kjærester og har med intimitet å gjøre, så er det ikke slik at jeg ikke kan se forskjellen på et kyss på munnen mellom familiemedlemmer og mellom et kjærestepar. Jeg tror nok hun kommer til å huske sitt første kyss alikevel, og at det ikke på noen som helst måte kommer til å være sidestilt med en jeg-er-glad-i-deg-nuss fra en forelder.

Gjest Gjest
Skrevet

Vår datter på snart 3 år nusser oss på munnen.

Vi synes dette er bare koselig, men ville aldri oppfordret henne til å nusse tanter, onkler, besteforeldre e.l.

Det synes jeg blir veldig rart og unaturlig.

Jeg også fikk nuss av mamma og pappa når jeg var liten og det "gikk over" av seg selv når de følte at jeg kanskje ble litt stor for det.

Jeg syntes det var veldig koselig.

Klem på begge kinn og nuss på munn, ser ikke noe problem med det og hvertfall ikke at det kan sammenliknes med noe intimt.

Gjest Gjest
Skrevet

SitatNår min mann kysser datteren og datteren kysser moren - Så føles det jo som om han fortsatt kysser ekskona....

HERREGUD, du har jo store sjalusiproblemer spør du meg.....

Dette kan da virkelig ikke sammenliknes.

Greit å "skylde" på bakterier når man egentlig er sjalu.

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet

Nusser begge barna mine (3 og 4) på munnen ja. Og sier at jeg elsker dem og er glad i dem. Men ville aldri nusset tantebarn på munnen (selv om jeg ikke hadde trukket meg unna hvis jeg ble nusset på truten av tantebarna).

Særlig lillegutt på 3 er en veldig kjærlig liten sak som stadig kommer med varme hender som stryker meg på kinnene, samtidig som han lager verdens skjønneste kyssetrut og lukker øynene. Da er han klar for å ta imot nuss liksom. :fnise: Følger gjerne opp med "ååh, ælske dæ mamma". Kan ikke forstå den foreldern som ikke faller pladask for noe sånt, og gladelig kysser tilbake. Er vel ikke lenge til han syns sånt er kjempeflaut.

Skrevet
Kysser dere barna deres , barnebarn, tantebarn etc på munnen ? Ser det er mange som gjer dette på lik linje med å gi barnet ein klem.

Har ingen barn selv men er tante til ei lita jente der foreldra bruker å gjere dette. Dei oppfordrer også jenta til å feks kysse tante. Men for meg blir det så feil. Kyssing for meg er noko intimt som eg kun gjer med min forlovede.

Eg har ingenting i mot å gje barn ein klem, kysse dei andre plasser i ansiktet. Men akkuratt når det gjelder munnen kjenner eg ei slags sperre.

Har også sett at bestefar hennar (ikkje min far) oppfordrer jenta til å kysse han også, også der kjenner eg at eg får ein ekkel følelse i kroppen.

Det er jo selvfølgelig ein måte å vise kjærlighet til barnet men for meg blir det altså heilt feil.

Kva er deres synspunkt på dette?

Eg er enig. Kyssa sjøl besteforeldre å sånn på munnen når eg var liten, er egentlig litt ekkelt/rart å tenke tilbake på. Tror nok ikkje eg villa oppfordra mine fremtidige unger til sånt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kysset begge foreldrene mine på munnen da jeg var liten. Jeg husker at jeg ble veldig glad av å gjøre det. Pappa sluttet med det ganske tidlig, og etterhvert sluttet jeg også det med mamma. Tror det sammenfalt med at jeg kom i puberteten og fikk lyst til å kysse gutter... :fnise:

Jeg har et par ganger kysset niesen min på munnen, fordi jeg kjente at jeg var så veldig glad i henne og det falt seg helt naturlig for oss begge. For meg ligger det ingen lystfølelser i samspill med barn...

Jeg synes ingen barn skal tvinges til å klemme og kysse. De kan godt lære å være høflige, men å klemme og kysse gjør man når man vil. Hvis jeg får barn skal de ikke tvinges til å klemme noen som de ikke vil klemme...

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet

Hehe, jeg er 20 år og nusser fremdeles mammaen min på munnen, jeg. Får også høre hver dag at hun elsker meg, og jeg sier det tilbake :) Ser absolutt ikke noe ekkelt eller unaturlig i det, og har et helt normalt forhold til kjæresten min selv om jeg også nusser på min mor.

For øvrig synes jeg det er nettopp disse holdningene om at "kyssing på munnen kun er forbeholdt seksuelle forhold" etc som bidrar til den voldsomme sexifiseringen av samfunnet. Hvorfor hindre ditt barn i å uttrykke kjærlighet som i utgangspunktet er helt blottet for noe seksuelt?

At nussing med barn er uhygienisk er bare tull. De fleste deler da spytt med det motsatte kjønn både titt og ofte :fnise:

Gjest Biscuit
Skrevet

Synes dette bare blir ekkelt. Ei venninne av meg holder på med dette, og da er det liksom ikke nok med at mamma skal få kyss, neida, ungen prøver å kysse MEG på munnen også :kjefte:

Føles kanskje helt naturlig for en mor, men for meg så føles det utrolig ekkelt å få planta en klissete barnekjeft midt på munnen.

Skrevet

3 åringen min vil gjerne nusse mamma på munnen. Og det får hun lov til. Men jeg responderer ofte med å gi en klem eller snu kinnet til slik at hun gradvis venner seg av med det. For det er aldersbetinget oppførsel dette. Største på 8 år har sluttet med det for flere år siden, så det går over. Foreløpig føles det bare normalt og søtt at hun vil nusse på munnen, så da gjør vi det. Hun stråler jo og elsker mammaen sin og vil nusse meg overalt :-) - får nuss på øyet, i håret, på armen og på låret også jeg..

Pappaen blir ikke omfattet av så mange nusser, så det er kanskje noe mamma-barn opplegg i noen år før det går over til vanlige klemmer.

Hun gir forresten ikke mange andre den oppvartningen heller. Storebror får noen nusser ja, og pappa selvsagt - men ikke andre.

Skrevet

Min datter på 10 VIL at jeg skal susse henne på munnen. Gjorde det når de var mindre, og nei...hadde ingen lyster. Det var et uskyldig nuss. Nå forhindrer jeg dette pga smitte etc. Har forklart henne dette

Ikke riktig synes jeg....

Kysse på munn er noe man gjør av "lyster", barn skal ikke kysses på munnen av voksne...

Skrevet

Ja, slik nussing kan spre smitte, men som tidligere nevnt sprer de fleste av oss slik smitte hver dag ;) Jeg synes nussing er helt greit. Jeg vil ikke oppfordre barna til det, men har ikke tenkt å hindre dem dersom de selv vil og det er greit for meg /evt. andre som blir nusset). Dette går over av seg selv når barna blir større. Ikke noe å lage drama over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...