Gjest Vestlandslefsa Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Kysser dere barna deres , barnebarn, tantebarn etc på munnen ? Ser det er mange som gjer dette på lik linje med å gi barnet ein klem. Har ingen barn selv men er tante til ei lita jente der foreldra bruker å gjere dette. Dei oppfordrer også jenta til å feks kysse tante. Men for meg blir det så feil. Kyssing for meg er noko intimt som eg kun gjer med min forlovede. Eg har ingenting i mot å gje barn ein klem, kysse dei andre plasser i ansiktet. Men akkuratt når det gjelder munnen kjenner eg ei slags sperre. Har også sett at bestefar hennar (ikkje min far) oppfordrer jenta til å kysse han også, også der kjenner eg at eg får ein ekkel følelse i kroppen. Det er jo selvfølgelig ein måte å vise kjærlighet til barnet men for meg blir det altså heilt feil. Kva er deres synspunkt på dette?
Phaedra Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 (endret) Jeg har også sett dette og for meg føles det rart og ekkelt. Jeg har den samme sperra for å gjøre det som deg. Og da kan jeg også legge til at jeg synes også at det føles merkelig ut når barn sier "elsker deg" til foreldrene sine. For meg så er det liksom forbeholdt kjærestepar. edit: masse skrivefeil Endret 28. april 2009 av Phaedra
Arwen Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Jeg nusser datteren min på munnen (eller, hun nusser meg ) men ingen andre utover i familien gjør det. Hun sier også at hun er glad i mamma eller elsker mamma. Jeg elsker ungen min overalt i hele verden, hvorfor skal jeg ikke få fortelle henne det?
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Ikke riktig synes jeg.... Kysse på munn er noe man gjør av "lyster", barn skal ikke kysses på munnen av voksne...
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 Jeg nusser datteren min på munnen (eller, hun nusser meg ) men ingen andre utover i familien gjør det. Hun sier også at hun er glad i mamma eller elsker mamma. Jeg elsker ungen min overalt i hele verden, hvorfor skal jeg ikke få fortelle henne det? Jeg synes ikke det høres feil ut, hun velger det jo selv. Nussli.
Rioja Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 (endret) Vi kysser ikke, men får, -og gir, av og til nuss på munnen. Altså tørr berøring med lukket munn... Synes det er bare kos jeg. Men det er forbeholdt mamma og pappa hos oss, andre får en klem hvis barnet ønsker å gi det. Også er vi glad i hverandre! Jeg elsker jo barna mine mer enn noe, men forteller dem at jeg er kjempe glad i dem da det føles mest naturlig å si... Må bare legge til at datteren min på 4 erklærte at hun var forelska, "-i deg mamma!" Det kan være vanskelig og forklare at det er forskjellige typer kjærlighet til barn... Endret 28. april 2009 av Rioja
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Mine barn nusser meg på munnen av og til. Synes det er søtt jeg Det er jo bare et nuss, ikke noe kyss a la kjærestekyss...
Pingting Skrevet 28. april 2009 #8 Skrevet 28. april 2009 Ikke riktig synes jeg.... Kysse på munn er noe man gjør av "lyster", barn skal ikke kysses på munnen av voksne... Ikke riktig? Naa er ikke kulturelle og sosiale konvensjoner skrevet i stein akkurat, da. Selv om du ikke synes det er riktig for deg (og det er jo greit), saa betyr ikke det at det automatisk skal gjelde for alle.
mimifin72 Skrevet 28. april 2009 #9 Skrevet 28. april 2009 I noen land er dette helt normalt. Jeg også syns det er helt i orden hvis barna gjør det, jeg kan jo ikke rygge eller putte hånda foran munnen hvis de vil nusse meg...
Piper Skrevet 28. april 2009 #10 Skrevet 28. april 2009 Det er en helt naturlig ting å gjøre, og barnet slutter med det selv når barnet er klar for det. Man kysser ikke barna sine som man kysser voksne, men ett lett nuss. Og jeg blir oppgitt over folk som reagerer på at bestefar har ett så godt forhold til barnebarnet sitt, at det er naturlig å gi en liten nuss. Man kan enste ikke gjøre noe lengre, for man må hele tiden tenke om andre eventuelt mener at man går for langt eller ikke. I vår familie ahr det vært helt naturlig, og barna sluttet med det når de var klar for det. Og jeg sier ofte til mine barn at jeg elsker de, er kjempe glad i de, at de er de viktigste for meg osv. Helt naturlig, og jeg tror det er sunt for barna å få høre det.
Gjest Vestlandslefsa Skrevet 28. april 2009 #11 Skrevet 28. april 2009 (endret) Å sei til mine framtidige barn at eg elsker dei har eg ikkje noko problem med. Eg aksepterer at folk kysser/nusser barna sine (er jo ikkje snakk om lidenskaplige kyss) for folk er jo forskjellige. Men som sagt alikevel kjenner eg den sperra. Eg gir selvfølgelig tantungen et kyss på munnen når ho kjem bort til meg og skal gi meg kyss, vil ikkje falle meg inn å feks trekke ho unna. Men eg føler at det er litt ekkelt. Ikkje at barnet er ekkelt men at eg har gjort nåke som blir feil for meg. Men interessant å sjå andres folk syn på det Endret 28. april 2009 av Vestlandslefsa
Littlebird Skrevet 28. april 2009 #12 Skrevet 28. april 2009 Jeg syns heller ikke det er riktig. Grunnen til at jeg mener dette er først og fremst at jeg syns det er uhygienisk, det sprer selvsagt smitte av ulike typer som jeg syns barn skal spares for. Jeg vet det er mange ulike meninger om dette, men jeg har sett små babyer fått munnherpes for eksempel, som de blir mye sykere av enn voksne. I tillegg smitter jo en masse andre mindre alvorlige ting, så jeg syns rett og slett man kan la være å gjøre dette. For det andre syns jeg det er veldig viktig å lære barn grenser, og sette grenser for sine egne intimsoner, og jeg mener å kysse på munnen er å krysse en grense, som kan gjøre det vanskelig for barnet å sette grenser. Jeg har bodd i utlandet, og opplevde det som veldig ubehagelig når folk kysset meg på munnen mot min vilje, og samtidig var det vanskelig å si fra fordi de voksne "forventet/forlanget" at man kysset f.eks. gamle tanter på munnen. Jeg reagerte veldig på det og følte det som et overtramp av mine grenser. Jeg vil derfor lære mine barn at å "kose/kysse" folk er frivillig, og at voksne ikke skal kysse barn på munnen. De som prøver å kysse vårt barn på munnen får klar beskjed om at vi ikke syns det er greit. Mange barn kysser jo gjerne frivillig, men samtidig er det vårt ansvar som voksne å sette grenser for barna mener jeg. Jeg vet mange ikke er enige i dette, men dette er min mening iallfall, og er slik våre barn blir oppdratt.
Honey Bee Skrevet 28. april 2009 #13 Skrevet 28. april 2009 Da de store var små nusset vi på munnen.Det gikk over av seg selv.De små vil også nusse på munnen innimellom.For meg er det helt naturlig. Nattaritualet vårt er kos og at jeg sier elsker deg over alt på jord.For det gjør jeg jo.Elske er et ord som ikke bare er forbeholdt kjæreste eller ektemann syns jeg.Kan ikke akkurat avvise små barn som vil gi et nuss,eller begynne å forklare at elske,det kan man ikke si....
Iero Skrevet 28. april 2009 #14 Skrevet 28. april 2009 Det finnes en slik tråd allerede btw; Kysser du barnet ditt på munnen?
Gjest Poker face Skrevet 28. april 2009 #15 Skrevet 28. april 2009 jeg kysser gutten min. var faktisk han som absolutt skulle gjøre dette hehe. han kysser bare oss foreldre på munn. andre kysser han på kinnet eller på armen osv. vi utfordrer han ikke til å kysse folk. det syns jeg er litt ekkelt. dette var noe han ville selv. han kysser aller mest på hunden sin
Gjest KateW Skrevet 28. april 2009 #16 Skrevet 28. april 2009 Ingenting er bedre en et skikkelig smask midt på munnen av en tre-åring som er gladest i verden for å se akkurat deg! Virkelig!
Gjest Carice Skrevet 28. april 2009 #17 Skrevet 28. april 2009 Jeg har nok samme sperre som deg Vestlandslefsa. Har opplevd det noen ganger med barn av venninner, og selv om det bare er en liten nuss føles det feil for meg (selv om jeg ikke heller synes at det er "ekkelt" eller ser noe galt i det - det kjennes bare feil) Jeg kan ikke huske at mine foreldre eller slektninger/venner noensinne gjorde dette med meg, jeg fikk bare klemmer og kyss på kinn/panne/hode... Kanskje det er derfor jeg selv har denne ideen om at kyss på munn bare er forbeholdt kjærester.
Gjest Gjest_emilie_* Skrevet 28. april 2009 #18 Skrevet 28. april 2009 Tror det har litt å gjøre med alder også!!!
~umulia~ Skrevet 28. april 2009 #19 Skrevet 28. april 2009 Gutten vår kysser oss på munnen når han vil det. Det hender en skjelden gang jeg spør han om jeg kan få et kyss, sier han nei da, sier jeg neivel også blir det med det. Ingen andre får be mitt barn om et kyss. Men hvis han vil kyss mormor eller tante eller farfar, så er det helt greit. Jeg ber aldri barnet mitt om å gi andre en klem heller. Barn må få velge selv om de vil gi noen en kos. Når vi skal gå ber jeg han si hadet, og da hender det at han løper for å gi de han skal si hadet til en klem og av og til ikke.
Annie Skrevet 28. april 2009 #20 Skrevet 28. april 2009 Det er en helt naturlig ting å gjøre, og barnet slutter med det selv når barnet er klar for det. Man kysser ikke barna sine som man kysser voksne, men ett lett nuss. Og jeg blir oppgitt over folk som reagerer på at bestefar har ett så godt forhold til barnebarnet sitt, at det er naturlig å gi en liten nuss. Man kan enste ikke gjøre noe lengre, for man må hele tiden tenke om andre eventuelt mener at man går for langt eller ikke. I vår familie ahr det vært helt naturlig, og barna sluttet med det når de var klar for det. Og jeg sier ofte til mine barn at jeg elsker de, er kjempe glad i de, at de er de viktigste for meg osv. Helt naturlig, og jeg tror det er sunt for barna å få høre det. Som jeg skulle sagt det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå