Gå til innhold

Tunge, slitne ben


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg jogger ca tre ganger i uken og sliter med tunge ben. Joggeturer må avbrytes fordi jeg ikke orker å dra med meg bena, og jeg føler meg tung i bena i et par dager etter trening. Jeg tror ikke dette kommer av overtrening ettersom kondisen er brukbar(har jogget regelmessig i et år) og tre ganger i uka ikke er spesielt mye trening. Vanligvis spiser jeg middag omtrent to timer før trening og frukt eller brødmat/wraps etter trening. Jeg tror jeg har et ganske normalt kosthold med kornblanding, frukt og yoghurt til frokost. Til lunsj spiser jeg brød eller knekkebrød med ost og frukt til, og til middag er det som regel salat med kylling eller reker og brød eller laks og grønnsaker med brød eller poteter eller rett og slett "vanlig middag". Jeg drikker også mye vann, og vekten er stabil.

De tunge bena begynner å bli et problem siden det går utover det lille jeg hadde av treningsglede og motivasjonen er på et bunnnivå, det er like før jeg gir opp hele joggingen. Er det flere enn meg som opplever dette? Er det noe jeg kan gjøre for å unngå tunge ben? Og går det over??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg jogger på asfalt, men jeg har ingen andre plager, verken vondt i knær elle beinhinner. Det er mer som en fatigue i musklene. Jeg får samme problemet etter sykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger ca tre ganger i uken og sliter med tunge ben. Joggeturer må avbrytes fordi jeg ikke orker å dra med meg bena, og jeg føler meg tung i bena i et par dager etter trening. Jeg tror ikke dette kommer av overtrening ettersom kondisen er brukbar(har jogget regelmessig i et år) og tre ganger i uka ikke er spesielt mye trening. Vanligvis spiser jeg middag omtrent to timer før trening og frukt eller brødmat/wraps etter trening. Jeg tror jeg har et ganske normalt kosthold med kornblanding, frukt og yoghurt til frokost. Til lunsj spiser jeg brød eller knekkebrød med ost og frukt til, og til middag er det som regel salat med kylling eller reker og brød eller laks og grønnsaker med brød eller poteter eller rett og slett "vanlig middag". Jeg drikker også mye vann, og vekten er stabil.

De tunge bena begynner å bli et problem siden det går utover det lille jeg hadde av treningsglede og motivasjonen er på et bunnnivå, det er like før jeg gir opp hele joggingen. Er det flere enn meg som opplever dette? Er det noe jeg kan gjøre for å unngå tunge ben? Og går det over??

Dette høres ut som noe du bør gå til legen med. Da jeg begynte å lese innlegget ditt tenkte jeg at du burde bytte til sykling, siden sykling gir mye mindre belastning på leddene, men så ser jeg at du har problemer med det også.

Det er ingen umulighet at dette er overtrening. Jeg er bare en syklist som kan litt mer enn vanlige folk om kropp og trening, du burde komme deg til en lege, gjerne en som har spesialisert seg på idrettsskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest M43

Hva med bevegelsestrening ? er du flink nok i uttøyningsarbeidet ditt ? Mulig kan det være noe med blodtilførselen til bena eventuelt. Jeg løper en del selv og opplever kun tunge ben når jeg har trent litt for mye. Det kan være hensiktsmessig med "pauser" iblant, eller variasjon i løpingen din. Det kan være en mulig løsning. Jeg ville prøvd litt alternativ trening en liten periode, med god bevegelsestrening for deretter prøve løpingen igjen for å se om det hjelper. Om ikke : kontakt fysio f.eks. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tenker også overtrening når jeg leser dette. Kanskje du ikke føler du trener for mye, men kroppen har en tedens til å gi beskjed når den trenger pause. Kan jo forsøke svømming som ett alternativ en periode. ? Har du gode sko også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Hvor lenge har det vært sånn?

Jeg tror det er et godt tips å ta en tur til legen.

Ellers kan det være alt fra feil sko som gir dårlig blodomløp til åreknuter, kyssesyken, MS, og overtrening som noen nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd dette, senest i helgen. Årsak? Kombinasjon av faktorer, litt for lite mat, mensen, litt for harde turer tidligere i uka slik at kroppen ikke hadde fått nok hvile. Hvis jeg slurver med oppvarming og øker tempoet for tidlig merker jeg også at jeg stivner i musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd dette, senest i helgen. Årsak? Kombinasjon av faktorer, litt for lite mat, mensen, litt for harde turer tidligere i uka slik at kroppen ikke hadde fått nok hvile. Hvis jeg slurver med oppvarming og øker tempoet for tidlig merker jeg også at jeg stivner i musklene.

Det kan være dette som er litt av årsaken til mine tunge ben også. Jeg varmer sjelden eller aldri opp, og kjører samme tempo hele tiden. Mulig jeg burde øve meg på opptrapping i starten. Nå som jeg endelig har litt kondis så er jo muligheten der for å jogge roligere også, selv om jeg syns det er vanskelig å variere tempo. I starten fantes bare jogging eller ikke jogging og jeg kom rett opp mot makspuls omtrent med en jeg satte i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii

Det kan også være lurt å kjøre nedtrapping på slutten av økta. De siste minuttene kan man gjerne gå.

Jeg får tunge bein en gang i blant, og da er vanligvis grunnen at jeg har kjørt på for hardt med løpingen de to første dagene etter styrketrening av bein. I tillegg synes jeg det er lett å få det om jeg alltid kjører med ganske høy intensitet (jeg løper mye intervall); det er lurt å kjøre en restiusjonsøkt eller to i rolig tempo. For å kunne trene på høy intensitet må man ofte trene en del på lav intensitet også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være dette som er litt av årsaken til mine tunge ben også. Jeg varmer sjelden eller aldri opp, og kjører samme tempo hele tiden. Mulig jeg burde øve meg på opptrapping i starten. Nå som jeg endelig har litt kondis så er jo muligheten der for å jogge roligere også, selv om jeg syns det er vanskelig å variere tempo. I starten fantes bare jogging eller ikke jogging og jeg kom rett opp mot makspuls omtrent med en jeg satte i gang.

Du skal aldri trene med makspuls, det har ingenting for seg annet enn å se hva makspulsen er. Mulig du ikke helt har forstått hva det er: Makspuls klarer du bare å holde i noen få sekunder før du segner om. Det du kanskje mener er at du har løpt med høy intensitet med puls godt over melkesyreterskelen. Det bør man ikke gjøre, annet enn i korte intervaller. Under terskelen klarer kroppen å kvitte seg med like mye melkesyre som den produserer, over terskelen blir det opphoping av melkesyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal aldri trene med makspuls, det har ingenting for seg annet enn å se hva makspulsen er. Mulig du ikke helt har forstått hva det er: Makspuls klarer du bare å holde i noen få sekunder før du segner om. Det du kanskje mener er at du har løpt med høy intensitet med puls godt over melkesyreterskelen. Det bør man ikke gjøre, annet enn i korte intervaller. Under terskelen klarer kroppen å kvitte seg med like mye melkesyre som den produserer, over terskelen blir det opphoping av melkesyre.

Jeg overdrev vel en smule da jeg nevnte makspuls, jeg burde vel egentlig skrevet høy intensitet i stedet. Som nybegynner var det (for meg) umulig å jogge og ha en puls innenfor "fettforbrenningssjiktet" samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være lurt å kjøre nedtrapping på slutten av økta. De siste minuttene kan man gjerne gå.

Jeg får tunge bein en gang i blant, og da er vanligvis grunnen at jeg har kjørt på for hardt med løpingen de to første dagene etter styrketrening av bein. I tillegg synes jeg det er lett å få det om jeg alltid kjører med ganske høy intensitet (jeg løper mye intervall); det er lurt å kjøre en restiusjonsøkt eller to i rolig tempo. For å kunne trene på høy intensitet må man ofte trene en del på lav intensitet også. :)

Jeg blir nok nødt til å legge en økt i uka med rask gange skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Annonse

dette er jo en gammell tråd men jeg googlet. pga ekstremt slitne bein.

jeg har tatt pause fra trening. men klarer ishe engang vanlig gåing eller aktivitet.

må jeg gå med støttestrømmper. eller krukker?

hva er feil enkli?

skal jeg ligge med beina høyt?

skal jeg slutte å gå turer?

 

skal jeg tøye mye ut?

må jeg slutte å sigge/røyke?

 

hvorfor gjør det faktisk vondt i beina daglig.

er dette vanlig å være så sliten i beina?

Anonymkode: 72054...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ha for mye vann i beina? Jeg har lymfødem og det gjør at beina verker og sprenger mye. Det hjelper veldig med kompresjonsstrømpebukser (kjøpes på spesialforretninger). 

Hvis du røyker så kan du ha dårlig blodomløp i beina, det kan jo være det. Ville ringt lege og fått en henvisning til fysio - evt gått privat siden det er kortere ventetid 

Anonymkode: 07907...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG Tror jeg blir å shøpe meg strømper ja.

ja jeg drikker jo mye vann.

skal slutte å røyke nå da.

Anonymkode: 72054...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er sikkert umotivert og tenker deg til vondt i beina. Mine bein verka så jævlig hver gang jeg satt og deppa. Da jeg sa faen nok e nok, salte steikandes, og hoppa opp av sofaen, ja da var det akkuratt som jeg kjente hele beinet ville sprette opp som en ball. Jeg måtte bare ut å trene og slik har det vært i 2 mnd. 

Anonymkode: cfc93...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2018 den 22.27, AnonymBruker skrev:

hva er feil enkli?

Det kan være det som kalles "pakka muskulatur", men umulig å svare på uten å vite treningshistorikken din.

http://springerinne.blogg.no/1298450786_feiltrent_eller_overt.html
https://www.loplabbet.no/stive-lar-og-feiltrening
http://fysioterapeuten.no/Fag-og-vitenskap/Fagartikler/Feiltrening-hos-idrettsutoevere-droefting-av-en-fysioterapitilnaerming

 

Anonymkode: 918be...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være du er overtrent. Ta en ukes pause med bare lette gåturer. Du kan snu det før det blir verre. Det har jeg måttet gjøre noen ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...