Gå til innhold

Jeg er deprimert

Fremhevede innlegg

Gjest Heioghå
Skrevet

Jeg har vært mer eller mindre deprimert siden slutten tenårene, da jeg mistet min store kjærlighet, som jeg var sammen med i 4 år.

Har vært utredet for låsning i nakken/ryggen og har måttet kna opp muskelknuter i brystet mer enn en gang. Det går ikke lenger noen lang stund mellom hver gang jeg får de aller mørkeste tankene..og når de begynner å kverne....er ikke bra.

Jeg er bare kronisk deprimert. Og tok dette opp med fastlegen min, noe jeg har kviet meg veldig for.

(For jeg er en "superfornuftig person" som ikke vil la slike ting henge ved meg i forhold til event. sikkerhetsklarering i framtidige jobber osv...ja dere skjønner)

Men han tok det meget pent, vi tok en sjekk/test og jeg var i grenselandet inn mot alvorlig depresjon. Han mente jeg trengte en dæsj antidepressiva.

Akkurat like lite mikkmakk som jeg hadde håpet på!

Men, pga jobbskifte på en annen kant av landet kunne ikke han følge meg opp, og anbefalte meg derfor å henvende meg til ny lege i sør.

Er alle leger like "enkle" som min i nord var? At han vurderte situasjonen dithen at her kunne man saktens trengt en dæsj, som han sa.

Spørsmålet er vel mer: Kan jeg gå til han, på samme måte som til min nye lege her, og si at jeg føler meg deprimert og har gjort det i 10 år? Og få en helt normal vurdering uten noe mer mikkmakk? Håper det...for dette her går ikke i lengden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er bare å gå til legen å si det du har skrevet i tråden her. Det forklarer jo det meste. H*n vil sikkert spørre litt også.

De aller fleste er hyggelige og greie! Det går helt sikkert bra *klem*

Skrevet

Dette er egentlig skrevet som et innlegg i en annen tråd men tror det er mye der som kan være nyttig for deg også. Tror spesielt at den typen behandling de har på verkstedet, spesielt cranio sacral terapi kan være gunstig for deg. Det finnes også en rekke urtemedisiner som har vist lovende effekter i foreløpige studier. Hvis du letter rundt på nettet finner du ut om disse.

jeg vet i hvert fall om flere som har hatt god effekt av antidepressiva, blant annet zoloft. Forøvrig finnes det en rekke urtemedisiner, fra Kina og India særlig, som har ganske god effekt mot psykiske lidelser, men har mindre bivirkninger samtidig som de heller ikke er like effektive. Foreløpige studier tyder på at en rekke av disse kan ha rimelig god effekt.

Siden du ikke har opplevd den helt store effekten av vanlig trening vil jeg foreslå at du prøver yoga eller tai Chi/qigong en stund. Det er dokumentert en rekke ganger å gi stor psykologisk gevinst. Jeg kan også som langtids praktiserende yogi si at det også gjør en rekke ting for å rydde opp i kroppslige problemer som annen trening ikke gjør. Siden du har slitt med spiseforstyrrelser er det antageligvis oppstått en rekke forstyrrelser i organer som milt og pancreas, i tarmsystemet og i andre deler av kroppen som er knyttet direkte til mat. Yoga stillinger masserer organene på en måte annen trening i liten grad gjør, skviser dem som svamper så blodet blir skiftet ut etc. etc. I det hele tatt er yoga suverent på å gjennoprette en optimal funksjon av alle deler av kropp og psyke.

Meditasjon har også svært gunstige effekter på kropp og sinn. Hvis du googler vil du finne en haug med forskning. Blant annet har man funnet enormt mye høyere aktivitet i de sentrene av hjernen some r knyttet til lykke hos de som mediterer. Også kroppen vil bli lindret i stor grad.

Spesielt med dine problemer er antageligvis det mest gunstige mindfulness meditasjon/vipassana. Søk på shinzen young så kan du lese om det. Synes du at du ikke får det til etter en stund med prøving så gå til aypsite.org og prøv meditasjon med mantra.

akkupunktur kan også hjelpe deg noe både psykisk og kroppslig.

Jeg tror du kan ha stor glede av behandlingene de tilbyr her:

verkstedet.no

Disse behandlingene har dyp psykologisk effekt, de rydder på en måte opp i nervesystemet og de harmoniserer også kroppens øvrige funksjoner. Virkelig sterkt annbefalt.

Du kan eventuelt også prøve andre kroppslige terapier som rosenterapi som går dypere inn i å løse opp psykologiske traumer og låste følelser i kroppen. Men, jeg annbefaller å gjøre tingene de har på verkstedet først og dernest bruke rosenterapi.

Er behandlingen din basert på kognitiv terapi? Såvidt jeg vet skal det være det mest effektive mot spiseforstyrrelser.

Jeg kan forøvrig også annbefalle denne veldig sterkt. Den ne terapien baserer seg på en slags syntese mellom kognitiv terapi og meditasjon og har vist eksepsjonelt gode resultater i de første studiene som er gjort på den:

http://www.amazon.com/Mindfulness-Acceptan...pd_bxgy_b_img_c

Massasje av magen er svært gunstig for å rense ut vonde følelser, men også for å gjenopprette korrekt funksjon i organene der noe som antagelig er viktig for deg. Merethe Kvernrod tilbyr en form for mavemassasje som heter chi nei tsang og som er meget effektiv. På dragonfly i oslo har de også mavemassasje og på vekrstedet har de en form for organmassasje.

Hvis du begynner med meditasjon og liker det vil jeg annbefalle deg å prøve meditasjonene inner smile, six healing sounds og secret smile (google) i tillegg til vanlig meditasjon på pust eller mantra (pust eller mantra bør være kjernen i meditasjonen din). Disse tre er spesilt gunstige for psyken og for organene og fokuserer indirekte veldig på forholdet man har til kroppen sin.

Skrevet
Spørsmålet er vel mer: Kan jeg gå til han, på samme måte som til min nye lege her, og si at jeg føler meg deprimert og har gjort det i 10 år? Og få en helt normal vurdering uten noe mer mikkmakk? Håper det...for dette her går ikke i lengden.

Du vil nok få en vurdering, men det er stor forskjell på hvordan leger griper ting fatt. Noen skriver ut antidepressiva uten å tilby oppfølging, mens andre er nøye med å følge opp, evt. henvise til psykolog osv. Håper du finner en god lege som følger deg opp, og ikke gir deg medisiner og satser på at alt blir bra på dagen.

Lykke til:)

Til deg som er yogi:

Har snakket med ei som fikk hallusinasjoner etter å ha prøvd yoga. Dette var ikke yoga på treningssenter, men litt mer inngående. Er dette vanlig? Han hun hadde trent hos sa at vi i vesten var mer utsatt for dette fordi vi åpner opp kanaler som ellers er lukket.

Skrevet

Legen min ville antagelig ikke skrevet ut antidepressiva "uten videre", hun ville henvist til psykolog eller andre med mer kompetanse for å utrede og vurdere hva som er effektiv behandling. I det minste ville hun tatt flere samtaler med pasienten for å finne mer ut av problemene. For noen er nok medisinering det eneste som funker, fordi man ikke finner noen "terapibar" årsak til depresjonen. Men ofte anbefales jo en kombinasjon av psykofarmaka og terapi. Det vil vel ellers også ha litt å gjøre med pasientens motivasjon - og med køer til psykologen...

Snakker da av erfaring, ikke bare hva jeg tror/håper/mener legen ville gjort :)

(Når det gjelder yoga skal jeg ikke uttale meg for sterkt, men jeg har inntrykk av at for intens praksis uten gradvis opptrening kan gi uønskede effekter. Meditasjon kan også gi syner, men normal praksis - enten kort tid av gangen, gradvis økning og/eller under veiledning av lærer eller fornuftig litteratur, gir nok ikke skremmende bivirkninger. Ved noen helsetilstander er det imidlertid anbefalt at man er ekstra forsiktig)

Skrevet
Til deg som er yogi:

Har snakket med ei som fikk hallusinasjoner etter å ha prøvd yoga. Dette var ikke yoga på treningssenter, men litt mer inngående. Er dette vanlig? Han hun hadde trent hos sa at vi i vesten var mer utsatt for dette fordi vi åpner opp kanaler som ellers er lukket.

(Når det gjelder yoga skal jeg ikke uttale meg for sterkt, men jeg har inntrykk av at for intens praksis uten gradvis opptrening kan gi uønskede effekter. Meditasjon kan også gi syner, men normal praksis - enten kort tid av gangen, gradvis økning og/eller under veiledning av lærer eller fornuftig litteratur, gir nok ikke skremmende bivirkninger. Ved noen helsetilstander er det imidlertid anbefalt at man er ekstra forsiktig)

Det er ikke vanlig at man får hallusinasjoner av en vanlig fysisk yogapraksis, for eksempel 1,5 t 4 ganger i uken. Men, mere intens yogapraksis, spesielt hvis den foregår over år kan lede til slike og andre spesielle opplevelser og problemer. Spesielt de heftigste pusteøvelsene kan lett føre til noe slikt, men de undervises også gjerne med forsiktighet og til viderekommende. Meditasjon kan mye lettere lede til noe slikt. Faktisk vil jeg si at det er normalt at en meditasjonspraksis vil lede til slikt om man holder på i noen år.

Alt som har med yoga, meditasjon, qigong og lignende kan lede til en rekke energiubalanser som er uforståelige for vestlige leger. Disse ubalansene kan være ekstremt ubehagelige på det verste. I de mest ekstreme tilfellene kalles dette kundalinisyndromet. Da er det en form for energi kalt kundalini som er blitt vekket før kroppen er klar for det eller som har gått til feil sted. Kundalini er mest sannsynlig en haug med ekstremt potente seksuelle hormoner som yogiene vekker til live og benytter til andre ting en sex.

Selv om slike ubalanser kan være ekstremt ubehagelige, destablisiernede for personligheten og veldig lite sunne for kroppen er de for det første lette å unngå med rett kunnskap og veldig lette å korrigere med korrekt kunnskap. Problemer som virker enorme kan stort sett lett fiskes ved øvelser som bringer energien ned fra hodet og lagrer den på steder i kroppen som tåler energien.

Hovedsaklig handler denne typen problemer om at man har gjort for heftige øvelser for tidlig, at kroppen ikke er blitt forberedt og renset riktig. Mye av det handler også om at folk pusher grensene for hva de tåler eller leker seg med øvelser de ikke forstår. Det er en rekke øvelser jeg kjenner til som jeg nekter å lære bort før folk har holdt på lenge og er klare.

Hvis du kjenner noen som har problemer så be dem skrive et innlegg her så skal jeg henvise dem videre til noen som kan fikse dem kjapt.

Generelt får follk en ekstremt styerk og stabil psyke av yoga/meditasjon, men på høyere nivåer vil man leve seg gjennom beregedaler og se syner etc. og oppleve mye som på mange måter grenser til galskap. Men, det som skiller disse opplevelsene fra ligenende opplevelser utenom yoga er at folk klarer seg helt fint gjennom dem. De ser syner, men blir ikke særlig forstyrret av dem. Folk kan sitte og meditere i ekstase, se diverse syner, avslutte meditasjonen og gå på jobb og være helt tilstede i øyeblikket og svært funksjonsdyktig. Hele greia er bare totalt annerledes.

Skrevet

Hun jeg kjenner har ikke plager med dette nå. Synes bare det var rart jeg aldri hadde hørt om det før, derfor jeg spurte. Kjenner jeg henne rett var hun vel bare for ivrig og gikk for fort frem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...