Gå til innhold

Potta, do og bæsjen i bleien...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har en datter som blir to i oktober, og tenkte å få henne til å begynne å gi beskjed når hun vil bæsje, hun kjenner det, for hun gjemmer seg bort for å få gjort oppdraget sitt etterpå kommer hun og sier ;"mamma, jeg bæsja". Jeg spør henne ofte om hun vil på do, men da sier hun bare nei, og jeg har prøvd å forklare at vi må bæsje på do og slikt, hun vet og at mamma går på do for å tisse, da er hun ivrig og vil være med. Det jeg ikke skjønner helt er at hun kan sitte på potta i 20 minutter, og så reise seg for å gå på stuen og da tisser hun umiddelbart på gulvet..... Vi stresser henne ikke med potta, men spør ofte og gjør det til en koselig ting, vi leser bøker og leker hermeleker og slikt. Hun pleier og å sitte på potta samtidig med at vi er på do, men det kommer aldri noe i potta. a hun var knappe året bæsjet hun på potta flere ganger per uke. Noen vil si vi stresse og hun er jo ikke to år enda, men jeg var selv tørr før jeg fylte to, og vi vil gjerne ha henne ren, iallefall når det gjelder bæsjinga da vi vet hun oftere og oftere har kontroll over dette. Noen som har tips?

Selv vil hun gjerne gå bare i trusa og nekter stortsett hver gang vi må ta på bleie. Alle tips mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er motstander av potte, jeg...

Hvorfor forvirre unger med å lære dem å gå på potte

når man til syvende og sist skal ende opp på do?

*forvirret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fordi at hun blir ikke komfortabel med å sitte på doen, uansett hvor mange ekstra doringer vi har. På potta føler hun at hun har full kontroll, har jo trossalt beina i gulvet da, samt at hun kan sette seg og reise seg alene på potta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har en datter som blir to i oktober, og tenkte å få henne til å begynne å gi beskjed når hun vil bæsje, hun kjenner det, for hun gjemmer seg bort for å få gjort oppdraget sitt etterpå kommer hun og sier ;"mamma, jeg bæsja".

Helt normal oppførsel. For mange barn er bæsjen noe personlig som de skal kvitte seg med og ved å gjøre det i bleia føler de liksom ikke at den blir borte på samme måte.

Det jeg ikke skjønner helt er at hun kan sitte på potta i 20 minutter, og så reise seg for å gå på stuen og da tisser hun umiddelbart på gulvet.....

Også helt normalt, for det hele er bare en lek for henne. Hun vet det blir en kosestund av å sitte på potta, det er derfor hun går dit. Hun har altså ikke samme motiv for å gå på potta som dere foreldrene har. Hensikten hennes er ikke å gå på potta for å gå på do, men for å leke/kose.

a hun var knappe året bæsjet hun på potta flere ganger per uke.

Helt tilfeldig. Dere satte henne på do til rette tidspunkt og derfor kom bæsjen. Selv hadde hun ingen kontroll på dette.

Noen vil si vi stresse og hun er jo ikke to år enda, men jeg var selv tørr før jeg fylte to, og vi vil gjerne ha henne ren, iallefall når det gjelder bæsjinga da vi vet hun oftere og oftere har kontroll over dette. Noen som har tips?

Ja, jeg syns dere stresser unødvendig tidlig med dette. At du var tørr før 2 års alder betyr ikke at din datter også kan bli det. Barn er forskjellige, og noen barn kan rett og slett ikke bli tørre så tidlig selv om de trenes aktivt med å gå på do.. Du sier at dere vet hun oftere og oftere har kontroll, hvordan vet dere det? fordi hun sier i fra når hun har bæsjet i bleia? Det er stror forskjell på å vite at hun må bæsje og det å fortelle i etterkant at bleia er full av bæsj.

Så er det slik at barna må ikke bare være fysisk modene til å slutte med bleie, de må også være psykisk modne. Hvis de selv ikke føler at de kan mestre å gå uten bleie, så hjelper det lite at vi foreldre mener de er store nok til det. Mitt råd er å fortsette med bleie en periode til, prøv igjen om noen måneder og se om det er noen endring å spore hos henne da, men vær klar over at det kan hende hun ikke blir ren og slutter med bleie før hun har passert 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er ikke klare for det før de sier i fra før de må noe...Om man starter så tidlig kan det føre til mange uhell, som kan gjøre at hele prosessen blir enda senere. vent til hun melder i fra at nå må jeg- da begynner hun å bli klar. Først sier de at de har gjort noe, så nå gjør jeg og så nå må jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest celine

Kan jo også være at hun gjerne vil bestemme selv.. Barn på den alderen har begynt å bli bevisst på sin egen person og vilje.

Sønnen min blir to i august, og er veldig bevisst på dette iallefall. Veldig moro å få bestemme selv uansett om det gjelder hvilken genser han skal ha på seg eller at han skal spise kjeks med skje.. Kommer jeg med en bleie, prøver han seg ved å si: "annen beie!"

Dette er en fase og vil gi seg, HELDIGVIS :lol: Kanskje Vesla syns det er morsomt med alt oppstyret rundt pottetreningen..? Samtidig kontrollerer hun hele greia (og deg som forelder) ved å løpe inn på stuegulvet og tisse der.

Tror jeg ville ryddet bort potta en stund, og på den måten signalisert at hennes metode ikke fungerer. Kanskje det har gitt seg når du prøver igjen.. Virker som om hun har kontroll på avløpet iallefall :ler: Tror ikke det er bare tilfeldigheter at det har gått bra før, for de fleste barn har faktisk kontroll tidligere enn vi voksne aner.

Først er det veldig stas å gjøre som mamma sier, å mestre..

Siden er det minst like mye stas å gjøre det stikk motsatte, å bestemme selv..

Det skal iallefall ikke være lett å oppdra barn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...