Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Jeg eier 25% i en bolig som nå skal pusses opp. Samboer eier 75%. Skal jeg betale 25% av kostnadene, eller 50%? Hadde det vært annerledes om jeg eide boligen sammen med noen andre (hvis vi f.eks var 4 søsken som eide 25% hver av en arvet bolig?)
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Det kommer an på om oppussingen er en oppgradering av boligen som fører til verdistigning (da er det rimelig å betale etter eierandel), eller om det er hovedsaklig tilpasning til deres interiørsmak (betal halvparten).
Fredrik=) Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 enig med h*n over her men litt mer nyansert, ser ikke helt at dere får hverken 0 eller 100% verdi stigning. kanskje en plass mellom 25-75% synes dere skal bli enig om hvor mye verdi stigning dere tror oppusingen har. si feks 40% og hvor mye av pengene der hadde vært villig til å brukt for å få endringen for deres egen del si feks 80% da har dere 120%. omgjøring til 100% igjen og dere har 33% verdi stigning 75% å betale for din samboer. 67% økt bruks verdi betales 50/50
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #4 Skrevet 29. april 2009 Det kommer an på om oppussingen er en oppgradering av boligen som fører til verdistigning (da er det rimelig å betale etter eierandel), eller om det er hovedsaklig tilpasning til deres interiørsmak (betal halvparten). Tja, det dreier seg om å utvide kjøkkenet (rive en vegg, legge gulv, nye vegger, innredning), bygge/kjøpe en peis, kjøpe ny baderomsinnredning - ting som ikke er egentlig nødvendig, men som vil føre til en verdistignig på boligen... Jeg har ikke noe imot at disse tingene skal gjøres, men har ikke noe spesielt ønske om det heller, ville nok foretrukket å bruke inntekten min litt annerledes og heller gjøre disse tingene om noen år. Men når jeg eier bare 25% føles det litt som jeg bestemmer bare 25% også, og at samboer bestemmer 75% - og for han er disse tingene viktig å få gjort...
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #5 Skrevet 29. april 2009 synes dere skal bli enig om hvor mye verdi stigning dere tror oppusingen har. Komplisert! Kan ikke se at det er mulig å skulle tallfeste dette, uten evt ved å bringe inn megler, men det blir jo litt omfattende? Hvorfor er det galt å betale oppussing etter eierprosent egentlig? Ved et evt salg får jeg jo ikke mer enn 25% uansett, og hvis boligen har økt i verdi, så er det jo fortsatt samboer som vil tjene mest på det? TS
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. april 2009 #6 Skrevet 29. april 2009 Det kommer jo litt ann på om dere pusser opp for å selge, eller om det er for komforen sin skyld. I utgangspunktet er det jo helt tullete å eie 25% av en bolig.
Fluffie Skrevet 29. april 2009 #7 Skrevet 29. april 2009 Personlig, siden dette hoeres ut som en ganske omfattende oppussing saa ville jeg neppe oensket aa bidra mer enn tilsvarende min eierandel med mindre jeg fikk skrevet kontrakt paa at jeg ved eventuelt salg fikk krav paa eventuell profitt i forhold til hva jeg hadde lagt inn i boligen ved oppussing i tillegg til eierandelen. Det enkleste ville nok vaert aa betale utifra eierandel, noe annet vil antageligvis bli en kilde til konflikt ved et eventuelt salg/brudd, med mindre dere har en veldig tydelig kontrakt paa hva den enkelte har krav paa.
Gjest % Skrevet 29. april 2009 #8 Skrevet 29. april 2009 Jeg eier 25% i en bolig som nå skal pusses opp. Samboer eier 75%. Skal jeg betale 25% av kostnadene, eller 50%? Hadde det vært annerledes om jeg eide boligen sammen med noen andre (hvis vi f.eks var 4 søsken som eide 25% hver av en arvet bolig?) Jeg betaler min eierandelsprosent av ordinær oppussing, møbler og annet utstyr som anskaffes betaler jeg halvparten av.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #9 Skrevet 29. april 2009 Jeg betaler min eierandelsprosent av ordinær oppussing, møbler og annet utstyr som anskaffes betaler jeg halvparten av. Så hvis vaskemaskinen går i stykker, betaler du halvparten av ny, men hvis taket må skiftes betaler du etter eierandel? Og hvis dere blir enige om å bygge en veranda, en garasje eller et drivhus, betaler du etter eierandel?
Gjest Flode Skrevet 29. april 2009 #10 Skrevet 29. april 2009 Kommer vel litt ann på avtalen dere i mellom: Hvis du ved et evt salg skal få med deg det du kjøpte deg inn med + 50% av verdistigningen, vil det være riktig at du betaler 50%. Hvis du ved et evt salg får med deg det du kjøpte deg inn med + 25% av verdistigningen, mener jeg du skal betale 25%. Men når jeg eier bare 25% føles det litt som jeg bestemmer bare 25% også, og at samboer bestemmer 75% - og for han er disse tingene viktig å få gjort... Men hvis du føler at dette ikke er noe du egentlig ønsker å prioritere nå, syns jeg ikke dere skal gjør det i det hele tatt, siden dere begge eier hver deres del. Evt lage en kompromiss, eks at dere gjør det om et år...?
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #11 Skrevet 29. april 2009 Kommer vel litt ann på avtalen dere i mellom: Hvis du ved et evt salg skal få med deg det du kjøpte deg inn med + 50% av verdistigningen, vil det være riktig at du betaler 50%. Hvis du ved et evt salg får med deg det du kjøpte deg inn med + 25% av verdistigningen, mener jeg du skal betale 25%. /quote] Men det vil vel sannsynlig være en generell verdistigning - i takt med prisvekst og lønnsvekst generelt - slik at selv om man ikke har bidratt økonomisk til (unødvendig) oppussing, så vil man jo likevel ha krav på noe av verdiøkningen? Hvordan regner man på slikt?
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #12 Skrevet 30. april 2009 jeg ville betalt 25% på de tingene som tilhører "huset", og en ikke kan ta med seg ved flytting. Alt interiør som f. eks kjøkkenbord, oppvaskmaskin osv som taes med ved flytting hadde jeg betalt 50% av.
lulle Skrevet 30. april 2009 #13 Skrevet 30. april 2009 Enig med de som skriver at fordeling ville vært 25% når det er snakk om verdi stigning, 50% når det gjelder vanlig vedlikehold, møbler osv. I dette tilfelle høres det ut som verdistigning. Siden det også er din samboer som vil dette, tror jeg det er ok med 25%. Hva sier samboeren din da?
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #14 Skrevet 30. april 2009 Enig med de som skriver at fordeling ville vært 25% når det er snakk om verdi stigning, 50% når det gjelder vanlig vedlikehold, møbler osv. I dette tilfelle høres det ut som verdistigning. Siden det også er din samboer som vil dette, tror jeg det er ok med 25%. Hva sier samboeren din da? Samboer vil helst betale minst mulig selv, prinsipielt og i enhver sammenheng, så han kan jeg ikke "høre på", jeg må bare bestemme meg for hva jeg synes er rimelig selv, så får han godta det eller la være å utbedre. Han er gniten av natur, så vi har igrunnen ikke særlig konstruktive samtaler om økonomi:( TS
Gjest regine ii Skrevet 30. april 2009 #15 Skrevet 30. april 2009 Jeg syns det høres naturlig ut at du betaler ifht. eierandel på oppussing. Dette er oppgradering/vedlikehold av huset, og kan føre til noe verdistigning. Dine 25% blir da mere verdt enn før. Dersom du skal betale halvparten av oppussingen så ville jeg insistert på en utvidelse av eierandelen, eller "gir" du jo bare samboeren din penger. Og siden det høres ut som dere ikke har et særlig godt økonomisk forhold, så er vel ikke det spesielt rimelig. Når det gjelder anskaffelser som er mer kortvarige (inkl. møbler og hvitevarer) ville jeg, i deres sted, ikke nødvendigvis insistert på 50/50, men derimot ført opp hvem som har kjøpt hva. Det man selv har kjøpt tar man og med seg ut av forholdet, slik at dersom det framgår klart av f.eks. kvitteringer at du har kjøpt oppvaskmaskinen mens han har kjøpt sofaen, så er det også sånn fordelingen blir ved evt. brudd.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #16 Skrevet 30. april 2009 Jeg syns det høres naturlig ut at du betaler ifht. eierandel på oppussing. Dette er oppgradering/vedlikehold av huset, og kan føre til noe verdistigning. Dine 25% blir da mere verdt enn før. Dersom du skal betale halvparten av oppussingen så ville jeg insistert på en utvidelse av eierandelen, eller "gir" du jo bare samboeren din penger. Og siden det høres ut som dere ikke har et særlig godt økonomisk forhold, så er vel ikke det spesielt rimelig. Når det gjelder anskaffelser som er mer kortvarige (inkl. møbler og hvitevarer) ville jeg, i deres sted, ikke nødvendigvis insistert på 50/50, men derimot ført opp hvem som har kjøpt hva. Det man selv har kjøpt tar man og med seg ut av forholdet, slik at dersom det framgår klart av f.eks. kvitteringer at du har kjøpt oppvaskmaskinen mens han har kjøpt sofaen, så er det også sånn fordelingen blir ved evt. brudd. Jeg har en oversikt gjennom nettbanken/kontoutskrifter som jeg printer ut og setter i en perm, hvor det framgår hvilke møbler jeg har kjøpt og hva jeg har betalt av regninger på huset (elektriker, rørlegger, materialer til div...), så jeg har noe å vise til ved evt brudd. Endel ting jeg har kjøpt hører jo til huset (f.eks persienner, gulvtepper, lamper, hyller), og jeg får jo ikke disse tingene med meg ved evt brudd, og han kommer nok ikke til å ville betale noe for dette heller, men på den annen side bor jeg jo mye romsligere enn hva jeg ellers ville hatt råd til dersom jeg skulle kjøpt noe helt alene. Vi har dessverre ennå ikke ordnet samboerkontrakt, han har vært veldig treg, aldri tid osv, men han sier han ønsker vi skal få det på plass. Tenker at det er naturlig i den sammenheng å få presisert hvordan fordeling av utgifter på hus med vedlikehold/oppussing skal være. TS
Gjest regine ii Skrevet 30. april 2009 #17 Skrevet 30. april 2009 Jeg har en oversikt gjennom nettbanken/kontoutskrifter som jeg printer ut og setter i en perm, hvor det framgår hvilke møbler jeg har kjøpt og hva jeg har betalt av regninger på huset (elektriker, rørlegger, materialer til div...), så jeg har noe å vise til ved evt brudd. Endel ting jeg har kjøpt hører jo til huset (f.eks persienner, gulvtepper, lamper, hyller), og jeg får jo ikke disse tingene med meg ved evt brudd, og han kommer nok ikke til å ville betale noe for dette heller, Det er jo bra at du har de tingene på stell. Likevel forstår jeg ikke hvorfor du sier at en del ting hører til huset, når jeg flytter tar jeg da med både tepper, lamper og hyller! At dette skal "bli igjen" er jo verken vanlig eller spesielt rimelig.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #18 Skrevet 1. mai 2009 Enig med gjesten her. jeg ville betalt 25% på de tingene som tilhører "huset", og en ikke kan ta med seg ved flytting. Alt interiør som f. eks kjøkkenbord, oppvaskmaskin osv som taes med ved flytting hadde jeg betalt 50% av.
Gjest Gjest_Koukla_* Skrevet 3. mai 2009 #19 Skrevet 3. mai 2009 Hvorfor ordner du ikke med samboerkontrakt selv? Hvis samboeren din er så gnien er det kanskje derfor han er så treg med å ordne dette... Mener Dine Penger har en du kan laste ned. Gjør den klar, skriv under og legg den fram for samboeren. Da trenger han jo bare å skrive under, så er den saken grei.
Fredrik=) Skrevet 3. mai 2009 #20 Skrevet 3. mai 2009 Det virker som om dere tror at de pengene som blir brukt i oppusing automatisk blir lagt til på boligens verdi du kan fint pussopp et hus for 500.000 og med det søre for at husets verdi synker med 1.000.000,- drøyt eksempel men ingen umulighet ved feks fjerning av soverom hybeler til fordel for andre rom. Og du som eier 25% bor du også bare 25%? binder ikke den delen du bor på opp kapital på samme måte som hans, bidrar du ikke til slitasje og dermed behov for oppussing og rehabilitering? ca ummulig å si nøyaktig verdi stigning pga oppusing men det må dere da kunne diskutere om dere har problem med å bli enig kall inn takst mann/megeler før og etter. om verdi stigningen er 25% av det dere bruker må du være enig i at dette skal gjøre at han skal betale 75% av hele regningen? 75% av verdistigning ok. Synes det like gjærne kunne vært rimelig at du betaler 100% av oppussing siden du disponerer 50% men kun eier 25% eller betaler du husleie for de siste 25%?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå