Gjest Marie A Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Jeg vil bli journalist, men har ikke karakterer til å komme inn på høgskoler eller universitetet på journalistlinjen. Hva bør jeg gjøre? Har 4.5 i snitt og sliter med de naturfagene som må forbedres
Gjest Gjest_Huldra_* Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 NKS har journalist-utdanning, både årstudium og bachelor i kultur og samfunnsfag der halvparten er journalistikk. Dette er åpne utdanninger så du trenger ikke superkarakterer. Se www.nks.no Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 Hvorfor ikke heller skaffe deg kompetanse innen et område du er interessert i og så søke videre som journalist innen dette? Journalist er et yrke som kan nåes på mange måter, ikke bare ved å studere journalistikk. Hva interesserer du deg for? Kan du ta en bachelor i det og så spesialisere deg mot journalistyrket?
Gjest Dianah Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 (endret) Jeg vil bli journalist, men har ikke karakterer til å komme inn på høgskoler eller universitetet på journalistlinjen. Hva bør jeg gjøre? Har 4.5 i snitt og sliter med de naturfagene som må forbedres Jeg er ikke i tvil; fordyp deg i et fagområde som interesserer deg. Hvis det er noe jeg angrer på i dag, er det at jeg valgte den tradisjonelle journalistutdanninga. Har jobbet frilans i en del år, og behersker godt den praktiske delen av håndverket. Jobb heller deltid med relevant arbeid ved siden av, mens du studerer eksempelvis økonomi, juss eller politikk. Endret 27. april 2009 av Dianah
Gjest Gjest_ART Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 jeg stiller meg helhjertet bak det dianah skriver. Som henne er jeg også utdannet journalist fra en av landets høgskoler. det angrer jeg på i dag og ser meg om etter alternative karriærer. dagens medier er i stor forandring og jeg frykter at utdanningsinstitusjonene vil klare å holde tritt med utviklingen. de vil fortsette å utdanne almennjournalister, men det som vil bli etterspurt i fremtiden er spisskompetanse. dersom du virkelig vil bli journalist bør du studere noe relevant. økonomi og jus er utmerkede alternativer. samtidig kan du jobbe frilans for en avis eller lignende. Det hadde ihvertfall jeg gjort dersom jeg var i din situasjon.
siriipiri Skrevet 27. april 2009 #6 Skrevet 27. april 2009 Hei! Klipper og limer litt fra mitt svar på en annen tråd: (Orker ikke skrive alt på nytt ) Jeg har arbeidet 50% som journalist i en av de landsdekkende avisene ved siden av studier i snart to år nå. Jeg studerer økonomi, og planen er å begynne på master i politikk og økonomi til høsten. Mitt tips er at dere som vil bli journalister finner ut hvilket område innenfor journalistikken dere ønsker å arbeide med allerede før dere begynner å studere, og velge et studie utifra det. F.eks. økonomi, statsvitenskap, kunst og kultur, etc. Man trenger ikke journalistikkutdanning for å bli journalist. I veldig mange tilfeller er det faktisk de som har studert noe annet, og dermed spesialisert seg innen et felt, som får jobbene. I tillegg er det selvfølgelig svært viktig å få arbeidserfaring, og den letteste måten å få det på er gjennom studentmediene. Blant annet Universitas, Inside på BI, Under Dusken, etc. er anerkjente studentmedier. Starter man som journalist i en studentavis med det samme man begynner på en høyskole/et universitet, er ikke veien lang for å få sommervikariat i en avis om sommeren året etter. Får man sommervikariat og gjør en god jobb, kan man fort bli tilkallingvakt eller få deltidsjobb ved siden av studiet i samme mediet. Gjør man dette har man plutselig både spesialisering innen et fagfelt samtidig som har arbeidserfaring når man er ferdig utdannet, og stiller da ganske sterkt når man skal søke fulltdsstilling.
Gjest Gjest*** Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Hei Jeg har også alltid hatt en journalistdrøm, og trodde at håpet var ute siden jeg ikke hadde det snittet som måtte til. Så fant jeg Norges Kreative Fagskole! I og med at dette er en fagskole er det stort sett "learn by doing" - noe som passet meg ypperlig. Det vil si at man blir sendt ut på oppdrag hele tiden. Klassene er relativt små, og man får veldig god oppfølgning og veiledning. Andre året (som også er siste året) har man en praksisperiode på to måneder i en redaksjon med praksislønn. Etter disse to årene er man utdannet journalist, men om ønskelig kan man ta et tredjeår for å få bachelor-grad. Da må man til Irland eller Australia. For min del er tredjeåret utelukket av personlige årsaker, men jeg har planer om å ta statsvitenskap i etterkant. PS: Dette er en privatskole, og det koster en del penger! 35. 000.- per semester.
Gjest Dianah Skrevet 28. april 2009 #8 Skrevet 28. april 2009 Går selv ved Norges Kreative Fagskole. Skal ikke gå innpå mine tanker om skolen her, men hvis dette er noe TS vurderer, anbefaler jeg å lese tråden om Norges Kreative Fagskole. Jeg frilanser hyppig for flere av landets største medier, og jeg har inntrykk av at NKF ikke er helt "godkjent". Det som har reddet meg, er at jeg holder på med en annen høgskoleutdanning parallelt. Men det kan være et OK springbrett til videre utdanning.
art Skrevet 29. april 2009 #9 Skrevet 29. april 2009 (endret) Du, og alle andre, må tenke svært grundig igjennom saker og ting før du betaler 35.000 kroner per semester for å bli utdannet journalist i dagens mediemarked. Dette er den verste nedgangen siden krigen og det kuttes over en lav sko. Fast jobb for oss som er unge og nyutdannede er tilnærmet en utopi. Vi var 36 stykker som ble uteksaminert i fjor vår, og så langt har bare en fått seg fast jobb. Og han flyttet til Finnmark.. Og ettersom så og si alle som vil kommer inn på journalistutdanningen i Bodø, er det idiotisk å betale så mye for en utdannelse ved en lite anerkjent privatskole. Endret 29. april 2009 av art
Gjest Kritisk student Skrevet 30. april 2009 #10 Skrevet 30. april 2009 Jeg vil bli journalist, men har ikke karakterer til å komme inn på høgskoler eller universitetet på journalistlinjen. Hva bør jeg gjøre? Har 4.5 i snitt og sliter med de naturfagene som må forbedres Jeg studerer på NKF og har lite positivt å si om skolen. Skolen reklamerer med at nesten alle får relevant jobb, men de "glømmer" å opplyse om at det er snakk om vikariater og frilansjobber. Har snakket med tidligere studenter, så dette vet jeg. Tåpelig, for alle kan jobbe frilans uavhengig av utdannelse
Gjest Gjest_ml_* Skrevet 30. april 2009 #11 Skrevet 30. april 2009 Hei! Jeg har og lyst til å bli journalist, men etter det jeg har skjønt av svarene deres, er det vel kanskje like greit at jeg sannsynligvis ikke kommer inn.. MEN her er spørsmålet: Jeg har også søkt kriminologi, tror dere det kan være en mulig fordypning å ha for å for å kunne jobbe som journalist? Skal jo da selvfølgelig prøve å få skrevet for skoleavis o.l.
art Skrevet 1. mai 2009 #12 Skrevet 1. mai 2009 meld deg som frilanser i din lokale avis. si ja til absolutt alle forespørsler som kommer fra nyhetsleder/ vaktsjef, så er du ganske raskt inne i varmen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå