Gjest Gjest_spent_* Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Er det noen som husker sin første dag med ritalin? I dag har jeg tatt 5 mg, så jeg er spent på om jeg merker noe forskjell etter bare så lite. Når er det man begynner og miste matlysten og får bivirkninger? Takker for alle mulige svar med erfaring :D
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Ja den husker jeg godt! Første gangen (ettermiddag): "wow, dette var annerledes". Andre gangen (neste morgen): "så godt humør du er i i dag da" - det var min sambos kommentar og han visste ikke at jeg allerede hadde tatt medisinen. Første uka: "oi, så stille det er, så rolig" Matlysten ble redusert hver gang dosene ble økt. Ellers normaliserte den seg. Bivirkninger som tørr munn, hodepine kommer fra tid til annen.
Gjest Gjest_spent_* Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 Ja den husker jeg godt! Første gangen (ettermiddag): "wow, dette var annerledes". Andre gangen (neste morgen): "så godt humør du er i i dag da" - det var min sambos kommentar og han visste ikke at jeg allerede hadde tatt medisinen. Første uka: "oi, så stille det er, så rolig" Matlysten ble redusert hver gang dosene ble økt. Ellers normaliserte den seg. Bivirkninger som tørr munn, hodepine kommer fra tid til annen. takk for svar :D Er noen timer siden jeg tok den første halve pilla. Må si jeg ble litt døsig av den, kanskje fordi kroppen klarte og roe seg litt ned? Jeg har ikke adha, men add. så for meg er det store målet og få konsentrasjonen til og fungere normalt. Gleder meg til og kjenne flere forandringer!
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 Jeg har også add og venter på og få begynne på ritalin, så denne tråden skal jeg følge med på Jeg skal til psykologen i morgen å få høre om han har fått svar fra fylkesmann på om jeg kan starte opp med ritalin.. Hvor lang tid tok det for deg å få skrevet ut ritalin fra psykoloen søkte ? Har du merket noen flere ting nå som det ha rgått noen timer ?? Er det roligere oppe i hodet ditt ? Gleder meg til å få startet jeg også..
Rafi Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Jeg har fortsatt like fullt tankekjør i hodet mitt selv om jeg tar 10 mg med ritalin. Er det sånn at det allikevel kan funke etter hvert, når innkjøringen er ferdig og man er oppe i 20 mg 3 ganger daglig? Av bivirkninger merker jeg nedsatt matlyst, litt vondt i magen, litt irritabel og nedsatt stemningsleie. Jeg synes pokker ikke jeg merker noen effekt heller, så jeg blir litt misunnelig på innlegget over her. Var sånn jeg trodde det skulle bli jo:D
Lalle Skrevet 27. april 2009 #6 Skrevet 27. april 2009 Du må nok ta litt mer Ritalin før du virkelig kjenner virkningen. Det sier jeg, som måtte bruke dette noen dager og flere ganger om dagen. Syns Rasemisk Amfetamin funker bedre, men du må begynne med Ritalin. Nå har jeg valgt og kutte ut medisin, likte ikke meg selv. Så nå er jeg hyper i hue, impulsiv og sier mye rart igjen Nå er jeg meg, herlig. Medisin var ikke noe for meg, jeg er for voksen og begynne og bruke dette. Bedre og begynne som ung:) Ønsker deg lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #7 Skrevet 27. april 2009 Jeg fikk resepten av en psykiater, ingen ventetid da. Fastlegen søkte og det tok en måneds tid. 5mg er supert å sovne på (om man har ad(h)d vel og merke, tar man det uten å ha ad(h)d sovner man neppe...). Merkelig å ikke ha noen som helst virkning av 10mg da. Men det finnes andre alternativer. Dog må man begynne med Ritalin.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #8 Skrevet 28. april 2009 Jeg har også add og venter på og få begynne på ritalin, så denne tråden skal jeg følge med på Jeg skal til psykologen i morgen å få høre om han har fått svar fra fylkesmann på om jeg kan starte opp med ritalin.. Hvor lang tid tok det for deg å få skrevet ut ritalin fra psykoloen søkte ? Har du merket noen flere ting nå som det ha rgått noen timer ?? Er det roligere oppe i hodet ditt ? Gleder meg til å få startet jeg også.. Bra det er flere av oss Det tok lag tid, deverre :/ tok vel 3-4 mnd før jeg fikk lege time. Men jeg fikk ingen beskjed om at de måtte søke til fylkesmannen, de sa bare at de hadde det travelt hehe. Men ja, da er dag 2 her. Har kjent en liten forandring, blir litt mer rolig i hode, føler ikke all stresset og kaoset. Når pillen om morgningen slutter og virke merker jeg fort at jeg blir urolig igjen. Gleder meg til og se videre Og håper du også får ritalin snart!
Gjest possibly me Skrevet 28. april 2009 #9 Skrevet 28. april 2009 Hei! Noen her inne som kunne ha forklart meg hvordan det er å ha kaos ig tankekjør i hodet? Lurer nemlig på om jeg har det selv. Takker for svar
Gjest Gjest_spent_* Skrevet 29. april 2009 #10 Skrevet 29. april 2009 Hei! Noen her inne som kunne ha forklart meg hvordan det er å ha kaos ig tankekjør i hodet? Lurer nemlig på om jeg har det selv. Takker for svar Hum, ja, hvordan skal man egentlig forklare det. Man klarer ikke og skille ut uviktige tanker når man f.eks skal konsentrere seg. Noen ganger kan man føle at man ikke klare og tenke, og ikke føle, alt er bare et eneste rot som kvernes rundt i hode, og man tenker og tenker. Er ofte også slik at man begynner og tenke på andre ting mens man leser, og ikke får med seg noe.når noe av dette skjer så får man en sånn fortvilet, stressende, slitsom frustrasjon så bare gir man opp om man f.eks skal konsentrere seg om noe spesielt. Føles ut som en radio, som tar inn mange signler og ikke klarer og skille dem helt.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #11 Skrevet 30. april 2009 Bra det er flere av oss Det tok lag tid, deverre :/ tok vel 3-4 mnd før jeg fikk lege time. Men jeg fikk ingen beskjed om at de måtte søke til fylkesmannen, de sa bare at de hadde det travelt hehe. Men ja, da er dag 2 her. Har kjent en liten forandring, blir litt mer rolig i hode, føler ikke all stresset og kaoset. Når pillen om morgningen slutter og virke merker jeg fort at jeg blir urolig igjen. Gleder meg til og se videre Og håper du også får ritalin snart! jepp vi er iallefal to jenter medd add her Jeg har ikke fått ritalin enda Jeg skal ringe de på mandag, da har det gått litt over 2 uker siden de søkte så håper jeg får det da.. Hvordan har dagene dine vært nå ? følt noen virkning av ritalinen ? Hva med bivirkninger ?? Jeg er midt i eksamens lesning og eksamen når jeg får startet på ritalinen, tror du det er veldig dumt å starte med ritalin rett oppi det ?
Rafi Skrevet 1. mai 2009 #12 Skrevet 1. mai 2009 Jeg har ikke opplevd virkning enda. er oppe i 10 mg 3 ganger daglig. Min psyk. sa at jeg må opp i 20-30 mg 3 ganger daglig før jeg skal merke god effekt. Har fortsatt bivirkninger som dårlig matlyst, tørr i munnen, litt urolig/stressa følelse inni meg. Kjennes ut som jeg har konstant for lavt blodsukker liksom. Litt skjelven. Synes dette er litt kjipt jeg. At jeg ikke har merket virkning enda, og de bivirkningene som er. Begynner å tenke at kanskje jeg ikke har adhd, og så er det helt feil at jeg går på medisinene og sånn. jeg vet ikke... er ikke så glad i å ta piller. Men håper da virkelig det blir virkning snart. Kvier meg litt for å trappe opp da, fordi jeg orker ikke den konstante stressa følelsen inni meg.
Gjest Stjernedryss Skrevet 1. mai 2009 #13 Skrevet 1. mai 2009 Jeg synes det føles som jeg ikke ser ting helt klart. Når jeg tar ritalin føles det som å ta på seg briller når man ser dårlig, føles som når det stillner etter et uvær, eller som når tåka letter. Kan vel også si det blir litt som når TV tar in snøete og skurrete signal også plutselig får du inn skikkelige signaler. Jeg får virkning av 5 mg ritalin jeg da. Tror ikke det er har noe å si hvor mange ganger om dagen du tar dem, effekten varer jo bare tre timer uansett. Jeg kjenner at virkningen kommer inn, og at den går ut igjen.
Rafi Skrevet 1. mai 2009 #14 Skrevet 1. mai 2009 Jeg synes det føles som jeg ikke ser ting helt klart. Når jeg tar ritalin føles det som å ta på seg briller når man ser dårlig, føles som når det stillner etter et uvær, eller som når tåka letter. Kan vel også si det blir litt som når TV tar in snøete og skurrete signal også plutselig får du inn skikkelige signaler. Jeg får virkning av 5 mg ritalin jeg da. Tror ikke det er har noe å si hvor mange ganger om dagen du tar dem, effekten varer jo bare tre timer uansett. Jeg kjenner at virkningen kommer inn, og at den går ut igjen. Jeg tar hver 4. time. Merker jo at "virkningen" kommer inn og går ut igjen jeg også. Men det jeg kjenner er stress, nervøsitet og at jeg blir irritabel. Kun det.
Gjest Gjest_spent_* Skrevet 1. mai 2009 #15 Skrevet 1. mai 2009 jepp vi er iallefal to jenter medd add her Jeg har ikke fått ritalin enda Jeg skal ringe de på mandag, da har det gått litt over 2 uker siden de søkte så håper jeg får det da.. Hvordan har dagene dine vært nå ? følt noen virkning av ritalinen ? Hva med bivirkninger ?? Jeg er midt i eksamens lesning og eksamen når jeg får startet på ritalinen, tror du det er veldig dumt å starte med ritalin rett oppi det ? jaaa, samme her jeg er midt oppe i det jeg også. I russetiden likosm hehe det er en prøvelse ja, men jeg syntes det er greit og begynne nå. jeg har venta SÅ lenge så ville bare begynne. Ikke fått bivirkninger enda, kroppen blir litt roligere når jeg ta pilla om morran, men er fortsatt veldig lite jeg tar, er i opptrappingsfasen,.
Gjest Beate30 Skrevet 22. februar 2013 #17 Skrevet 22. februar 2013 Jg har tatt ritalin for første gan i dag , jg sitt å grin fordi jg er rolig for første gan på 30 ÅR !!!!!!!!!!
Gjest Lala Skrevet 28. april 2013 #18 Skrevet 28. april 2013 Ikke den eneste som gråt for første stillhet! Har ikke diagnosen enda. Har blitt henvist til psykiater, venter på time. Hardt rammet familie, flere onkler og tanter, far, og minst 2 søsken. Fikk noen tabletter fordi jeg slet med å skille ut viktige og uviktige ting, mye frustrasjon, og de få dagene jeg har tatt tabletter har livet vært som nytt😃 hvor gamle var dere da dere fikk diagnosen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå