Gå til innhold

Hva er best?

Fremhevede innlegg

Gjest Papirkurven
Skrevet (endret)

Hører så mye om at p-pillen dreper sexlysten, så jeg vurderer å prøve noe en annen hormonell metode. Det jeg imidlertid lurer litt på er om ikke de andre hormonelle prevensjonsmidlene har samme effekten? Det er jo de samme hormonene..?

Synspunkter og erfaringer?

(Har ikke lyst til å bruke kondom, p-ring eller annen mekanisk prevensjon. Kondom er så klurete, og p-ring og plaster er jeg ganske skeptisk til fordi jeg er så redd for å ikke få det til ordentlig.)

Endret av Papirkurven
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker plaster, og det er ikke så vanskelig å få til. :) Du velger hvor du vil ha det (4 forskjellige steder å velge mellom), så bytter du plaster 1 gang i uka i 3 uker. Tredje uka så tar du av plasteret, og setter på nytt neste uke. Uka uten plaster har du mensen.

Min syklus er som følger. Jeg satte på første plaster på en onsdag, så byttet jeg neste onsdag, så neste onsdag der igjen, og neste onsdag der igjen så tok jeg av og satte ikke på nytt før neste onsdag igjen. Og mensen kommer lørdag til lørdag. Hver eneste måned. Deilig å ha det så presist altså. :)

Gjest Papirkurven
Skrevet
Jeg bruker plaster, og det er ikke så vanskelig å få til. :)

men hvordan er det med lysten?

Gjest LanaLane
Skrevet

Har du prøvd østrogenfri p-pille? jeg mista sex-lysten av alle piller, helt til jeg begynte på en med gestagen istedet for østrogen. Fått mer lyst når jeg tenker over det :)

Gjest Papirkurven
Skrevet
Har du prøvd østrogenfri p-pille? jeg mista sex-lysten av alle piller, helt til jeg begynte på en med gestagen istedet for østrogen. Fått mer lyst når jeg tenker over det :)

minipille, mener du? Det går ikke, for det er ikke noe tidspunkt på døgnet jeg kan ta pillen fast hver dag. Mulig du synes det er en dårlig unnskyldning, men jeg har vurdert det mange ganger og funnet ut at det ikke går. Det er ikke noe vits med prevensjon som ikke kommer til å fungere uansett.

Gjest LanaLane
Skrevet
minipille, mener du? Det går ikke, for det er ikke noe tidspunkt på døgnet jeg kan ta pillen fast hver dag. Mulig du synes det er en dårlig unnskyldning, men jeg har vurdert det mange ganger og funnet ut at det ikke går. Det er ikke noe vits med prevensjon som ikke kommer til å fungere uansett.

Nei, ikke minipille, snakker om Cerazette og lignende piller. Akkurat det samme som p-pille, men uten østrogen.

Jeg har prøvd 7 forskjellige p-piller, og denne er den eneste som ikke har gitt meg en eneste bivirkning(bortsett fra å miste mensen da).

Gjest Papirkurven
Skrevet
Nei, ikke minipille, snakker om Cerazette og lignende piller. Akkurat det samme som p-pille, men uten østrogen.

Jeg har prøvd 7 forskjellige p-piller, og denne er den eneste som ikke har gitt meg en eneste bivirkning(bortsett fra å miste mensen da).

Det må jeg sjekke nærmere!

Skrevet

Ser du ikke ønsker å gå på p - ring, men vil abselutt anbefale det allikevel..

Ikke noe som helst vanskelig og sette inn og heller ikke no vannskelig og ta ut. Null bivirkninger ( på meg iallfall) og fikk mindre smerter under mensen.¨

Pluss at du bare trenger og huske på å ta den ut hver tredje uke, ellers er den bare inni deg hele tiden. Den er ikke no i veien for verken deg eller partneren din, og du kjenner den ikke.

Ellers så kan du kjøpe en slags tempraturmåler.. Husker ikke hva det heter men du får bare kjøpt det på nettet. Da bare måler du temraturen under tungen hver morgen og den vil si deg om du er fruktbar eller ikke den dagen.

Trenger ikke no tillegs prevensjon ( uten om kondom hvis du vil sikre deg mor kjønnsykdommer da) Koster en god del , 3000 ca, men da har du den for alltid. Virkelig å anbefale :)

Gjest Papirkurven
Skrevet
Ellers så kan du kjøpe en slags tempraturmåler.. Husker ikke hva det heter men du får bare kjøpt det på nettet. Da bare måler du temraturen under tungen hver morgen og den vil si deg om du er fruktbar eller ikke den dagen.

Trenger ikke no tillegs prevensjon ( uten om kondom hvis du vil sikre deg mor kjønnsykdommer da) Koster en god del , 3000 ca, men da har du den for alltid. Virkelig å anbefale :)

Absolutt ikke. Dette er ikke en prevensjonsmetode, om man ønsker å ha sex utenom "den trygge perioden" (som er 5 dager i måneden hos enkelte) må man uansett bruke noe annet, og da er det eneste valget kondom, siden hormonell prevensjon ikke kan tas tilfeldig.

Gjest antigartner
Skrevet

Du kan også vurdere hormonspiral i samråd med fastlegen din. Jeg har ikke merket noe til svekket lyst med dette prevensjonsmidlet. Med p-piller mistet jeg lysten totalt.

En trenger ikke å ha fått barn for å bruke hormonspiral, men legen min sa at de var litt restriktive overfor oss barnløse. For meg, som lever i et stabilt forhold, er "voksen" og i tillegg ikke har noe ønske om barn, var det ikke noe problem.

Skrevet

Kobberspiral er også et alternativ. Ingen hormoner og ingenting å huske å ta hver dag.

Gjest Papirkurven
Skrevet

så ingen erfaringer med p-spøyte f.eks? eller flere med plaster?

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet
så ingen erfaringer med p-spøyte f.eks? eller flere med plaster?

P-sprøyte anbefales IKKE for oppegående mennesker som kan bruke noe annet. P-sprøyte øker risikoen for benskjørhet betraktelig, og er rett og slett en hormonbombe du sprøyter inn i kroppen. Reagerer du negativt på det er det ingenting annet å gjøre enn å vente på at virkningen gir seg etter flere måneder - du kan ikke bare "slutte". Du kan få uregelmessig mens (du kan jo ikke kontrollere noe som helst), vektøkning (da må du og bare vente...), hodepine (vente på at det gir seg...) etc. Mange leger i dag har sluttet å gi denne sprøyta.

Det sier jo seg selv og, at det er bedre å få hormonene over tid (som via p-piller eller p-stav) enn å få en enorm mengde i kroppen samtidig.

Er ellers bare å søke på det her i forumet så får du nok flere svar.

Men hvis det er lysta du sliter med kan det like greit hende at hormonprevensjon generelt ikke funker - det er som regel hormonene som har skylda.

Du må bare prøve deg litt fram...:) Folk er så forskjellige også, så noe fasitsvar finnes dessverre ikke.

Skrevet

P-sprøyte fjernet all lyst for meg, og mange andre har sagt det samme. Og du må bare vente i månedsvis før alt blir normalt igjen. Det er det eneste jeg virkelig ikke vil anbefale.

P-plaster hadde minst bivirkninger for meg, bortsett fra at jeg fikk mellomblødninger, men det fikk jeg fra alt annet også. Men om du merker bivirkninger av det kan du prøve enten lokale hormoner, dvs enten p-ring eller hormonspiral, de påvirker ikke hele kroppen på samme måte, eller som nevnt over, p-piller med andre hormoner.

Skrevet
Absolutt ikke. Dette er ikke en prevensjonsmetode, om man ønsker å ha sex utenom "den trygge perioden" (som er 5 dager i måneden hos enkelte) må man uansett bruke noe annet, og da er det eneste valget kondom, siden hormonell prevensjon ikke kan tas tilfeldig.

Det er prevensjon, men ja, du har rett i at det er perioder du må enten avstå fra vaginal penetrering eller bruke barrieære prevensjon.

Bruker FAM selv pga at hormonprevensjon er uaktuelt for meg, og det fungerer bra selv om jeg periodevis har en hukommelse som en sil.

Skrevet

Vel ...

P-plaster ga meg forhøyede leververdier, så de måtte jeg slutte på for en periode, og etterpå turte jeg ikke begynne på igjen. Det skal sies at dette er en meget sjelden bivirkning, men men ...

Cerazette ga meg masse kviser, både i ansikt, bryst og rygg :roll:

Ikke mistet jeg mensen heller, slik som mange gjør

Både Trinordiol, Cerazette og P-plasteret tror jeg ga meg mindre sexlyst ...

Så jeg har ikke noen gode råd, dessverre ... :(

Gjest Sandbekken
Skrevet

Cerasette er ikke å anbefale.. Da jeg gikk på dem mistet jeg først mensen helt, men etter ca 5 mnd hadde jeg den KONSTANT!

Jeg vil si at konstant mens er lite lystfremkallende ;)

Skrevet
Cerasette er ikke å anbefale.. Da jeg gikk på dem mistet jeg først mensen helt, men etter ca 5 mnd hadde jeg den KONSTANT!

:fnise: Enig.

Jeg har også dårlige erfaringer med cerazette. De første månedene hadde jeg ikke mens i det hele tatt, men det endret jo seg...

Ja, jeg hadde sjeldnere mensen, men når den kom så kom den helt plutselig (jeg syns det er greit å vite når den kommer i allefall i forhold til feks. sydenturer) og jeg kunne ha ganske kraftige blødninger i 3 uker sammenhengende...

Ikke helt det store for sexlysten.... :fnise:

Skrevet

Jeg anbefaler heller ikke Cerazette! Mer fordi jeg ble deprimert og oversensetiv av den, men naar jeg tenker etter var nok sexlysten lavere i den perioden ogsaa.

Gjest LanaLane
Skrevet
Jeg anbefaler heller ikke Cerazette! Mer fordi jeg ble deprimert og oversensetiv av den, men naar jeg tenker etter var nok sexlysten lavere i den perioden ogsaa.

Merker jo at det som fungerer for noen fungerer ikke for andre. Som sagt, Cerazette er perfekt for meg. Trionetta,Yasmin,Loette og Microgynon var helt forferdelige, men tydeligvis fungerer jo det for noen.

Det er nok bare å begynne å teste ut TS!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...