Gå til innhold

~ God service & driks ~

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i Gõteborg i helgen, og havnet på en veldig koselig restaurant. Kelnerne klarte å balansere fint mellom å la oss få sitte i fred, og samtidig være veldig observante. Restauranten var egentlig røykfri, men da kjøkkenet stengte ved midnatt, gikk kokken selv rundt til de 4-5 bordene som fortsatt satt igjen, og spurte om det var greit at vi tok oss en røyk. I tillegg til god mat og nydelig vin, var dette restaurantbesøket en meget hyggelig opplevelse. Regningen, på ca 500,- SEK, betalte vi gladelig, og gav i tillegg kr. 100,- i driks.

Har du opplevd spesielt god service et sted?

Og hvor mye tipser du?

(...forresten så går jeg heller ikke av veien for å droppe all driks dersom servicen er elendig)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaada... Når servicen er god, får de greit med tips av oss. (meg og sambo), men hvis den er elendig, jeg heller LITE enn å ikke gi noe. Det hinter jo litt til dem som mottar den.

Vi gir ca 10-12% +/- (kommer an på summen og service)

Skrevet

Jeg var også i Gøteborg i helgen og fikk veldig god service på en italiensk restaurant. Regningen for tre-retters middag + drikke ble ganske høy, men vi la likevel på en del i driks.

Kelneren var koselig og spøkte og pratet litt, anbefalte retter, fulgte oss opp ved å skjenke vin og spørre om det var noe vi trengte osv. Det lille ekstra som gjør at du føler deg velkommen!

Jeg lar også være å legge igjen driks ved dårlig service.

Skrevet

Dersom service og mat er godt, prøver jeg å legge igjen min. 10% i driks, det blir lett mer, kommer an på hva summen er og hvor mye som skal til for å runde oppover.

Får jeg dårlig service gir jeg 0,- i driks, ikke femti øre engang! Sånn er det bare!

Gjest Liten
Skrevet

Jeg tipser vanligvis +/- 10%, alt etter hvor god servicen. Har servicen vært eksepsjonelt god, så tar jeg mer enn gjerne godt i. Og ditto om den er veldig dårlig - leggger heller igjen en 50-øring enn ingenting (i visse land er som kjent det å tipse med kobbermynter den verste fornærmelsen en kan gi personalet).

Det jeg imidlertid er usikker på, er hva som er vanlig når en er ute og spiser med jobben og èn person betaler. Regningen kommer gjerne på 10-15.000 for hele selskapet - er det også da vanlig å tipse ca 10% (noe som her da fort kan bli 1.500 kroner) eller legger en på noen hundrelapper, evt hvor mye?

Gjest Chica
Skrevet

Jeg tipser som regel ca 10% hvis jeg er fornøyd. Det som er litt kjedelig at mange restauranter ikke har sånn felt på kvitteringa der du kan skrive på tipsen. Tenker ikke alltid på å si ifra når du gir de kortet at de skal ta 100 kr i tillegg, er mye enklere å tipse når du har muligheten til å skrive det på selv.

Skrevet

Betaler aldri på restaurant jeg, det er jo det jeg har en mann til....

Skrevet

Jeg har også lurt litt på dette med tips. Vi pleier å gi tips hvis vi er godt fornøyd. Noen steder står det imidlertid oppgitt i menyen at f.eks. 10% allerede er lagt til i prisene! Opplevde dette i London nå nylig. Litt uvant. Da skal man vel ikke behøve å legge på?

Hva tipser dere "koffertbærere" / piccoloer som bringer koffertene deres opp til rommet når dere er på hotell?

Tipser dere noen gang taxisjåfører, eller tar dere imot vekslepengene?

Hvis det er 10-20 kroner igjen på f.eks. 200 kroner, sier vi som regel at sjåføren kan beholde resten, men ikke alltid.

Andre tjenester dere tipser?

Klem fra

Skrevet

Er det dårlig service, tipser jeg ikke. Er det ok service gir jeg 10 pst. Er det veldig bra service gir jeg litt mer enn 10 pst - noen ganger tar jeg ekstra godt i hvis det er eksepsjonell service.

En avsporing - har inntrykk av at svenskene er mer serviceinnstilt enn oss nordmenn av en eller annen grunn. Jeg merker ihvertfall stor forskjell på svenske servitører, bartendere og butikkansatte og norske.

Skrevet
Tipser dere noen gang taxisjåfører, eller tar dere imot vekslepengene?

Hvis det er 10-20 kroner igjen på f.eks. 200 kroner, sier vi som regel at sjåføren kan beholde resten, men ikke alltid.

Mannen min tipser alltid taxisjåfører. Jeg gjør det aldri i Norge, men jeg gjør det som regel hvis jeg er i et land med litt dårligere levestandard enn Norge. Vet ikke helt hvorfor, men det er som regel bare snakk om noen kroner og jeg synes det er litt rart å gi 5-15 kr til noen her. Kanskje ulogisk, men sånn gjør jeg det ihvertfall.

Skrevet
Det jeg imidlertid er usikker på, er hva som er vanlig når en er ute og spiser med jobben og èn person betaler. Regningen kommer gjerne på 10-15.000 for hele selskapet - er det også da vanlig å tipse ca 10% (noe som her da fort kan bli 1.500 kroner) eller legger en på noen hundrelapper, evt hvor mye?

Da skal man også gi 10 pst i tips.

Skrevet

Har selv jobbet som servitør, og syntes tips er noe man skall gjøre seg fortjent til.

Servitøren får tips efter innsats,Hvis servicen er veldig dårli,får de veldig lite eller ingen tips.

Det samme gjelder taxi, hvis sjaføren kjører feil, oppdager det selv og ikke skrur av takstameteret, får han ikke tips.

Gir skjelden mindre en 20% tips hvis jeg er fornøyd. :hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...