Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest blondiq
Skrevet

Jeg jobber i ny jobb som ass.leder i en butikk hvor sjefen nå har bestemt at tross i at han får bot velger å holde åpent 1.mai.Vi er et byggvarehus og har i utgangspunktet IKKE lov å holde åpent 1.mai uten spesiell tillatelse, noe som ikke er søkt om en gang. Jeg har konfrontert han om at jeg ikke synes det er riktig å jobbe denne dagen og at han ikke kan pålegge de ansatte dette. jeg har sagt at jeg ikke er interessert i å jobbe denne dagen jeg heller!

Jeg har nå blitt kalt inn på "teppet" og fått advarsel om for dårlige holdninger ovenfor bedriften.

Hvilke rettigheter har jeg/de andre arbeidtakerne her?? Noen som vet. Kan vi tvinges til å jobbe, og risikere å få sparken dersom vi ikke møter?

Håper noen av dere har greie på dette og kan gi meg noe svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan ikke sparke deg. Klag til fagforeningen.

Skrevet

Ring Handel og Kontor. LO er garantert interessert i denne type saker enten du er organisert eller ei.

Skrevet

bare lurer, er matbutikker åpen 1. mai? blitt satt opp til å jobbe, så nå lurer jeg litt..

Skrevet
bare lurer, er matbutikker åpen 1. mai? blitt satt opp til å jobbe, så nå lurer jeg litt..

Nei. Kun "Brustad-buer", altså butikker som til vanlig har søndagsåpent (for å si det enkelt).

Skrevet

Jeg kommer til å gå videre med saken dersom det blir mer "greier" enn det det er nå. Må først se hva han faktisk velger når 1.mai kommer, og hva konsekvensene blir.

Skrevet
Jeg kommer til å gå videre med saken dersom det blir mer "greier" enn det det er nå. Må først se hva han faktisk velger når 1.mai kommer, og hva konsekvensene blir.

Dere skal uansett få varsel (skriftlig) om ekstraordinær jobbing 14 dager før den ekstraordinære jobbingen.

Gjest Gjest
Skrevet

Da har han heldigvis tatt til vettet og holder stengt alikevel:)

Gjest gjest huldra
Skrevet

Arbeidsgiver må ha tillatelse for å ha åpent denne dagen. Og det er din fulle rett til å nekte å arbeide.

Loven om pålagt arbeid gjelder ikke i denne situasjonen.

Forøvrig råder jeg deg til å ha med en som kan være referent på dette møtet du er kalt inn til. Gjerne en utenforstående.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...