Gå til innhold

diskusjon rundt ordet 'barnehagetante'

Fremhevede innlegg

Gjest Papirkurven
Skrevet (endret)
Og forresten; barnehagetante?

Jeg er da -faen meg ikke- (unnskyld språket) en barnehagetante..!! Jeg har ikke utdannet meg for å bli en barnehagetante, men en pedagog takk!!

fullstendig OT, men: du sier vel ikke døvetolk heller du da?

redigert: la til emnebeskrivelse

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Videoannonse
Annonse
Skrevet
fullstendig OT, men: du sier vel ikke døvetolk heller du da?

huh?

Gjest Papirkurven
Skrevet
huh?

Som sagt, en kommentar aldeles utenfor teamet. Jeg reagerer litt på at folk ofte KREVER at sin egen yrkestittel "skal holdes hellig" selv om de ikke tar hensyn til andres.

Skrevet
Som sagt, en kommentar aldeles utenfor teamet. Jeg reagerer litt på at folk ofte KREVER at sin egen yrkestittel "skal holdes hellig" selv om de ikke tar hensyn til andres.

jeg skjønte ikke OT. Så jeg tar ikke hensyn til andres yrkestitler? fordi?

hun/han skrev "barnehagetante eller førskolelærer" som om hun visste godt hvilken tittel vi foretrekker å ha. Nettopp derfor sa jeg i fra. Det var ingenting der som tilsa at jeg ikke tar hensyn til andres yrkestitler..!

Gjest Papirkurven
Skrevet (endret)
jeg skjønte ikke OT. Så jeg tar ikke hensyn til andres yrkestitler? fordi?

hun/han skrev "barnehagetante eller førskolelærer" som om hun visste godt hvilken tittel vi foretrekker å ha. Nettopp derfor sa jeg i fra. Det var ingenting der som tilsa at jeg ikke tar hensyn til andres yrkestitler..!

OT betyr "off topic".

Jeg sa ingenting om at du ikke tar hensyn, jeg spurte. Når jeg spør, gjør jeg det fordi jeg er interessert eller nysgjerrig på et svar, ikke for å ymte frempå om noe eller påstå noe. Siden det virker som om du er veldig opptatt at korrekte yrkesbetegnelser, spurte jeg om du heller ikke sier døvetolk.

Det er også mange som sier kassadame og kantinedame og kaller adjunkter og professorer for lærere, men skriker ut når folk våger å kalle dem barnehagetante. Igjen: Aner ikke om du er en sånn en, det var derfor jeg spurte.

Endret av Papirkurven
Skrevet
OT betyr "off topic".

Jeg sa ingenting om at du ikke tar hensyn, jeg spurte. Når jeg spør, gjør jeg det fordi jeg er interessert eller nysgjerrig på et svar, ikke for å ymte frempå om noe eller påstå noe. Siden det virker som om du er veldig opptatt at korrekte yrkesbetegnelser, spurte jeg om du heller ikke sier døvetolk.

Det er også mange som sier kassadame og kantinedame og kaller adjunkter og professorer for lærere, men skriker ut når folk våger å kalle dem barnehagetante. Igjen: Aner ikke om du er en sånn en, det var derfor jeg spurte.

må bare si det..

lærere er en karriere utdanniing, kantinedama og kassadama er ingen høgskoleutdanning for å bli...

det er å bagatellisere vår utdanning, som vi har slitt for i 3-5 år med studiegjeld.

ja- jeg blir veldig fornærmet når jeg blir kalt barnehagetante!

Gjest Papirkurven
Skrevet (endret)
må bare si det..

lærere er en karriere utdanniing, kantinedama og kassadama er ingen høgskoleutdanning for å bli...

det er å bagatellisere vår utdanning, som vi har slitt for i 3-5 år med studiegjeld.

ja- jeg blir veldig fornærmet når jeg blir kalt barnehagetante!

så man skal ikke ha respekt for yrkestittelen til de som ikke tar bachelor eller høyere grad? Og jeg må få si det jeg også: Lærere er ingen "karriere utdanniing", lærere har en "profesjonsutdanning".

Har ingenting med å bagatellisere den innsatsen det er å ta en utdaning, men å respektere alle uansett jobb, utdanning og erfaring. Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg ;) Eller er det bare de med høyere utdanning som er viktige i samfunnet? Og når vi snakker om det: Jeg har like høy grad som deg, men må tåle å bli kalt døvetolk likevel...selv om jeg sier førskolelærer eller ansatt pedagog i barnehage, synes du det er helt greit?

Endret av Papirkurven
Gjest Gjest_Hillary_*
Skrevet
så man skal ikke ha respekt for yrkestittelen til de som ikke tar bachelor eller høyere grad? Og jeg må få si det jeg også: Lærere er ingen "karriere utdanniing", lærere har en "profesjonsutdanning".

Har ingenting med å bagatellisere den innsatsen det er å ta en utdaning, men å respektere alle uansett jobb, utdanning og erfaring. Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg ;) Eller er det bare de med høyere utdanning som er viktige i samfunnet? Og når vi snakker om det: Jeg har like høy grad som deg, men må tåle å bli kalt døvetolk likevel...selv om jeg sier førskolelærer eller ansatt pedagog i barnehage, synes du det er helt greit?

Jeg er ikke den gjesten du har diskutert med, men vil likevel kommentere denne.

Jeg er enig i at man skal respektere yrkesgrupper, uansett utdanning. Derfor bruker jeg ikke uttrykk som vaskedame, kassadame, barnehagetante osv. Men så har jeg ikke full oversikt over det helt korrekte ordet for alle. Jeg prøver etter beste evne å velge et uttrykk som ikke er nedlatende. Derfor sier jeg heller renholder, ekspeditør og førskolelærer/barnehageassistent.

Det kan hende jeg bommer på noen begreper, men jeg prøver å være respektfull. Jeg ville nok sagt døvetolk, for jeg vet ikke den korrekte betegnelsen. Men så er døvetolk en langt mer sjelden yrkestittel enn barnehageansatt, så det er kanskje ikke å forvente at alle vet hva døvetolker foretrekker å bli kalt? Men de fleste av oss har møtt en lang rekke barnehageansatte og de fleste av oss vet at det ikke heter barnehagetante. Derfor synes jeg det blir litt feil å sammenligne de to.

Det er forskjell på å si feil av uvitenhet og det å si feil av mangel på respekt.

Gjest Papirkurven
Skrevet
Det er forskjell på å si feil av uvitenhet og det å si feil av mangel på respekt.

Det er jeg veldig enig i, men det finnes faktisk folk som ikke vet hva den korrekte betegnelsen på "personer som er utdannet til å jobbe i barnehage" er, nettopp fordi det har endret seg de siste årene. Jeg snakker oftere om tolker enn om barnehageansatte, så jeg er sannelig ikke sikker selv. Barnehagepedagog? Barnehageansatt?

Skrevet

Man er ansatt i barnehage. Så å si barnehageansatt er ikke helt feil nei.

En Førskolelærer er gjerne ansatt som pedagogisk leder på en avdeling, eller styrer for hele barnehagen.

Førskolelærer er en beskyttet tittel, slik som Psykolog er.

De som er ufaglærte ansatte er assistenter i barnehagen.

Man har også litt faglærte assistenter, nemlig barne- og ungdomsarbeider. Disse har litt høyere lønn enn de ufaglærte.

Skrevet
Det er jeg veldig enig i, men det finnes faktisk folk som ikke vet hva den korrekte betegnelsen på "personer som er utdannet til å jobbe i barnehage" er, nettopp fordi det har endret seg de siste årene. Jeg snakker oftere om tolker enn om barnehageansatte, så jeg er sannelig ikke sikker selv. Barnehagepedagog? Barnehageansatt?

Det er ikke så nøye om du kalle dem barnehageansatt/barnehageassistent (de som ikke har pedagogutdanning) eller førskolelærer/barnehagepedagog (de som har pedagogutdanning). Eller om du bruker et annet uttrykk. Jeg tror ikke noen reagerer på at du ikke vet den nøyaktige betegnelsen (det kan uansett variere fra sted til sted). Men om man bruker "barnehagetante" så vet vel 99% av Norges befolkning at det er et gammeldags begrep som mange barnehageansatte ikke setter pris på å bli kalt?

Gjest Papirkurven
Skrevet
Men om man bruker "barnehagetante" så vet vel 99% av Norges befolkning at det er et gammeldags begrep som mange barnehageansatte ikke setter pris på å bli kalt?

Personlig hadde jeg likt "tante" bedre enn assistent", men...

Skrevet
Personlig hadde jeg likt "tante" bedre enn assistent", men...

Ville du likt å bli kalt tolkedama eller tolketanten? :klø:

Gjest Papirkurven
Skrevet (endret)
Ville du likt å bli kalt tolkedama eller tolketanten? :klø:

Nei, men så blir jeg også utdannet tolk da, og det var visst en vesentlig forskjell ifølge en annen gjest her ;). Og det var snakk om forskjell på bruk av ordene assistent/tante og min tittel er ikke assistent i utgangspunktet, så da er det vel ikke logisk å bruke verken det eller tante. Og jeg har aldri hørt noen kalle noen for "barnehagedame".

Det er mer logisk å kalle meg for "tolk" (uten noe tillegg) enn å kalle noen for "barnehage" (der man på talespråk trenger et tillegg for å forstå at det er snakk om en person)

Endret av Papirkurven
Skrevet
Nei, men så blir jeg også utdannet tolk da, og det var visst en vesentlig forskjell ifølge en annen gjest her ;). Og det var snakk om forskjell på bruk av ordene assistent/tante og min tittel er ikke assistent i utgangspunktet, så da er det vel ikke logisk å bruke verken det eller tante. Og jeg har aldri hørt noen kalle noen for "barnehagedame".

Det er mer logisk å kalle meg for "tolk" (uten noe tillegg) enn å kalle noen for "barnehage" (der man på talespråk trenger et tillegg for å forstå at det er snakk om en person)

Ja, det var en som mente utdanning var sentralt her, men såvidt jeg forsto så mente du at utdanning ikke skulle ha noe å si for respekten for tittel/yrkesbetegnelse... Og det er vel hva DU mener du svarer for her?

Gjest Papirkurven
Skrevet (endret)
Ja, det var en som mente utdanning var sentralt her, men såvidt jeg forsto så mente du at utdanning ikke skulle ha noe å si for respekten for tittel/yrkesbetegnelse... Og det er vel hva DU mener du svarer for her?

Ja. Jeg oppsummerer:

- Jeg synes det er rart at folk blir fornærmet/sint når de blir kalt barnehagetante, selv om de ikke bruker korrekte yrkestitler på andre. Anklager ingen her, men har lagt merke til det og mener at man bør gjøre mot andre det man vil andre skal gjøre mot seg.

- Og jeg synes at de/dere som forventer å bli kalt barnehadepedagog også bør tenke dere om og bruke de korrekte betegnelsene dere kan før dere blir fornærmet av å bli kalt feil.

- Jeg mener at man skal ha respekt for alle yrkestitler uansett grad av utdanning og andre aspekter

- Hvis jeg personlig skulle valgt mellom "barnehageassistent" eller "barnehagetante" hadde jeg foretrukket den siste, men dette er uansett ikke en aktuell situasjon for meg. Synes assistent blir mer "klinisk", mens "tante" er et koselig ord for meg som ikke er tante IRL. Men om andre ønsker å bli kalt "assistent" fordi det er mer korrekt, respekterer jeg det.

- Det er ikke alltid lett å vite hva andre ønsker å bli kalt, så da må man spørre. Og det er ikke lett å være den parten som ikke vet hvis den andre ikke tåler å bli spurt, men forventer at alle skal vite det rette begrepet.

- Min yrkestittel vil bli "Tolk", fordi jeg får "offentlig godkjenning som tolk og ledsager for døve, døvblinde og døvblitte". I det daglige kaller de fleste det døvetolk, selv om begrepet er tolk, eller tegnspråktolk hvis man må utdype det. Altså er valget mellom "tolkedame"/"tolketante"/"tolkeassistent" egentlig noneksistent fordi disse begerpene aldri har vært brukt.

Med mindre noen har noen konkrete spørsmål til dette, lar jeg temaet hvile og lar dere gå tilbake til det aktuelle temaet i denne tråden.

Endret av Papirkurven
Skrevet

Jeg bryr meg egentlig ikke om noen kaller meg barnehagetante, selv om jeg har høgskoleutdanning.... men da må de som kaller meg det regne med at jeg kan finne på å benevne dem med såkalte ukorrekte yrkestitler.

Skrevet

Vi har da alltid kalt de ansatte i barnehagen for "barnehagetanter", våre besteforeldre, foreldre og barna våre sier også det. Er ikke det ganske vanlig? :) Trivelig ord det?

Skrevet
Nei, men så blir jeg også utdannet tolk da

Men førskolelærere blir utdannet førskolelærere, og da er det like teit å kalle oss barnehagetanter som å kalle deg tolktante. Som regel er det førskolelærere som reagerer mest på å bli omtalt som "tante" siden vi har høgskoleutdanning. "Barnehagetante"-uttrykket er for mange barnehageansatte et negativt ladet ord som ikke akkurat gjør noe for å heve vår status.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...