Thomasine Skrevet 25. april 2009 #1 Skrevet 25. april 2009 For noen år siden - kanskje 5 - fikk eldstemann en stor , flott og dyr Lego-borg av sine besteforeldre! Gjett om gutten var glad. I dag ligger borgen i flere deler og kan ikke bygges opp igjen for små, vitale deler mangler til borgen... Nå har mellomsten begynt å leke skikkelig med Lego og ville gjerne bygge opp borgen...det slipper han nå Og delene som mangler er ikke "vanlig" legoklosser som evnt. kunne erstattes med andre i andre farger...nei, spesialdeler, selvfølgelig!! Mellomsten fikk til 6-årsdagen sin nå et Lego Pirates-skip! Stor, flott, dyr greie! Nå ønsker jeg å lime store deler av skipet, slik at den kan lekes med uten at små deler ramler fra hverandre. Det mener pappaen i huset er i mot Legos filosofi - og det er jeg forsåvidt enig i... men er ikke det bedre enn at skipet etterhvert bare ligger i en haug med all annet lego og ikke kan gjenbygges...?? Tenkte ikke lime hele skipet, men de misnte, viktige delene, men ikke slik at den ikke kan brukes. F.eks vil jeg ikke lime fast ting som skal kunne roteres eller bevege seg på en eller annen måte... Synspunkter? Hilsen en mamma som er lei av spesial-lego som bare kan brukes til én ting... PS. Da jeg lekte med lego for hundre år siden var jo hele meningen at man skulle kunne bruke delene til hundre forskjellige ting!
Amalie_85 Skrevet 25. april 2009 #2 Skrevet 25. april 2009 Jeg syns det er merkelig å skal lime Lego sammen. Jeg ville nok heller kontaktet lego og hørt om man kan få tilsendt de delene man skulle mangle.
Thomasine Skrevet 25. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 25. april 2009 Ja, det er der jeg ikke er enig i dere... (deg og mannen min...) Deler er det vanskelig å få - har snakket med flere som har forsøkt...
Noli Skrevet 25. april 2009 #4 Skrevet 25. april 2009 Jeg hadde gjort det, det er jo ikke akkurat som om delene kan brukes til noe annet. Å lime sammen helt vanlige hus og sånn hadde jeg ikke giddet. Nevøene mine er hekta på Star Wars-lego, og der har foreldrene begynt å sette dem på hyllen. Guttene får ikke leke med dem, nettopp av de grunnene du nevner. Da skjønner jeg ikke vitsen, og ville heller bare limt det. Men pass på at du ikke bruker lim som ødelegger plast.
Thomasine Skrevet 25. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 25. april 2009 Jeg hadde gjort det, det er jo ikke akkurat som om delene kan brukes til noe annet. Å lime sammen helt vanlige hus og sånn hadde jeg ikke giddet. Nevøene mine er hekta på Star Wars-lego, og der har foreldrene begynt å sette dem på hyllen. Guttene får ikke leke med dem, nettopp av de grunnene du nevner. Da skjønner jeg ikke vitsen, og ville heller bare limt det. Men pass på at du ikke bruker lim som ødelegger plast. Ja, ikke sant...Helt "høl i hue" å gi barna noe de ikke kan leke med!! Blir nesten sint av sånt jeg. Kjenner til samme greia hos andre, hvor nettopp disse skipene til Star Wars står og samler støv på hylla...koko Limer jeg, kan de leke med det og samtidig bygge litt. Tenker meg at skiper kanskje kan deles opp i 5-7 deler... Hmmm...hva slags lim bør jeg ha? Noen som kan anbefale noe?
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #6 Skrevet 25. april 2009 Hva med å lære ungene dine å ha orden i sakene sine? Også en måte å ikke miste deler på.... Jeg klarte fint å passe på legoen min gjennom hele oppveksten, så umulig er det ikke. Kjøp f.eks blastikkbokser med adskilte rom til spesialdelene. Lite kjipt om man behøver en del til et fantasiprosjekt også har mamma søtten meg prestert å LIME DEN FAST! 1
Lovis Skrevet 25. april 2009 #7 Skrevet 25. april 2009 Jeg ville ikke limt det. Mine jenter har masse bellville lego som i grunn ikke kan brukes til noe annet, men jeg har aldri tenkt tanken å lime det. Poenget med lego er jo å bygge det opp. Det beste mine jenter vet er når vi setter oss ned, og bygger opp slottene sammen. Det er mulig å få tak i deler som mangler også. Hos lego i USA får du kjøpe deler, og kan laste ned instruksjoner. http://www.lego.com/en-US/default.aspx
Gjest Poker face Skrevet 25. april 2009 #8 Skrevet 25. april 2009 er det ikke meningen at lego er for fri fantasi. man skal bruke hue og bygge ting selv. spesial deler eller ikke. barn klarer å lage ting ut av det. jeg hadde ikke limt bitene. de får heller lære å ta vare på tingene sine 1
Jade Skrevet 25. april 2009 #9 Skrevet 25. april 2009 Det er synd når lego blir "ødelagt" pga at deler forsvinner. Gutten vår bruker fantasien og lager nye ting med de gjenværende delene.
Thomasine Skrevet 25. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 25. april 2009 Hva med å lære ungene dine å ha orden i sakene sine? Også en måte å ikke miste deler på.... Jeg klarte fint å passe på legoen min gjennom hele oppveksten, så umulig er det ikke. Kjøp f.eks blastikkbokser med adskilte rom til spesialdelene. Lite kjipt om man behøver en del til et fantasiprosjekt også har mamma søtten meg prestert å LIME DEN FAST! Hmmm...så sint da gitt! Hva vet du om barna mine har orden i sakene sine eller ei? De har 3 kasser med lego, og jeg vet flere som har forsøkt å "lære" barna sine å ha spesial-lego i egne esker, men det går ikke! 3 egne barn og et utall venner på besøk... Skal jeg "lære" og passe på ALLE barna som er innom lego-kassene...? Nei, det har jeg innsett at er umulig, ja... Én ting er å la eldre barn sortere, men du får meg ikke til å tro at 4-6 åringer følger det hjemme hos deg... Og ja, det er det som er trist med lego-utviklingen, synes jeg. Det er så mye spesial-lego som bare passer til akkurat den serien... Og fantasi? Nei, det er det færre barn i dag som har enn da jeg var liten på 70-tallet! Fantasien strekker seg lite utover bruksanvisningen til pakken du kjøper. Ja, rent bortsett fra noen legobiler (om du har hjul!), kanskje et hus, eller liknende... Snakker av erfaring hjemme hos oss og hos de fleste vennene våre! 2
Noli Skrevet 25. april 2009 #11 Skrevet 25. april 2009 Ser på barnet her i huset at h*n fint har fantasi til å lage kule ting med lego, når vi er hos svigerforeldrene mine og h*n låner legoen til samboeren min. Den er jo gammel, så finnes ingen spesialdeler der. Men skjønner godt at det er morsomt med spesiallego, h*n elsker City-serien, og den der med borgen som jeg ikke husker hva heter. Synes absolutt ikke det har gått utover fantasien, men spesial-legoen blir lekt med på en annen måte. Det blir litt som et dukkehus.
*Annie* Skrevet 26. april 2009 #12 Skrevet 26. april 2009 Jeg er veldig imot å lime Lego kjenner jeg (selv om jeg aldri har tenkt på det før! ). Jeg tenker som så at det finnes da vel flere ting man kan bruke legoen til, om ikke det akkurat blir den borgen? Hvis man trenger inspirasjon til hva man kan bygge, finnes det meste av lego oppskrifter på nett: http://foreldremanualen.blogspot.com/2009/...o-for-stor.html 1
Thomasine Skrevet 26. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 26. april 2009 Ja, i utgangspunktet synes vel jeg også at det er dumt å lime, men ser at mellomsten blir lei og ikke vil leke hvis ting ikke er i orden. Hjelper ikke at han holder ting i orden når andre, mindre venner og fettere ødelegger...ikke alltid vi foreldre er tilstede og kan redde tingene heller... Får se hva vi gjør...
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #14 Skrevet 26. april 2009 Min gutt på 5 år fikk flere tusen verdt i lego til jul. Og nei, vi limer ingenting. Vi tar vare på det og han er flink også. Vi tok vare på alle instruksjonene og han har enda et fly i lego stående og en båt. Han er utrolig flink og jeg må si at dette er noe vi har lært han å være. Du må lære ditt barn å sette pris på ting og ta vare på det.
Amalie_85 Skrevet 26. april 2009 #15 Skrevet 26. april 2009 Med mange forskjellige barn innom ser jeg jo at det er vanskelig å holde styr. Så om barnet syns det er greit, får du lime så mye du bare orker for min del For meg er lego deler, det skal være i deler. Så for meg blir det helt feil. Men det er feil for meg å ha smør under nugatti på brødskiva og....vi er forskjellige
Thomasine Skrevet 27. april 2009 Forfatter #16 Skrevet 27. april 2009 Ja, smør under Nugatti er som "smør og flesk" for meg og... I dag igjen var "helvete" løs fordi lille fetter har klart å dele skipet i 2 og noen viktige deler var borte...
Gjest legofrelst mor Skrevet 27. april 2009 #17 Skrevet 27. april 2009 Hmmm...så sint da gitt! Og ja, det er det som er trist med lego-utviklingen, synes jeg. Det er så mye spesial-lego som bare passer til akkurat den serien... Og fantasi? Nei, det er det færre barn i dag som har enn da jeg var liten på 70-tallet! Fantasien strekker seg lite utover bruksanvisningen til pakken du kjøper. Ja, rent bortsett fra noen legobiler (om du har hjul!), kanskje et hus, eller liknende... Snakker av erfaring hjemme hos oss og hos de fleste vennene våre! Og ut fra min erfaring hjemme hos oss hos våre venner så ser jeg at fantasien lever i beste velgående. Vi bygger opp legoen som den skal være og så blir det utviklet videre av konstruktørene mine. Det lages de utrolige byggverk, og innimellom bygger vi det opp igjen som det skal være. Alle bruksanvisningene er tatt vare på og jeg har vært med og hjulpet dem både og bygge og å sortere. Lego er fantastisk syns jeg, både mor og barn her i huset har stor glede av å bygge Lego.
Vodecka Skrevet 27. april 2009 #18 Skrevet 27. april 2009 Ja, smør under Nugatti er som "smør og flesk" for meg og... I dag igjen var "helvete" løs fordi lille fetter har klart å dele skipet i 2 og noen viktige deler var borte... Som du nevner tidligere, det er jo ikke snakk om å sitte og lime sammen heile greia! hehe. Vi har oxo lego hjemme og det som irriterer meg mest er å tråkke på de bitte små delene og få høre "mamma! jeg trengte akkurat den!" Så lim sammen det viktigste,du. I værste tilfeller kan du sikkert få det fra hverandre igjen! Superlim lenge leve!
Gjest Flode Skrevet 27. april 2009 #19 Skrevet 27. april 2009 Jeg også kjenner at jeg virkelig er imot tanken på å lime lego. Biter blir borte, sånn er det bare, da må man bruke fantasien til å bygge noe annet... Som deg ts, forsto også foreldrene mine at det nok ikke nyttet å forsøke å lære oss å holde orden på de bitte små spesial delene, men de lærte oss å rydde vekk det vi var redde for når vi fikk besøk; Da måtte vi enten klare å ikke leke med det når vi hadde besøk, eller bare godta at noen biter forsvant...
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #20 Skrevet 28. april 2009 Har dere undersøkt på lego sin sider? Vi manglet noen deler til et sett, men sendte mail til lego og fikk de i posten etter 3 uker. Gratis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå