Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #1 Skrevet 25. april 2009 Skulle ønske det var forbud mot lyd på mobiler i alle offentlige rom. Er så inmari lei av høye ringe og meldingslyder over alt. Opplever det virkelig forstyrrende.... Ikke har jeg lyst å delta i private samtaler heller. Skjønner faktisk ikke at man ikke skur av lyden på mobilen når man er sammen med andre. Er det viktig å være tilgjengelig hele tiden?
Ethereal Skrevet 25. april 2009 #3 Skrevet 25. april 2009 Jeg er ikke enig med deg i det hele tatt. Gjør meg absolutt ingenting med høye ringelyder og meldingslyder. Det eneste som kan være litt irriterende hvis det er en brautende person som innlemmer hele bussen i telefonsamtalen sin.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #4 Skrevet 25. april 2009 Jeg er ikke enig med deg i det hele tatt. Gjør meg absolutt ingenting med høye ringelyder og meldingslyder. Det eneste som kan være litt irriterende hvis det er en brautende person som innlemmer hele bussen i telefonsamtalen sin. TS her. Forstyrrer det deg ikke når mobilen til han på nabobordet konstant gir lyd fra seg, når du og kjæresten skal ha en hyggelig middag ut... Eller når du står som nr to i kassen og venter på å betale og han foran deg stopper opp i betalingsprosessen for å ta mobilen? Eller hu dama jeg så på kjopesenteret som var ute med sitt lille barn som knapt kunne gå.... mora gikk og snakket i mobiltlf... jenta gikk mot rulletrappa, moren snakket forsatt i mobilen da jenta falt utenfor det øverste trinnet. Moren heiste henne opp etter armen, og glapp henne igjen fordi hun ikke hadde lagt fra seg mobilen... Nei alt med måte...
Gjest nobilian Skrevet 25. april 2009 #5 Skrevet 25. april 2009 Skulle ønske det var forbud mot lyd på mobiler i alle offentlige rom. Er så inmari lei av høye ringe og meldingslyder over alt. Opplever det virkelig forstyrrende.... Ikke har jeg lyst å delta i private samtaler heller. Skjønner faktisk ikke at man ikke skur av lyden på mobilen når man er sammen med andre. Er det viktig å være tilgjengelig hele tiden? *** Jepp. Enig med deg, men det er kanskje fordi jeg ikke tilhører sambucca-ayanapa-bigbrother-paradisehotel-generasjonen.. Eller fordi jeg er kjip. Ihvertfall var det en som sa det bra: "Aldri har vi vært så tilgjengelige for dem vi ikke er sammen med og så lite tilgjengelige for dem vi er sammen med." Når jeg en sjelden gang sitter på tog eller buss og en eller annen åndsing absolutt skal snakke høyt og irriterende i mobilen, pleier jeg å flytte meg nærmere vedkommede for deretter å innlede en enda mer høylytt samale med handa som telefon. Ingen har rett til å forsøple andres liv med offentlig mobilpjatt.
Cata Skrevet 25. april 2009 #6 Skrevet 25. april 2009 Skjønner faktisk ikke at man ikke skur av lyden på mobilen når man er sammen med andre. Er det viktig å være tilgjengelig hele tiden? Nei, for meg er det ikke viktig å være tilgjengelig hele tiden, men skulle jeg skrudd av når jeg var sammen med andre så ville jo faktisk lyden være konstant slått av medmindre jeg var hjemme hos meg selv . Og da kunne jeg nøyd meg med fasttelefon. Jeg er riktignok enig med deg i at på restauranter, kino, teater osv. så burde det være en selvfølge med avslått eller lydløs mobil, men på offentlige transportmidler må det da være lov. Mye av poenget med å ha mobil er jo faktisk at man skal kunne si fra om man er forsinket eller ringe hjem med beskjeder dersom man er på reise. Forøvrig synes jeg andres mobilsamtaler kan være ganske så fornøyelige . Jeg er ikke aktiv lytter og sitter slett ikke med lange ører for å få med meg andres samtaler, men noen ganger kan man jo ikke unngå å høre dem.
Mann 42 Skrevet 25. april 2009 #7 Skrevet 25. april 2009 (endret) *** Jepp. Enig med deg, men det er kanskje fordi jeg ikke tilhører sambucca-ayanapa-bigbrother-paradisehotel-generasjonen.. Eller fordi jeg er kjip. Ihvertfall var det en som sa det bra: "Aldri har vi vært så tilgjengelige for dem vi ikke er sammen med og så lite tilgjengelige for dem vi er sammen med." Når jeg en sjelden gang sitter på tog eller buss og en eller annen åndsing absolutt skal snakke høyt og irriterende i mobilen, pleier jeg å flytte meg nærmere vedkommede for deretter å innlede en enda mer høylytt samale med handa som telefon. Ingen har rett til å forsøple andres liv med offentlig mobilpjatt. Så hva er egentlig problemet? på hvilken måte er det mer forstyrrende at noen snakker i mobilen, enn at han eller hun snakker med en person som sitter ved siden av seg? Objektivt sett skulle man ikke tro at det utgjorde noen vesentlig forskjell som det er grunn til å ta seg nær av eller irritere seg over. Folk som gir seg til å prate i telefonen under kinoforestillinger, møter eller forelesninger, eller mens de er sammen med noen andre, er derimot meget uhøflige. Men da handler det om at de melder seg ut av en kontekst som de befinner seg i, på en måte som gjør at de forstyrrer de andre. Om folk vil sitte for seg selv på bussen og prate med sine venner eller kjæresten, syns jeg får være opp til dem. Man får bare være glad for at de faktisk HAR en venn eller en kjæreste som de kan mobilpjatte med. Endret 25. april 2009 av Mann 42
Gjest nobilian Skrevet 25. april 2009 #8 Skrevet 25. april 2009 Så hva er egentlig problemet? på hvilken måte er det mer forstyrrende at noen snakker i mobilen, enn at han eller hun snakker med en person som sitter ved siden av seg? Objektivt sett skulle man ikke tro at det utgjorde noen vesentlig forskjell som det er grunn til å ta seg nær av eller irritere seg over. Om folk vil sitte for seg selv på bussen og prate med sine venner eller kjæresten, syns jeg får være opp til dem. Man får bare være glad for at de faktisk HAR en venn eller en kjæreste som de kan mobilpjatte med. *** Jeg har da aldri vurdert dette objektivt sett, hvor ser du at jeg ha skrytt på meg det? Kan ikke skjønne at dette er noe som skal vurderes objektivt? Åneidadu. Med det sagt er det like irriterende når to fjonballer sitter og snakker høylytt uten å i det hele tatt tenke over samtaleemner eller lydnivå, takk for at du minnet meg på det. Om folk vil sitte for seg selv og snakke i mobilen er det selvsagt helt greit, men det er riktig mange som ikke fatter konseptet "for seg selv". Jeg vil ha mulighet til å påvirke til en viss grad hva hodet mitt og ørene mine skal måtte slite med, og jeg oppfører meg deretter. Jeg holder meg stort sett unna steder med mye piping og ringing, men når jeg nå innimellom ikke greier å unngå det kjenner jeg at jeg blir direkte sliten. Det koster folk flest lite å skru av tastevolum, skru ned meldingslyden bittelitt og droppe de innforjævlige idiotringetonene når de er i det offentlige rom. Med tanke på hvor mye svada som suser avsted i SMS-form, vet jeg ikke om jeg er så glad for at folk har noen å mobilpjatte med, nei. En gang var det vanlig å tenke før man snakka, så man fikk sagt det man skulle si. Kanskje er jeg strebersk som vil tilbake dit, det får så være.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #9 Skrevet 25. april 2009 Så hva er egentlig problemet? på hvilken måte er det mer forstyrrende at noen snakker i mobilen, enn at han eller hun snakker med en person som sitter ved siden av seg? Objektivt sett skulle man ikke tro at det utgjorde noen vesentlig forskjell som det er grunn til å ta seg nær av eller irritere seg over. Folk som gir seg til å prate i telefonen under kinoforestillinger, møter eller forelesninger, eller mens de er sammen med noen andre, er derimot meget uhøflige. Men da handler det om at de melder seg ut av en kontekst som de befinner seg i, på en måte som gjør at de forstyrrer de andre. Om folk vil sitte for seg selv på bussen og prate med sine venner eller kjæresten, syns jeg får være opp til dem. Man får bare være glad for at de faktisk HAR en venn eller en kjæreste som de kan mobilpjatte med. Du spør hva problemet er: 1. Den høye ringetonen som gjør at mobilinnehaveren faktisk hører at det ringer. Tiden det tar før innehaveren tar tlf. Eller meldinger med lyd, frem og tilbake.. flere gagner med en som oftest bråkete lyd. 2. Du spør om det ikke er det samme om en snakker i tlf eller med en medpassasjer. Nei... ofte snakker man mye høyere i mobilen fordi det er litt støy rundt og parten i den andre enden ikke hører hva man sier... ergo mye ekstra støy. Man kan fint ha av lyden, samtidig som man er tilgjengelig, man må bare sjekke mobilen litt oftere, evt ha på vibrerende varsling, og trekke seg litt tilbake, og snakke rolig i tlf... så blir det bedre for de rundt:-)
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #10 Skrevet 25. april 2009 Høres ut som et meget bra forslag. Noen som må sette spilleregler for teknologiens støy i offentlige rom. Jeg heier på en slik lov. Mobilbruk forstyrrer og bråker.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #11 Skrevet 25. april 2009 Skulle ønske det var forbud mot lyd på mobiler i alle offentlige rom. Er så inmari lei av høye ringe og meldingslyder over alt. Opplever det virkelig forstyrrende.... Ikke har jeg lyst å delta i private samtaler heller. Skjønner faktisk ikke at man ikke skur av lyden på mobilen når man er sammen med andre. Er det viktig å være tilgjengelig hele tiden? enig...det er noen som ikke har fortått at det ser harry ut. Den gang da mobilen ble allemannseie, så var det veldig viktig å prATE OVERALT....F F SÅ HARRY. DE SLÅR JO F MEG IKKE AV NÅR DE ER HJEMME HOS FOLK HELLER. SITTER OG SPISER SÅ TAR DE TLF........DA ER DU VIKTIG ASSA
Mann 42 Skrevet 26. april 2009 #12 Skrevet 26. april 2009 Dere høres såpass sære ut at det er fristende ås pekulere i om dere enten bare er usedvanlig surmagete, eller om dere nærmest er litt misunnelige på folk som har såpass av et sosialt liv og nettverk at noen gidder å ringe til dem for å slå av en prat.
Piper Skrevet 26. april 2009 #13 Skrevet 26. april 2009 Jeg er helt avhengig av mobilen min for tiden, og det kunne ikke falle meg inn å ikke ha anledning til å høre om den ringer. Jeg trodde aldri jeg skulle komme til et slikt punkt, men det er nå engang slik og da forholder jeg meg til det. Så får noen bli sure fordi telefonen min ringer, men det bryr jeg meg fint lite om.
Tabris Skrevet 26. april 2009 #14 Skrevet 26. april 2009 Jeg forstår ikke helt hva som er forskjellen på om to snakker sammen på setet bak meg på bussen, eller om hun bak meg snakker i telefonen i stedet. Gjør meg ingenting.
skrue Skrevet 26. april 2009 #15 Skrevet 26. april 2009 Det er de som har telefonjammere som slår ut GSM- og 3G-nettet. Hvor lovlig de er i Norge skal jeg ikke har sagt så mye om, men de skal være rimelig effektive på f.eks buss og tog etter det jeg har hørt. Selv må jeg si jeg stadig blir overrasket og voksne og ellers forstandige mennesker med de mest vannvittige oppropslyder og ikke minst volum.
talin Skrevet 26. april 2009 #16 Skrevet 26. april 2009 Jeg forstår ikke helt hva som er forskjellen på om to snakker sammen på setet bak meg på bussen, eller om hun bak meg snakker i telefonen i stedet. Gjør meg ingenting. Fordi vanlig vis så høre du ikke så mye til de som sitter to eller flere seter bak deg å fører en vanlig samtale. Men det er enkelte ting som må Skrike i mobilen fordi de tror at motparten ikke har hørsel. Det er slike ting som du hører over hele bussen.
Gjest frksurmaga Skrevet 26. april 2009 #17 Skrevet 26. april 2009 - Man behøver som regel ikke snakke ekstra høyt i mobilen. Noen tror visst at man må rope for å bli hørt. Hvis alle hadde snakket med innestemme, så hadde det kanskje blitt levelig for oss rundt som ikke liker å tvangshøre på idiotsamtaler. At noen later som de har mange venner, en superviktig jobb og en kjæreste som bryr seg masse, gjør ikke inntrykk på meg, dessverre. Det er fremdeles bare irriterende og unødvendig støy. På en tog eller bussreise vil jeg gjerne sitte i mine egne tanker og nyte utsikten eller lese en bok.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #18 Skrevet 26. april 2009 Jeg er enig i at man ikke skal benytte mobiltelefon der slik bruk ikke er naturlig som på kino, teater, stille vogn på tog (tilbud på regiontog slik at folk kan slappe av/sove), sykehus eller andre steder der slikt er forbudt av sikkerhetsgrunner eller vil være til vesentlig ulempe. Det er også unødvendig å snakke ekstremt høyt/skrike i telefonen, prøve ut nye ringelyder blant mange andre eller snakke om veldig private ting man strengt tatt bør snakke om uten andre tilstede. Likevel bør jo folk forstå at det finnes en del mennesker med en jobb som fordrer at man er godt tilgjengelig i tillegg til at man i privatlivet også er avhengig av å gi hverandre beskjeder iblant, og man kan ikke forvente at sidemannen på bussen eller toget ikke bruker telefonen i det hele tatt så lenge vedkommende holder et vanlig volum på samtalen. Kan derfor ikke si meg enig i at det liksom skulle bli forbudt å bruke mobil i det offentlige rom. Hva skal i så fall defineres som offentlige mobilfrie soner? Noe slikt ville jo i tillegg undergrave selve poenget med å ha mobiltelefon i det hele tatt.
feuerstein Skrevet 26. april 2009 #19 Skrevet 26. april 2009 At noen later som de har mange venner, en superviktig jobb og en kjæreste som bryr seg masse, gjør ikke inntrykk på meg, dessverre. Det er fremdeles bare irriterende og unødvendig støy. Slapp helt av, når jeg tar nødvendige jobbsamtaler på offentlig sted er det ikke for å gjøre inntrykk på deg.
Gjest Bond Skrevet 27. april 2009 #20 Skrevet 27. april 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. mrs_bond, mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå