Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #1 Skrevet 24. april 2009 Nå har det seg slik at jeg ble ferdig utdannet jurist i fjor. Underveis i studiet var jeg veldig i tvil om jeg hadde valgt rett, men bestemte meg for å "holde ut", da det sikkert var mer spennende i arbeidslivet enn i studentlivet. Etter ett år som jurist og stilling som juridisk saksbehandler, har jeg funnet ut at jeg burde ha stolt på mavefølelsen under studiet. Jeg trives ikke med den juridiske delen av arbeidet, mens det lille jeg har av personal og ledelse i jobben min, er det som får meg til å holde ut. Dette har jeg imidlertid for lite kompetanse til å få en heltidsstilling innen. Så mitt spørsmål er om noen har tips/råd til videreutdanning/kurs/tilleggsutdanning til en jurist som ikke vil arbeide med jus..
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #2 Skrevet 24. april 2009 Nå har det seg slik at jeg ble ferdig utdannet jurist i fjor. Underveis i studiet var jeg veldig i tvil om jeg hadde valgt rett, men bestemte meg for å "holde ut", da det sikkert var mer spennende i arbeidslivet enn i studentlivet. Etter ett år som jurist og stilling som juridisk saksbehandler, har jeg funnet ut at jeg burde ha stolt på mavefølelsen under studiet. Jeg trives ikke med den juridiske delen av arbeidet, mens det lille jeg har av personal og ledelse i jobben min, er det som får meg til å holde ut. Dette har jeg imidlertid for lite kompetanse til å få en heltidsstilling innen. Så mitt spørsmål er om noen har tips/råd til videreutdanning/kurs/tilleggsutdanning til en jurist som ikke vil arbeide med jus.. finnes mange etterutdaninger og årsstudier i ledelse, administrasjon, økonomi, styring, prosjektledelse, rådgivning og andre..bare søk opp på nett eller gå inn på høyskoler og universitets sider:)
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #3 Skrevet 24. april 2009 er ikke dette noe du burde vurdert nøye da du studerte og tvilte??? litt seint nå eller? vær fornøyd med at du har en jobb, ikke alle som har d!
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 er ikke dette noe du burde vurdert nøye da du studerte og tvilte??? litt seint nå eller? vær fornøyd med at du har en jobb, ikke alle som har d! Flott med folk som kommer med saklige svar her inne! Skal det aldri være lov å ønske seg noe annet her i livet fordi noen andre har det verre?
Gjest I.A Skrevet 24. april 2009 #5 Skrevet 24. april 2009 Sjekk ut denne linken: http://www.uio.no/studier/program/jus/om/j...emuligheter.xml Du kan jo arbeide som lærer hvis du tar et års PPU, både i rettslære og samfunnsfag skulle jeg tro. I tillegg er jo juridisk rådgiver aktuelt, arbeid med menneskerettigheter, advokat osv. Det finnes mange muligheter innen yrkeslivet etter jusutdanning, du må bare luke ute interessene dine og finne felt der de passer inn.
Gjest ts Skrevet 25. april 2009 #6 Skrevet 25. april 2009 Takk for svar! For å ta det først, så er jeg fornøyd med at jeg har en jobb. Men når jeg ser at andre med samme utdanning gleder seg over arbeidsoppgavene og jobben, så får det meg til å tenke på hvilke endringer jeg kan gjøre for å glede meg til å gå på arbeid hver dag. I løpet av studiene ble jeg rådet til, og konkluderte selv med, å fullføre studiene, for å ta valget senere. Som noen her nevnte, så var dette bl.a. pga. utdanningens allsidighet. Nå sliter jeg med å se mulighetene, og det er derfor jeg håpet noen har innspill. Det jeg har kommet fram til er i alle fall at konkret juridisk arbeid, eller en stilling hvor hovedvekten er på jussen, ikke er noe jeg ønsker. Samtidig er jeg ikke interessert i å ta enda en mastergrad eller en bachelorgrad (noe jeg har inntrykk av at de fleste økonomi/ledelsesstudiene er). Et års-studium hadde vært ideelt. Takk for tipset om PPU, skal sjekke det. Ellers lurer jeg på om noen økonomi/ledelse/hr/personal-kurs/fag som kan være fornuftig å ta? Det ser ut til å være en jungel av div. kurs, så lurer mer på om noen har noen konkrete tips til smarte kombinasjoner. Men er det noen som vet hvilke jobbmuligheter man har som jurist, når man ikke ønsker å arbeide med hovedsak på jus? Blir dette sett ned på, eller vil utdanningen annersees? Som sagt, takk for svar. Nå skal jeg bruke dagen på å google etterutdanning og jus nok en gang
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #7 Skrevet 25. april 2009 Et års-studium hadde vært ideelt. Takk for tipset om PPU, skal sjekke det. tror ikke du kan ta ppu med jus. det må være fordypning i realfag, språk eller samfunssfag. var sånn da jeg studerte ihvertfal
Gjest ts Skrevet 26. april 2009 #8 Skrevet 26. april 2009 tror ikke du kan ta ppu med jus. det må være fordypning i realfag, språk eller samfunssfag. var sånn da jeg studerte ihvertfal Hmmm, ja, du har kanskje rett i det. Fant i alle fall ikke faget mitt på PPU-sidene. Men nå var det vel mer i retning organisasjon/ledelse/hr jeg kunne tenkt meg noen kurs og/eller årsstudium, tror jeg Det er vel ikke noe som haster, for fristen til SO er gått ut. Men ser at en del lokale opptak, samt skoler med skolepenger, har senere opptak. Noen som har erfaring med etterutdanning ved BI f.eks?
Gjest gurimalla Skrevet 26. april 2009 #9 Skrevet 26. april 2009 Det er mange organisasjoner som har jurister i personalseksjon og/eller i administrasjonen. Hvis du jobber i Oslo bør det i alle fall være store muligheter. Jeg vil anbefale deg å lete etter og prøve en slik stilling før du utdanner deg videre, du skal heller ikke se bort fra at arbeidsgiver kan være med å sponse videreutdanning. Lykke til!
Gjest gigi Skrevet 26. april 2009 #10 Skrevet 26. april 2009 Hei, Jeg er jurist og går med akkurat de samme tankene som deg, og med ønsker om å jobbe innen de samme retninger som du vurderer. Jeg var ferdig utdannet for to år siden, har jobbet som advokatfullmektig etter det. Selv om jeg ser at de juridiske aspektene og metodene er relevante mange steder, er det de rene juridiske oppgavene jeg også trives minst med. Jeg er nå i en jobbsøkerprosess hvor jeg fremdeles søker juriststillinger, men prøver å velge ut dem som også har ispedd andre oppgaver (opplæring, strategi etc.). Men vurderer som sagt også løpende å ta annen utdanning isteden. Om du er registrert bruker så kunne vi gjerne utvekslet tanker og erfaringer! Uansett: Lykke til!
Gjest nsn Skrevet 27. april 2009 #11 Skrevet 27. april 2009 jeg tror faktisk ikke du vil være avhengig av videreutdanning, spesielt ikke hvis du kunne tenke deg å jobbe med organisasjon/personal/strategi/egentlig alt som skjer i kunnskapsorganisasjoner som ikke er typisk bunnlinjearbeid. jurister brukes jo til alt mulig, akkurat som økonomer, samfunnsvitere osv. det du bør forsøke er å komme inn på en arbeidsplass hvor du vet det er muligheter, enten privat eller offentlig - og være klar på hva du ser for deg! nå vet jeg ikke hvor lenge du har jobbet, men hvis du er relativt nyutdannet kan en traineeordning være midt i blinken for deg. du får fullt betalt, og du får muligheten til å forsøke ulike arbeidsfelt - og ofte får man jobb etter endt tid også. ordningene er ulike, noen i samme konsern men ulike avdelinger, og andre forskjellige arbeidsplasser. men det fordrer at du ikke har jobbet flere år. ikke tenk begrensninger på utdannelsen din - den kan jo brukes til en hel masse:=) jurister er attraktive - også i andre stillinger - og kanksje helt spesielt innenfor det du ønsker å jobbe med.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #12 Skrevet 27. april 2009 Hvis du ikke ønsker juridisk saksbehandling så er det da bare å begynne i NAV! Der finner man også "lettere" arbeidsoppgaver for jurister med svært lite juss på tunge fagområder.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #13 Skrevet 12. januar 2011 Heisann! Jeg heiser denne tråden litt, da jeg er litt i samme problemstilling som trådstarter og lurer på om det er noen flere som har noen tips til videreutdanning eller kurs som kan være aktuelle. Håper på mange svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå