Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #21 Skrevet 26. april 2009 Hijab har ingenting med seksualitet å gjøre. Det er religion. Dagens kunnskapsløse!
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #22 Skrevet 26. april 2009 Å, så underlivet kan de dekke til ja? Og hvorfor det? Fordi underlivet er et hull som blir brukt til sex, blant annet, eller noe? Vel, du seksualiserer barna du også med en slik holding. Skal barna være barn, så bør de vel egentlig gå naken. Nei, voksne Så du mener at det er ikke noen gradsforskjell mellom å dekke til underlivet og å dekke overkroppen? Jeg har ikke noe problem med at barn går truseløse på stranda. Men når småjenter går med bikinitopper synes jeg det er en seksualisering. Og direkte dobbeltmoralsk er det når mange protesterer mot at småjenter skal bruke hijab men forsvarer at de skal bruke bikinietopper. Da har man litt liten evne til å se sin egen kultur objektivt.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 26. april 2009 #23 Skrevet 26. april 2009 Hele sammenligningen mellom Hijab og bikinitopp er hull i hodet. Eller finnes det foreldre som på grunn av sin kultur KREVER at små barn går i bikinitopp? At de MÅ det? Tror ikke det nei. Mens med hijab for barn er det en helt annen historie. Det er opplagt at småjenter gjerne vil være som mamma eller de større jentene og at det er derfor de vil ha bikinitopp. Men det er ingen tvang med i bildet her. Foreldrene nekter jo ikke barnet å ta av bikinitoppen vel hvis det blir for varmt eller sandete? Å sette en definitiv alder på bikinitopp blir for meg søkt for det finnes faktisk de som begynner å utvikle bryster i 9 års alder også. Skal de nektes eller ses ned på om de går med bikinitopp? Der jeg virkelig synes bikinitopp blir helt søkt er på babyer. Dvs. spebarn som ikke har noen som helst oppfatning av mote eller forbilde "fordi mor gjør det". Men igjen, bør det vel være en smakssak hva man gjør, bør det ikke? Det er jo ingen som tvinger på foreldre eller baby at de MÅ gå med bikinitopp.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #24 Skrevet 26. april 2009 Menneskekroppen er helt naturlig. Da jeg var barn gikk jeg bare i bikinitruse på stranden. Skal barn få være barn bør de ikke nektes å bruke de klesplaggene de vil fordi en eller annen perv kan se på de...
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #25 Skrevet 26. april 2009 Hele sammenligningen mellom Hijab og bikinitopp er hull i hodet. Eller finnes det foreldre som på grunn av sin kultur KREVER at små barn går i bikinitopp? At de MÅ det? Tror ikke det nei. Mens med hijab for barn er det en helt annen historie. Det er opplagt at småjenter gjerne vil være som mamma eller de større jentene og at det er derfor de vil ha bikinitopp. Men det er ingen tvang med i bildet her. Foreldrene nekter jo ikke barnet å ta av bikinitoppen vel hvis det blir for varmt eller sandete? Å sette en definitiv alder på bikinitopp blir for meg søkt for det finnes faktisk de som begynner å utvikle bryster i 9 års alder også. Skal de nektes eller ses ned på om de går med bikinitopp? Der jeg virkelig synes bikinitopp blir helt søkt er på babyer. Dvs. spebarn som ikke har noen som helst oppfatning av mote eller forbilde "fordi mor gjør det". Men igjen, bør det vel være en smakssak hva man gjør, bør det ikke? Det er jo ingen som tvinger på foreldre eller baby at de MÅ gå med bikinitopp. Det er ingen naturlig grunn til at småjenter skal gå med bikinitopp annet enn kulturell påvirkning. Hvor stor andel av jentene i f.eks. 7-årsalderen er det som har begynt å utvikle bryster? Forholdsvis få. Hvor stor andel av jentene i den samme alderen ser du uten topp på badestranden? Det er også svært få. Den er så liten at man ser at det ikke er et reelt frivillig valg. Altså kulturelle regler og ikke ut fra kroppens naturlige utvikling. Når det gjelder hijab så er det snakk om at de ikke skal få lov til å bære denne selv om de ønsker det fordi resten av samfunnet mener at de ikke har et frivillig valg. Man mener altså at man vet dette bedre enn det barna og foreldrene vet selv. Nå er det ingen her som har snakket om en eksakt aldergrense for hverken hijab eller bikinitopp så jeg vet ikke hvorfor du argumenterer i forhold til det.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 26. april 2009 #26 Skrevet 26. april 2009 Det er ingen naturlig grunn til at småjenter skal gå med bikinitopp annet enn kulturell påvirkning. HHvor stor andel av jentene i den samme alderen ser du uten topp på badestranden? Det er også svært få. Den er så liten at man ser at det ikke er et reelt frivillig valg. Altså kulturelle regler og ikke ut fra kroppens naturlige utvikling. Hvilke sanksjoner kan en 7 årig norsk jente som bader toppløs oppleve fra foreldrene, søsken eller verden rundt? Når det gjelder hijab så er det snakk om at de ikke skal få lov til å bære denne selv om de ønsker det fordi resten av samfunnet mener at de ikke har et frivillig valg. Man mener altså at man vet dette bedre enn det barna og foreldrene vet selv. Hvilke sanksjoner kan en 7 årig norsk jente som nekter å bruke hijab oppleve fra foreldrene, søsken eller verden rundt? Det er her frivillighet og valg kommer inn ser du. Nå er det ingen her som har snakket om en eksakt aldergrense for hverken hijab eller bikinitopp så jeg vet ikke hvorfor du argumenterer i forhold til det. Jo da, det var nevnt at jenter under 11 år ikke burde bruke bikinitopp. Jeg synes fremdeles at det er stor forskjell på spebarn, småbarn og småjenter i alderen 7-11 år jeg da. Ikke at jeg mener at det er nødvendig for jenter som ikke har utviklet bryster å gå med bikini, eller at jeg ville kommentert det. Men jeg ser ikke at man skal tvinge frem enten det ene eller det andre før barnet er kommet i puberteten.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 26. april 2009 #27 Skrevet 26. april 2009 Hvilke sanksjoner kan en 7 årig norsk jente som nekter å bruke hijab oppleve fra foreldrene, søsken eller verden rundt? Her skulle det selvsagt stå: Hvilke sanksjoner kan en 7 årig muslimsk jente som nekter å bruke hijab oppleve fra foreldrene, søsken eller verden rundt?
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #28 Skrevet 26. april 2009 Hvilke sanksjoner kan en 7 årig norsk jente som bader toppløs oppleve fra foreldrene, søsken eller verden rundt? Hvilke sanksjoner kan en 7 årig muslimsk jente som nekter å bruke hijab oppleve fra foreldrene, søsken eller verden rundt? Forholdsvis likt for begge disse to tilfellene: Kommentarer fra andre om at de ikke går ordentlig kledd. Ordbruk som indikerer at dette er flaut: "Jeg synes du skal kle på deg ordentlig. Ville det ikke være fryktelig flaut om guttene så deg uten bikinitopp/hijab." Om ikke foreldrene selv sier det slik så vil det helt sikkert være tanter og andre (kvinnelige) bekjentskaper som vil uttrykke dette. Nei jeg tror ikke i noen av tilfellene at barna vil få husarrest, ikke få is, eller bli straffet på annet måte. I begge tilfelle er det kun snakk om sosialt press.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #29 Skrevet 26. april 2009 Å sette en definitiv alder på bikinitopp blir for meg søkt for det finnes faktisk de som begynner å utvikle bryster i 9 års alder også. Skal de nektes eller ses ned på om de går med bikinitopp? Det er ingen her som har skrevet om en definitiv alder alene. Innlegget som nevner alder er innlegg nummer 3 hvor det er snakk om 10-11åringer før puberteten og denne alderen er selvfølgelig et eksempel ut fra vanlig utvikling. I denne sammenheng er det selvfølgelig utvikling av brystene som er hovedpoenget når man snakker om før puberteten. Hvis ei 5-årig jente begynner å utvikle bryster og får mensen så er det selvfølgelig et spesialtilfelle og det blir en avsporing hvis man skal fokusere på de mer sjeldne tilfeller. I nær sagt enhver sammenheng så vil det være en viss variasjon (kroppslig utvikling, mestringsevne til å kjøre fort, evne til å kjøre bil med promille etc.) og man kan ikke la det at det finnes en variasjon forhindre at man kan diskutere det generelle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå