Gå til innhold

gaver meg her og gaver meg der

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva synes dere om kollegaer som organiserer felles gavekjøp til andre kollegaers bursdag, sjefens bursdag, kollegaers barns konfirmasjon, eks-kollegaers barnedåp, +++? Dette er det mye av på min arbeidsplass. Jeg syns det er en uting, er så vanskelig å si nei, men jeg føler ikke at det er alt jeg vil være med å gi penger til, men jeg vil ikke være den eneste som ikke gjør det heller og bli stemplet som gjerrig eller vrang. Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva synes dere om kollegaer som organiserer felles gavekjøp til andre kollegaers bursdag, sjefens bursdag, kollegaers barns konfirmasjon, eks-kollegaers barnedåp, +++? Dette er det mye av på min arbeidsplass. Jeg syns det er en uting, er så vanskelig å si nei, men jeg føler ikke at det er alt jeg vil være med å gi penger til, men jeg vil ikke være den eneste som ikke gjør det heller og bli stemplet som gjerrig eller vrang. Synspunkter?

Jeg er enig i at det er en uting. Gaver er noe man bør gi frivillig til folk man liker.

Skrevet

Det er en uting. Her har vi det heldigvis ikke slik. Eneste gangen vi har samlet inn til gave, var da en av gamlekara, som har jobbet her siden krigen (jada, liten overdrivelse der...) fylte 60. Ellers sender administrasjonen automatisk blomster når folk får barn. Utenom det er det ikke noen gaver.

Og gaver til barna til de ansatte?? Hva pokker? Dette ville jeg faktisk tatt opp på neste hms-runde, eller ansattsamtale, eller hva dere nå har. Dette må det da være flere som reagerer på, det er nemlig IKKE normalt. Men som du sier, det er vanskelig å si nei uten å bli stemplet som frøken gjerrigknark om alle andre gir. Og nettopp derfor bør du ta det opp, for nå gir vel alle av frykt for å være den eneste som ikke gir.

Gjest Roxie Hart
Skrevet (endret)

Jeg er enig i at det er en uting. Heldigvis er det ikke slik der jeg jobber!

Jeg synes du bør si fra på neste personalmøte e.l. Jeg er som regel ikke redd for å si fra om slike ting, og det bør ikke andre være heller, for oftest viser det seg faktisk at flertallet er enige. De fleste folk er også så oppegående at hvis man bare sier fra på en ordentlig og real måte, så er det de som blir sure på deg for det som ses på som smålige.. (Huff, for en setning..)

Endret av Roxie Hart
Skrevet

Jeg ga etter, lata som det var helt greit. Angrer på det, for det er ikke greit, og det irriterer meg at jeg ikke var tøff nok til å si nei. Etterpå fikk jeg vite (av hun som samla inn penger) at to andre hadde sagt nei, og hun snakka om det på en sånn måte at hun syntes det var helt uakseptabelt å si nei. Jeg sa da at det er forståelig at de ikke ville, men det syntes visst ikke hun....

Skrevet

På vår jobb betaler vi en hundrings når kolleger fyller runde år eller gifter seg. Det synes jeg er helt greit, for vi er ikke så mange at det blir mye penger av det.

Men vanlige bursdager, barns konfirmasjon og barnedåp og bla bla? Nei, det synes jeg er langt over grensen for hva man skal måtte interessere seg (og betale) for, og jeg hadde nok sagt hva jeg mente om det.

Skrevet
På vår jobb betaler vi en hundrings når kolleger fyller runde år eller gifter seg. Det synes jeg er helt greit, for vi er ikke så mange at det blir mye penger av det.

Men vanlige bursdager, barns konfirmasjon og barnedåp og bla bla? Nei, det synes jeg er langt over grensen for hva man skal måtte interessere seg (og betale) for, og jeg hadde nok sagt hva jeg mente om det.

Enig med Gjesten her!

Skrevet

Enig jeg også. Vi har innsamling til runde dager og når noen slutter. (Liten "gjennomtrekk" så det er ikke akkurat hvert år.) Tror jeg ville streiket hvis noen hadde samlet inn til konfirmasjoner eller barndåp for en av kollegaenes barn. (Forutsetter da at jeg ikke samtidig omgås kollegaen mye privat. Da ville det vært naturlig å gi noe.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...