Gå til innhold

Hvor er det trygt for jenter å reise alene?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det utrygt for 2 jenter å reise til varmere strøk alene? Tenker på øst og sør europeiske land. Har hørt at folk kan være pushy og at det tryggest om man er en større gruppe. Vi kommer til å drive med diverse aktivteter fra morgen til kveld. Vi har ikke tenkt til å feste i løpet av turen. Vi har ikke reist til andre steder enn skandianavia og storbritannia.. så har null erfaring med andre land. Vi er 22 år. Er land som Praha, Tallinn, Vilnius og Budapest trygge byer? Vi tenker mest på Budapest.. Hva er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært de stedene dere nevner, men jeg har reist alene siden jeg var yngre enn dere er. Mine tips er å oppføre seg som om man er trygg, ikke vime rundt med åpne vesker og nilese kart, ikke drikke seg overstadig beruset, ikke bli med ukjente hjem og ikke vandre rundt i utrygge gater nattestid. Sunn fornuft, med andre ord.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :)

Det der er vi klar over, men selv om man selv mener at man er fornuftig, går med strak rygg og unngår bråk, kan ting likevel skje. Er det ikke sånn at noen land er tryggere enn andre? Brasil er f.eks. ikke så safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det helt sikkert, og jeg har sikkert vært heldig også. Tyrkia er det eneste stedet jeg ikke ville reist tilbake til alene. Ikke fordi det var noe galt, egentlig, eller fordi jeg opplevde vonde ting, men fordi jeg syns det var ubehagelig å få så mye oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 22 år. Er land som Praha, Tallinn, Vilnius og Budapest trygge byer? Vi tenker mest på Budapest.. Hva er deres erfaringer?

Nå stiller jeg vel i kategorien "gammel røy" i forhold til dere, men hvis dere ikke har planer om fyll og fest så tror jeg alle de byene dere nevner er trygge nok. Har dere fullt program, så er dere gjerne så slitne at dere tusler til hotellrommet forholdsvis tidlig om kvelden uansett. Var selv i Budapest i fjor sommer og gikk helt alene rundt på dagtid uten å føle meg det minste utrygg. (Men - som sagt - jeg er jo eldre enn dere da.)

Selvsagt er enkelte byer og land tryggere enn andre, det er ikke til å komme utenom men tror nok at jenter kan ferdes rimelig trygt i samtlige hovedsteder i Europa så lenge de bruker vettet (og det høres det jo ut som dere kommer til å gjøre ;) ).

Signerer helhjertet rådene til Kate W. selv om jeg bryter et av dem selv. (Er svoren tilhenger av å bruke belteveske - dels for tryggheten og dels fordi det er enkelt å få tak i både lommebok og digitalkamera når jeg trenger det. Men det lyser jo "turist" lang vei da. )

Ellers er det lurt å ha med kopi av pass og et ekstra kredittkort som kan låses inn i safe på hotellet - eller passkopien kan oppbevares i låst koffert. Bare sånn i tilfelle. Reiseforsikring er et must, men det gjelder jo uansett hvor man skal. Parker er lurt å holde seg unna når dagslyset forsvinner og enkelte steder kan parker være utrygge også på dagtid. Kjøp gjerne en reiseguide for stedet dere skal til og les litt om sikkerhetstips der (eller lån en på biblioteket...) Rent personlig så prøver jeg også å finne overnattingssted som ligger noenlunde greit plassert i forhold til jernbane/busser. Det er ikke morsomt å ankomme en fremmed by på sen kveldstid og så begynne å lete etter hotellet - særlig ikke hvis turen fra flyplassen omfatter flere bytter av metro, tog eller buss. Så fremt jeg har muligheter til det så velger jeg flyavganger som skal få meg til bestemmelsesstedet mens det enda er ettermiddag eller tidlig kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig gode tips, Cata... på tross av magebelteveskerumpetaska! :fnise:

Ikke le! :fnise:

Må vel i rettferdighetens navn si at jeg har vurdert å kjøpe en sånn kjekk liten skulderveske som han henges på kryss over skuldrene (eh...dere skjønner vel til tross for at forklaringen ser litt merkelig ut?) Det ser litt mindre "turistisk" ut, tross alt.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Eg er ei gammal dame no, men har reist aleine rundt i verda sidan eg var 16. Har vore aleine i Lisboa, Madrid, Barcelona, Paris, Wien, Sofia, Budapest, Beograd, London, Dublin, Berlin osv, samt fleire land utanom Europa, og har aldri følt noko va utrygt. Har aldri vore forsiktig med vesker og lommar og greier. Jau, forresten, har alltid hatt eit ekstra kredittkort låst inn i safen saman med passet mitt, og ein ekstra lomme med rundt 50 dollar i kontantar gjømt på kroppen. Men eg er aldri full, går kun i hovudgater aleine etter det er mørkt, snakkar ikkje med framande osv. Ta det heilt med ro, reis og kos dåkke! Budapest er fantastisk! Ikkje ver så innmari turist berre, ikkje gå supersakte om kvelden, ikkje sjekk kart, og ikkje ta dei lokale sine kompliment så alvorleg. Smil og sei takk... Ver høflig og gå. Det har ført til at eg har unngått ein del trøbbel trur eg. Har også reist aleine i Egypt, Japan, Uganda og Kenya uten problem. Einase eg nokon gong har opplevd var at nokon stal den herpa mobilen min på ein lokal pub då eg budde i utlandet eit år... God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke le! :fnise:

Må vel i rettferdighetens navn si at jeg har vurdert å kjøpe en sånn kjekk liten skulderveske som han henges på kryss over skuldrene (eh...dere skjønner vel til tross for at forklaringen ser litt merkelig ut?) Det ser litt mindre "turistisk" ut, tross alt.

Jeg bruker skulderveske, men en sånn med tusen glidelåser og rom, og alltid masse ekstrautstyr. Sekk er verst syns jeg, liten kontroll osv.

(JOHO, jeg ler litt... :fnise: )

Ellers gode tips fra Atta også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker skulderveske, men en sånn med tusen glidelåser og rom, og alltid masse ekstrautstyr. Sekk er verst syns jeg, liten kontroll osv.

(JOHO, jeg ler litt... :fnise: )

Ellers gode tips fra Atta også

Sekk er et must - men ikke for verdisaker. Går så og si alltid med en liten sekk slik at jeg har et sted til vannflaska, en lett genser (joda, det kan bli kjølig om kvelden i sørlige strøk også), evt. tamponger og ekstra briller.

Hmmm, kanskje den magebelteveskegreia ikke gjør så mye til eller fra på turistimagen likevel :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke like erfaren med alenereising som damene over her, men jeg har lært meg et par ting jeg jo kan dele likevel. Mye er allerede nevnt, og det kommer selvfølgelig an på hvor man reiser.

Da jeg befant meg i et land/byer hvor det var en relativ risiko for væpnet ran for eksempel, hadde jeg alltid på meg nok kontanter (et annet sted enn resten av lommeboka, passet etc.) til at de ville bli fornøyd.

Og så vil jeg si at det er bedre å være trygg på avgjørelsene man tar, enn å ta snarveier og stole på folk man "kjenner på seg" at man ikke bør stole på. Jeg ventet heller en hel dag på en buss som aldri kom, enn å bli "guidet" av personer jeg var usikker på motivene til. Det sier seg kanskje selv, men det finnes jo en del historier om turister som driter seg ut på slikt.

Jeg ville ikke tvilt på å reise, og spesielt ikke til de landene dere tenker på. Jeg skal ikke bable mer her om ting andre har mer greie på enn meg, så: god tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de dere nevner er Budapest den eneste byen jeg har vært i selv, men jeg følte meg veldig trygg der :) Ingen pågående selgere eller andre ubehagligheter observert. Tror nok det er lurt å være ekstra oppmerksom på lommetyver, særlig på metro/trikk/buss/flyplass og ved de største severdighetene, men utover det er det lite dere vil komme ut for. Fikk selv tips om å ha en fotokopi av passet i lomma i tilfelle dere blir bedt om å legitimere dere, men jeg opplevde ikke det selv.

Og en ting til - gløtt ned på hvor dere går innimellom - ungarerne er veldig glade i hundene sine, men ikke fullt så glade i bæsjeposer, så det hender det ligger noen små gavepakker her og der... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler Praha, som forøvrig ikke er et land:P Det er Tsjekkia det:P hehe

Men ja, ville bodd sentralt rundt nye hovedgaten, er helt fantastisk shopping der og en helt nydelig by:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som ett dumt spørsmål, men jeg lurer på om det er en ekstra trygghet for meg hvis jeg farger det mørkt? nå er det veeldig blondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser skandinaviske ut som regel uansett. Eg har brunt hår og mørke grøne auge, og ingen har nokon gong tatt meg for noko anna enn skandinav eller vest-eropear. Er truleg noko med kle og veremåte.

Kom nett på at eg har alle mine verdipapir skanna og lagt inn på e-postsen min (som har særs innvikla passord ;), slik at om alt skulle forsvinne, så er både reiseforsikringsnummer, pass og slikt tilgjengeleg digitalt i alle fall. Det kan jo vere eit tips. Kjem du deg til ambassaden kan du vise det om ikkje anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Virker som ett dumt spørsmål, men jeg lurer på om det er en ekstra trygghet for meg hvis jeg farger det mørkt? nå er det veeldig blondt.

Det behøver du ikke.

Hilsen bereist blondie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som ett dumt spørsmål, men jeg lurer på om det er en ekstra trygghet for meg hvis jeg farger det mørkt? nå er det veeldig blondt.

Det er jo også noe med å være litt realistisk på hva som er farlig og hva som ikke er det. Kanskje får du litt ekstra oppmerksomhet visse steder om du er blond, men om du tenker på å bli utsatt for kriminalitet, så har jeg aldri sett noen statistikk på at det har noe med offerets hårfarge å gjøre... ;) Det ligger litt andre mekanismer bak slike handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser skandinaviske ut som regel uansett. Eg har brunt hår og mørke grøne auge, og ingen har nokon gong tatt meg for noko anna enn skandinav eller vest-eropear. Er truleg noko med kle og veremåte.

Kom nett på at eg har alle mine verdipapir skanna og lagt inn på e-postsen min (som har særs innvikla passord ;), slik at om alt skulle forsvinne, så er både reiseforsikringsnummer, pass og slikt tilgjengeleg digitalt i alle fall. Det kan jo vere eit tips. Kjem du deg til ambassaden kan du vise det om ikkje anna.

Det er veldig lett å gjenkjenne skandinaver på klærne. Er man på sommerferie, så har man på seg sommerklær, altså shorts/piratbukse/skjørt, t-skjorte og sandaler, uansett temperatur. Sommerklær er også alltid pastellfargede.

Jeg har nærmest platinablondt hår til korsryggen, og det tiltrekker seg selvsagt en del oppmerksomhet i sørligere strøk hvor blondt hår er en sjeldenhet, og blonde jenter har et løsaktig rykte. Men oppmerksomhet midt på hovedgaten på lyse dagen er ikke noe problem å forholde seg til. Jeg har vært i over 30 land, og eneste gangen jeg har vært redd var vel da jeg brøt alle regler og tok undergrunnen til en forstad i New York kl 2 om natten ;)

Sunn fornuft er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Reveal_*
Er det utrygt for 2 jenter å reise til varmere strøk alene? Tenker på øst og sør europeiske land. Har hørt at folk kan være pushy og at det tryggest om man er en større gruppe. Vi kommer til å drive med diverse aktivteter fra morgen til kveld. Vi har ikke tenkt til å feste i løpet av turen. Vi har ikke reist til andre steder enn skandianavia og storbritannia.. så har null erfaring med andre land. Vi er 22 år. Er land som Praha, Tallinn, Vilnius og Budapest trygge byer? Vi tenker mest på Budapest.. Hva er deres erfaringer?

Vil bare si i fra at Tallin desverre har opparbeidet seg et ganske dårlig rykte når det gjelder kriminalitet. Både når det gjelder lommetyveri og kortsvindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...