Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gutten er veldig søt og god gutt det, og han henger gjerne i hælene på meg /tyr til meg når han er her.

gutten og jeg har ett godt forhold sånn sett.

Han trives godt her og han vil ofte være her når han skal hjem til mor.

Reaksjonen min bunner kansje mer i hvordan jeg ble "spurt".

Hadde jeg fått muligheten til og foreslå løsningen selv hadde jeg sikkert gjort det.

Nei, du er ikke urimelig. Jeg har det litt på samme måte selv, bare at jeg ikke bor sammen med kjæresten min som har barn fra tidligere forhold. Barna er ikke problemet, men det at både han og eksen tar det som en selvfølge at jeg skal være barnevakt når mor vil ut og feste og faren er opptatt, rett og slett fordi jeg har valgt en kjæreste med barn fra før. Jeg har selvfølgelig aldri sagt at det er greit med mindre det er en krisesituasjon, og det går ikke upåaktet hen hos moren til barna. Særlig moren plukker veldig på dette med jeg har valgt en mann med barn, men jeg finner meg ikke i å bli utnyttet som barnevakt av den grunn. Det er de som har valgt å leve fraskilt med barn, så da får de ta følgene av det. Hvordan ville de løst det om de fortsatt hadde bodd sammen? Spørre meg om å passe ungene må de gjerne gjøre, men å bare lempe dem over pga mitt valg... nei, den går ikke.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_jada_*
Skrevet
Er sambo med en som har barn ifra før.

Mor til barnet skal ha ferie en uke og da skal vi barnet.

Er jeg urimelig som ikke vil bruke den ene ferieuka mi til og "være barnepike" når han er på jobb?

Nei, du er ikke urimelig. Hans barn, hans ansvar.

Det urimelige her er hvis han kun skal ha barnet 1 uke i sommer. Hvorfor deler de ikke ferien i to, så de har barnet halve ferien hver? Ekstra trasig at han vil prioritere arbeid istedetfor barnet den ene uka! *imponert over at kvinner finner seg sånne ansvarsløse menn*.

Gjest Gjest_jada_*
Skrevet
Si til mor at det ikke passer. Det er den som barnet bor fast hos som har ansvaret for at barnet har et sted å være.

Så samværsforelder har ingen plikter da? Så lett å bare skyve alt over på moren... Skam deg!

Gjest Gjest_Benedicte_*
Skrevet

Ringer ikke varselklokkene ganske kraftig når det gjelder denne pappaen? Er det faktisk interessant å ha et forhold til et menneske som er såpass uinteressert i sitt eget barn?

Skrevet

Trodde det var sånn at når foreldrene var skilt, brukte både mor og far de vanligvis 3 sommerferieukene sine (som man vel har krav på) sammen med barnet, slik at barnet fikk til sammen 6 ukers sommerferie. Synes det er rart at mor bare tar seg ferie alene og sender ungen til far og stemor som en annen pakke. Synes ikke du er urimelig - det er først og fremst foreldrenes ansvar å ta vare på barnet. Og han bør jo få ha ferie med både moren og faren sin.

Gjest Silmarill utlogget
Skrevet

Nei, altså du er ikke urimeli dersom du sier nei, men dette kan jo være en mulighet for barnet og deg å bli kjent med hverandre!

Gjest Gjest31
Skrevet

JA ! Urimelig, egoistisk og en dårlig stemor. Dersom dere to får barn sammen. (ditt barn og vårt barn. Da blir det som i Askepot...!

Gjest regine ii
Skrevet
JA ! Urimelig, egoistisk og en dårlig stemor. Dersom dere to får barn sammen. (ditt barn og vårt barn. Da blir det som i Askepot...!

Tull. Det blir en helt annen situasjon.

Barnet det dreier seg om i denne tråden HAR både en mor og en far. Dessverre synes det som ingen av foreldrene er seg sitt ansvar bevisst, siden det virker som om de skyver det over på den andre.

Men - det er faktisk ikke stemor sitt problem! Og jeg vil advare henne på det sterkeste med å allerede nå sette seg i den situasjonen at det er hun som ender med ansvaret når barnet har samvær hos far. Det er nemlig kluet - samvær hos FAR. Da er det faktisk FAR som må ta ansvaret.

Dersom han ikke ønsker å ta fri den uka (noe jeg personlig finner merkelig) så er det hans ansvar å bringe/hente i barnehage og ellers ta seg av barnet. Han kan selvsagt høre om stemor kan hjelpe han inimellom, men det er HANS ANSVAR.

Får de barn sammen og stemor allerede har det fulle og hele ansvaret for hans barn når det barnet har samvær - ja da sitter hun der med dobbelt ansvar, mens han slipper unna alt. Har det derimot hele veien vært sånn at fars barn = fars ansvar når det er på samvær, da blir det og mye lettere at han også tar ansvar for evt. felles barn.

Det er faktisk ikke sånn at foreldres nye partnere skal og må ta seg av sine stebarn hvis det ikke passer foreldrene å være foreldre. Og - som et utall tråder her inne viser -, det sitter mange misfornøyde stemødre der ute, som har fått/tatt ansvaret for barna som far skulle hatt ansvar for.

Mye bedre å tenke litt og sette opp "regler" etc i forkant, i stedenfor å oppdage at man har havnet i en situasjon som man ikke vil være i.

Gjest Poker face
Skrevet

barnehagen er oppe hele sommeren her hvertfall. men man må ta 3 uker i sommerferien. så det kan hende ungen har ferie da. da kan du ikke sende ungen til barnehagen. jeg er enig med deg, jeg ville heller ikke sittet barnepike i ferien min.

ta deg en tur til syden med venninene dine, og la sambo din sutre og ta ansvar for sitt eget barn.

Skrevet
Så samværsforelder har ingen plikter da? Så lett å bare skyve alt over på moren... Skam deg!

Samværsforeldre har nettopp samvær, når en forelder tviholder på omsorgsretten da har du allt ansvaret og du må selvfølgelig spørre samværsforelderen om å ha barnet når du vil ha ferie utenom avtalen mann har. Forelderen med omsorgen kan ikke bare kreve og kreve og den andre skal stå parat til å stille opp.I dette tilfellet hadde eg som stemor reist bort selv og latt barnefaren ha barnet selv, når han har sagt ja til å ha barnet.Dette er ikke stemors ansvar. Foreldre som heletiden kun gjør det som dei sjølv vil uten å ta hensyn til at dei har barn, burde ikke få ha barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...