Gå til innhold

Prevensjon

Fremhevede innlegg

Gjest Complex
Skrevet

Hei

Går nå på p-piller og har gjort det i litt over 2 år. Siste måndene har jeg dog merket at humøret har forandret seg, mye gretten, for å si det slik. Også litt mindre sexlyst enn jeg hadde før og rett etter jeg begynte på de.

Lurer nå på andre alternativer!

Kondom - uaktuelt!

P-stav - Problem med å få barn etterpå? Noen som vet mer om det? Noen som har det? Erfaringer? Slutter mensen da?

P-ring - Vanskelig å få inn? Like sikkert som P-pille? MÅ man ta ut når man skal ha sex?

P-sprøyte - Er det ikke mulig å hoppe over mensen med den?

Jeg er opptatt av å kunne hoppe over mensen

Noen her som har erfaringer, tips og råd?

Takk :)

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_JENTE23_*
Skrevet

je har p-ring, syns den er genial! ser veldig stor og "skummel" ut, men den er jo så myk at du bre trykker den inn, og har du fått den langt nok inn så merker du ikke noe til den!!

man kan velge å ta den ut om man har sex (max 3 t), men jeg har spurt typa mi hver gang, å han sier han ikke merker noe til den, uansett stilling, men hvis han skal fingre meg,da merker han den. men ikke noe "problem" sånn sett. og har aldri tatt den ut!

tar den inn i 3 uker, tar den ut 1 uke, da har man som regel mens. så inn igjen 3 uker osv...

skal du hoppe over mensen har du ringen inne i 4 uker, så bytter du til ny ring.

(4 uker er max den funker trur jeg, ergo bytte)

(setter i ringen selv om man har mens, går fint med tampong også,drar den ikke ut el den glir ikke ut)

jeg har avogtil også pleid å ta den ut når jeg dusjer å bare skylder den og setter den inn igjen, føler meg litt mere "renere" da, men er ikke noen "krav" til det.

p-sprøyte trur jeg ikke du kan hoppe over mens da den funker i 3 uker, men noen trur jeg mister mensen etter en periode, men er litt usikker på det.

p-stav anbefales ikke til folk som ikke har barn, søstra mi tålte den ikke etter en lengere periode og fikk mensen hver 14 dag, og den varte også over en uke, samt meget humørsyk. men det var henne!

Gjest Gjest_JENTE23_*
Skrevet

ops, p-sprøyta var jo ikke 3 uker, men 3 mnd!

håper det hjalp litt :jepp:

Gjest D-shol
Skrevet

Har akkurat det samme problemet som deg og driver å prøver ut ulike pillemerker, men legen sier at hvis man har problemer pga. hormonene hjelper det ikke nødvendigvis å bytte til annen hormonprevensjon, fordi de også inneholder (daaa) hormoner.

Derfor sliter jeg veldig. Kondomer er nemlig uaktuelt her også.

Et alternativ er spiral, men min lege setter ikke det inn i kvinner som ikke har født, og det er sikkert en god grunn til det.

Det aller siste alternativet er egentlig ikke prevensjon, men en slik computer som tar temperaturen og "lærer" syklusen din, slik at den varsler om "sikre dager". Ikke noe å satse på hvis barn er utelukket akkurat nå, eller man (som i mitt tilfelle) kun har mulighet til sex innimellom.

Skrevet

Jeg har også prøvd forskjellige typer prevensjon,men jeg har aldri funnet noe jeg har blitt fornøyd med har prøvd trionetta,den ble jeg bare deprimert av,så prøvde jeg yasmin,men når det kom på første siden av vg at det var størst risiko for å få blodpropp når man brukte den,så ble jeg skrem og kuttet ut den,så begynte jeg på Evra P-plaster,det virket fint et halvt årstid. Men så begynte jeg å reagere på limet på de plastrene,jeg ble skikkelig rød og det klødde noe fryktelig rundt plasteret. Så begynte jeg på mercilon men det var det bare trøbbel med,fikk bare humørsvingninger. Så nå har jeg prøvd cerazette,men er ikke fornøyd med den heller har nå blødd i snart 3 uker å begynner å bli dritt lei. Så nå fikk jeg lyst til å prøve P-ringen. Er det noe man kan sette inn selv og hvor mye koster det?Er det hormoner i den?

Skrevet
je har p-ring, syns den er genial! ser veldig stor og "skummel" ut, men den er jo så myk at du bre trykker den inn, og har du fått den langt nok inn så merker du ikke noe til den!!

Hvordan er det med p-ring og røyking?

Jeg er 34 år, røyker litt (ca 4-5 om dagen), og bruker p-pillen Yasmin.

Jeg ønsker veldig å slutte med den da jeg nærmer med 35. Vi har to barn, og mannen min skal inn til sterilisering, men det tar evigheter før han får time. Jeg vurderer å prøve noe annet inntil videre.

Må man ha gyn. undersøkelse før man begynner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...