Lyra Skrevet 23. april 2009 #1 Skrevet 23. april 2009 Jeg ble testen for allergi etter en ganske kraftig reaksjon på hasselnøtter, og nå fikk jeg svar på disse prøvene: de var negative. Samtidig sa hu legesekretæren at jeg burde fortsette å holde meg unna hasselnøtter på grunn av reaksjonen jeg hadde hatt. Men når jeg ikke er allergisk, hvorfor reagerte jeg da? Kan det ha noe å si at nøttene var rå? Bør jeg holde med borte fra alle nøtter eller bare hasselnøtter? De testet meg for mandelallergi også forresten, var negativ den også. Går det an å ikke tåle nøtter uten at man er allergisk? Og hvis jeg får i meg nøtter igjen og reagerer, vil allergimedisiner hjelpe da?
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 23. april 2009 #2 Skrevet 23. april 2009 Jeg ble testen for allergi etter en ganske kraftig reaksjon på hasselnøtter, og nå fikk jeg svar på disse prøvene: de var negative. Samtidig sa hu legesekretæren at jeg burde fortsette å holde meg unna hasselnøtter på grunn av reaksjonen jeg hadde hatt. Men når jeg ikke er allergisk, hvorfor reagerte jeg da? Kan det ha noe å si at nøttene var rå? Bør jeg holde med borte fra alle nøtter eller bare hasselnøtter? De testet meg for mandelallergi også forresten, var negativ den også. Går det an å ikke tåle nøtter uten at man er allergisk? Og hvis jeg får i meg nøtter igjen og reagerer, vil allergimedisiner hjelpe da? Det er ikke alltid at allergi vises på blodprøver. Prikktester er mye bedre. Kanskje det var årsaken til at prøvene viste seg å være negative? Ja, du bør holde deg unna hasselnøtter når du tidligere har fått en reaksjon på dette. Jeg vil råde deg til å holde deg borte fra alle typer nøtter, for som regel er man allergisk måte flere typer nøtter. Allergimedisin kan hjelpe noe, type cetirizin o.l. Men det som er med allergi er at man aldri kan være helt sikker. Noen opplever å få noe som kalles anafylaktisk anfall, da kan det gå en liten time fra man har fått i seg nøtter (trenger ikke være så mye) til hjertet har stanset. Derfor er det mange allergikere som har en adrenalinsprøyte som de kan bruke.
Marikke Skrevet 23. april 2009 #3 Skrevet 23. april 2009 Allergi er ganske klart definert bl.la. på Wikipedia. Det er en form for hypersensitivitet og fører til visse reaksjoner i immunforsvaret. Det kan være mange måter å reagere på noe man har spist, men bare en av dem heter allergi, og det er bare den det testes for med allergitester. Jeg reagerer også på noen nøtter, men tester også negativt på allergitester. Så jeg antar at det ikke er allergi, men en annen form for reaksjon. Jeg synes legene opplyser for lite om allergi før de tester. De sier bare at nei, du er ikke allergisk mot nøtter, og ferdig med det. Og da høres det jo ut som om man tåler nøtter og burde kunne spise det, men det er ikke alltid tilfelle.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #4 Skrevet 23. april 2009 Du kan være sensitiv for diverse ting uten å være direkte allergisk. Sensitiviteten gjør at du tåler litt, men ikke for mye. Jeg vet om folk som f.eks. kan spise en klementin, men ikke flere. Eller spise noe med tomat/tomatsaus en dag, men ikke tre dager på rad. Noen får kviser, andre får vondt i magen. Men de som er allergiske blir slått ut og ligger rett ut i flere dager med oppkast og det som verre er. Noen kan også dø av reaksjonene de får.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå