Gjest ts Skrevet 22. april 2009 #1 Skrevet 22. april 2009 Er 28 år og vurderer å få satt inn spiral. Har ikke født barn, men legen min sier det ikke er nøye lengre. Noen som ikke har født barn som har erfaring med spiral? Både hormonspiral og kobberspiral. Er interessert i å høre om blødninger, bivirkninger o.l. Jeg har også vurdert P-stav, men i følge legen min er denne til vurdering pga. bivirkninger eller noe sånt. Jeg syntes det hørtes så greit ut, men hvis det er noe tull med den vil jeg jo ikke ha den.
Hermula Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 Er 28 år og vurderer å få satt inn spiral. Har ikke født barn, men legen min sier det ikke er nøye lengre. Noen som ikke har født barn som har erfaring med spiral? Både hormonspiral og kobberspiral. Er interessert i å høre om blødninger, bivirkninger o.l. Jeg har også vurdert P-stav, men i følge legen min er denne til vurdering pga. bivirkninger eller noe sånt. Jeg syntes det hørtes så greit ut, men hvis det er noe tull med den vil jeg jo ikke ha den. Jeg prøvde både kobberspiral og hormonspiral før jeg fødte barn. Det gikk dårlig for meg. Kobberspiralen gjorde veldig vondt (mulig den var feil innsatt), blødde mye. Hadde rier, .. kroppen prøvde å kvitte seg med den. Men jeg mitt nek, hadde den inne i mange måneder før jeg fant ut at nok var nok. Det gikk bedre med hormonspiralen, men jeg reagerer så mye på hormoner, at jeg var helt ute av lage pga den. Hormonell som bare det, og sippet uten grunn når som helst. I tillegg hadde jeg magesmerter, men langt mindre enn med kobberspiralen. Men ... heldigvis er ikke alle like sensitiv som meg!!! Nå har jeg fått mine barn, og gubben er sterilisert, så da slipper jeg tenke på prevensjon. Deilig er det!! LYKKE TIL!
helledussen Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 Jeg har nettopp fått satt inn hormonspiral og er veldig spent på hvordan det vil bli. Jeg har ikke fått satt det inn fordi det er et prevensjonsmiddel men fordi jeg har i mange år hatt plager med uregelmessige blødninger. Jeg har hatt god effekt av å bruke Provera. Prevensjon bruker jeg ikke og jeg blir heller ikke gravid. Har nå forsonet meg med at det ikke blir barn på meg. Jeg trodde at de uregelmessige blødningene som har plaget meg i vinter skyldtes en polypp for det har jeg hatt før. Jeg ar visstnok PCO(S) også. Legen undersøkte meg - i narkose pga min hypersensitive livmor - men fant ingen polypp eller annet galt. Vi var enige på forhånd at hvis ikke hun fant noe galt så kunne hun sette inn hormonspiralen. Jeg er veldig spent på hvordan det vil bli. Må innrømme at det hadde vært deilig å slippe mensen. Jeg ble dopet ned med morfin etter inngrepet men nå føler jeg meg helt fin bortsett fra litt småblødninger. Hadde vært kjempeglad om noen kunne dele sine erfaringer med å bruke hormonspiral i forhold til uregelmessige blødninger.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #4 Skrevet 9. mai 2009 Jeg har ikke fått satt det inn fordi det er et prevensjonsmiddel men fordi jeg har i mange år hatt plager med uregelmessige blødninger. Jeg har hatt god effekt av å bruke Provera. Ikke meningen å kuppe tråden her, men til deg over som har brukt Provera mot uregelmessige blødninger: hvor lang tid tok det før det begynte å virke? Jeg er på mitt tredje brett nå (altså tredje måned) og i dag begynte jeg å blø igjen. Har ikke merket noe forskjell i det hele tatt. Dette er egentlig det siste brettet jeg skal ta, så da er det vel nytteløst? Bruker 5mg daglig i ti dager fra 16. mensdag om det har noen betydning. Jeg er så lei av at ting ikke funker...
twilight01 Skrevet 9. mai 2009 #5 Skrevet 9. mai 2009 Fikk satt inn kobberspiral da jeg var rundt 22 (har heller aldri født barn.) Syns egentlig det var veldig greit. Merka ingen bivirkninger utenom litt sterkere og lengre menstruasjon.
Gjest Glør Skrevet 10. mai 2009 #6 Skrevet 10. mai 2009 Jeg fikk satt inn kobberspiral for tre år siden, da jeg var 26 år, og jeg har ikke født. Jeg er vekdig fornøyd, siden jeg tidligere fikk problemer med alt av hormonprevansjon. Det gjorde litt vondt de første 2-5 dagene etter at den ble satt inn, men jeg synes det er verdt det, siden jeg kan gå 5-8 år etterpå uten å tenke på prevensjon. Jeg har litt sterkere blødninger og menstruasjonsmerter enn da jeg gikk på hormon-prevensjon, men ca likt som da jeg ikke brukte prevensjon i det hele tatt. Og hvis man får store plager det jo bare å ta den ut igjen.
Gjest imli Skrevet 11. mai 2009 #7 Skrevet 11. mai 2009 Fikk satt inn kobberspiral etter fødsel. Den fungerte greit for min del, men mannen min "hilste" på den hver gang vi hadde sex... Så ut med den, og inn med ny bebis istedet
Gjest Glør Skrevet 12. mai 2009 #8 Skrevet 12. mai 2009 Fikk satt inn kobberspiral etter fødsel. Den fungerte greit for min del, men mannen min "hilste" på den hver gang vi hadde sex... Så ut med den, og inn med ny bebis istedet Hvis trådene er i veien så er det bare å si fra til legen, så kan de klippe trådene litt kortere.
Gjest imli Skrevet 12. mai 2009 #9 Skrevet 12. mai 2009 Hvis trådene er i veien så er det bare å si fra til legen, så kan de klippe trådene litt kortere. Er klar over det, men da fastlegen skulle ta den ut, var det såvidt han greide det, fordi trådene var så korte! Gjett om mannen var stolt da jeg fortalte det
helledussen Skrevet 12. mai 2009 #10 Skrevet 12. mai 2009 Ikke meningen å kuppe tråden her, men til deg over som har brukt Provera mot uregelmessige blødninger: hvor lang tid tok det før det begynte å virke? Jeg er på mitt tredje brett nå (altså tredje måned) og i dag begynte jeg å blø igjen. Har ikke merket noe forskjell i det hele tatt. Dette er egentlig det siste brettet jeg skal ta, så da er det vel nytteløst? Bruker 5mg daglig i ti dager fra 16. mensdag om det har noen betydning. Jeg er så lei av at ting ikke funker... Det er noen år siden jeg begynte å bruke Provera og det har hatt en veldig god effekt hos meg. Jeg fikk regelmessige blødninger og etter bruk i lengre perioder kunne jeg gå nesten 1 år uten bruk av Provera og fremdeles ha regelmessige blødninger. Dette var jo en god nyhet for meg som har slitt med dette problemet i mange år. Provera har hatt veldig god virkning for meg bortsett fra da jeg hadde en polypp og nå i vinter da jeg ikke vet hvorfor det skjedde. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok før Provera virket. Jeg har brukt 10 mg daglig i 10 dager fra 16.mensdag. Jeg brukte også Pergotime en periode fordi jeg hadde ikke eggløsning men det gjorde meg så plagsomt hormonell at jeg kuttet den ut. Skjønner veldig godt at du er drittlei av at ting ikke funker og det å ha blødninger som kommer og går som de vil er pyton!
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2009 #11 Skrevet 12. mai 2009 Det er noen år siden jeg begynte å bruke Provera og det har hatt en veldig god effekt hos meg. Jeg fikk regelmessige blødninger og etter bruk i lengre perioder kunne jeg gå nesten 1 år uten bruk av Provera og fremdeles ha regelmessige blødninger. Dette var jo en god nyhet for meg som har slitt med dette problemet i mange år. Provera har hatt veldig god virkning for meg bortsett fra da jeg hadde en polypp og nå i vinter da jeg ikke vet hvorfor det skjedde. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok før Provera virket. Jeg har brukt 10 mg daglig i 10 dager fra 16.mensdag. Jeg brukte også Pergotime en periode fordi jeg hadde ikke eggløsning men det gjorde meg så plagsomt hormonell at jeg kuttet den ut. Skjønner veldig godt at du er drittlei av at ting ikke funker og det å ha blødninger som kommer og går som de vil er pyton! Tusen takk for svar! Nå virker det som om det tredje brettet muligens har hjulpet litt likevel (krysse fingrene), så kanskje jeg skal ringe gynekologen og høre om jeg bør forlenge kuren litt. Ja, det er pyton med uregelmessige blødninger. For min del er de egentlig ganske regelmessige egentlig da, siden de kommer ca. halvannen uke før mens og fortsetter til da. Aner ikke om jeg har eggløsning - vil på en måte ikke vite det heller, for det å få barn nå er ikke aktuelt, men et ønske i fremtiden. Så jeg tenker at det er dumt å begynne å gruble på om det kan bli et problem. Jeg får heller leve lykkelig uvitende frem til den tid
skavanken Skrevet 12. mai 2009 #12 Skrevet 12. mai 2009 Tusen takk for svar! Nå virker det som om det tredje brettet muligens har hjulpet litt likevel (krysse fingrene), så kanskje jeg skal ringe gynekologen og høre om jeg bør forlenge kuren litt. Ja, det er pyton med uregelmessige blødninger. For min del er de egentlig ganske regelmessige egentlig da, siden de kommer ca. halvannen uke før mens og fortsetter til da. Aner ikke om jeg har eggløsning - vil på en måte ikke vite det heller, for det å få barn nå er ikke aktuelt, men et ønske i fremtiden. Så jeg tenker at det er dumt å begynne å gruble på om det kan bli et problem. Jeg får heller leve lykkelig uvitende frem til den tid Det har kommet en ny type kobberspiral som er mye mindre enn den vanlige og fungerer helt flott. En i familien uten barn har en sånn og synes den fungerer utmerket, billig er den også. :gjeiper:
Gjest frkn Skrevet 7. august 2009 #13 Skrevet 7. august 2009 Hei, Jeg har brukt både kobberspiral og hormonspiral. Bakgrunn: jeg hadde småblødninger hele tiden, dvs. mens hele tiden. Jeg prøvde forskjellige type p-piller og mini-piller men inget hjelpte. Vi prøvde derfor med kobbespiral først for å se om det hjelpte. Her er mine erfaringer. Kobberspiral: Jeg fikk slutt på småblødningene, og hadde bare mensen. MEN mensen var mer enn rikelig. Jeg måtte bytte binde minst en gang i timen, og når jeg gikk på do så forset det ut av meg. Det var skikkelig ubehagelig. Derfor tok jeg den ut etter 2 måneder, vil jeg minnes. Prøvde deretter hormonspiral isteden... Hormonspiral: Gjorde vanvittig vondt å sette inn. Ble kvalm og svett og hadde vondt i magen i hele dagen. Vil minnes at det gikk over etter 2-3 dager. Deretter var alt helt greit. Småblødningene sluttet og jeg fikk normal syklus. Menstruasjonen forsvant ikke men var minimal og varte bare i 3-4 dager. NYDELIG. Dog var jeg ganske hormonell og hadde vondt i magen når mensen var på vei. Jeg tok den ut etter 3-4 år fordi jeg vil bli gravid. Jeg bruker inga preventivmiddel nå (jeg vil jo å barn) og hormonsvingninger + vondt i magen er der fortsatt. Og sånn har jeg alltid hatt det. Menstruasjon er helt normal nå, jeg har helt normal syklus. Så noe har den rettet opp. Jeg har ikke blitt gravid enda, etter å ha prøvd i 7 måneder. Men det kan jeg ikke tro har med spiralen å gjøre. Jeg er nok bare "vanskelig".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå