Gå til innhold

Røykestopp! flere? tips? råd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg er på min 2. røykfrie dag..

kjenner at det er vanskelig... lyst å tenne opp en røyk, men jeg prøver å være sta.. jeg snuser for å få nikotinen, skal slutte med dette etterhvert også.

men i første rekke tenker jeg på helsa. deretter skal jeg tenke på økonomien, altså slutte med snus. men kjennes ikke ut som jeg får like mye nikotin som med røyk. sitter i skrivende stund med en snus i leppa, men fortsatt lyst å tenne meg en røyk. dog suget hadde nok vært større uten denne snusen..

noen flere som har slutta? kanskje vi kan motivere hverandre dersom det er flere som akkuratt har slutta og som sliter?

og for dere som har klart det for "lengst", når blir det bedre?

tar hjertelig i mot tips, råd og hjelp for å klare dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

jeg reduserte på røyka i en uke, hadde bare tre røyk om dagen, så begynnte jeg med nikotintyggis å det funker kjempe bra, dette greier du, jeg har slutta for 14 dager siden,

lykke til detta greier du

Skrevet

Jeg klarte å slutte å røyke i to mnd men en lørdag bestemte jeg meg! nei, i morra skal jeg kjøpe meg røyk for dette er for kjipt. jeg slutta ikke helt frivillig heller, jeg slutta fordi jeg virkelig burde men ikke hadde lyst..

Skrevet

Jeg sluttet å røyke for åtte år siden og holder enda :) Har aldri lyst på røyk!

Mine tips:

- UTSETT neste røyk. Dvs "lur" deg selv med å tenke at "Nei, jeg klarer å vente litt, jeg tar en røyk senere i dag i stede". Så utsetter du den og, osv. :) Merkelig nok hjalp det meg.. Ble ikke så desperat av tanken på å ALDRI få røyke igjen. Jeg bar faktisk med meg en enkelt sigarett som en slags livbøye så lenge at den til slutt smuldret opp.. hehe

- ha noe å holde fingrene opptatt med. En cocktailpinne ute, evt et avklippet sugerør du kan ta et "trekk" av. :fnise: Hendene blir ofte nervøse av å savne røyken følte jeg! Å kunne gjøre de samme bevegelsene uten å faktisk røyke var avslappende.

- tenk på hvor sykt ekkelt man lukter når man røyker.. det er fakta. Det er kjempeekkelt å kysse en røyker.. Smaker og lukter vondt.

- tenk på at om du sprekker så er alle de dagene du har lidd deg igjennom faktisk bortkastet.. Det alene burde være nok til å la vær. Man må jo bare gjenta det mener jeg.. :)

- la det gå ære i det. "Jeg kan rett og slett ikke vise meg så svak at jeg ikke klarte å ha viljestyrke til å slutte med en så unødvendig uvane". Jeg ville heller gått naken på jobb enn å måtte inrømme for noen at jeg ikke klarte å slutte å røyke.

Its all in your mind :) Og sist men ikke minst. Ikke smugrøyk.. det er jo deg selv du lurer da. Ingen andre..

Lykke til!! Dette klarer du!! En etter en overlever du enda en dag nærmere et røykfritt liv, med bedre kondis, bedre lukt, finere hud, frisk kropp, MYE mindre sjans for skumle lungesykdommer, bedre økonomi og SEIEREN over å ha klart det. Du har jo allerede klart det. Nå må du bare opprettholde :)

Skrevet

tuuuuusen hjertelig takk for gode råd og tips. jeg vil så inderlig, og skal klare det.

som du nevner så er det sååå mange gode fordeler ved å slutte. og ja- jeg vil ikke krype til korset med sigaretten og si at jeg har begynt igjen... blir da sett på som et svakt menneske. det er jo en av de værste vanene å ha, som du sier- helt unødvendig!

smugrøyking taper jeg selv bare på. da er jeg tilbake på start.. det er nå de røykfrie dagene som teller.. håper og tror at det vil bli enklere for hver dag som går.

du traff spikeren der når du sa at man får nervøse fingre.. akkuratt slik jeg føler det.. vetta pokker hvor jeg skal gjøre av de.. i går mens jeg satt å snakka med min mor så skulle jeg lete etter snusen i veska, og ubevist så tok jeg opp en røykpakke og tok ut en røyk, og plutselig satt jeg der med en røyk mellom fingrene "nei guriii!! se på meg nå a!!!!" sa jeg... jeg viste ikke at jeg hadde en åpna røykpakke i den store veska engang... så det der var rett og slett merkelig!

for noen vanedyr vi er!!

og takk for den påminnelsen om å utsette røyken... når jeg har prøvd å slutte før så har jeg nærmest sørget over å aldri mer kunne røyke... rart hvordan dette er en "venn" og en så innarbeidet vane at man kan sørge...

aldri mer.. helt grusomt....

men det er lettere å utsette det... ikke tenke "aldri mer".

takk for flotte tips :)

Skrevet

Dette klarer du. Når moren min klarte det etter 45 år, klarer du det også... :-) Hun kuttet ned i en uke, og har nå vært røykfri i over et år. Det lukter godt av både henne og huset hennes, og jeg kan ta med min allergiske/astmatiske samboer på overnattingsbesøk. Du får spille spill på mobilen istedet... ;-)

Skrevet

Jeg hørte at man skulle drikke mye vann og spise mye frukt.

Jeg vet ikke om det virker, for jeg sluttet å røyke da jeg var så forkjølet at det ikke var mulig å røyke. Jeg sluttet ufrivillig, men så ble det så greit å la røyken ligge. Den lå og den lå - nå har jeg ikke lenger lyst på røyk.

Lykke til :-)

Skrevet

takk for flere råd og tips :)

virkelig oppmuntrende lesing som gir meg mer motivasjon :)

så bra at man skal drikke mye vann og spise mye frukt da.. det er jo kjempe sunt :)

og det med vann er kanskje noe i det, for jeg drikker mer vann enn før.. jeg er mer tørst av en eller merkelig grunn.. så jeg er stadig vekk på do. hehe..

men rart med det at man ikke har lyst på røyk når man drikker vann.. for jeg hata alltid kombinasjonen vann og røyk før.. ga så dårlig smak i munnen..

drakk derfor mye brus..

så både røk og brus har det ikke blitt noe av nå denne uken :)

skal fortsette å drikke vann for harde livet her ;)

og når mora di etter 45 år klarte det, så skal jeg også klare det!

Skrevet

Hurra for enda en røykfri dag! :) Jeg tror du klarer det jeg. Selvfølgelig bli det noen dager det er vanskeligere enn andre.. Men det er når du klarer disse du virkelig gjør de store skrittene! Tenk på disse som at de teller to dager om du vil.. ;) Og så synes jeg du skal gi deg selv en premie i ny og ne! En ansiktsbehandling f eks. Det er suuuperdigg og blir som en gave til huden din som har holdt ut så lenge med røyken ;) Skikkelig avslapping. Sleng på en nakkemasasje og velværen er komplett. 8-10 20pakninger koster det samme.. ;)

Synes du er flink!!

PS: Forbered deg når du skal i sosiale lag. Jeg spiste faktisk opp en cocktailpinne en gang.. fnis. Sugerøret er faktisk en lifesaver her.

Ha en kjempefin lørdag! :)

Skrevet

Jeg ser de fleste rådene har kommet. Det jeg selv og andre jeg kjenner som er røyfrie husker av selve slutteprosessen, er at det er de første dagene som er de tøffeste. Etter de første 3-4 dagene, vil det gradvis bli lettere.

Ha tyggis, pastiller, gulrøtter eller noe annet med deg hele tiden, og unngå å oppsøke situasjoner hvor du normalt ville fyrt opp en røyk. Få støtte fra røykfrie venner, familiemedlemmer og kollegaer, ved at de er smertelig klar over at du skal slutte. Det er alltid greit å ha noen som kan passe litt på. :ler:

Unn deg en liten premie for hvert mål du når.

Ikke minst vil du oppleve andre premier som finere hud med mer glød, mye bedre luktesans, mye bedre smakssans, bedre kondis, ikke mer gruff i halsen, du vil sove bedre og føle deg generelt sprekere og mer uthvilt.

Det er jammen verdt det! Det vil komme dager hvor du tenker at NÅ hadde det vært godt med en røyk, men det vil du etterhvert kunne slå fra deg veldig lett.

Lykke til! Dette klarer du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...