Gå til innhold

gave til 12 år gammel jente

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et fadderbarn på 12 år fra Afrika, og vil gjerne sende henne en gave. Jeg har lyst til å kjøpe noe hun virkelig blir glad for, men synes det er vanskelig. Noen ideer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hårspenner og fargeblyanter. Og kanskje en skikkelig fin kjole.

Vet jo ikke hvor i Afrika det er, men i mange land er sokker skikkelig status - så kanskje noen fine sokker også.

Skrevet

Det er Burkino-Faso! Tusen takk for dine forslag:)

Skrevet
Det er Burkino-Faso! Tusen takk for dine forslag:)

Ok - det er iallefall et fattig område.

Jeg tror du vil gjøre suksess med det jeg foreslo over. Når det gjelder skoleting, så er det alltid suksess i fattige områder i Afrika. Ransel f.eks. - å fy for stas det hadde vært for henne. Kjole, ransel, fargeblyanter, blondesokker og nye hårspenner - og jenta hadde vært i himmelen i flere år.

Nå vet jeg jo ikke hvor mye du skal kjøpe for heller da.

Skrevet

Jeg har også et fadderbarn, og organisasjonen som har med dette å gjøre anbefaler at man ikke sender gave ned til fadderbarnet sitt. Dette er fordi en gave til kun ett av fadderbarna kan føre til misunnelse og dårlig stemning.

Jeg tror ikke det gjør noe om du sender en liten, symbolsk gave men jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på å sende en fin kjole. Fargeblyanter synes jeg er en bede ide fordi andre barn også kan låne dem :)

Skrevet

åå! jeg har jo lyst til å kjøpe så mye til henne :rodme: men sokker og hårspenner da? (var jo kjempefint forslag) Virker på Plan som om det er OK å sende gave!

Skrevet
åå! jeg har jo lyst til å kjøpe så mye til henne :rodme: men sokker og hårspenner da? (var jo kjempefint forslag) Virker på Plan som om det er OK å sende gave!

Men husk at du ikke trenger å kjøpe nytt da. Er masse fint på Fretex.

Så snill du er forresten.

Men husk skolesaker også - det er virkelig noe av det barna der nede setter aller mest pris på. For dem er det virkelig stas å gå på skolen. De løper av gårde, nyvaske, nygredde og fine i tøyet. De har et helt annet syn på skolegang enn barna her hjemme.

Jeg synes godt du kan sende med et lite innrammet bilde av deg også, så kommer hun til å ta det med på skolen og vise det frem og fortelle hvem hun har fått de fine tingene fra. Det er kjemepspennende for ei lita jente i Afrika å "kjenne" noen i et land som er så langt borte som Norge er. Kanskje læreren kan fortelle klassen noe om Norge også.

Hva med å skrive til et eller annet turistbyrå og spørre om du kan få et kart over Norge på engelsk, så kan du sende det også. Turistbrosjyre med masse bilder fra Norge kan du sende også - de kommer til å glane det i stykker.

De blir glad for så lite, men ofte andre ting enn det vi tror.

Skrevet

De gangene vi har sendt gaver har det vært ting som kan brukes av flere, f.eks. fotball. Sist kjøpte vi gjennom Plans gavebutikk, siden det er ganske enkelt.. Man kjøper da en gave og velger om man vi skrive et brev eller ikke som legges ved :) Du kan jo ta en titt og se hva slags ting som er poplulært, men kanskje kjøpe et annet sted sånn at hun f.eks. ikke får like strømper som alle andre..

Skrevet

Jeg betaler for et barn på Filippinene gjennom en annen organisasjon, det kan jo være at holdningen til gaver er annerledes i Burkina Faso.

Om Plan sier det er greit, så vet jo de hva de snakker om og da synes jeg du skal sende det du vil :) Mente ikke å være negativ, jeg husket bare at jeg hadde så lyst til å sende mitt adoptivbarn noe, men så frarådet de det... men det er vel forskjell på hvordan folk reagerer på det i de forskjellige landene, og fra organisasjon til organisasjon :)

Skrevet
Jeg har også et fadderbarn, og organisasjonen som har med dette å gjøre anbefaler at man ikke sender gave ned til fadderbarnet sitt. Dette er fordi en gave til kun ett av fadderbarna kan føre til misunnelse og dårlig stemning.

Jeg tror ikke det gjør noe om du sender en liten, symbolsk gave men jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på å sende en fin kjole. Fargeblyanter synes jeg er en bede ide fordi andre barn også kan låne dem :)

Organisasjonene sier så mye rart de. ;)

Barna i disse fattige områdene er vant med at andre har noe annet enn de har. Noen får fra bedre stilte slektninger, noen får fra turister, noen får fra fremmede i andre land osv.

Skrevet
De gangene vi har sendt gaver har det vært ting som kan brukes av flere, f.eks. fotball. Sist kjøpte vi gjennom Plans gavebutikk, siden det er ganske enkelt.. Man kjøper da en gave og velger om man vi skrive et brev eller ikke som legges ved :) Du kan jo ta en titt og se hva slags ting som er poplulært, men kanskje kjøpe et annet sted sånn at hun f.eks. ikke får like strømper som alle andre..
Fytti katta for noen uanstendige priser de opererer med.
Skrevet
Jeg betaler for et barn på Filippinene gjennom en annen organisasjon, det kan jo være at holdningen til gaver er annerledes i Burkina Faso.

Om Plan sier det er greit, så vet jo de hva de snakker om og da synes jeg du skal sende det du vil :) Mente ikke å være negativ, jeg husket bare at jeg hadde så lyst til å sende mitt adoptivbarn noe, men så frarådet de det... men det er vel forskjell på hvordan folk reagerer på det i de forskjellige landene, og fra organisasjon til organisasjon :)

På Fillippinene er de iallefall vant med å få gaver sendt fra utlandet. Finnes vel knapt noe land i verden som eksporterer så mye arbeidskraft til utlandet - og hvor praksis er at disse sender hjelp hjem til sine slektninger.

Skrevet

helt enig :haar:

Skrevet

Derfor er det like greit å kjøpe andre steder, for sånne som TS som kanskje vil tenke litt over gaven og "koser seg" med å finne noe fint. Den siden der passer fint for min mamma som vil ha det overstått for, type: finne gave og skrive brev på en halvtimes tid så ordner plan resten.. Tror de samarbeider med Sprell og det er vel ikke det billigste stedet det heller, så begge partene tjener nok en slant på sånne som mamma..

Skrevet

Det anbefales å sende noe som kan brukes av flere, som feks fargeblyanter som ble nevnt her.

Skrevet
Det anbefales å sende noe som kan brukes av flere, som feks fargeblyanter som ble nevnt her.

Og det er kun basert på misforstått snillhet (dumhet/uvitenhet).

I fattige områder i Afrika har de like mye forståelse for andres eiendeler som det vi har.

Hvorfor i all verden skal en hel haug med andre barn f.eks bruke denne jentas fargeblyanter? Da får folk heller sende noe til skolene da.

Ts: det du gir er jentas eiendel, om hun vil dele det med venninner er hennes egen sak. Det er ikke noe du skal tenke på.

Gjest Antiliberalist
Skrevet
Hvorfor i all verden skal en hel haug med andre barn f.eks bruke denne jentas fargeblyanter?

På den annen side vil det ikke være rasjonelt av de andre barna å la henne få beholde fargeblyantene for seg selv, dersom hun er en egoist som ikke vil dele.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...