Gå til innhold

Bein i halsen - ut av ledd?


Gjest Merkelig?

Anbefalte innlegg

Gjest Merkelig?

Har opplevd flere ganger nå å få et bein i halsen ut av ledd. Dette skjer blant annet dersom jeg holder hodet noe på skakke når jeg svelger - selvsagt ikke hver gang - men noen ganger - og stadig oftere. Det har skjedd flere ganger når jeg sover, og jeg bråvåkner da i et smertehelvete. Jeg får ikke svelgt ned og det stikker en kul (bein?) ut på høyre side av halsen. Det er høyt oppe, og litt på siden, ca. to fingre under kjeven, og på høyre side. Det er intenst vondt. Første gang jeg opplevde dette er vel rundt 2 år siden.

Før kunne det vare i opptil en time, og jeg var stadig redd for at dette skulle blokkere pusterør på noe vis (noe det ikke har gjort, går kun utover svelg).

Har nå lært meg en teknikk der jeg presser/masserer beinet på plass. Dette gjør sinnsykt vondt, men når det er på plass, opphører smerten umiddelbart.

Har vært til to leger med dette (men da når alt har vært "på plass"), og beskrevet symptomene.

Lege nr. 1 så bare litt rart på meg, og mente at dette ikke var mulig. Sannsynligvis var det en slags krampe, og han mente at jeg overdrev voldsomt. Han mente det var umulig å få noe i halsen ut av ledd.

Lege nr. 2 mente han hadde lest om dette tidligere, men at det i såfall var svært sjeldent, og ingenting å gjøre noe med.

Når dette skjer, er det som nevnt sinnsykt vondt. Lurer på om det er andre her som har opplevd dette/kjenner noen som har opplevd dette - og litt om hva man evt. har gjort for å få slutt på dette.

Har prøvd å google, men finner ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...kan det være tungebeinet? (tongue bone eller hyoid bone på engelsk om du vil google litt mer)

Jeg har aldri hørt om noe slikt som du beskriver, men selv kan jeg bevege på mitt eget tungebein ved å trykke på utsiden av halsen, ved siden av spiserøret. Det er visstnok ikke vanlig det heller, de pleier å sitte dønn fast.

Uansett - jeg synes faktisk at du burde gå tilenda en lege. Gjerne finne en spesialist av noe slag. Om det ikke er noe å gjøre med, så får du i det minste beskjed om det fra en som vet hva han snakker om!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling, men kanskje du har mer utbytte av å snakke med en kiropraktor eller manuellterapeut? De kan ha mer greie på knokler og slikt enn allmennleger. Du kan få utglidninger i nakkehvirvlene, men er usikker på om det kan gi SÅ sterke symptomer. Ellers kan det kanskje være noe annet enn bein; muskelkrampe, skjoldbruskkjertelen eller noe relatert til svelget/strupehodet (jeg bae gjetter altså, ut fra ting som er i det området) :klø: Legen burde kanskje vurdert noen undersøkelser for å sjekke om alt var normalt. Høres veldig ubehagelig ut, men vil tro det ikke er "livsfarlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Har opplevd flere ganger nå å få et bein i halsen ut av ledd. Dette skjer blant annet dersom jeg holder hodet noe på skakke når jeg svelger - selvsagt ikke hver gang - men noen ganger - og stadig oftere. Det har skjedd flere ganger når jeg sover, og jeg bråvåkner da i et smertehelvete. Jeg får ikke svelgt ned og det stikker en kul (bein?) ut på høyre side av halsen. Det er høyt oppe, og litt på siden, ca. to fingre under kjeven, og på høyre side. Det er intenst vondt. Første gang jeg opplevde dette er vel rundt 2 år siden.

Før kunne det vare i opptil en time, og jeg var stadig redd for at dette skulle blokkere pusterør på noe vis (noe det ikke har gjort, går kun utover svelg).

Har nå lært meg en teknikk der jeg presser/masserer beinet på plass. Dette gjør sinnsykt vondt, men når det er på plass, opphører smerten umiddelbart.

Har vært til to leger med dette (men da når alt har vært "på plass"), og beskrevet symptomene.

Lege nr. 1 så bare litt rart på meg, og mente at dette ikke var mulig. Sannsynligvis var det en slags krampe, og han mente at jeg overdrev voldsomt. Han mente det var umulig å få noe i halsen ut av ledd.

Lege nr. 2 mente han hadde lest om dette tidligere, men at det i såfall var svært sjeldent, og ingenting å gjøre noe med.

Når dette skjer, er det som nevnt sinnsykt vondt. Lurer på om det er andre her som har opplevd dette/kjenner noen som har opplevd dette - og litt om hva man evt. har gjort for å få slutt på dette.

Har prøvd å google, men finner ingenting...

DET SAMME SKJER MED MEG OGSÅ D HAR SKJEDD I 1 ÅR HAR SAMME PROBLEMER I HALSEN PÅ VENSTRE SIDE DET ER SÅNN KULE SOM STIKKER OPP ER HELT JÆVELIG VONDT JEG PLEIER Å SVELGE D NED OG VENTER 10 MIN HVER GANG TIL SMERTEN GÅR BORT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette opplever jeg også noen ganger. Sterke smerter når jeg svelger og hodet er snudd til siden. Det kjennes ut som om at bein eller sener eller noe vrir seg om hverandre: ekkelt, men det gir seg igjen etter en stund. Hadde vært fint å få en forklaring på dette. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Gjest AnonymBruker

Når en leser første post her høres det max idiotisk ut ved beskrivelse."Brekt et bein i halsen."

brekt bein? Ville tippet på en skive i nakken som har flytta litt på seg eller en nerve i klem?

Whiplash f.eks der kan never bak i nakke som foregreiner seg gi svelgeproblemer og ikke minst det er veldig ekkelt og ubehagelig.Samme kan skiveproblemer gjøre. Og jo det kan gjøre vondt som pokkern.

Manuellterapi vil jeg anbefale ved whiplash skade

Det kan også være kramper i muskler

Betennelse i mandler gir også lign.symptomer-sårt og smertefullt å svelge.

Det kan være tungebeinet,kun barn og unge har fortsatt "løst" bein.Men dette skal en ikke tukle med,

som kjent så om tungebeinet er brekt (voksne) er man da kvelt aka drept.Ligg unna og ta en tur til legen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg opplever det samme noen ganger i året og ja, det gjør sykt vondt! Har tidligere klart å løse det med å dytte på halsvirvlene mens jeg har bøyd hodet nedover. Men nå hjalp ikke det. Løsningen fikk jeg ved å lese hintet her om TUNGEBEN.

Løsningen:

Jeg bøyde hodet, trykket på halsen og trakk/svelget tungen langt ned i halsen, og da fikk jeg virvelen på plass. For en lettelse, puh :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS!

Av det du skriver mistenker jeg at det er hyoidbeinet (eller "tungebeinet" som noen kreative hoder har kalt det på norsk) du har trøbbel med.

Jeg har ikke nok erfaring ril å uttale meg om hvor vanlig eller ikke det er med slike problemer, men jeg skal fortelle det jeg vet.

Dette benet sitter i halsen, og fungerer som festepunkt for små muskler i svelg, munnhule og områdene rundt. Det er ingen andre bein som berører det, så derfor er det sant som en av legene sa; at det umulig kan ha gått ut av LEDD (siden beinet ikke danner ledd med noe annet bein). Det kan jo derimot ha flyttet på seg av en eller annen grunn, og da tenker jeg med en gang et det er noe rart med festepunktet på en eller flere av de nevnte muskler, eller på en av disse musklene i seg selv. Vi er også alle født litt anatomisk forskjellige, noe som uheldigvis kan ha skylden for halsproblemene dine.

Spør du meg er det lite annet en litt god gammel bildediagnostikk (i trommel) som kan avsløre denne rariteten.

Spennende case. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...