Gå til innhold

Med baby i magen :)

Ephemera

Anbefalte innlegg

Fin fødselshistorie, takk for at du delte den!

Vannet går nok ut av kroppen, skal du se. Men jeg forstår godt at du ønsker å gå ned igjen i vekt, det kommer jeg også til å ønske når nurket er ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har gått ned mellom 2 og 3 kilo til siden jeg kom hjem fra sykehuset :)

Men fremdeles + 14 kilo :sukk:

Det skal forsvinne gjennom amming, trilleturer og vann som forsivinner fra kroppen :jepp:

Men skal jo heller ikke slanke seg de 6 første månedene etter fødselen. Skummelt å tenke på at giftstoffer fra fettet går over i morsmelken! Men det går jo an å redusere matinntaket. Jeg spiser faktisk sundt nå, men problemet er å la være å spise sjokolade på kveldene. Jeg greier fraktisk ikke å la være... Og når man skal prøve å spise mindre, blir man jo helt besatt... :sukk: Passer heller ikke helt bra at det snart er jul...

----

Ellers hadde lillegutt lagt på seg 180 gram på 4 dager når vi var og veide ham igjen igår :jippi: Han er nå oppe i 4.005 gram. Han har fremdeles litt igjen for å nå fødselsvekten sin (som var 4.280). Helsesøster var kjempefornøyd, men vi skal innom og veie ham igjen på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter litt med nattesøvnen for tiden... Har vært sånn det to siste nettene. Fryktelig slitsomt for mamma... spesielt siden vi ikke hadde en eneste våkennatt med Ephelille, så vi er godt vant ;) Problemet nå er at lillebror ikke vil sove i senga si. I begynnelsen hadde vi ham liggende mellom hodeputene våre i senga, og de første nettene sov han godt i senga si også. Men nå skal han bare ha pupp hele tiden. Når jeg da tar ham ned til meg og gir ham pupp, så sovner han etter noen få minutter og vil gjerne ligge inntil puppen og sove. Når jeg så løfter ham opp i senga hans, begynner han å hyle. Og spiser på hendene sine og gir tegn til å være sulten. Så sånn holder vi på et par timer, til mannen blir desperat fordi han skal opp og på jobb og trenger å sove. Så da tar jeg lillebror med meg opp på stua. Der blir det pupping igjen, men så sover han - i vogga. Har forsøkt å legge ham rett dit også, men nei, han må ha pupp først. Han kan så sove rundt 3 timer i vogga og da sover jeg på sofan.

Vi leter selvsagt etter årsaken og hva vi kan gjøre for at mamma skal få nattesøvnen tilbake. Igår kjørte mannen og Ephelille og kjøpte et lammeskinn til, sånn at vi har et i senga i tillegg til i vogga. Det hjalp lite i natt. Det virker uansett rart at det er kaldt til ham, siden han skriker med en gang vi legger ham i senga. Vi kom på at vi nettopp har byttet type pyjamas, så for sikkerhets skyld går vi tilbake til ullpyjamasen fra Nøstebarn igjen i natt. Vi har vurdert å flytte ned vogga, men det blir for mye styr for meg å bære den opp igjen hver morgen, da han sover i den på stua om dagen. En annen løsning kan være å ta vognbagen inn på soverommet og la ham ligge godt inntullet i vognposen. Ifølge en helsesøster skal de heller ikke sove over 3 timer om dagen - da går de inn i den dype søvnen som kan gå utover nattesøvnen. Så vi prøver å vekke ham hver tredje time nå.

Igår skulle jeg egentlig på barseltreff på helsestasjonen samt veie ham igjen. Når vi veide på fredag hadde han bittelitt igjen for å nå fødselsvekten og helsesøsteren som veide ham - en annen en hun vi pleier å gå til - ville at vi skulle komme og veie igjen igår. Men jeg var helt utkjørt av søvnmangel og siden helsestasjonen vår er under oppussing og vi derfor må dra til en annen som ligger et stykke med bil unna, orket jeg rett og slett ikke. Når jeg fikk Ephelille, ble vi satt sammen fire og fire til alle kontrollene og vi fikk en super barselgruppe! Sånn gjør de det ikke på denne andre helsestasjonen - de kjører isteden en times barseltreff to mandager på rad nå, sånn at vi har mulighet for å danne barselgrupper. Jeg vet ikke, men jeg ser for meg at det er mest førstegangsfødende som er med på sånt? Spesielt siden temaet for gårsdagen bl.a. var "Den nye familien"? Og så tenker jeg at de andre sikkert er 18 år og sånn... Men jeg kunne jo vært heldig og det kunne jo vært koselig å ha noen likesinnede å trille med, så vi får se om jeg tar meg en tur neste mandag.

Idag har jeg og lillebror vært på den første trilleturen :) Kjempekoselig, selv om det hadde vært mere perfekt om det var vår eller sommer ute ;) Jeg har bare gått inn og ut av bilen i evigheter, så jeg tenkte for eksempel ikke på å ha på meg lue og votter. Det var bare 1 eller 2 kuldegrader, men klar og skarp luft, så det var egentlig veldig kaldt. Lillebror lå godt og varmt nede i vogna da. Han hylte når jeg la ham ned, men med en gang jeg begynte å trille, ble han stille og sovnet. Trillet til butikken og tilbake igjen og var nok ute i nesten en time. Han sov søtt hele tiden. Akkurat sånn var Ephelille også. Hun elsket å trille vogn. Om vi skal på trilletur imorgen, avhenger litt av hvordan natta blir, og på torsdag skal en venninne bli med meg og trille tur. Planen er egentlig å trille til et kjøpesenter, men jeg er redd jeg må trekke meg og avtale kortere tur, for formen er jo ikke helt på topp ennå og det er et bra stykke å gå ;)

Og så øyner jeg håp om at ammingen har innvirkning på kiloene mine :) :) Jeg har blitt helt hysterisk over vekta og siden jeg nå veier meg hver morgen, truer mannen med å hvie ut vekta... Men jeg går stort sett ned hver dag, noen dager litt opp... men tilsammen har jeg nå gått ned 14 kilo! Da er det 12 igjen og det er til å grine over, og jeg får fremdeles ikke på meg dongeribuksa mi, men hvis det fortsetter sånn så går det jo helt fint :jepp: Spiser litt sjokolade hver kveld også, for jeg greier bare ikke å holde meg unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be mannen gjemme vekta i en periode, så har du fokus på sunt og godt kosthold, med noen godbiter. Så kan du se om en tid :) Kanskje du klarer å roe fokus på kiloer?

Slitsomt når de små krever så mye kroppskontakt. Har desverre ingen råd å gi, dere har vel prøvd det meste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iss: Er du gal - jeg skal ha vekta mi i fred!!! :ler:

----

I natt har lillebror sovet som en drøm!! :) Såååå deilig for mamma. (Har forøvrig fått høre av venninner at jeg er alvorlig bortskjemt når det gjelder barn og nattesøvn :fnise:). Han ville ikke ligge i senga si da, men sov mellom oss i dobbeltsenga. Og han skulle sovne ved puppen. Når jeg flyttet ham fra puppen og mellom putene våre, begynte han å gråte. Dette resulterte i en svært akrobatisk ammestilling, der jeg måtte ligge over ham mellom putene våre og la ham få pupp til han sovnet. Og akkurat idet han sovnet, bæsjet han, sånn at jeg måtte ta ham opp og skifte bleie.. Så var det tilbake til akrobatstillingen og til slutt sovnet han. Da var klokka ett og jeg torde nesten ikke å puste når jeg la meg ned ved siden av ham. Han sov så godt inntil puta mi. Og jammen sov han ikke til klokka var halv sju idag tidlig! Da hadde mannen greid å sovne av en halvtime, tilogmed! Da var det tid for pupping igjen, og så sov jeg og lillebror videre til halv ti! Fantastisk! :hoppe: Så dette må bli oppskriften for nattesøvn inntil videre :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det gikk bedre i dag! Håper det fortsetter slik :jepp:

Vi er nok utrolig bortskjemte vi også når det gjelder nattesøvn. I starten sov hun jo nesten rundt (6-7 timer i strekk). Nå blir det ikke mer enn ca 4, men midt på natta pleier hun ikke ha gjort alvorlig business så da slipper jeg skifte bleie. Og hun roer seg fint i senga igjen. De siste dagene har hun ikke vært like flink å roe seg når det egentlig er morning og mor vil sove enda mer, men det er kanskje litt mye å forlange? :klø: Så da får hun ligge ved siden av meg i en times tid til jeg blir klart til å stå opp ;)

Det der med at de ikke skal sove mer enn 3 timer på dagtid har jeg aldri hørt? I starten sa de på sykehuset at om det gikk mer enn 4 timer mellom mating på dagtid den første uka (inntil hun hadde tatt igjen fødselsvekta), så måtte jeg vekke henne og gi mat. Men etter det kunne hun få regulere søvn og mat helt selv. De lærde strides vel her også, som vanlig ;)

Ha en super dag! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, ser for meg ammeakrobatikken! :D Har vært borti litt lignende da gutten stelles på stellebordet og rett etter bleien har kommet på ble han så sulten at mor bretta frem puppen og ga mat på stellebordet i en svært krokbøyd stilling ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk, det er litt surrete med nattesøvnen i starten. Jeg hadde også alltid en av tvillingene i senga hele natten i starten. Jeg måtte bare bytte på og noen ganger havnet begge i senga... Stakkars mannen, ikke så veldig god plass til ham der ute på kanten. Men det gikk seg veldig til etter en liten stund, man må liksom bare komme seg gjennom de første seks ukene, synes jeg..

Min barselgruppe er SUPER. Jeg tenkte som deg at det kanskje ikke var noe for meg, men de hadde satt oss sammen slik at vi var 3 andregangsmødre og tre førstegangsmødre, alle i alderen 35-41 år. herlig. De har samlet de unge mødrene fra samme periode i en annen gruppe. Vi møtes en gang i uken og har masse felles... Du kan jo gi dem en sjanse, kanskje helsestasjonen har vært litt lure i sammensetningen.... Jeg hadde sikkert vært litt mer sketisk til en gruppe med førstegangsmødre i 20-årene (no offence til dem i dagboken din som er det, he he). Skjønt, som du sier, hyggelig å ha noen å trille med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Estrella, Caramba og Wings: :klemmer:

Lenge siden jeg har oppdatert her, ser jeg.

Det går bare bra med oss! Litt ymse med nattesøvnen, men... Noen netter har smufen sovet hele natta, mens andre netter har jeg sittet oppe på stua med ham og vært utslitt og noen ganger grått mine desperate tårer... Men så kom vi til å tenke på - og jeg leste litt - at han kanskje ikke var mett nok om natta. Han ville liksom ha pupp hele tiden og skulle jo sovne med den i munnen. På et annet forum leste jeg at flere ga babyene MME om kvelden, ikke bare for at foreldrene skulle få sove om natta, men for at babyene skulle bli gode og mette, noen mente at de hadde mindre melk om kvelden? I alle fall så bestemte vi oss for to - tre dager siden for å la ham først få pupp etter at vi hadde lagt oss, og så flaske med MME. Hadde kjøpt inn et par kartonger med ferdigblandet NAN før fødselen, sånn i krisetilfelle. Og det gikk ned på høykant, Smurfen ble trøtt og veldig mett - og han sov hele natta! Den første natta matet vi i tolv-ett-tiden og gutten sov helt til halv åtte neste morgen!!! Da fikk han pupp og sovnet igjen. Jeg våknet 11.45 den dagen og lå og så på at han fremdeles sov og var helt overrasket. En halvtime senere vekte jeg han faktisk, ved å ta ham opp. Neste natt ble ikke fullt så bra, men da fikk han lite pupp før MME'en, om det kan ha noe å si. I natt sov han hele natta igjen! Deilig!!

Ellers er det jo snart jul og jeg kjenner jeg kunne vært foruten julestresset i år. Spesielt siden vi har huset fullt av tilreisende svigerforeldre... (:()

Vekta går heldigvis nedover! Jeg har nå gått ned omtrent 15 kilo og har da omtrent 11 igjen. Bare de forsvinner, så skal jeg alltids smøre meg med litt tålmodighet, selv om jeg helst skulle hatt de bort i går... Lurer på om jeg fremdeles har litt vann i kroppen også. Det som var på anklene er borte, men jeg får ikke igjen glidelåsen på nesten noen av støvlettene mine? Kan jeg virkelig ha lagt på meg så mye fett at jeg har blitt så mye tykkere i anklene? Hm... (Håper det er mere vann ;))

Endret av Ephemera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten vært ute på noen trilleturer. Litt rolige turer til og fra butikken og en langtur på over en time. Den timesturen tenkte jeg at jeg skulle gå hver dag :fnise: men det har jo allerede skjært seg ;) Jeg var forøvrig helt våt av svette når jeg kom hjem fra den turen - da havnet Smurfen på badegulvet og mamma i dusjen. Jeg må finne frem litt mere treningsgunstige klær neste gang jeg skal begi meg ut på en sånn tur :) Men jeg merker at det er vinter og kaldt og at jeg aller helst liker å sitte inn... Det er ganske annerledes når det er vår og sommer - mye koseligere å være ute da. Men nå på vinteren trengs det også å trimmes litt, i tillegg til at det er godt både for mor og barn og komme seg ut en tur om dagen. Nå er det imidlertid så kaldt her. De dagene temeraturen tipper over 10 minus, skal man jo holde seg inne når bayene er så små. Jeg vet ikke hvor lenge, men?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Hei, alle sammen! :vinke:

Det går bare bra med oss :) Bortsett fra litt magevondt hos Smurfen... Det er jammen ikke bare, bare å amme heller. Er utrolig glad for at jeg fikk det til denne gangen og javisst er det veldig praktisk, men det er det der med å passe på hva man spiser. Smurfen er tydeligvis ganske ømfindtlig på det der og det er ikke så lett å finne ut hva han reagerer på. En ting er i alle fall sikkert og det er at han ikke tåler kål! Jeg greide i vanvare å spise litt rødkål borte på besøk i jula, noe jeg veldig fint kunne greid meg uten også, men jeg tenkte ikke over det før spist var spist. Og i det samme selskapet drakk jeg også litt brus, noe som har gått bra før, men som det må drikkes i små mengder og i alle fall ikke sammen med noe annet han kan reagere på. Stort sett har jeg kuttet ut brus også, men siden jeg er veldig glad i det, prøver jeg det ut med jevne mellomrom. Men det var kålen... Dagen etter greide jeg å spise litt blomKÅL og broccoli og da var det igang igjen. Og som om ikke det var nok, spiste jeg kebab med kinaKÅL dagen etter. Skulle jo tro jeg var helt fjern, men jeg har aldri tenkt over at det finnes så mange varianter av kål... Nå har jeg i alle fall lært!! Men så, for noen dager siden, fikk han vondt i magen igjen. Da hadde jeg spist Dolmio spaghettisaus og nå har jeg googlet og lest at noen barn også reagerer på sterkt tomatbaserte produkter... Melk kan de også reagere på. Det drikker jeg ikke, men jeg spiste i en periode hvitost på brødskiven. Det har jeg også kuttet ut nå, men jeg håper virkelig ikke at han reagerer på melk! Han er også glupsk og vil ha pupp forholdsvis ofte. Kan det være at han får for lite melk? Det er så mye man kan lure på, men han har jo lagt fint på seg. Vi veide ham på helsestasjonen i mellomjula og da veide han 4.810 gram. Vi skal på 6 ukers-kontroll på torsdag og det blir spennende å se hva han veier da. I tillegg kan vi jo snakke med helsesøster om disse tingene han kan reagere på, selv om jeg vet at vi bare må prøve oss frem. Nå spiser jeg så nøytralt som mulig og så innfører vi en og en ting av de tingene vi mistenker. Her er også klementiner inkludert. Har spist endel av det siden han ble født og barn kan også reagere på sitrus...

Ellers er det isende kaldt om dagen og umulig å være ute. Kan liksom ikke huske at det pleier å være så kaldt og jeg går og sier at det må være bare fordi jeg har baby og vil være ute :ler: Vi kom oss på en times trilletur igår da, da var det bare 3 - 4 minusgrader. Idag har det vært 14 - 16 og det er meldt kaldere resten av uka... Gleder meg veldig til våren og sommeren :jepp:

Vekta kryper også sakte men sikkert nedover. Har nå gått ned 16 kilo og har i underkant av 10 igjen. Er fremdeles fryktelig utålmodig når det gjelder å få dem bort også og det passer dårlig med at jeg ikke kommer meg ut på trilletur :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med lillebror!

Har vært så lite på som Susan Sto Helit i det siste, og tenkte kanskje du ville blitt litt skeptisk om du plutselig fikk gratulasjoner fra Urge... ;)

Husker godt det med å prøve å finne ut hva det kunne være babyen reagerte på ved amming. Det var en skikkelig jobb. Og man fikk SÅ dårlig samvittighet når man hadde spist noe feil.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan: :klemmer:

Idag bikket temperaturen såvidt under 10 minus og hele familien har vært ute på en times trilletur. Veeeeldig godt påkledd alle mann, men godt var det! Været har visst planer om å bli litt mildere i hele to dager nå, mandag og tirsdag, og i tilfelle må jeg prøve å komme meg på besøk på jobben en av disse dagene. Etterpå blir det vel inneliv igjen. Det er litt koselig å sitte inne og fyre i peisen også da, men også godt for både kropp og sjel, og for både mamma og lillesmurfen, å få trillet seg en tur om dagen :)

På torsdag var vi på 6 ukers-kontroll på helsestasonen. Alt var tipp topp med lillegutten og han har nå blitt 5.410 gram og 56 cm. Når det gjelder ammingen så beroliget helsesøster med at det stort sett bare er frem til de er 3 måneder de reagerer så mye på det man spiser. Jeg har spist helt nøytralt en stund nå og magen hans har vært helt fin. Igår spiste vi viltgryte med cream fraiche og han hylte resten av kvelden :( Men så gikk det plutselig over og han sov hele 7 timer i strekk i natt! Så nå tror vi egentlig ikke at det var maten likevel, men kanskje bare "generell" mageknip? Vi skal ha rester av gryta til middag idag og mens han hylte igår kveld så fant vi jo ut at jeg skulle spise noe annet isteden, men nå skal jeg spise det likevel. Både fordi jeg har lyst på og for å eventuelt utelukke at han reagerer på melkeprodukter. Det betyr at jeg må vente minst en dag til med å drikke brus - noe jeg heller ikke har gjort på evigheter - for å vite hva som utgjør hva osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring sier noe annet enn din helsesøsters... Måtte holde meg unna brus hele perioden jeg ammet, altså godt over ett år.

Men andre ting kunne jeg spise igjen tidligere.

Det er utrolig vanskelig å vite hva de egentlig reagerer på. Her misstenkte vi både kål og løk en stund, men etter litt forskning kunne jeg fint spise begge deler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, stor og flott gutt :babygutt:

Jeg har stort sett begynt å spise hva jeg vil gradivs, nå synes jeg ikke de reagerer lengre. De får så mye fast føde nå at puppen blir mer som kos, men de er også blitt hele 7 mnd, da.

Åhhhh, gleder meg også litt til våren. De første dagene når sola plutselig varmer og man bare vil ut...mmmmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...