Gå til innhold

Med baby i magen :)

Ephemera

Anbefalte innlegg

Oi, det høres ut som en heftig opplevelse! :sjokk: Men samtidig må det jo være greit når det går så fort. Og så bra at du har funnet litt ut av ammingen, husker du prøvde som en helt med Ephelille.

(Og helt enig, store pupper er noe herk! ;))

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en flott fødselshistorie! Det hørtes veldig intenst ut, men sikkert godt at det ikke tok så lang tid også.

Kjenner jeg blir ekstra spent, samtidig som jeg også gleder meg veldig til det blir min tur, når jeg leser så flotte beskrivelser av fødselen :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig veldig greit at det gikk så fort, for man blir så vanvittig sliten av laaaaaange fødsler som drøyer ut. Og jeg så for meg en våkennatt med såpass vonde rier at jeg ikke skulle få sove (som jeg hadde med Ephelille). Men samtidig blir det fryktelig vondt når det går så fort! Og det ble veldig kaotisk og jeg vet ikke om jeg helt skjønte hva som skjedde. JM sa det etterpå, at når det går så fort så skjønner man nesten ikke hva som foregår. Jeg snakket hull i hodet på mannen i et døgn etterpå, om at jeg ikke kunne forstå at jeg allerede var ferdig, at babyen var ute!! :) Men jeg kan liksom ikke beskrive hvor vondt det var altså... det var faktisk helt fryktelig ille. Var en venninne som sa at jeg ikke måtte fortelle om fødselen min til folk som skulle føde i nærmeste fremtid, men dere leser jo her på eget ansvar :ler:

Men altså - veldig, veldig godt å være ferdig og ha fått et perfekt barn. Veldig rart at vi nå er en familie på fire! Merkelig følelse å kjøre hjem med to barneseter i baksetet.

Nå venter jeg på å få tilbake kroppen min. Jeg veide meg når vi kom hjem på søndag og da hadde jeg gått ned 8 - 9 kilo. Det var jeg fornøyd med, men jeg er litt mere skeptisk når vekta har stått stille siden da :sjenert: Jeg må vel bare forstå at jeg ikke kan veie meg hver dag nå. Kiloene forsvant jo sist også. Da hadde jeg riktignok nettopp slanket meg litt, så jeg gikk bare tilbake til det jeg veide før slankekuren (trivselsvekta?). Jeg la på meg omtrent 26 kilo denne gangen og jeg får litt hetta av hvor mye jeg fremdeles veier. Hadde mye vann i kroppen da. Endel har allerede forsvunnet, har ikke så mye i leggene lenger, men fremdeles ganske mye ved anklene og på vrista etter hvert som dagen går. Har helt vondt i vevet der. Når forsvinner vannet da? Kan jeg drive det ut ved å drikke mye?

Ellers gikk babyen ned nesten 10 % i vekt mens vi var på sykehuset, noe som er helt vanlig. De ville at vi skulle dra og veie ham på helsestasjonen på tirsdag, altså igår. Også ringte helsesøster på mandag og tilbød enten hjemmebesøk eller samtale på helsestasjonen. Siden vi skulle veie og siden vi ikke følte behov for hjemmebesøk denne gangen, var vi til time der igår. Han hadde gått opp 10 gram (!). Veldig beroligende at han ikke hadde fortsatt å gå ned i alle fall. Men siden det var litt lite og siden han er veid på to forskjellige vekter, ville de at vi skulle komme tilbake og veie igjen på fredag. Veldig vanskelig å vite hvor mye han får i seg når man ammer :klø: Han fikk litt MME på sykehuset (pasienthotellet) før vi dro derfra. Han hadde fått litt feber, 38 grader, og de sa at det var "tørstefeber" fordi han hadde fått litt lite melk. Da hadde jeg jo bare råmelk ennå. Og da gikk feberen ned :) Så vi ga ham likegodt en skvett MME søndag kveld også. Bedre det enn at han skal være sulten :jepp:

Da er det tid for å pumpe igjen. Gleder meg veldig til brystsprengen avtar og han kan ta puppen uten så mye styr på forhånd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes litt ut som samboeren til en kollega. Hun sa også at hun egentlig hadde sett at det kunne tatt litt kortere tid. Det ble så voldsomt når det sto på!!!

Kan tenke meg det er merkelig å plutselig ha to barneseter. Jeg har vasket trekket til setet etter lillegutt, rart å tenke på at det snart sitter en annen liten baby der :rødme: Også så små de er i setene med en gang...

Husker lillegutt også gikk ned litt mye til å begynne med. Gikk seg heldigvis fort til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, for en rask fødsel! Utrolig, når man tenker på hvor lang tid du brukte sist!!!!

Jeg kjenner meg såååååå igjen i det du forteller. Min siste fødsel tok 1t 20 min fra riene startet. Utrolig intense smerter, det verste jeg har vært med på, og jeg hylte også ned føden, he he..... I etterkant husker jeg bare bruddstykker.

Jaja, da er det GJORT, er det ikke deilig? Nå kan du kose deg med lillegutt og slappe litt av (hvis han sover en del)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt du slapp å få så fryktelig lang fødsel denne gangen, selv om det plutselig gikk veldig fort og ble intenst! Kjenner meg igjen i smertebeskrivelsen, hylinga og ønsket om sugekopp i pressinga!

Følte meg nesten litt lurt under/etter den intense sluttfasen i fødselen: var det virkelig sånn det kjentes ut liksom, hvorfor har ingen fortalt meg det :P

Men man får jo en helt fantastisk premie! :hjerte:

Nå en måned etter klarer jeg ikke å huske smertene noe særlig, og MÅ bare ha flere barn! (Til neste har kommet skal jeg vurdere om to er bra, eller flere er ønskelig, men per nå høres 3 flott ut).

Kos dere hjemme med perm og stolt storesøster Ephemera! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en heftig fødsel, ja! Men nå er vi ferdige, hvertfall for denne gang! :nigo:

Jeg sliter også med mye vann i kroppen. Merkelig, egentlig, for jeg hadde ikke noe særlig før fødselen. Da jeg kom hjem fra sykehuset var jeg bare 2 kg lettere enn når jeg reiste inn! :sjokkert: Har mistet et par kg etter det også, men det er jammen ikke mye fremgang å spore :kjefte:

Var til og med på legevakten på søndag for det var så ille. Fikk da beskjed om å ikke drikke for mye, maks 2 liter dagen. Men når jeg var hos legen i dag sa han at det var bare tull og at jeg måtte drikke så mye jeg ønsket, resten ville jeg tisse ut. Men han anbefalte ikke akkurat å drikke mer enn tørsten tilsa, han mente det ikke ville hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: til alle sammen!

Klematis: Hva skal vi gjøre med vannet i kroppen da? Har de legene du har snakket med sagt noe om det? Jeg har mye mindre vann i kroppen nå enn mens jeg gikk gravid, men det er endel igjen. Masse som legger seg fra anklene og nedover etter hvert som jeg sitter og står. Igår, f.eks., hadde jeg på meg tøfler med strikk langs kanten og jeg hadde DE gropene inni føttene etter dem. Og vevet rundt var hardt som bein! Jeg vil gjerne ha så slanke ankler som mulig og jeg vil ha på meg smale støvletter igjen. Kan kroppen vennligst forstå at graviditeten er over, liksom... En venninne har anbefalt meg å drikke grønn te og det har jeg tenkt å prøve. Selger de noe vanndrivende på helsekost? Eller må man bare vente?

Sånn ellers greier jeg ikke å la være å veie meg hver morgen :sjenert: Igår var jeg ned en kilo, men idag var den tilbake... Jeg håper virkelig at jeg er en av dem som går ned i vekt av å amme! Jeg merker heldigvis også at jeg blir mye fortere mett nå enn mens jeg gikk gravid. Har jo hørt og lest at man blir så sulten av å amme. Kan jeg være et unntak eller merker jeg det først når ammingen kommer enda mer igang enn nå? Som gravid var jeg i alle fall altfor sulten... Skal ikke stresse så mye med dette og vet at man ikke skal slanke seg de første 6 månedene etter fødselen. Jeg blir vettskremt av tanken på å at de 17 ekstra kiloene skal forbli på kroppen min - tør ikke prøve på meg yndlingsjeansen som jeg har savnet sårt under det meste av svangerskapet, hater mammabuksene mine og går for tiden rundt i kosebukser av velour. Elsker å gå i kjoler, men der ødelegger anklene... :sukk:

MEN - sånn ellers har jeg det veldig bra!! Barseltårene har vært på besøk og ting svinger veldig, men nå føler jeg meg lykkelig!! Mye av grunnen er at ammingen ser ut til å gå bra! Melkesprengen har begynt å gi seg og nå får jeg stort sett til å amme uten å pumpe ut trykket først. Det ene brystet er fremdeles litt sprengt og der blør jeg også fra brystvorten. Det andre fungerer veldig bra. Jeg skjønner heller ikke helt det der, for han tar jo bare en pupp av gangen nå. Da går det jo gjerne minst 6 timer mellom hver gang hver pupp får tømt seg? Da kan det jo bli litt spreng. Men i alle fall - igår var vi alle fire ute på shopping. Jeg var rundt i masse sportsbutikker og lette etter svart dunkåpe med hette som jeg bare MÅ ha til kalde trilleturer i vinter. Det er helt sykt utplukket og jeg tenker - hallo, kan de ta inn litt flere da? Vinteren har jo knapt begynt! Tror jeg ender opp med en litt lang jakke hos Stormberg. Ikke dun, men fin likevel. Finner ikke dunkåpe... Kjøpte en tidligere som jeg byttet fordi den ikke hadde hette. Må ha hette. Og så var vi på IKEA og handlet endel. Og midt imellom så ammet jeg i bilen :) Det gikk så fint og var så utrolig praktisk at jeg omtrent ropte halleluja! :fnise: Fantastisk å kunne være ute en stund og å ha maten i puppen - og at han samtidig tok den uten strev :jepp:

Ser på klokka - og hører på mannen - at jeg må hive meg rundt. Vi skal på helsestasjonen og veie igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at det kan ta opp mot seks uker etter fødsel å bli kvitt alt vannet. I sommer, etter at jeg hadde født, måtte jeg sove på håndklær i ukesvis på grunn av at jeg svettet ut så mye av dette vannet, særlig hvis det var litt varmt.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var ikke alt vannet borte før uti mai, dvs 3 mnd etter fødsel... Det er visst ikke helt uvanlig at det tar så lang tid, men heller ikke veldig vanlig. Krysser fingrene for at det forsvinner raskt hos deg. :)

Vi er ganske like i både høyde og vekt, så vidt jeg husker fra Prosjekt kropp-tråden, og jeg har gått ned ganske mye under amming, så kanskje det betyr at du gjør det også? :) Selv om det vel har lite å gjøre med vekt og høyde i utgangspunktet, kanskje. Ikke vet jeg. Men jeg skal love deg at det er kult når man kan spise sjokolade HVER DAG og allikevel gå ned i vekt. :lol: Uansett tror jeg det er lurt å ikke bekymre seg så mye for det. Går du ned av ammingen er det flott, og hvis ikke får det bli en ny Prosjekt kropp-runde etterpå! Jeg blir med hvis sistnevnte blir tilfellet! ;)

Regner med at du sikkert har Purelan til såre brystvorter? Det finnes også "healing wool" som er ull med lanolin som du kan legge inni bh'en. Ellers hadde jeg stor hjelp av ammeinnlegg med bambus mot huden, bambus er naturlig antibakterielt og helende. Her er noen i bambus og ull (ull ytterst og et lag bambus mot huden) og her er noen med ytterlag i PUL, som er tett mtp lekkasjer men allikevel pustende, hvis du er interessert. :)

Håper det gikk bra på helsestasjonen! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt ganske mye bedre i dag sånn vannmessig, i morges så anklene helt normale ut. Nå er de imidlertid litt hovne igjen, men på langt nær så ille som før.

Jeg spurte legen om vanndrivende midler, men det var virkelig ikke anbefalt da det ville gå i melka og dehydrere babyen. Vet ikke om det gjelder naturprodukter som grønn te og sånn også, men regner vel egentlig med at det heller ikke er så lurt i store doser. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å lese fødselshistorien din. Kos deg med mannen hjemme.

:)

Takk for det! :klemmer:

Jeg fikk beskjed om at det kan ta opp mot seks uker etter fødsel å bli kvitt alt vannet. I sommer, etter at jeg hadde født, måtte jeg sove på håndklær i ukesvis på grunn av at jeg svettet ut så mye av dette vannet, særlig hvis det var litt varmt.

Aha... Ja "renselsen" skal vel vare i 6 uker, så det er vel den tiden kroppen bruker på å komme i vater og kvitte seg med hormoner og vann og sånn. Jeg husker jeg svettet mye om natta etter at jeg fikk Ephelille også, så da får jeg bare håpe og vente på at nattesvetten kommer denne gangen også :lol:

For min del var ikke alt vannet borte før uti mai, dvs 3 mnd etter fødsel... Det er visst ikke helt uvanlig at det tar så lang tid, men heller ikke veldig vanlig. Krysser fingrene for at det forsvinner raskt hos deg. :)

Vi er ganske like i både høyde og vekt, så vidt jeg husker fra Prosjekt kropp-tråden, og jeg har gått ned ganske mye under amming, så kanskje det betyr at du gjør det også? :) Selv om det vel har lite å gjøre med vekt og høyde i utgangspunktet, kanskje. Ikke vet jeg. Men jeg skal love deg at det er kult når man kan spise sjokolade HVER DAG og allikevel gå ned i vekt. :lol: Uansett tror jeg det er lurt å ikke bekymre seg så mye for det. Går du ned av ammingen er det flott, og hvis ikke får det bli en ny Prosjekt kropp-runde etterpå! Jeg blir med hvis sistnevnte blir tilfellet! ;)

Regner med at du sikkert har Purelan til såre brystvorter? Det finnes også "healing wool" som er ull med lanolin som du kan legge inni bh'en. Ellers hadde jeg stor hjelp av ammeinnlegg med bambus mot huden, bambus er naturlig antibakterielt og helende. Her er noen i bambus og ull (ull ytterst og et lag bambus mot huden) og her er noen med ytterlag i PUL, som er tett mtp lekkasjer men allikevel pustende, hvis du er interessert. :)

Håper det gikk bra på helsestasjonen! :jepp:

Såpass lang tid med vannet hos deg, ja... :sukk: Jaja, lite vi kan gjøre med det. Og man skal jo uansett ikke slanke seg de første 6 månedene etter fødselen. Problemet er bare at jeg er matvrak og at slanking skremmer vettet av meg... :snurt: Men forsvinner det ikke av seg selv, så må vi vel lage en ny "Prosjekt kropp"-tråd, ja :jepp: Kjempekoselig at du vil joine, i tilfelle :) Men la oss håpe vi slipper... Og du - går man ikke ned i vekt av å spise sjokolade til vanlig?? :klø: :lol: Huff... jeg elsker mat, sjokolade, brus, soving og shopping... (i vilkårlig rekkefølge)

Jeg bruker Purelan-salve, ja. Synes den hjelper bra og brystvorten er mye bedre :jepp: Bruker engangs ammeinnlegg da. Hadde Natusan sine liggende fra da Ephelille ble født, men de er håpløse fordi de setter seg fast i brystvorten :( Kjøpte Avent sine på apoteket, men de er jo så dyre. Tenker å prøve Libero sine.

Har blitt ganske mye bedre i dag sånn vannmessig, i morges så anklene helt normale ut. Nå er de imidlertid litt hovne igjen, men på langt nær så ille som før.

Jeg spurte legen om vanndrivende midler, men det var virkelig ikke anbefalt da det ville gå i melka og dehydrere babyen. Vet ikke om det gjelder naturprodukter som grønn te og sånn også, men regner vel egentlig med at det heller ikke er så lurt i store doser. :klø:

Oi - da holder vi oss laaaaangt unna vanndrivende midler! Det siste vi vil er jo at babyene skal bli dehydrerte!! Kan høres ut som det ikke er helt ideelt med grønn te heller, nei. Når man tenker på at de får i seg grønn te i melken da... Skal prøve å google temaet.

En helt annen ting er at jeg ikke har vært på do siden føselsen for 9 dager siden!! Tror kanskje jeg skal ta en avføringstablett eller to i kveld :jepp:

------

Sånn ellers så går det bare bra her. Har ikke så mye krefter når det stormer, men... Merker at det er best å slappe av hjemme for tiden. Idag har jeg ikke vært ut av døra og har også sovet litt på dagen. Og lillebror sov overraskende mye og lenge i natt. Ammingen fungerer helt perfekt! Brystsprengen er borte og han tar puppen uten problemer! Fantastisk!! Vi var og veide på helsestasjonen igjen igår og han hadde gått ned 30 gram. Det er jo så lite at man kan si han står på stedet hvil, men det er jo opp han skal. Helsesøster var imidlertid ikke bekymret i det hele tatt - hun så på at jeg ammet og vi gjorde alt riktig. Problemet har nok vært at jeg måtte pumpe ut inntil 50 ml før hvert måltid for at han skulle få til å ta tak og da har det kanskje blitt litt lite igjen. Nå flommer det over av melk! Ble anbefalt å la ham ligge 10 min på en pupp før jeg flyttet ham over til den andre og lot ham ligge 10 min der. Igår fungerte akkurat det dårlig for da var han liksom mett etter en pupp. Men idag har han puppedilla og vil ha mat ofte, og nå slipper han automatisk pupp en etter rundt 10 min og takker ja til den andre etterpå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har forresten forsøkt å drikke en boks cola light til pizzaen i kveld. Første brusen siden fødselen. Og ja, jeg er på grensen til avhengig av cola light/cola zero! Har kuttet det ut fordi jeg er redd lillebror skal få vondt i magen, men samtidig skal man jo prøve seg frem med hva babyen reagerer på. Og vann til pizza...?? Håper det går bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å lese fødselshistorien din. Høres ut som en fin fødsel da, om enn litt heftig. Jeg fikk også beskjed om å trykke istedetfor og hyle sist :fnise:

Er alt bra ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imli: Er det ikke ekstremt irriterende når en fremmed jordmor-dame uten smerter står og ber deg la være å hyle??? Det burde ihvertfall ha vært et minimumskrav at jordmørdre skal ha født selv før de går ut i jobb :ler: Men jeg skjønner poenget da - jeg hadde aldri fått ut ungen hvis jeg hadde fortsatt og hyle isteden for å presse. Men enkelt er det ikke, jeg hadde bitemerker på innsiden av leppene i dagesvis etter fødselen...

------

Her går heldigvis amminga som en drøm og gutten sover som en drøm om natta! Vi har hatt et par netter hvor han har spist i tolv, ett-tiden og så sovet helt til tidlig neste morgen. I natt ville han ha mat i 4-tiden også, men da sov han videre til klokka åtte!

Kroppen min er imidlertid erklært som katastrofeområde :( Jeg har nok en gang vært heldig og ikke fått strekkmerker, men magen er fremdeles stor og vekta høy. Når jeg veide meg idag hadde jeg imidlertid gått ned omtrent 2 kilo siden vi kom hjem for en uke siden, så jeg håper, håper, håper at ammingen har en innvirkning der! Og så må jeg huske på at det er forholdsvis mye vann igjen. Men jeg veier fremdeles 15 kilo mer enn før jeg ble gravid. Jeg dristet meg til å prøve på meg dongeribuksa som jeg elsker, men det ble stor nedtur. Jeg vet ikke om jeg er så dum at jeg tror at de kiloene bare viser seg på vekta, men nå fikk jeg i alle fall se at jeg ikke får på meg den buksa :( Jeg kan stange hodet i veggen og angre for alt jeg stappet i meg mens jeg var gravid, men la oss håpe kiloene forsvinner. Vurderer å be mannen ta ned ergometersykkelen min fra loftet, men jeg får vel heller komme meg ut på lange trilleturer etter hvert. I aller verste fall blir det spinning på treningssenteret med lillegutt på barnepass der :ler: I tillegg må jeg kanskje prøve å la være å spise sjokolade på kveldene, men det er ikke så lett det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Du, det er bare under 2 uker siden du fødte ett barn. Slapp av!! Det tar litt tid!!! Kroppen må få lov til å omstille seg!!

Okei :ler:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...