Gå til innhold

Slutte på Ritalin ved graviditet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sitter her med en eske Ritalin foran meg. Skal prøve meg på det nå, blir spennende. Men så leser jeg i pakningsvedlegget at man ikke skal bruke det dersom man er gravid eller ammer. Nå ønsker vi oss et barn til om ikke alt for lang tid, og hvordan gjør man det da når man er gravid? Må man slutte på Ritalinen? Blir ikke da overgangen til adhd-symptomene igjen ganske stor og kjip?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Ta en telefon til legen din, så finner du det kjappt ut! :)

Har du forresten prøvd noe annet enn ritalin?? F.eks strattera? Jeg fungerer mye bedre på den medisinen enn på ritalin!

Skrevet

nei, jeg har ikke prøvd noe. Ikke ritalin heller:) har akkurat hentet min første eske...

Skrevet

Standardsvaret er at du må slutte helt.

Ritalin virker ikke like godt på alle, du får se hva slags virkning du får...

Kanskje går graviditeten greit. Mange opplever at adhdsymptomene blir dempet av graviditetshormonene.

Om du ta medisiner i svangerskapet så finnes det muligheter for det. Men det er en avveining av mors og fosterets beste. Og må taes av leger som kan dette (de har på Rikshospitalet vet jeg).

Jeg ble værre som gravid. Og blir værre uten medisinen. Aldri i livet om jeg hadde gått 9 måneder uten medisin nå. Men jeg begynt epå Ritalin etter å ha fått barn og skal ikke ha flere så det slippe rjeg å tenke mer på.

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Jeg sluttet da jeg ble gravid og har ikke hatt behov for medisin mot adhd etterpå.

Jeg ville ikke startet opp på ritalin igjen uansett for jeg fikk så mye bivirkninger av de at det ikke var verdt det.

Skrevet

ok, da tok jeg en i dag og opplevelsen var god. vet ikke når man kan begynne å merke bivirkninger jeg, og hva slags bivirkninger det er snakk om...

Jeg har ikke ADHD så ille at det er snakk om at det er krise å gå uten en stund. Jeg er 29 år og har tross alt greid meg såpass lenge:) Men nå vet jeg ikke hvordan det vil bli å gå på medisin enda, tar vel litt tid før man er oppe på full effekt. Så jeg aner ikke hvordan det vil bli i forhold til hva jeg er vant til. Uansett er problemene mine mest at jeg er ustrukturert og ikke greier å organsisere meg særlig bra. Jeg har også mye indre uro og tankekjør. Jeg hadde det ganske greit da jeg gikk gravid, men da jeg gikk hjemme i permisjon og det skjedde lite og jeg ikke fikk brukt hodet mitt osv ble det problemer.

• 1 år senere...
Skrevet

Tråden er ryddet iht KGs regler.

Supramundane, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...