Tjorven Skrevet 22. april 2009 #1 Skrevet 22. april 2009 Har vært hos tannlegen, fikk sjokkbeskjed om at jeg har 6 hull og at alle krever "omfattende tiltak". Jeg var på sjekk for ca 1,5 år siden hos en annen tannlege, da sa han at alt så kjempefint ut og det var ikke noe problem i det hele tatt. Jeg måtte skifte tannlege pga av endring av jobbsted, det var første gang jeg var hos denne nye tannlegen. Jeg er litt i sjokk. Det er ikke mulig at det kan oppstå så mye på så kort tid. Denne nye tannlegen viste meg heller ikke bilder av hullene heller, i det hele tatt var han veldig klønete i måten han ordla seg på. Jeg sliter med tannlege skrekk og det koster meg mye å bare gå til tannlegen. I dag gikk jeg gråtende ut derfra, jeg var helt nedkjørt og i sjokk. Men hva gjør jeg? Bør jeg ta en ny sjekk hos min gamle tannlege eller skal jeg stole blindt på denne nye som plutselig har oppdaget så enormt med hull? Må legge til at det var en periode på 8 år jeg ikke var hos tannlegen i det hele tatt. I løpet av de årene hadde jeg 2 små hull og 1 stort, dette fikset min forrige tannlege. Og han var klar i sine ord når han sa at når dette var fikset, da startet jeg med litt blanke ark igjen. Jeg er bare satt ut akkurat nå...
Gjest A Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 Dette er nok et tilfelle der jeg ville besøkt en 3. tannlege. Det tar tid å få hull, så en av tannlegene har gjort en feil vurdering. Jeg hadde ikke risikert å velge den som tok feil.
Pingting Skrevet 22. april 2009 #3 Skrevet 22. april 2009 Jeg er enig i at du burde gaa til en 3. tannlege. Det er dumt baade oekonomisk og helsemessig aa borre unoedvendig. Men: dte med hva som defineres som et hull og ikke, er delvis subjektivt og vil avhenge fra tannlege til tennlege, Det er helt normalt at det er smaa forksjeller - saerlig naar det er hull som ligger i grenseland mellom "ordentlig" hull og nesten-hull. Nesten-hull (altsaa flater som har angrep av bakterier og som fort kan utvikle seg til hull om man ikke pusser godt) kan vaere uforandrede i mange aar, saa det KAN vaere en mulgihet at din gamle tannlege ikke har fortalt deg at du har slike. Jeg har selv et par nesten-hull jeg har hatt i over 10 aar, men jeg har klart aa holde dem i sjakk. Men som sagt: faa en tredje mening. Det kan hande den nye tannlegen din er overivrig og har lave grenser for hva som boer borres!
Tjorven Skrevet 22. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2009 (endret) Kanskje ikke så dumt å prøve en 3.tannlege nei. Det eneste er at det koster meg mye hver gang jeg går til tannlegen og ennå mer når det er en ukjent en. Men forsåvidt kan det vel ikke bli så mye værre enn det er nå. Det rare er at jeg er nøye med tannpuss, pusser masse og lenge 2-3 ganger om dagen. Endret 22. april 2009 av Tjorven
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #5 Skrevet 22. april 2009 Enig med "A" få en 3 vurdering. På 1 1\2 år er det merkelig at det skal bli så mye og omfattende hul. Gikk også lang tid (10 år) ikke til tannlege pga. tannlegeskrekk og da hadde jeg kun 2 små hull. Hadde og et par år tildigere hvor tannstell var elendig pga. sykdom og mye bruk av biteskinne. Alikevel etter 2 år var det ovveraskende nok kun to hull (av mindre betydning) Det er DYRT å fikse hull. Sist betalte jeg nesten 2000kr for en sjekk+ fylling av en gjeksel+ tannrens (sannblåsing eller noe slikt for å få bort flakk) (Hun tok litt over 700 for en skjekk med bilde)
Pingting Skrevet 22. april 2009 #6 Skrevet 22. april 2009 Kanskje ikke så dumt å prøve en 3.tannlege nei. Det eneste er at det koster meg mye hver gang jeg går til tannlegen og ennå mer når det er en ukjent en. Men forsåvidt kan det vel ikke bli så mye værre enn det er nå. Det rare er at jeg er nøye med tannpuss, pusser masse og lenge 2-3 ganger om dagen. Da krysser vi fingrene for at den nye tannlegen tar feil! *krysser* Jeg har ikke lyst til aa skremme deg, men det gaar an aa faa hull selv om man er noeye. Jeg har helt idiotisk svake tenner, og maa gjerne borre 2-3 hull i aaret paa tross av at jeg pusser, tygget tyggis, bruker tanntraad og skyllevann med fluor. Likevel blir det hull. Som sagt: ikke for aa skremme deg, men det KAN skje. Likevel synes jeg det virker litt usannsynlig i ditt tilfelle, du fikk jo bare 2 smaa og 1 stort hull paa 8 aar!
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #7 Skrevet 22. april 2009 Du kan spare deg mye smerter og penger ved å forhøre deg med en 3. tannlege. Jeg hadde sagt hvorfor du ønsket den sjekken sånn at du får en skikkelig vurdering og dersom tannlegen er en selger så kanskje h'n legger vekk den tanken når du kommer bare for å få status - sånn at du får en skikkelig ærlig status. Det er mulig at man plutselig får mange hull. Jeg fikk selv 6 hull på trekvart år. Men det var pga graviditet/fødsel. Etter dette har jeg ikke hatt et eneste nytt hull på flere år. Men noen gamle har måttet bli rettet på for den tannlegen som fant de 6 hullene og ordnet bare ett hver gang (vondt, tok en evighet og dyrt...) har gjort en skikkelig dårlig jobb.
Tjorven Skrevet 22. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 22. april 2009 Takk for alle gode svar. Jeg ser at jeg burde bestille time hos en helt annen tannlege, men jeg merker at jeg kvier meg litt for det også. Jeg er som sagt livredd for å gå til tannlege, det var derfor jeg ikke var der på 8 år. Og nå som jeg har blitt flink, så får jeg denne trøkken sånn plutselig. Det er litt vanskelig å svelge akkurat nå. Jeg må selvsagt gjøre noe med dette, gruer meg bare så inni hampen... Og så koster det sikkert skjorta uansett hvor jeg får dette gjort hen...
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #9 Skrevet 22. april 2009 Kan du ikke spørre om råd om en god tannlege her inne på KG da? Hvis du ikke vil "reklamere" med hvor du er fra kan du jo spørre som gjest. Jeg går til en tannlege på Lillestrøm som gjør en veldig nøye jobb, forklarer godt hva hun gjør og viser meg bilder. Men jeg vet jo ikke om du bor i nærheten av Lillestrøm. Lykke til!
Tjorven Skrevet 22. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 22. april 2009 Den tannlegen jeg først var hos, er en som har et godt rykte på seg og som skrytes av fordi han er flink...
Pjukset Skrevet 22. april 2009 #11 Skrevet 22. april 2009 Tannlege nr 2 kan absolutt ha rett i vurderingen sin, men det er greit å få en 3dje vurdering slik andre foreslår. Jeg hadde også "null hull" 1 år bare for å finne ut at jeg hadde 8 hull året etter. Det viste seg at nullhull-tannlegen hadde gjort en sløv jobb, hullene var altfor omfattende til å ha oppstått på 1 år. Nå vet jeg at mangel på d-vitamin kan gi svake tenner, så for dere som sliter med stadige hull selv om dere pusser, bruker tanntråd og har et begrenset sukkerinntak, sjekk d-vitamin lageret hos en lege.
Tjorven Skrevet 22. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 22. april 2009 Men hva må man egentlig ut med om man skal få fikset 6 hull hos tannlegen?
Pingting Skrevet 22. april 2009 #13 Skrevet 22. april 2009 Men hva må man egentlig ut med om man skal få fikset 6 hull hos tannlegen? det spoers egentlig paa hvor store de er, om de maa borre og legge fylling i flere flater koster det mer. Smaa hull koster 6-700 kr, stoerre hull koster opp til 1500. Mange tannleger lar deg gjerne ta regningen i delbetalinger, slik at man slipper aa betale alt paa en gang. Det finnes enkelte billigere alternativer, om du bor i oslo f.eks. gaar det an aa benytte seg av Tannlegehoeyskolen. Men der er det lang ventetid, og det er studenter som gjoer arbeidet. Jeg har aldri hoert noen klage paa det, men det blir kanskje litt vel toeft for en med tannlegeskrekk?
Tjorven Skrevet 22. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 22. april 2009 Ja, jeg er avhengig av å gå til noen rutinerte... Men fy søren, jeg har jo ikke engang råd til dette her egentlig. Håpløst at det skal være så dyrt!
Pingting Skrevet 22. april 2009 #15 Skrevet 22. april 2009 Ja, tannleger er j***lig dyrt! Mye penger for flere timer med ubehag og smerte, noen ganger tenker jeg at det er da ikke SAA flaut aa jekke ut hele stasen og faa gebiss i en alder av 25? Men paa den alvorlige siden: spoer etter betalingsplan. Det er ogsaa menge hull som ikek maa tas med en gang, men som kan vente litt om man er flink og pusser og slikt. Det ordner seg!
Tjorven Skrevet 22. april 2009 Forfatter #16 Skrevet 22. april 2009 Kostnadsoverslaget er på 5500 kr. Synes dette er helt sykt j**** dyrt. Da min forrige tannlege tok store greier, et lite hull + trakk en tann betalte jeg ca 2300. Jeg tror jeg ikke vil falle til ro med mindre jeg sjekker dette et annet sted først nei. Huff, hater tannleger!
Tjorven Skrevet 5. mai 2009 Forfatter #17 Skrevet 5. mai 2009 Jeg synes dere fortjener en oppdatering. Jeg valgte å dra til min gamle tannlege. Jeg hadde en grundig sjekk der og han konstaterte at jeg ikke hadde hull. Det var 1-2 steder han vil fortsette å følge med, men siden det ikke har vært utvikling de siste 2,5 årene så han ingen grunn til å gjøre noe med dette. Han fjernet også masse tannstein...noe denne nye tannlegen sa han var ferdig med første gangen jeg var der. Jeg er skremt, over forskjellene og vurderingene, men jeg stoler på min gamle tannlege. Han er grundig, kikket skikkelig på bildene og forklarer. Jeg sendte en mail til tannlegeforeningen vedr problematikken, de mente at dette var helt normalt når man byttet tannlege... Jeg lurer virkelig på hele greia...
Norbertine Skrevet 5. mai 2009 #18 Skrevet 5. mai 2009 Dette var helt normalt?! :klø: At den ene tannlegen sier du har 6 hull og at det koster 5500 å fikse, mens den andre mener at du ikke har noen hull? Jeg tror jeg ville holdt meg til den gamle.
Pingting Skrevet 5. mai 2009 #19 Skrevet 5. mai 2009 Jeg sendte en mail til tannlegeforeningen vedr problematikken, de mente at dette var helt normalt når man byttet tannlege... Jeg lurer virkelig på hele greia... Da skal du slaa deg til ro med det. Du har antagelig flere steder som kan, om du ikke passer paa, utvikle seg til aa bli hull. Det er en ganske subjektiv avgjoerelse hvor denne grensa mellom hull og ikke-hull gaar og naar det boer borres, saa ulike tannleger vil vurdere det forskjellig. I tillegg vet jo din gamle tannlege at du har hatt disse en stund, og at de ikke har utviklet seg. Det senker risikoen for at de skal bli skikkelige hull betraktelig. Den nye tannlegen din er jo ikke klar over at disse har vaert der lenge. Om slike nestenhull dannes fort er det stoerre sannsynlighet for at de vil bli stoerre, fortalte min tannlege meg. Stol paa den gamle tannlegen din, dette er ingen ting aa bli skremt for
Tjorven Skrevet 5. mai 2009 Forfatter #20 Skrevet 5. mai 2009 Da skal du slaa deg til ro med det. Du har antagelig flere steder som kan, om du ikke passer paa, utvikle seg til aa bli hull. Det er en ganske subjektiv avgjoerelse hvor denne grensa mellom hull og ikke-hull gaar og naar det boer borres, saa ulike tannleger vil vurdere det forskjellig. I tillegg vet jo din gamle tannlege at du har hatt disse en stund, og at de ikke har utviklet seg. Det senker risikoen for at de skal bli skikkelige hull betraktelig. Den nye tannlegen din er jo ikke klar over at disse har vaert der lenge. Om slike nestenhull dannes fort er det stoerre sannsynlighet for at de vil bli stoerre, fortalte min tannlege meg. Stol paa den gamle tannlegen din, dette er ingen ting aa bli skremt for Takk, men jeg er skremt over forskjellen allikevel. Og det at min nye tannlege mente han hadde fjernet alt av tannstein, men så var det masse igjen... Jeg skjønner at grensene kan vurderes ulikt og jeg har forståelse for det, men at det skal gjelder et så stort antall "hull", det synes jeg er litt rart... Det er også litt rart at denne nye tannlegen ikke ville gå i noen dialog med meg heller når jeg sa noe om erfaringene fra tidligere...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå