Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ikke peilling på hvor denne tråden passer inn men prøver her :)

Jeg er en jente på 20 år, som går på p-piller. jeg tenker meg bran om 4 - 5 år, så da tenker jeg litt på fremtiden. sikkert tidlig enda, men sånn er jeg bare =P

har hørt det er vanskelig for mange å få bare etter å gått på ulike prevansjons middler. men jeg lurer på hvilket prevansjon er best å bruke ? jeg er egentlig drit lei p-piller, ikke er jeg flink til å huske dem heller.

noen som har råd, eller gått fra p-piller til en annen prevansjon ?

Håper på noen kloke ord :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med p-ring?

Lavere hormonnivå, og du har den inne i tre uker av gangen. Mye mindre å huske da!

Uansett; ja, for noen er det vanskeligere å bli gravid etter hormonell prevensjon. Men det går an å f.eks. slutte på den et halvt år/helt år før man tenker å begynne å prøve, og bruke kondom (og evt sikre perioder) fram til det, så har jo syklusen stabilisert seg - og hvis ikke den har det, så har man hatt mulighet til å ha kontakt med lege ang syklus FØR man blir stressa pga prøvingen :)

Skrevet

P-ring ble jo nevnt over her, så har du P-stav, P-sprøyte, hormon eller kobber spiral, pessar....

Skrevet
Hva med p-ring?

Lavere hormonnivå, og du har den inne i tre uker av gangen. Mye mindre å huske da!

Uansett; ja, for noen er det vanskeligere å bli gravid etter hormonell prevensjon. Men det går an å f.eks. slutte på den et halvt år/helt år før man tenker å begynne å prøve, og bruke kondom (og evt sikre perioder) fram til det, så har jo syklusen stabilisert seg - og hvis ikke den har det, så har man hatt mulighet til å ha kontakt med lege ang syklus FØR man blir stressa pga prøvingen :)

Ja, jeg har tenkt mye på denne, men hvordan er den egentlig ? kan man kjenne den ved samleie ? å hvordan setter man den inn ? gjøres det selv ? ble litt spørsmål her ja... :sjenert:

Skrevet

Jeg var i omtrent samme situasjon som deg for 3 år siden og valgte da å få satt inn hormonspiral. Var veldig fornøyd med det. Fordelene var at jeg slapp å ha mensen og slapp å tenke på noe som helst ang prevensjon. Eneste ulempe var at det var veldig vondt å sette den inn, og kunne kjenne den litt de første månedene... Heller ikke alle leger som vil anbefale spiral om du ikke har fått barn. Men dette er i ferd med å endre seg, etter hva jeg har forstått.

Jeg fjernet min spiral i november, planla å begynne prøving i januar. Ble gravid på første forsøk, men mistet dessverre. Da mente legen at det kunne være fordi sliminnene ikke var tilstrekkelig oppbygd etter å ha fjernet spiralen. Og jeg som spesifikt spurte om jeg burde fjerne spiralen noen måneder før vi startet å prøve, og da sa han nei :sinna: Valgte å gjøre det noen måneder før allikevel, men var visst kanskje ikke nok... Ble gravid igjen rett etter SA'en da :)

Så vidt jeg har lest så vil ca 80% fremdeles ha eggløsning når de bruker hormonspiral, og jeg var en av de. Regner med at det var derfor jeg kom rett inn i syklus når jeg fjernet den. At jeg hadde EL sjekket jeg ved å tempe fra sommeren av. Hadde jeg IKKE påvist eggløsning da ville jeg fjernet den enda tidligere.

Men det ER en del som bruker tid på å komme tilbake i syklus etter hormonspiral.

Ikke egentlig en klar anbefaling fra meg, altså. Men en erfaring hvertfall :) Lykke til med valget og fremtidig familieforøkning!

Skrevet

Det er en myte at det er vanskelig å få barn etter å ha brukt p-piller. Jeg kjenner flere som har kastet pillebrettet og blitt gravid kort tid etter. De har gjerne trodd at p-pillene gjør at man ikke blir gravid med en gang, men det har altså gått bare 1-3 måneder før bollen var i ovnen... Jeg vurderer selv å bruke p-ring, synes p-piller er noe dritt.

Skrevet
Det er en myte at det er vanskelig å få barn etter å ha brukt p-piller. Jeg kjenner flere som har kastet pillebrettet og blitt gravid kort tid etter. De har gjerne trodd at p-pillene gjør at man ikke blir gravid med en gang, men det har altså gått bare 1-3 måneder før bollen var i ovnen... Jeg vurderer selv å bruke p-ring, synes p-piller er noe dritt.

men hvor mye må man ut med i måneden for p- ring ?

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_JENTE23_*
Skrevet

Jeg har p-ring. trur 3 ringer, altså 3 mnd ligger på 150-200 kr ca om jeg ikke husker feil.

Ringen kan se litt stor å skummel ut første gang, husker jeg tenkte åssen i f**** skal jeg få denn inni meg?!

men den er så myk, trykker den inn på midten, og dytter den inn, 99% sjangs for å gjør det riktig!! merker du noe til den, så må du bare dytte den lengere opp.

jeg har hatt sex med den, spør alltid typa om han merker noe til den, men har sier altlid nei, uansett stilling, men skal han fingre med så merker han den, men vi har aldri tatt den ut pga det. Men man kan ta den ut i max 3 timer.

man har den inni 3 uker, tar den ut 1 uke,da få rman også mens, så setter den inn igjen etter 1 uke, selv om man har mens! Man mister dfen ikke selv om man bruker tampong eller drar den med seg ut.Merker heller ikke noe fra eller til om man har p-ring og tampong samtidig.

Ønsker man å hoppe over mensen har du ringen inne i 4 uker,så bytter du til ny ring med 3 uker i, 1 ute osv...

jeg syns den er helt kjekk å bruke, utenom at jeg ikke tåler hormonene,m og må finne på noe annet :S

Skrevet

Jeg har hørt at det er mye stress med pessar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...