Gå til innhold

Litt er bedre enn ingenting-dagboka!


Gjest Wind

Anbefalte innlegg

Til bursdagen min fikk jeg Wii Fit, noe jeg har ønsket meg lenge. Litt problemer med fremmede mennesker gjør det vanskelig å komme seg ut, og ikke minst komme seg på treningsstudio eller lignende, dessuten bor jeg for tiden på vestlandet, noe som gjør at ikke alle dager er like pene til for eksempel turgåing. :fnise:

Jeg veier en del over det jeg ønsker, men hovedmålet er egentlig å komme seg i aktivitet, og dermed gjerne også ned noen kilo. Jeg har valgt å "trene" etter tankegangen at litt er bedre enn ingenting, for å slippe følelsen av at jeg MÅ "trene" så og så lenge hver dag, eller at jeg ikke er flink, selv om jeg kanskje bare spiller litt balansespill en dag, eller går meg en tur med sambo, eller kanskje bare gjør litt husarbeid. Aktivitet er aktivitet, og aktivitet er bra!

Det er selvsagt også et mål å spise så lite usunt som mulig. Jeg velger å kalle det "lite usunt" framfor "bare sunt", fordi det høres så mye enklere ut, og så trenger jeg ikke bli alt for sint på meg selv om jeg spiser litt usunt en dag. :)

Så får vi se hvordan dette utvikler seg. Det er bare hyggelig om noen stikker innom, forresten, gjerne med litt motivasjon eller tips eller noe. Og om noen har erfaring med å aktivisere seg med Wii Fit, så blir jeg glad for å høre om det, og kanskje idéer til treningsprogram eller hvordan man kan gjøre øvelsene på best mulig måte. :)

Vel, jeg begynte i går, og tok den såkalte Body Testen. Den viste en BMI som var veldig mye høyere enn jeg skulle ønske, så der er det et stort forbedringspotensial mtp vekt. Til tross for problemer med å gå på ski i påsken, så har jeg tydeligvis ikke så ille balanse i følge testen, og jeg endte opp med en Wii-alder på 24. Jeg tok testen i dag også, og da var alderen på 21, så den kommer nok til å hoppe litt opp og ned. Jeg er uansett glad for at den holder seg på 20-tallet, da det gav en enorm motivasjon. Jeg hadde sett for meg å få en alder på over 40 eller noe slikt. :fnise:

I går "trente" jeg da litt over en time, og i dag nesten en time. Jeg må gjøre det mens sambo er borte, for jeg føler meg ikke helt komfortabel oppå wii-tingen. Jeg tenker som så at de dagene sambo er hjemme fra skolen, så kan vi heller gå oss en tur sammen, om været tillater det.

Og dermed tror jeg jeg erklærer denne dagboka for åpnet, uten noe videre tullepjatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

og jeg endte opp med en Wii-alder på 24. Jeg tok testen i dag også, og da var alderen på 21, så den kommer nok til å hoppe litt opp og ned. Jeg er uansett glad for at den holder seg på 20-tallet, da det gav en enorm motivasjon. Jeg hadde sett for meg å få en alder på over 40 eller noe slikt. :fnise:

Var det alderen du fikk på noe med den wii-fit'n å gjøre? Ikke å wii sports? Jeg har prøvd wii sports og klarer ikke å bli noe særlig yngre enn 50 :overrasket: Men så er jeg elendig til å spille på maskiner da :fnise:

Syns det høres ut som du gjør det veldig bra jeg! Og som du sier så er alltid litt bedre enn ingenting og aktivitet er aktivitet, fremfor å bare sitte i sofan. Alt hjelper! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for besøk og motivasjon, Tassie!

Har prøvd Wii sports også, men den alderen husket jeg ikke. Wii Fit har jo dette balansebrettet som veier deg og tester balanse og slikt. Mye bedre enn å bare bruke kontrolleren. :jepp:

Fikk trent en time i går også! :bolledeig:

I morgen skal jeg kanskje vaske klær, og det betyr flere turer opp og ned seks etasjer ... Med trapper, da. Så jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det med trening. Men vi får se. :)

Jeg har lagt merke til at jeg blir lite anpusten når jeg trener med wii fit, og at jeg burde hatt en tredemølle som jeg kunne jogge på, for eksempel. Men siden jeg ikke har det tenker jeg at jeg heller får legge inn en halvtimes spasertur først som oppvarming, og dermed få trent litt kondisjon (siden jeg blir anpusten av bare å gå litt fort :sukk: ). Dagens program ser derfor ca. slik ut:

Ute:

- 30-40min tur

Hjemme:

- 5-10 min jogging

- 5-10 min aerobic

- 2 min rokkering-ting

- diverse styrkeøvelser

- litt yoga

- 5-10 min boksing

- 5-10 min jogging

- muligens noen balansespill

Meny:

Frokost: 2 skiver halvgrovt butikkbrød (skal bake selv i dag, så da blir det bedre) med litt smør, ost, skinke, tomat og agurk, og en kopp grønn te

Mellommåltid: Ett eple/En pære + vann

Lunsj: to-tre knekkebrød med ost og paprika + grønn te eller vann

Middag: Usikkert enda.

Edit: Og der fikk jeg akkurat vite at det brenner i en leilighet langs den faste ruten jeg tenkte å gå, noe som gjør meg veldig usikker på om det går an å gå der mtp. brannbiler og slikt. Tenker jeg går en alternativ rute istedenfor, slik at den blir litt fram og tilbake langs samme vei.

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg ikke trent/var jeg lat, men i dag har jeg fått min time med aktivitet. Har knekt koden på å bli anpusten på jogginga, det er ganske enkelt bare å trippe jæklig fort. Men det er vanskelig å holde jevnt tempo, og samme med å finne en mellomting. Jeg får forske litt mer på det.

Fulgte samme program som på torsdag, bare uten gåturen først. Synes det er et greit program, som sikrer at jeg blir svett og kjenner det i musklene, samtidig som det er gøy.

I kveld unner jeg meg derfor hjemmelaget pizza med grov bunn, og så får jeg fortsette å være flink til å spise grønnsaker og grovt brød/knekkebrød ellers også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var et temmelig langt treningsprogram jeg :overrasket: Imponert over at du klarer å få det til! Det er mer enn jeg orker pr dag... Flink du! :klemmer: :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tida går så sinnsykt fort, føler jeg. :fnise: Men det er jo bare bra, for det betyr at jeg har det gøy!

Prøver å få 60 min hver dag. På mandag er det en uke siden jeg begynte, så får vi se om noe har skjedd. Regner ikke egentlig med det, men ... Wii-en påsto at jeg i går hadde gått ned en kilo fra startvekta mi, men det hopper jo veldig fra dag til dag, og kommer an på når på døgnet jeg veide meg. Jeg vet bare at på mandag får jeg veid meg på ca. samme tid som forrige mandag, så da kan jeg vel få en liten pekepinn. Gleder meg. :)

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg fått trent i 52 minutter. Stresset litt og kutta ut yogaen fordi jeg regna med at sambo var på vei, dessuten tror jeg jeg er litt dehydrert, for jeg var veldig svimmel til tider. Men det var godt å få trent siden jeg ikke gjorde det i går.

I følge wiien har jeg gått ned ca. ett kilo siden forrige mandag, så får vi se om det bare er tilfelgdig at den påsto det, eller om jeg faktisk er på vei. Litt aktivitet er uansett bedre enn ingenting, så det målet er jeg på god vei mot, vil jeg si.

:trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, hverken sambo eller jeg orket å lage middag i går, så da ble det ferdigpizza. Jeg har ikke turt å sjekke kaloriinnholdet i den, men det var i alle fall ikke en med mye ost og tull. :sukk:

Men en gang i ny og ne får gå an. Har nettopp trent, og er fornøyd. Droppet yoga igjen, for jeg føler jeg er liiiiitt for stiv og har for dårlig balanse, dessuten er det nok "yoga" for meg å huske på å puste mens jeg gjør styrkeøvelsene.

Ser på grafen at ting (aka: vekten) faktisk går nedover. Litt ned, og så bittelitt opp, og så litt ned igjen. Det er nok mest vann, men det hjelper på motivasjonen i alle fall. Ser nå at målet om å gå ned 10kg på et halvt år kaaaaaaanskje ikke var så urealistisk som jeg trodde. Jeg får justere det litt ettersom tiden går.

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har hatt et langt opphold nå, med lite trening og dum mat, pga. diverse årsaker jeg ikke orker å ramse opp her. Hehe.

Har kjøpt meg joggesko, og skal fra neste uke begynne på en tolvukersplan for å begynne å jogge, nemlig dette.

De tre første dagene skal være mandag (evt. tirsdag om jeg er opptatt mandag (usikkert enda), onsdag (evt. torsdag om jeg først trener tirsdag) og så fredag (evt. lørdag).

Så håper jeg skoene ikke ødelegger føttene mine alt for mye de første dagene. Har vanskelige føtter som tåler lite før de utvikler blemmer osv. :sukk:

Edit: Ah, fikk trent en times tid på wii fit i dag. ÅÅÅH, så deilig! :hoppe:

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...