Gå til innhold

Langvarig stort smerter i kne

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_frustrert_*
Skrevet

Fakta:

Har bekreftet Chondromalacia patella på MR etter at en skarp gjennstand traff V.kne.

Men nå har jeg også fått Chondromalacia patella i andre kne (H-kne) pga slitarsje\ overbelastning etter lengre tid på krykker ( vil annslå ca 1 1\2 år med opphold)

Smertene i det andre kneet kan IKKE sammenlingnes med det kne som er skadet.

H-kne knirker vesentlig mer en V-kne

Spessialist fant mer bevegelighet\ ugjevnheter i det kneet som ikke har fått slag.

Etter hva jeg kan forstå ut fra skriv fra spessialist er det vesentlig STØRRE slitarsje på kneet som ikke har fått et slag. Dette kneet knirker, går litt i lås og får av og til en stikkende svak smerte. Mer ubehagelig en vondt vil jeg si.

Får ikke da til å stemme at det er Chondromalacia patella som er hovedproblemet for V- kne som fikk seg et kraftig slag.

Beskrivelse av smerter i V- kne (slagskadet)

Nermest kontinuelige kraftige smerter i 2 år (mindre smerter i korte perioder)

Trapp, bakker og ved bilkjøring - kneet gir etter helt. Av og til brå smerte og mister følighet i benet. (prikker, nummenhet og veldig sårhet)

Akkutt uprovosert "smell"\kraftig tilbakegang. Uten at det tilsynelatende er en direkte årsak til smerte.

Kan stå helt rolig og kjenne at noe .."beveger" "flytter på seg" i overkant av kne mot lår, litt opp i låret eller (kjennes som) langt inni kneet.

En merkelig følelse som stort sett ikke gjør noe vondt.

Kort tid etter blir det raskt gradvis forværring. I løpet av 1\2 t kan kneet gå fra å være rimelig bra uten så mye smerte til å være så smertefull at jeg ikke klarer stå på benet. Kjennes nermest ut som noe skarpt gnisser inn i et åpent sår med vær minste belastning\ bevegelse.

Blir svært sår, nummen fra rundt kne, innsiden av lår, nedover legg, ankel og under foten (ca 1-2 cm) er det sviing\prikking. Mister kontroll på muskler (svekket muskler)

Fra å ha et kne som er i god bedring med rimelig ok (!?) smerter til plutselig ha så store smerter at det blir umulig å stå på benet.

Smertene vedvarer da gjerne alt fra 1-2 uker til 1-2 mnd.

Er det noen med div. kneplager som kjenner igjen symptomene\plagene slik jeg beskriver dem. (spessielt denne brå endringen hvor en omtrent blir helt ufør)

Spessialistene ( 4 stk) undrer seg og kan ikke gi en god forklaring.

Om det er så at jeg også har fått Chondromalacia patella i andre kneet H-kne. betviler jeg på det sterkeste at dette er hovedårsak i det V- kne.

Smertene er ekstrem ulikt.

Om noen har vært borte i lignende prblem, smerte.

Hvilke undersøkelser burde en kanskje ha hatt ?

(Har hatt MR,CT og ortoped spessialister)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_frustrert_*
Skrevet

De som har påvist Chondromalacia patella

Er det noen som har hatt lignende smerteutvikling jeg har beskrevet som "akutt"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...