Gå til innhold

Hva vil det si og tilgi egentlig?


Lumina

Anbefalte innlegg

det har jeg lurt på lenge egentlig!

om noen spør meg om jeg kan tilgi utroskap for eksempel, så tror jeg ikke jeg kan det.

men hva betyr det?

at man skal love og glemme det?

at det er "greit"?

men jeg kunne kanskje jobbet med det og forholdet og kommet meg videre, men aldri tilgi han for det!

hva legger du i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stjernedryss

Jeg tenker at det betyr at man sluttet å bare nag. Man aksepterer at gjort er gjort og går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Å tilgi er ikke det samme som å glemme. Å tilgi betyr at man anser det som har hendt som et avsluttet kapittel i den forstand at man er villig til å gå videre.

Dersom man skal kunne tilgi f.eks. utroskap så betyr det at man er villig til å arbeide med forholdet videre og det krever at den som har vært utro forstår at det også krever noe av han eller henne - i tillegg til at man selvsagt har sluttet å være utro.

Noen ganger må man tilgi noe som ikke fortjener tilgivelse. F.eks. at en forelder på det groveste har brutt tillit, misbrukt en eller på annen måte vanskjøttet sin foreldrerolle. Tilgivelse er derfor ikke å si at det er greit det som ble gjort. I de aller fleste tilfeller tilgir man ikke for den som har gjort noe galt sin skyld men for sin egen. Man tillater at det som har hendt blir et avsluttet kapittel. Noen ganger betyr det at man snur og går videre uten denne personen og andre ganger betyr det at man går videre med denne personen fordi denne også har forstått at man har fått en gave i form av en tilgivelse.

Det betyr egentlig at tilgivelse og forsoning hører nært sammen.

Se forøvrig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det betyr at man sluttet å bare nag. Man aksepterer at gjort er gjort og går videre.

ENig! Man anser det som har skjedd som et avsluttet kapittel og man begynner på en måte på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har jeg lurt på lenge egentlig!

om noen spør meg om jeg kan tilgi utroskap for eksempel, så tror jeg ikke jeg kan det.

men hva betyr det?

at man skal love og glemme det?

at det er "greit"?

men jeg kunne kanskje jobbet med det og forholdet og kommet meg videre, men aldri tilgi han for det!

hva legger du i det?

Det betyr at du har lyst på kontakt videre med en person, og for noen er det som å love at du ikke skal være sur på personen, samt å glemme. Både glemme og no bad feelings altså.

I virkeligheten funker det vel ikke sånn. Har du blitt såret, så er det av og til at de vonde følelsene kommer igjen allikevel. Så du kan både huske og få bad feelings.

Så i virkeligheten er vel det å tilgi noe du sier for at andre skal bli fornøyde, for at du ikke skal se på deg som ond, og for at dere skal ha videre kontakt. Det går an å bruke andre ord også, som at vi kan legge dette bak oss nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråkaa

Å akseptere en unnskyldning og legge det hele bak seg. Det betyr IKKE at det er greit å gjenta det..(altså det som ble gjort som krevde en unnskyldning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest <megisen
det har jeg lurt på lenge egentlig!

om noen spør meg om jeg kan tilgi utroskap for eksempel, så tror jeg ikke jeg kan det.

men hva betyr det?

at man skal love og glemme det?

at det er "greit"?

For min del, betyr tilgivelse å gi slipp. Og det å gi slipp, gjør at jeg blir fri og ikke sliter meg ut på å ha det vondt. Altså tilgir jeg mest for min egen del....

Det er ikke greit og jeg vil heller ikke love å glemme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gjentar vel egentlig bare det andre har sagt, men det viktigste med tilgivelse gjør en nok for sin egen del. Man gir slipp, slutter å kverne på det som har skjedd og la det formørke hverdagen og tankene generelt. Man aksepterer og evt forstår, og slipper det fra seg. Men det betyr ikke at man synes det er greit eller at man bør gå videre i samme sporet med samme person og utsette seg for det samme om igjen. Det bør jo ligge læring i dette også, og jeg tror det er vanskeligere å tilgi om man ikke er i stand til å identifisere og unngå liknende ting, for da blir det å "bære nag" endel av det man føler man trenger av beskyttelse? Derfor vil jo ikke det beste rådet være at å tilgi er å gå videre i et forhold med en som har oppført seg som en drittsekk. Men hva man bør gjøre ser man kanskje ikke klart før etter at man har tilgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, betyr tilgivelse å gi slipp. Og det å gi slipp, gjør at jeg blir fri og ikke sliter meg ut på å ha det vondt. Altså tilgir jeg mest for min egen del....

Enig. Å bære på sinne og bitterhet spiser deg bare opp. Man trenger ikke tilgi personen direkte, men man må gi slipp på det som har hendt for sin egen del så man kommer seg videre. Den personen det ofte er hardest å tilgi, er en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...