Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med Lånekassen og forsinkelser i studier som skyldes kronisk sykdom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har erfaring med Lånekassen og sykdom, men ikke kronisk. Jeg fikk spiseforstyrrelser i løpet av studietiden, og ble forsinket. Lå en del studiepoeng bak. Vet ikke hva du tenker på..... Om du tenker på å få støtte selv om du ikke har utført et gitt antall studiepoeng. Jeg fikk i hvertfall innvilget mer stipend og lån, og skal nå søke om sykestipend også.

Såvidt jeg vet har Lånekassen en regel om at man ikke kan være syk når man begynner på studiet, eller søker om støtte fra Lånekassen. Sykdommen må oppstå i løpet av studietiden, men nå vet jeg ikke hvordan det er når man er kronisk syk.

Skrevet

Normalt sett er det slik at du kan være inntil 60 studiepoeng forsinket før du mister retten til studiestøtte fra Lånekassen helt til du har hentet inn noen studiepoeng.

Jeg lurte på om dette også gjaldt hvis du var kronisk syk, eller om Lånekassen firer litt på dette kravet hvis du kan dokumentere at forsinkelsene skyldes sykdom.

ts

Skrevet

Jeg har også erfaring men lånekassen og sykdom, og min er kronisk. Jeg fikk en diagnose med en kronisk sykdom noen måneder etter jeg begynte å studere. Klarte ikke fullføre semesteret men fikk omgjort deler av lånet til stipend for det, fordi det var sykdom inne i bildet.

Fikk også 20 uker med "sykepenger" for man har jo ikke rett på vanlig sykemelding når man er student. Har også rett på rentefritak og betalingsutsettelse.

Har planer om å begynne å studere igjen men er redd for å gjøre det gjennom Lånekassen, får jeg tilbakefall har jeg nemlig ingen rettigheter. Var "heldig" forrige gang at diagnosen kom etter at jeg begynte å studere.

Håper dette hjalp deg litt =)

Skrevet
Har planer om å begynne å studere igjen men er redd for å gjøre det gjennom Lånekassen, får jeg tilbakefall har jeg nemlig ingen rettigheter. Var "heldig" forrige gang at diagnosen kom etter at jeg begynte å studere.

Håper dette hjalp deg litt =)

Det er dette jeg og er redd for, Martha. Jeg har nemlig studert tidligere, og er forsinket pga at jeg avbrøt et studium jeg holdt på med. Derfor er jeg nervøs for å ende med skjegget i postkassa dersom kroppen skulle si stopp.

ts

Skrevet

Jeg tviler på at du vil få noen problemer. Jeg kjenner mange som har blitt forsinket i utdanningen, og samtlige har greid å vri mer penger ut av Lånekassa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...