Bokalven Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Jeg har fulgt med på en debatt vedrørende de nye hjemmesidene til Kristiansund bibliotek. Synes det er interessant å følge med fra sidelinjen. Men hva mener egentlig andre enn biliotekarer om den? Webadresse her: http://www.kristiansund.folkebibl.no/
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Moderne og fin. Mye bedre enn for eksempel disse: http://www.sandefjord.folkebibl.no/
leirbål Skrevet 20. april 2009 #4 Skrevet 20. april 2009 Jeg synes den var veldig fin! Lys og innbydende, med fin farge. Passe mengde informasjon.
Gjest amu Skrevet 20. april 2009 #5 Skrevet 20. april 2009 (endret) Har bare sett på hovedsiden, men liker den ikke. De hadde ikke behøvd å ha det store bildet i midten, det lyser så sterkt at det er ubehagelig å se på. Er enig med gjest om at det er rotete. Ser ut som om de har nyheter flere steder, og at det er tilfeldig hvor de har plassert ting på siden. Er brukt for mange ulike skrifttyper og størelser synes jeg. Virker som den viktigste informasjonen står trengt inn i et hjørne. Endret 20. april 2009 av amu
Gjest *Mim* Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 Jeg likte bildet, og egentlig selve nettsiden, men det blir rotete med mange forskjellige logoer og skrifttyper. Hva går debatten ut på, Bokalven?
Gjest Elastica Skrevet 20. april 2009 #7 Skrevet 20. april 2009 Hva går debatten ut på, Bokalven? Det var jeg også litt nysgjerrig på. Ellers synes jeg at den ser ganske moderne ut, men muligens litt rotete.
Fluffie Skrevet 21. april 2009 #8 Skrevet 21. april 2009 Det jeg reagerer paa er at jeg oppdaget helt tilfeldig at det var mer innhold paa bunnen av siden (scrollet ned ved et uhell). Dersom det er slik siden ser ut paa de fleste skjermer (jeg har 15.4" laptop widescreen og fruker firefox) saa kan mange rett og slett aldri merke at det er mer innhold paa forsiden enn det man faar opp paa skjermen siden den streken som deler siden havner paa bunnen og faar den til aa se ut som om det ikke er noe mer der. Paa en god forside boer de enten ha alt slik at det vises uten at man maa scrolle ned, eller gjoere det tydelig at det er mer innhold. Det store bildet i midten er forstyrrende og tar oppmerksomheten bort fra resten av siden (som er det vesentlige). Bildet boer heller settes ut til hoyre side og gjerne i en mindre prangende versjon. De bruker ikke hoyre del av forsiden i det hele tatt, noe som er lite effektivt siden de har innhold paa bunnen, som heller kunne vaert plassert mer strategisk slik at siden ble mer oversiktlig og organisert.
Gjest Bond Skrevet 21. april 2009 #9 Skrevet 21. april 2009 (endret) - litt uklare menyer, man får ikke med en gang oversikt hva som man kan finne til venstre og hva som er der på toppen. - er ikke helt gla i layout generelt, jeg liker valg av bilder, men synes de kunne være litt mindre primære, man skulle bruke midten for viktigere informasjon - virker veldig ustruktuert - noen linker fungerer ikke (for eksempel å gå inn på 'Barn og Ungdom' dersom man er på søkeside) Pluss: - mye informasjon, selv om det kan være vanskelig og ulogisk å finne fram til (for eksempel, fint med tips om særemner for ungdom) - bra at det går an å forstørre skrift på siden, sikkert praktisk for mange Faktisk, jeg synes Sandefjort bibliotek hadde bedre oversikt ved første øyekast (linken i innlegg 3). Dvs, dette her ser litt mer moderne ut, men ellers er siden til Sandefjord litt bedre struktuert (men heller ikke helt logisk for meg). Men mulig jeg er den som er ulogisk da Endret 21. april 2009 av mrs_bond
Gjest SmallTalk Skrevet 21. april 2009 #10 Skrevet 21. april 2009 Jeg likte fargebruken, men: -Sidene er ikke egnet for de med widescreen. Hele layouten blir dratt ut til den ene siden, og man får et stort tomrom på den andre siden. -Slitsom layout. Altfor mye å feste blikket på. De burde ha droppet den kolonnen med "nyheter". -Dårlig av designeren å dele opp siden slik som han/hun har gjort. I første omgang ser man kun hovedbildet, og legger ikke merke til det som ligger under den lilla streken. -For mange farger som ikke harmonerer. Var sikkert godt ment, men den linken med "barn og ungdom" i oransje skrift passer ikke inn. Verken stilmessig og fargemessig. -Hva er poenget med å bruke logoen som link i tillegg? -"Søk i katalog" og "logg inn" burde ligget som linker øverst på siden ved siden av valgene om sprak og skriftstørrelse. Og de burde vært i samme farge som de andre linkene. Kort sagt, pene farger (grått og lille), men elendig oppbygning og layout. Sidene til Sandefjord bibliotek var mye bedre oppbygningsmessig, og ikke på langt nær så slitsom. Fargebruken kunne selvfølgelig vært sprekere, men oppbygningen er bra.
skrue Skrevet 21. april 2009 #12 Skrevet 21. april 2009 Jeg har fulgt med på en debatt vedrørende de nye hjemmesidene til Kristiansund bibliotek. Synes det er interessant å følge med fra sidelinjen. Men hva mener egentlig andre enn biliotekarer om den? Webadresse her: http://www.kristiansund.folkebibl.no/ Jeg får følelsen av "standard superkjedelig bedrift side" når jeg får det store bildet med de tre midt i fleisen. Altfor glatt. Noe mer jordnært hadde gjort seg. Virkelige mennesker, ikke bare et bilde fra en bildesamling.
Bokalven Skrevet 22. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 22. april 2009 Så vidt jeg har sett går mye av kritikken ut på det samme som dere tar fram her. :-) Jeg er interessert i hva "vanlige folk" mener, siden jeg skal være med på å utvikle (noen andre) hjemmesider selv (som ikke har noe med Kristiansund sine å gjøre). Men vi ligger helt i startgropa, og får nok ikke nye sider riktig enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå