Gjest Nassern Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Hei Nå som fristen for omprioritering næmer seg begynner jeg å bli litt usikker. Min store drøm er å drive med forskning innenfor medisin. Jeg har i utgangspunktet tenkt å komme meg dit ved hjelp av en utdanning i kjemi. Men de siste to ukene har jeg blitt veldig usikker. Tidligere har jeg vært sikker på at jeg skulle ta kjemi sivilingeniør, men så begynte jeg å titte på emnebeskrivelsene til bachelor kjemi og på eventuelle mastergrader, og de så mye mer interessante ut. Rett etterpå leste jeg en tråd på kvinneguiden om forskeryrket, og hvor vanskelig det skal være å få seg jobb, som gjorde meg enda mer forvirret. Jeg blir nå dratt mellom trygghet senere, i forhold til hvor lett det blir å få jobb, og interesser, da jeg har intrykk av at det er lettere å få seg jobb etter end sivilingeniørutdanning. Det jeg egentlig lurer på er: - Hvordan er jobbmulighetene med en master i kjemi, ikke siv.ing, hvis jeg ikke kommer inn på et doktorgradsstudium? - Er det virkelig så vanskelig å få seg relevant arbeid etter endt doktorgrad? Jeg har også søkt på medisinstudiet, men tenker da også på å bli forsker. Takker på forhånd for svar
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 Du har lest feil i forskertråden. Det er ikke vanekslig å få seg jobb etter endt doktorgradsutdanning - det er det å få jobb som FORSKER etter endt utdanning som er vanskelig. Innen kjemi/medisin er det en del private forskningsinstitusjoner her til lands, så der skulle det være lettere å få utdanning som forsker enn det er i mange andre retninger.
Gjest Gjest_*M*_* Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Helt kort: sivilingeniørtittelen finnes ikke lengre (eller jo, den finnes, men man utdannes ikke til siv.ing lengre), nå blir man master of science. Bachelor tilsvarer den tidligere ingeniørgraden (altså 3-årig utdannelse). Når det er sagt så bruker vi som har gammel siv.ing utdannelse fremdeles den tittelen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå