Gå til innhold

Slutter på Cipralex

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har akkurat sluttet på Cipralex etter og ha stått på dette i noen år.

Tok siste seponeringsdose på lørdag.

Gud bedre jeg er kvalm, svetter som en gris under armene.

Det formelig renner bare.

Føler meg helt rævkjørt.

Noen andre som har opplevd slikt når dere har sluttet.

Håper forresten disse kiloene jeg har gått opp pga tablettknasking forsvinner når jeg har sluttet.

Hjelpes dette er ikke mye godt.

Lurer på hva det er jeg har hatt i meg i alle disse årene

Videoannonse
Annonse
Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Hadde det på samme måte både når jeg gikk på dem, og den første uka (ca.) etter jeg sluttet. Ble kvalm, svimmel og fikk angstanfall. Men det går over etter kort tid :)

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk , det er godt å høre.

Har det forjævlig nå.

Kjennes ut som jeg er skikkelig fyllesyk faktisk.

Gikk du forresten noe opp i vekt med disse tablettene du ?

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Ja, det er akkurat sånn det føles! Konstant fyllesyk... Jeg gikk ikke på Cipralex så lenge, fordi jeg ikke tålte dem. Antidep er nok feil for meg å bruke, siden det nok ikke er en "vanlig" depresjon jeg har. (Har prøvd fire forskjellige antidep.-merker). Så jeg gikk ikke noe opp i vekt.

Skrevet

Det kan kanskje hende at du har sluttet for raskt også. Det kan være vanlig å trappe ned med å ta annen hver dag i en periode dersom man opplever veldig stort ubehag ved nedtrapping. Selv holder jeg på å trappe ned på noen andre antidepressiva og jeg tar normal dose annen hverdag, og nedtrappa dose annen hverdag i min en uke. Opplever jeg da mye ubehag fortsetter jeg med dette i en uke til før jeg går permanent ned til den lavere dosen. Det varierer fra person til person hvor mye ubehag man opplever under seponering og det er viktig at man får det tilpasset sitt eget behov.

Skrevet

Tatt en ibux nå og håper det hjelper på hodepinen om ikke annet.

Må virkelig si at jeg blir skremt av tilstanden min nå.

Er ekkelt og gå sånn kvalm, svimmel, skjelven , hodepine og synsforstyrrelser.

Synes mange leger er vel slappe også og bare sier at trapp ned over sånn og sånn tid og ikke tar en inn til oppfølgingstime under nedtrappingen.

Er ikke sukkertøy jeg har spist kjenner jeg nå. Gått på di i fem år så kroppen er vel ganske innkjørt - derfor dette forferdelige ubehaget.

Skrevet

Vent nå litt - er det ikke dette den omstridte nettsiden motkur handler om?

Fæle greier dette. :-(

Skrevet
Vent nå litt - er det ikke dette den omstridte nettsiden motkur handler om?

Fæle greier dette. :-(

Ja motkur handler om det ja. Men husk at de fleste som trapper ned IKKE får slike heftige symptomer, eller bare milde,forbigående. Dessuten skal antidepressiva trappes ned over lengre tid, ca 3 måneder har jeg hørt...

Skrevet

Men, nå sitter jeg her og klør meg litt i hodet.

Folk med psykiske plager får lett "lykkepiller" - for det blir de ikke avhengig av.

MEN, de kan ikke få Valium og lignende, for DA blir de avhengige av.

Alle disse rare plagene man får av å kutte ut SSRI er det ikke litt herkete? Mer herkete enn Valiumsplager ved nedtrapping?

jeg må google og lære.

Skrevet
Men, nå sitter jeg her og klør meg litt i hodet.

Folk med psykiske plager får lett "lykkepiller" - for det blir de ikke avhengig av.

MEN, de kan ikke få Valium og lignende, for DA blir de avhengige av.

Alle disse rare plagene man får av å kutte ut SSRI er det ikke litt herkete? Mer herkete enn Valiumsplager ved nedtrapping?

jeg må google og lære.

Googlet litt nå jeg også og blir nå litt klokere.

Men , det faktum at kroppen er fullstendig i ulage nå er det ingen tvil om.

Dette er skremmende synes jeg.

Skrevet

Høres kjent ut. Sluttet for raskt og gikk konstant med "støt" i kroppen. Slike medisiner er lurt å gå saakte av, slik at en slipper å ha det slik. Det varte ikke så lenge med meg, men det var ikke behagelig.

Skrevet

Nå skjønner jeg hvorfor jeg er så dårlig !!!

Sluttet på cipralex på lørdag ( siste pillen på lørdag) Og har i hele dag vært sinnsykt kvalm og hatt intens hodepine, ser nå at dette mest sannsynlig har noe med pille slutte ja.. Ikke så rart igrunn at jeg får en sånn reaksjon da jeg fikk Mye bivirkninger i starten..

Uff håper det går over snart ja..

Skrevet
Nå skjønner jeg hvorfor jeg er så dårlig !!!

Sluttet på cipralex på lørdag ( siste pillen på lørdag) Og har i hele dag vært sinnsykt kvalm og hatt intens hodepine, ser nå at dette mest sannsynlig har noe med pille slutte ja.. Ikke så rart igrunn at jeg får en sånn reaksjon da jeg fikk Mye bivirkninger i starten..

Uff håper det går over snart ja..

Tok faktisk min siste piller på lørdag jeg også og i dag er jeg

:sur::frustrert::sjokkert::hakeslepp::forvirret::haar::murvegg: :dåne: :sjokk::tellesauer::spy::fise::veslejenta::scorpis:

I det hele tatt i en elendig forfattning.

Kvalm og ekkel. Hodepine og synsforstyrrelser.

nerver utenpåå kroppen til tider. Lammese i venstre side av ansikt. Trykk i ørene.

Skrevet

Dette er noe som skjer fordi de fleste leger er alt for dårlige når det kommer til kunnskap om nedtrapping av antidepressiva. Antidepressiva skal man helst trappe ned på i minimum 6 mnd. Altså forløpet er slik:

1. Øk til den dosen man skal ha.

2. Etter noen måneder på denne dosen (opp i mot et halvt år) skal man trappe ned til den laveste dosen man trenger for å oppnå effekt og gå her i max et halvt år. Nå er vi altså oppe i et år med behandling.

3. Etter dette kan man forsøke å trappe ned til lavere doser og dersom man har gått på en høy dose bør man trappe ned med minimum et halvt år, slik at kroppen klarer å ta over denne produksjonen selv.

Stopper man for raskt så vil ikke kroppen klare å ta igjen og erstatte produksjonen av de stoffene som antidepressivaene tilførte.

Dette med "avhengighet" og "abstinenser! ved antidepressiva. Grunnen til at disse ikke omtales som avhengighetsskapende er fordi de tilfører et stoff som kroppen har for lite av når man er deprimert/har angst. Valium etc. tilfører ekstra av et stoff, slik at vi får for mye av dette stoffet. Å ha for mye av et stoff i kroppen forandrer alle de andre stoffene og forandrer kjemien i hjernen. Vi er ikke laget for å ha for mye av de stoffene, så hjernen forandrer seg for å forsøke å gjøre ubehaget mindre. Disse omtales også som avhengighetsskapende fordi man må ta mer og mer for å få den samme oppnådde effekten etter hvert. Antidepressiva fungerer ikke slik. Man må ikke ta mer og mer, og man tilfører bare et stoff som kroppen har for lite av. Grunnen til at man må trappe ned så forsiktig er at man skal gi kroppen mulighet til å ta over denne produksjonen på en naturlig måte.

Likevel er det viktig å huske at man har tilført kroppen et hormon, på lik linje med alle andre hormonkurer man kan ta i mange forskjellige medisinske sammenhenger. Det å tilføre kroppen et hormon gjør noe med systemene i kroppen vår. Et hormon virker ikke bare på ett sted, og det er derfor man får disse bivirkningene. Det tar en stund før kroppen klarer å venne seg til forandringene som skjer når vi begynner å slutter på antidepressiva og det er derfor man skal trappe forsiktig opp og ned, for å ikke gi kroppen hormonsjokk. Bivirkninger er ubehagelig og ganske skremmende det er det ingen tvil om. Men mye av dette kunne vært unngått om legene visste nok om hvor forsiktige man skal være med nedtrappingen. Jeg fikk feks mulighet til å regulere mye nedtrappingen min selv, jeg fikk bare et spenn av legen så sa han at jeg innen dette tidsspennet selv måtte kjenne etter om jeg behøvde å ta nedtrappingen saktere, og om ubehaget var for stort.

Selv om bivirkningene er skremmende er det viktig å huske at dette bare forekommer fordi hormoner virker inn på feks mage, svettekjertler, søvn og mange andre områder i kroppen enn bare humørområdet, og at det er helt naturlig å oppleve ubehag i en omstillingsperiode.

Å ta antidepressiva er på ingen måte en like enkel prosess som det fremstilles i mange medier. Det er likevel viktig å skille mellom antidepressiva og andre former for medikamneter som valium og andre beroligende. Antidepressiva tilfører kroppen noe man har for lite av og gjør at man kommer opp til normalt nivå av dette. Beroligende tilfører kroppen noe i tilleg til det man har fra før, slik at man får for mye. Dette er ikke naturlig, og dette er derfor langt farligere enn antidepressiva som bare sørger for at man når opp til det naturlige nivået igjen, det samme nivået som man hadde før man ble deprimert.

Skrevet
I det hele tatt i en elendig forfattning.

Kvalm og ekkel. Hodepine og synsforstyrrelser.

nerver utenpåå kroppen til tider. Lammese i venstre side av ansikt. Trykk i ørene.

Jeg syntes du burde ringe legevakten å få en telefonvurdering av om du bør ha en legesjekk. Dette høres ut som veldig sterke bivirkninger og du bør nok få en vurdering av lege om du bør trappe ned senere enn det du har fått beskjed om tidligere.

Lykke til med et liv tilbake til normalen forresten. Bare trist at det fikk en slik begynelse som dette.

Skrevet

Takk for alle svar jeg har fått i dag.

Jeg snakket med en bekjent som er lege i ste og han sier dette er vanlig.

Ubehagelig men vanlig.

Men hva vet vel han sier jeg bare dersom han ikke har kjent det på kroppen selv.

Enig i ovennevte om at det sikkert bør trappes ned over lang tid og spesielt i forhold til at mesisinene skal få tid til å virke. Anbefaler jo å bruke de i minimum seks måneder etter at man er såkalt symptomfri.

Jeg har brukt disse i litt over fem år og vært symptomfri de siste tre årene.

Legen jeg bruker mente at man godt kunne bruke antideppresiva resten av livet men dersom jeg ville trappe ned og slutte så sto jeg jo selvsagt fri til det.

Har inntrykk av at noen leger har mer eller mindre forkjærlighet for disse medikamentene.

Sorry dersom det blir mye skrivefeil i innleggene mine men jeg ser litt "hakkete" på skjermen.

Jeg har vært på jobb i dag og kommer meg gjennom dagen på en måte men må si jeg lurer på hvor lenge dette skal pågå. Var inne og leste på hjemmesiden til motKur nå og blir ikke mindre skeptisk for å si det på den måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...