Gjest ung_bilkjøper Skrevet 19. april 2009 #1 Del Skrevet 19. april 2009 Hei! Jeg har tenkt å kjøpe meg min første bil snart, og står mellom endel forskjellige alternativer. De viktigste kriteriene for bilen er: Billig i drift, ikke altfor bensingjerrig.. Ok pris på forsikring (=ikke blodpris) Driftssikker Godt vedlikeholdt bil Jeg bor i Oslo, så blir hovedsaklig bykjøring. Mye mulig at jeg tar en lengre tur innimellom, for å besøke familie rundt om kring på østlandet. Prisklasse rundt 20 000, da jeg kun skal ha ansvarsforsikring på bilen, og dermed ikke ønsker å sitte igjen med et stort tap i tilfelle ulykka er ute. Forventer meg ikke allverdens av en bil til denne prisen, men har tro på at jeg kan finne noe som er brukbart iallefall. De bilene jeg har sett meg ut foreløpig er: Mazda 323/323 F, eller 626. Nissan Micra VW Golf Gamle Volvoer er fullstendig uaktuelt, da jeg rett og slett ikke liker dem. Sorry til alle dere ihuga Volvofans der ute. Smaken er som baken.. Lurer på om noen har tips til andre greie biler til denne prisklassen, og vil gjerne høre om erfaringer fra de som har en av de bilene jeg har sett meg ut foreløpig. Med hilsen fra en ung og uerfaren bilkjøper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 20. april 2009 #2 Del Skrevet 20. april 2009 Mazda 323 er en grei førstegangsbil. Jeg ville også vurdere Peugot 106. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyK Skrevet 20. april 2009 #3 Del Skrevet 20. april 2009 Jeg holder på å ta lappen og regner med å kjøpe bil etterhvert også. Har omtrent de samme kriteriene for en bil som deg, og jeg tror at jeg ville ha gått for en Mazda 323 F. :)Stødige og gode biler med lite feil, også ser de jo ikke altfor ille ut heller:) Nissan Micra har jeg ikke noen erfaring med, men de er jo litt freshe da. Ingen som har erfaringer med de? Anyone? Lykke til iallefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yvaine Skrevet 20. april 2009 #4 Del Skrevet 20. april 2009 Har ikke noen erfaringer med Micra selv, men så i en artikkel i VG i dag at den var blant bilene med flest driftsstopp.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 21. april 2009 #5 Del Skrevet 21. april 2009 polo med automat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 22. april 2009 #6 Del Skrevet 22. april 2009 Du bør nok gå for delkasko fremfor ansvar. Prisforskjellen er liten, og den dekker brann og tyveri. Og dersom du bor i Oslo, og skal ha en såpass gammel bil er innbruddsfaren stor. (Snakker av erfaring her.) Og det blir for generelt å anbefale bilmerker, når du ikke sier type/årsmodell. Det som har noe å si er hva slags stand bilen er i. Se om det er utført regelmessig service på den, hvor langt de har gått, og om det er mye rust ol på den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ung_bilkjøper Skrevet 22. april 2009 #7 Del Skrevet 22. april 2009 Takk for gode svar, folkens! Jeg skal undersøke priser på delkasko, men med en bil til 10 000 så tror jeg fortsatt at jeg må betale mer for delkasko i noen år enn ved å rett og slett kjøpe en ny bil senere om den blir vræka. Jeg skal ha alarm i bilen, og jeg har privat parkering. Jeg ville bare høre om noen har erfaringer med de bilene jeg har sett meg ut, og om de kanskje vet om noen andre biler som har likhetstrekk med de bilene jeg selv har funnet som jeg kan se på. Godt vedlikehold på bilen er et av kravene jeg har skrevet opp, og da mener jeg regelmessig service, lite rust osv. Jeg vil ha en bil som er fra 1989-1997, ikke nyere, pga. pris på omregistrering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ung_bilkjøper Skrevet 22. april 2009 #8 Del Skrevet 22. april 2009 Takk for gode svar, folkens! Jeg skal undersøke priser på delkasko, men med en bil til 10 000... Jeg mente selvsagt 20 000... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 22. april 2009 #9 Del Skrevet 22. april 2009 Jeg tenker at en golf av den aldersklassen og til den prisen gjerne er helt nedkjørt. Ville undersøkt en Peugeot 306 isteden, f.eks denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17073749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cowgirl22 Skrevet 23. april 2009 #10 Del Skrevet 23. april 2009 Toyota har driftssikre biler! Har selv en corolla, aldri problemer med motoren. Har bare skiftet ting forbundet med vedlikehold og rutiner. Går som en klokke. Eneste en må være obs på er rust på de gamle modellene. Få gjerne noen med deg for å sjekke bilen før du kjøper den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mekaniker Skrevet 24. april 2009 #11 Del Skrevet 24. april 2009 Godt råd til billig førstebil.Kjøp biler det går mange av,eks golf,corolla o.l.STYR unna franskmann Peugeot,drittbiler. Med eks en golf,får du tak i svært billige deler overalt,de er ikke akkurat stilige biler,men duger.Går godt og billig,grei å kjøre. Ingen hensikt å ha delkasko på en slik bil.Bulker du ei dør,får du tak i ei for noen hundrelapper hos huggern. Ellers så er jo en bil i prisklasse 15-20000,ganske "brukt"....Finn en som er eu-ok nylig,så får du ingen store overaskelser som regel.Se etter rust å ta en god titt i motorom(også rust,oljesøl og andre ting som lekker,div rep som er gjort med teip og streng.....).Lytt på motor,skal ikke være "tikking og rasling". En annen ting er faktisk at Skoda og kia slettes ikke er så værste biler.Dær har du muligheten til å finne en ganske ny bil som er gått lite til en billig penge. En kompis hadde en Kia Sorenta eller no sånt,som var gått 387000 km uten problemer.Hadde kun tatt service på den samt byttet bremseskiver bak.Det er ikke dårlig.. Lykke til med bilkjøpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå