crispy Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Nå vet jeg kke om dette er det rette stedet med et slikt innleg, men prøver i ale fall Jeg føler noen ganger at jeg er født i en feil tid. Å være ungdom på 1970-tallet faller mer å mer i smak. Og da tenker jeg ikke på alt det "gøye". Jeg vet at det var mindre "frihet" da enn det det er nå. Men likevel, jeg kunne vrkelig tenkt meg å være ungdom på den tiden... Alle de pene kjolene damer gikk med(det var jo mer vanlig da enn med bukser), jeg føler liksom at det e rme på en måte.. Er det andre som føler det slik? Håper også å få høre fra dem som har vært ungdommer på den tiden som nå er eldre mennesker!
Gjest MåneSkygge Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Jeg har bestandig sagt at jeg ønsket jeg hadde vært 18 i 1968. Skulle gjort mye for å vært på Woodstock det året. Jeg ble født litt for sent føler jeg så mange av mine musikk idoler døde før jeg fikk mulighet til og oppleve dem.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Tror det er vanlig å drømme seg til en annen tid! Men siden en ikke fikk oppleve tiden selv, så blir nok mye romantisert. Jeg er 18, og har ofte drømt om å være tenåring på 80-tallet. Grunnen til dette er rett og slett at jeg er så glad i amerikanske ungdomsfilmer fra dette ti-året! Men alt er jo selvsagt annerledes i Hollywood-filmer. Søskenbarna mine som vokste opp da forteller en helt annen historie, og klærne de gikk i ser rett og slett ikke så kule ut som de gjør på skuespillerne i filmen. Kanskje det er tiden før mobiltelefon og kommersielt internett jeg lengter litt etter, hva vet vel jeg? Men det er jo lov å drømme
crispy Skrevet 19. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 19. april 2009 Ja.. Det meste er vel drømmer.. Men men, det er med drømmer at en overlever Føler liksom at mennesker, kanskje spesielt hvis en var ute etter en kjæreste, var mer romantiske..?
Lofotdorsken Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 Hvis jeg kunne velge, ville jeg vokst opp på 40-tallert. Kanskje litt rart i og med WW2, men har alltid vært fascinert av stilen, musikken og samfunnet i det tiåret. Sikkert riktig at man har lettere for å romantisere forgagne tider i retrospektiv, men jeg tror at man også har lettere for å se de mørkere sidene enn bare de lyse, pga at man nå vet mer og ting blir gravd opp hele tiden. Synet på historien forandrer seg også etter hvert som forskere og andre setter lys på ulike aspekter ved samfunnet tidligere.
Gjest Gjest i innlegg #3 Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 Ja.. Det meste er vel drømmer.. Men men, det er med drømmer at en overlever Føler liksom at mennesker, kanskje spesielt hvis en var ute etter en kjæreste, var mer romantiske..? Ja! Det er også noe jeg tenker! Jeg opplever ofte jevnaldrende gutter som noe mer kyniske, og forhold som mer flyktige. Det har vel noe med samfunnsutviklingen å gjøre, og at vi står friere, særlig vi jenter. Men det er vel en bra ting? Jeg tenker i hvert fall ofte på de forgående ti-årene som mer romantiske, men det har vel også noe med at voksenpersonene jeg kjenner møttes da?
crispy Skrevet 20. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2009 Vi tenker nok i same baner Ja, vi står veldig fritt i samfunnet, og det er jo selvfølgelig bra at vi har samme "verdi" som mennene. Men jeg synes at mennesker før i tiden hadde liksom mer tid til hverandre, det var ikke dette presset til å ha alle de flotte tingene som naboen hadde. Jeg vet ikke,de hadde kanskje lettere får å opnå "målene sine og bli fornøyd?
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #8 Skrevet 20. april 2009 Jeg skulle ønske jeg var ungsom på 60 tallet. Da var det mest vanlig at jenter hele tiden gikk i kjole eler skjørt, å det passer meg mye bedre.. Er ikke komfertabel i bukse. Problemet med 60 tallet er at da hadde man ikke penger til og kjøpe seg så mange kjoler:P Det var MYE mindre sex fokus i samfunnet på den tiden. Nå kan jeg nesten ikke gå uten for døra eller skru på tven uten og få slengt et bilde av en fitte eller noen pupper i ansiktet og det begynner jeg og bli rimelig lei. Så egentlig nesten alle tiår som ikke hadde det problemet er fristene Jeg er født i 1986 så var ungdom rundt 2000, altså det verste tiåret med sex press/fokus
Vera Vinge Skrevet 20. april 2009 #9 Skrevet 20. april 2009 Når det gjelder dette med klær, må jeg si jeg ikke helt forstår det. Man kan da bare gå i skjørt og kjoler i dag hvis man vil det? En del av moten nå henter jo også inspirasjon fra nettopp 60- og 70-tallet.
*Numi* Skrevet 20. april 2009 #10 Skrevet 20. april 2009 Når det gjelder dette med klær, må jeg si jeg ikke helt forstår det. Man kan da bare gå i skjørt og kjoler i dag hvis man vil det? En del av moten nå henter jo også inspirasjon fra nettopp 60- og 70-tallet. Akkurat det samme tenkte jeg. Det er ikke akkurat kjole- og skjørtenekt i dag heller. Man kan da gå i akkurat det man vil?
crispy Skrevet 20. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 20. april 2009 Akkurat det samme tenkte jeg. Det er ikke akkurat kjole- og skjørtenekt i dag heller. Man kan da gå i akkurat det man vil? Jovisst kan jeg det.. Men det er dessverre ikke blitt så vellykket.. Hadde en "gammeldags" periode for et år siden og fikk en dårlig erfaring Jeg vet at man ikke skal bry seg om hva andre sier, men jeg er nå slik at jeg gjør det. Elsker denne framgangen i klesbutikkene! Det er blitt mer 70 og 80 talls klær, jeg har merket det også! Jeg er helt enig med deg Vera Vinge. Det er fryktelig mye fokus på sex.. Bare se på noen artister f.eks. De spiller jo på utseende! Lite kler og masse sminke... 1
Rosalie Skrevet 20. april 2009 #12 Skrevet 20. april 2009 (endret) Vet ikke om det var så mye mindre fokus på sex på 70-tallet. Sex, drugs and rock'n'roll... I tillegg hadde man mye mindre valgfrihet i forhold til hva man ville med livet sitt, og det var et mye mer tradisjonelt kjønnsbilde enn i dag. Moren min var riv ruskende sprø som valgte å gå gymnaset i stedet for å ta noe hun kunne bruke til noe, nemlig frisør eller hjelpepleier. Moren og faren min fikk ikke leid leilighet eller banklån til å bygge hus, siden de ikke var gift. Så de måtte gifte seg da min mor var 19 år enten de ville eller ei. Klesmessig var det tidligere mye mer konformt enn i dag. I dag kan du strengt tatt gå i nøyaktig hva du vil uten at noen bryr seg særlig. Da var det på en måte én uniform som gjaldt. I tillegg var det mye større press på at kvinner skulle være tynne, tynne, tynne, da det var umulig å få kjøpt klær i litt større størrelser i butikken. Jo, man fikk jo kjøpt "husmortelt". I tillegg hadde man dårligere sosialt sikkerhetsnett enn i dag. Retten til selvbestemt abort kom i 1978. Hormonprevensjonen på den tiden var skikkelige hestekurer med hormoner. Og fødselspermisjonen var på rundt 3 måneder. Og gravide hadde ikke samme oppsigelsesvern som i dag. Endret 20. april 2009 av Wadjet
Gjest *drømme litt* Skrevet 20. april 2009 #13 Skrevet 20. april 2009 Er det bare jeg som vil litt lengre tilbake i tid? Kunne tenkt meg å levd i vikingetiden Bål, skur, rått kjøtt, saueskinn(vært en av de heldige som hadde litt rikdom). Jeg har et veldig romantisk bilde av vikingetiden da, men skal ikke se bort i fra at jeg hadde vært en av de som hadde levd lengst. Hihi.
Gjest Langsyne Skrevet 20. april 2009 #14 Skrevet 20. april 2009 (endret) ... Endret 6. juli 2009 av Langsyne
Gjest Langsyne Skrevet 20. april 2009 #15 Skrevet 20. april 2009 Er det bare jeg som vil litt lengre tilbake i tid? Kunne tenkt meg å levd i vikingetiden Bål, skur, rått kjøtt, saueskinn(vært en av de heldige som hadde litt rikdom). Jeg har et veldig romantisk bilde av vikingetiden da, men skal ikke se bort i fra at jeg hadde vært en av de som hadde levd lengst. Hihi. Vikingtiden hadde vært stas. Litt skummelt dog, hehe.
crispy Skrevet 20. april 2009 Forfatter #16 Skrevet 20. april 2009 Vet ikke om det var så mye mindre fokus på sex på 70-tallet. Sex, drugs and rock'n'roll... I tillegg var det mye større press på at kvinner skulle være tynne, tynne, tynne, da det var umulig å få kjøpt klær i litt større størrelser i butikken. Jo, man fikk jo kjøpt "husmortelt". Det kan jeg ikke si noe om.. Men angående om at kvinner skulle være tynne; det kunne umulig være verre enn det det er nå? Du blir bombardert med råd og kurer for hvordan du skal bli tynn. Mange ungdommer (spesielt) har usunne forbilder, sånn som Mischa Barton, Kate Moss osv. Det er jo stort press i dagen samfunn også føler jeg..?
Rosalie Skrevet 20. april 2009 #17 Skrevet 20. april 2009 Det kan jeg ikke si noe om.. Men angående om at kvinner skulle være tynne; det kunne umulig være verre enn det det er nå? Du blir bombardert med råd og kurer for hvordan du skal bli tynn. Mange ungdommer (spesielt) har usunne forbilder, sånn som Mischa Barton, Kate Moss osv. Det er jo stort press i dagen samfunn også føler jeg..? Twiggy og hennes like var vel forbildene. Og hvis du ser på dagens ungdom så er det ganske så mange som nærmer seg grensen for bælfeit. Og det er aksept for det. Moren min var tenåring på 70-tallet, og hun var ikke spesielt tynn med sine 175 cm og str. 28" i bukser. I følge henne spiste de akkurat nok til å ikke besvime når de reiste seg.
Gjest Naria Skrevet 20. april 2009 #18 Skrevet 20. april 2009 Jeg er veldig glad for at jeg lever nå jeg. Det kunne selvsagt ha vært moro med en svipptur til tidligere tider, bare for å kjenne på stemningen og for å oppleve spesielle situasjoner, men aldri i verden om jeg ville valgt bort livet i dagens Norge.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #19 Skrevet 20. april 2009 Jeg drømmer meg også mye lenger tilbake enn mange andre her. Jeg behøver ikke tilbake til vikingtida men ville helst sett at det var bilfritt. Når jeg mediterer eller det er rett før jeg sovner så hører jeg ofte hestehover enda jeg egentlig er redd og ikke liker hest noe særlig. Litt merkelig fordi det gir meg en god følelse likevel. Jeg vil gå i stakk og være "kjerringa" jeg
crispy Skrevet 20. april 2009 Forfatter #20 Skrevet 20. april 2009 Jeg drømmer meg også mye lenger tilbake enn mange andre her. Jeg behøver ikke tilbake til vikingtida men ville helst sett at det var bilfritt. Når jeg mediterer eller det er rett før jeg sovner så hører jeg ofte hestehover enda jeg egentlig er redd og ikke liker hest noe særlig. Litt merkelig fordi det gir meg en god følelse likevel. Jeg vil gå i stakk og være "kjerringa" jeg Hi hi Frister det også. Å være kjerringa på garden He he
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå