Gjest mugga Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 I vinter oppdaget jeg og min kjære at rommet vårt var hardt rammet av MUGG. (Vi bor hos faren til kjæresten min, et ekstremt dårlig ventilert lite hus). Vi har rom rett ved siden av badet, dermed blir det veldig fuktig på rommet vårt, særlig om vinteren da vi ikke kan ha vinduet på vidt gap hele tiden... Da vi oppdaget dette i vinter, skrubbet jeg bort muggen som var bak sengen, på veggen, og ved vinduet, bak nattbordet. Vi bestemte oss da for å fyre som bare juling, og ha vinduet godt oppe hele tiden. (hehe ja, rett og slett å kaste penger ut vinduet det gitt!) Dette hjalp mye, luften på rommet ble mye "tørrere", dette merket vi spesielt på klær og dyner, som før virket bittelitt "fuktige" og "tunge". Men nå har mugglukten kommet tilbake. Ser at det begynner å komme små grønne prikker på veggene igjen, og i dag da jeg skulle skifte sengetøy, oppdaget jeg til min forferdelse at putene hadde fått MASSE små grønne muggprikker. Ikke putetrekket, men selve puta! Har lest litt inne her før, og skjønte det slik at mugg er farlig å puste inn?! Gjelder dette alle typer mugg, da spesielt den jeg har? (som kommer av fukt). hva skal jeg gjøre? Putene må jo kastes/vaskes, men hva med alt som er på rommet? Alle klær? (de er ikke inne i noe skap, men i et slik "kurvstativ", slike i "stål" og masse hull.. Altså er de absolutt ikke skjermet for eventuell muggstøv i luften... Leste videre at muggen ikke kan vaskes bort. Er dette sant? Isåfall - må vi bare kvitte oss med alt av sengetøy og klær? og sist men ikke minst, HVA GJØR JEG for å bli kvitt dette? Og hvor mye mugg er "helsefarlig"? Har lest om ei som ikke kan arbeide lenger, pga. skader forårsaket av mugg... Hjelpes :/ Håper noen her inne kan komme med gode råd!
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Ikke alle muggsorter er like skadelige, men dere bør få noen til å komme og se hvilken sort som er på rommet deres. Puta tror jeg jeg ville kastet, på den annen side er det ikke så mye vits i å kaste alt hvis dere fortsetter å bo på samme rommet...
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Kast det med mugg,flytt ut av rommet,sørg for bedre ventilasjon,vask ned og flytt inn igjen.
monkeyhub Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Hei! Har noen tips til deg.. Du bør innstallere vifte på badet, og muligens også på soverommet for å få ut fuktig luft. Disse er å få kjøpt hos bygghandlere, og også clas olson, biltema ol til rundt en tusenlapp. Montering kommer i tillegg. For å vaske bort muggen bør du bruke sopp/muggmiddel, dette har de som regel hos fargehandlere, byggsenter ol. Da tar det lenger tid før muggen klarer å etablere seg igjen. Ville nok ha kastet putene som er angrepet av muggen. Du bør vurdere å kjøpe nye puter som er av en type som forhindrer groing. Husker ikkje navnet på disse, men de blir markedsført som allergivennlige puter. Dynene kan du nok bare lufte godt, gjerne i sollys. Det er ikkje direkte skadelig å puste inn mugg da immunforsvaret vanligvis tar knekken på den. Men selvsagt over lenger tids eksponering kan det føre til helseplager. Mugg er mest skadelig for astmatikere og andre med luftveitsrelaterte helseplager og personer med dårlig immunforsvar. Mugg forekommer hos de aller fleste, og hodeputer er ekstra utsatt. Dette fordi du puster ut fuktig luft ned i puta mens du sover, puta er varm og lun, og dette skaper grobunn for muggen. Det aller viktigste for å forhindre vekst av mugg er å lufte sengetøy ofte. Håper du får bukt med ulumskhetene;)
Gjest mugga Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Hei igjen, og TUSEN TAKK for gode råd, alle tre!! Dette skal jeg fikse, monkeyhub, du har lært meg masse nytt i dag;) Ut å kjøpe muggmiddel, vifter og puter, nå skal jeg ta knekken på svineriet! Igjen - TAKK! :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå