ninuska_ Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 (endret) Hei, (og ops, det snek seg med noen ekstra bokstaver (-else) i overskriften :/) Jeg fikk jobb som vikar for et bemanningsbyrå for en liten stund tilbake. Jobben innebærer å jobbe på vanlige matbutikker. Det var greit i starten, men nå er jeg veldig lei. Mest fordi jeg får melding av dem hver eneste dag, selv om jeg har sagt klart ifra at jeg kan kun jobbe til visse tider. Jeg er lei av å måtte sende melding "Nei, jeg har ikke muligheten til å jobbe" hele tiden. Og de sender ofte melding med spørsmålet om man kan jobbe, uten å skrive hvor eller når dette er. Så jeg har bestemt meg for å finne meg en annen jobb. Hvordan fungerer det med oppsigelse da? Jeg vet at oppsigelsestiden er 1 måned, men jeg har ingen faste vakter. Kommer jeg til å jobbe noe i oppsigelsesperioden? Endret 19. april 2009 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 hvis du har jobbet under 6 måneder gjennom dette vikarbyrået er oppsigelsestiden 14 dager. har du jobbet lenger er det 1 måned. men du kan si ifra at du ikke ønsker flere vakter (siden du ikke har noen faste dager å forholde deg til) men blir du satt opp i løpet av denne tiden så må du stille opp. siden du fortsatt er annsatt tipper jeg. men du kan levere skriftlig oppsigelse og si at du helst ikke ønsker å bli satt opp på noen vakter i oppsigelses tiden.. men blir du det, så hadde i i hvertfall jeg tatt de jeg hadde mulighet til.. færrest mulig.. og på de dager du kan (som du har sagt før til de ) ellers vil det nok bli surt og sur stemning i den tiden. man ønsker da ikke å forlate et arbeidsted som et surt minne, og et sted man aldri kan vende tilbake til.
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 hvis du har jobbet under 6 måneder gjennom dette vikarbyrået er oppsigelsestiden 14 dager. har du jobbet lenger er det 1 måned. Bullshit. Oppsigelsestiden er det som står i kontrakten. Står det ikke noe i kontrakten, er det en måned som gjelder. TS; dette må du nesten høre med vikarbyrået ditt, hva de synes er OK. Jeg jobber på akkurat samme måte som deg, og fikk beskjed da jeg begynte at oppsigelsestida var en måned, men at de selvfølgelig ikke ville tvinge meg til å ta vakter hvis jeg ikke ønsket det ut den tida, siden vi selv velger vaktene vi vil ta. Likevel, når jeg nå en gang skal si opp vil jeg ta med i beregningen å jobbe ut oppsigelsestida, da jeg synes det er mest "fair". Hva som er vanlig i ditt vikarbyrå er vanskelig for oss å vite, hva som er fastsatt i kontrakt osv...
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Og jeg synes forøvrig du bør gi beskjed til byrået ditt hva du synes om at de ikke respekterer de tidene du har sagt er OK, slik at de vet at de gjør en stor feil. Jeg hadde blitt veldig irritert var jeg deg hvertfall. Nå får jeg også meldinger nesten hver dag, men de dagene de vet jeg ikke jobber får jeg bare melding om vakter frem i tid, og de viser meg dermed at de har super orden i sakene sine og full kontroll over hvilke ansatte som kan jobbe når. Det burde strengt tatt ditt vikarbyrå også klare...
girlypai Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 Bullshit. Oppsigelsestiden er det som står i kontrakten. Står det ikke noe i kontrakten, er det en måned som gjelder. TS; dette må du nesten høre med vikarbyrået ditt, hva de synes er OK. Jeg jobber på akkurat samme måte som deg, og fikk beskjed da jeg begynte at oppsigelsestida var en måned, men at de selvfølgelig ikke ville tvinge meg til å ta vakter hvis jeg ikke ønsket det ut den tida, siden vi selv velger vaktene vi vil ta. Likevel, når jeg nå en gang skal si opp vil jeg ta med i beregningen å jobbe ut oppsigelsestida, da jeg synes det er mest "fair". Hva som er vanlig i ditt vikarbyrå er vanskelig for oss å vite, hva som er fastsatt i kontrakt osv... dette er ikke bullshit! slik var det gjennom mitt vikarbyrå også den gangen jeg jobbet der. akkuratt samme oppsigelses regler. men det kan godt hende det er forskjellig fra TS sitt vikarbyrå, slik som hos deg. men alt dette finner man i arbeidskontrakten som man har signert.
ninuska_ Skrevet 19. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 19. april 2009 Vel. Vi fikk aldri noen kopi av arbeidskontakten, for å være helt ærlig. Signerte kun på at vi ikke kunne bli ansatt i noen av bedriftene vi jobber for 3 mnd fram i tid, og oppsigelsestiden var... hvis jeg husker riktig 1 mnd - men vaktene mine er vakter jeg takker ja til, så de kan ikke sette meg opp uten at jeg har takket ja. Jeg har prøvd å forklare til dem at nå har jeg sagt hvilke tider jeg kan jobbe (for de bad oss fortelle hvilke tider vi kunne, så de slapp å sende så mange meldinger), og jeg kommer ikke til å takke ja til andre vakter om de sender meg meld. Det er bruk av min tid - jeg blir irritert når jeg må sende en meld nærmest hver dag - eller jeg må svare på tlf for å si nei, men det gir seg ikke.. Så jeg føler at jeg skal finne meg en annen jobb, for jeg liker ikke følelsen av å måtte si nei hele tiden - jeg føler at jeg ikke jobber nok for deres del, og da kan de heller finne en annen som kan ta min plass..
Queen B Skrevet 20. april 2009 #7 Skrevet 20. april 2009 Du må nesten lese gjennom kontrakten din ang oppsigelses tid. Den kan variere med hva slags type jobb du utfører (men kan aldri være i konflikt med arbeidsloven). I min kontrakt står det: 14 dagers oppsigelse og etter endt prøvetid (3 mnd) er det 1 mnd.
Gjest dinne Skrevet 20. april 2009 #8 Skrevet 20. april 2009 Dersom du er satt opp på faste vakter eller et minimum antall timer per uke, må du selvsagt jobbe dette også i oppsigelsestiden. Dersom du kun er satt opp med å avtale timer løpende, kan du selvsagt takke nei til alle tilbud i oppsigelsestiden. Men om det er lurt med tanke på referanser er jo en annen sak... dette er ikke bullshit! slik var det gjennom mitt vikarbyrå også den gangen jeg jobbet der. akkuratt samme oppsigelses regler. men det kan godt hende det er forskjellig fra TS sitt vikarbyrå, slik som hos deg. men alt dette finner man i arbeidskontrakten som man har signert. Jo, det er faktisk bullshit. Det du skriver om er hva som stod i din kontrakt, ikke hva som gjelder for vikarbyråer generelt eller arbeidsgivere generelt. Det er det som står i TS' kontrakt som gjelder. Står det ingenting der, er det en måned.
ninuska_ Skrevet 20. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 20. april 2009 (endret) Dersom du er satt opp på faste vakter eller et minimum antall timer per uke, må du selvsagt jobbe dette også i oppsigelsestiden. Dersom du kun er satt opp med å avtale timer løpende, kan du selvsagt takke nei til alle tilbud i oppsigelsestiden. Men om det er lurt med tanke på referanser er jo en annen sak... Jo, det er faktisk bullshit. Det du skriver om er hva som stod i din kontrakt, ikke hva som gjelder for vikarbyråer generelt eller arbeidsgivere generelt. Det er det som står i TS' kontrakt som gjelder. Står det ingenting der, er det en måned. Jeg har ikke jobbet på dette stedet lenge, så jeg kommer ikke til å bruke dem som referanse. De har ingen oversikt over hvordan man er på jobb uansett. Dessuten får vi aldri beskjed om en jobb enten før dagen før, eller samme dagen ca. en time før. Og da har jeg allerede planlagt hva jeg skal gjøre for den dagen - det blir litt for kluss for min del. Jeg syns ikke å fortelle om en jobb i forveien er å fortelle om den kvelden før den dagen man skal jobbe. Takk for svar Endret 20. april 2009 av ninuska_
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 20. april 2009 #10 Skrevet 20. april 2009 Jeg forstår hvertfall deg veldig godt... Jobber som sagt med akkurat samme opplegg, og det er utrolig slitsomt å få vaktene rett før de begynner, og å måtte reise land og strand for å finne den rette plassen... Jeg får også kjempedårlig samvittighet de gangene jeg sier nei (som jo er relativt ofte), men heldigvis er det byrået jeg jobber for ganske flinke til å gi oss positiv tilbakemelding uansett. Men det er nå også deilig å ha en så fleksibel jobb da, jeg kan hvertfall ta ferie når jeg vil... Men etter noen måneder med dette begynner psyken min å bli litt sliten. Lykke til hvertfall, håper det ordner seg bra..
girlypai Skrevet 20. april 2009 #11 Skrevet 20. april 2009 Jo, det er faktisk bullshit. Det du skriver om er hva som stod i din kontrakt, ikke hva som gjelder for vikarbyråer generelt eller arbeidsgivere generelt. Det er det som står i TS' kontrakt som gjelder. Står det ingenting der, er det en måned. jeg har ikke sagt at dette gjelder vikarbyråer generelt! bare hva som stod i min!! Og at dette ikke er uvanelig! MEN LES: jeg skrev også at TS må lese i sin arbeidskontrakt, da det kan stå noe helt annet.
Gjest Gjest_ninja_* Skrevet 20. april 2009 #12 Skrevet 20. april 2009 jeg har ikke sagt at dette gjelder vikarbyråer generelt! bare hva som stod i min!! Og at dette ikke er uvanelig! MEN LES: jeg skrev også at TS må lese i sin arbeidskontrakt, da det kan stå noe helt annet. OK, skjønner ikke helt at jeg gidder kverulere med deg, men siden du først tar den, så prøver jeg meg også. Her er innlegget som varsia siterte, og som hun kalte bullshit: "hvis du har jobbet under 6 måneder gjennom dette vikarbyrået er oppsigelsestiden 14 dager. har du jobbet lenger er det 1 måned." varsia svarte altså: "Bullshit. Oppsigelsestiden er det som står i kontrakten. Står det ikke noe i kontrakten, er det en måned som gjelder." Så svarer du: "dette er ikke bullshit! [...]" Og det er jo rett og slett feil. varsia har fullstendig rett i at det er bullshit at oppsigelsestiden er 14 dager dersom hun har jobbet under 6 måneder. Det gjelder nok noen ja, men det er aboslutt ingen generell regel. Det var sistnevnte varsia protesterte på, men som du samstemte i.
girlypai Skrevet 20. april 2009 #13 Skrevet 20. april 2009 OK, skjønner ikke helt at jeg gidder kverulere med deg, men siden du først tar den, så prøver jeg meg også. Her er innlegget som varsia siterte, og som hun kalte bullshit: "hvis du har jobbet under 6 måneder gjennom dette vikarbyrået er oppsigelsestiden 14 dager. har du jobbet lenger er det 1 måned." varsia svarte altså: "Bullshit. Oppsigelsestiden er det som står i kontrakten. Står det ikke noe i kontrakten, er det en måned som gjelder." Så svarer du: "dette er ikke bullshit! [...]" Og det er jo rett og slett feil. varsia har fullstendig rett i at det er bullshit at oppsigelsestiden er 14 dager dersom hun har jobbet under 6 måneder. Det gjelder nok noen ja, men det er aboslutt ingen generell regel. Det var sistnevnte varsia protesterte på, men som du samstemte i. nei jeg skjønner ikke hvorfor jeg heller gidder, men jeg vil ikke ha det på meg at jeg har påstått noe som helst innenfor dette. jeg bekreftet bare gjesten over som skrev om sin oppsigelsestid og at det var slik hos meg også. aldri sagt at det er en generell regel for alle vikarbyråer. derfor ba jeg henne lese arbeidskontrakten. så kom over det at jeg har påstått at hun skal jobbe så og så lenge!!
ninuska_ Skrevet 20. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 20. april 2009 (endret) Jeg forstår hvertfall deg veldig godt... Jobber som sagt med akkurat samme opplegg, og det er utrolig slitsomt å få vaktene rett før de begynner, og å måtte reise land og strand for å finne den rette plassen... Jeg får også kjempedårlig samvittighet de gangene jeg sier nei (som jo er relativt ofte), men heldigvis er det byrået jeg jobber for ganske flinke til å gi oss positiv tilbakemelding uansett. Men det er nå også deilig å ha en så fleksibel jobb da, jeg kan hvertfall ta ferie når jeg vil... Men etter noen måneder med dette begynner psyken min å bli litt sliten. Lykke til hvertfall, håper det ordner seg bra.. Jeg føler meg "slem" når jeg sier nei, for jeg er jo ansatt for å jobbe hos dem, men det blir så mange nei, for de spør så ofte, men jeg har fått litt inntrykk av at det er i orden, for på intervjuet fikk jeg vite at det var ingen begrensninger på hvor ofte jeg kunne si nei - nå er jeg student ved siden av, og eksamensperioden nærmer seg, men når jeg har vært ansatt i så kort tid, føler jeg at jeg ikke får gitt av meg nå, for jeg har jo lyst å jobbe, men jeg må jo si nei hele tiden for det kolliderer med alt akkurat nå, men det ordner seg nok. Kanskje.. jeg venter og ser det litt ann.. har veldig lyst å jobbe i juni, og jeg får jo ta meg ferie når jeg vil - thats true Endret 20. april 2009 av ninuska_
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå