Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Hva slags rengjøringsinstruksjoner har dere som bruker biteskinner fått? Tannlegen ga meg beskjed om å bruke oppvaskmiddel(Zalo, Sunlight), men det setter smak på plasten+at det umulig kan være noe bra for tennene....? (Jada, jeg vasker selvfølgelig av såpa, men plasten blir mer og mer ujevn etterhvert som jeg gnager meg gjennom skinna, noe som gjør den veldig utsatt.)
*Mocca* Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 jeg pusser den med tannkrem og tannbørste jeg...
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Salo ? Hvilke tannlege er det du har som kan annbefale noe slikt ? Rester av salo kan sette seg fast i sprekker inni skinna. Også utenpå etterhvert som den blir bitt ned. Hvilke type skinne har du ? Jeg har hatt kloss, myk skinne og nå hard skinne. VÆR dag legger jeg skinna først i munnskylle vann ca 5 min. Skyller godt. Så pusser jeg godt med tannkrem og børste (elektrisk tannbørste) Bruker tannkrem uten såpe, såpen gjorde at jeg fikk sårhet i gom\tannkjøtt. 1 gang i uken legger jeg skinna i et rensemiddel (slik en bruker til gebiss) Dette får en kjøpt på appoteket. Husk å skyll godt etterpå. (kan bli svie i munn pga. middlet om det ikke skylles godt) Første biteskinne jeg hadde var den lille klossen. Tannlegen "glemte" å innformere om rengjøring og rensing så jeg pusset de kun med tannkrem og børste. 1\2 år senere fikk jeg streptokokker med byller i halsen. Inne på sykehus 4 ggr. for å skære opp og tømme byllen. Var elendig og sengeliggende 2 uker. Fikk høre senere at det mest sannsynlig skyldtes dårlig rens av biteskinnen. IKKE å annbefale. Gjett om jeg er grundig nå. (renser heller for mye en for lite)
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Salo ? Hvilke tannlege er det du har som kan annbefale noe slikt ? Rester av salo kan sette seg fast i sprekker inni skinna. Også utenpå etterhvert som den blir bitt ned. Hvilke type skinne har du ? Jeg har hatt kloss, myk skinne og nå hard skinne. VÆR dag legger jeg skinna først i munnskylle vann ca 5 min. Skyller godt. Så pusser jeg godt med tannkrem og børste (elektrisk tannbørste) Bruker tannkrem uten såpe, såpen gjorde at jeg fikk sårhet i gom\tannkjøtt. 1 gang i uken legger jeg skinna i et rensemiddel (slik en bruker til gebiss) Dette får en kjøpt på appoteket. Husk å skyll godt etterpå. (kan bli svie i munn pga. middlet om det ikke skylles godt) Første biteskinne jeg hadde var den lille klossen. Tannlegen "glemte" å innformere om rengjøring og rensing så jeg pusset de kun med tannkrem og børste. 1\2 år senere fikk jeg streptokokker med byller i halsen. Inne på sykehus 4 ggr. for å skære opp og tømme byllen. Var elendig og sengeliggende 2 uker. Fikk høre senere at det mest sannsynlig skyldtes dårlig rens av biteskinnen. IKKE å annbefale. Gjett om jeg er grundig nå. (renser heller for mye en for lite) Skal vi se... 1 gang i uka. Det middelet jeg bruker heter COREGA TABS og er brusetabletter kjøpt på appotek. Leggeg bideskinnen i et glass med 1 tablett og har på varmt vann. Lar det stå slik hele dagen. Og syller godt etterpå. Vær dag. Munnskyll er slik vanlig (blå farge) som en får kjøpt i matvarebutikk. En får kjøpt en dyrere variant på appotek, men den synes jeg blir for intens smak på (svir i munnen etterpå) Hele skinnen ligger under i slikt munnskyll i ca 5 min. Skyller godt etterpå Pusser godt med såperfi tannkrem og elektrisk tannbørste etterpå. På morgenen skyller skinnen før jeg legger den bort for dagen. Da bør den bli nok renholdt. Vet noen som renser med slike tableter vær dag (slik som med gebiss), men tror ikke det er nødvendig så lenge en bruker munnskyll vær dag og pusser.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 Grunnen til at tannlegen anbefalte deg såpe er at tannkrem inneholder slipemiddel som på sikt bidrar til å ødelegge plasten i skinna.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 Hva slags rengjøringsinstruksjoner har dere som bruker biteskinner fått? Tannlegen ga meg beskjed om å bruke oppvaskmiddel(Zalo, Sunlight), men det setter smak på plasten+at det umulig kan være noe bra for tennene....? (Jada, jeg vasker selvfølgelig av såpa, men plasten blir mer og mer ujevn etterhvert som jeg gnager meg gjennom skinna, noe som gjør den veldig utsatt.) Det er i såfall noe forbannet tull, og en tannlege som anbefaler noe slikt burde sette seg tilbake på skolebenken. For det første kan såpe forårsake skader på tenner og tannkjøtt. I tillegg er det på langt nær tilstrekkelig renhold å dyppe skinnen i litt såpevann.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå