Gjest Heidi22 Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Er det nokon som har peiling på kva blomar/planter det går an å ha på soverommet? Har høyrt så mykje rart om at ein ikkje skal ha blomar der ein sover, feks pga at ein kan utvikle allergi og liknande, men eg har no fått så stort og fint soverom at det hadde vore koselig å ha nokre planter der.
Møffi Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Vi har ikke planter der av den enkle grunn at vi lufter hele natten, hele året og jeg ser for meg at plantene ikke tåler det.... Men i prinsippet kan du jo ha hva som helst der
Gjest Gjest_greenie_* Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Planter bruker CO2 og produserer oksygen mens det er lys - altså fotosyntese. Om natta skjer det motsatte; da tar de opp oksygen og sender ut CO2 - tilsvarende inn- og utpust for mennesket. Luftkvaliteten i rommet blir dermed dårligere. Ikke noe problem med få, små planter, men ikke bruk soverommet som drivhus hvis målet er god luft
Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Ville unngått planter med store grønne blader av nevnte grunner. Det at vinduet står oppe selv om vinteren har ingenting å si. De aller fleste planter tåler helt fint temperaturer ned mot null grader, og alle tåler temperaturer på 10-15 grader. Blanter som kontinuerlig på holdes fuktige bør også unngås. Det er som regel en viss grad av mugg i disse, og sporene er ikke det beste man kan puste inn om natta. Selv har jeg to store, flotte hvite orkideer på soverommet. De pynter masse opp, og tilfredsstiller kravene til soveromsvennlige blomster.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå